Tussen regels vallen met huur of koophuis, klem

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 16:41

Nee alleen dan kan ik dat papiertje tenminste overleggen. Heb dat ook gevraagd wat als ik die kan overleggen heb ik dan wel kans op een vrije sector huurwoning, antwoord nee want ..... daar word ik zo langzaam aan stapeldol van. Heel eisen pakket voldoe je daar netjes aan en dan nog is het niet voldoende omdat er weer nieuwe eisen worden gesteld die onmogelijk zijn of ik krijg alsnogte horen ja we hebben nog even over,eg gehad intern maar we durven het toch niet aan. Grrrrr ben dan al bv weken bezig alle papierwerken op orde te krijgen. Maak andere instanties gek met mijn vragen ik moet dit of dit overleggen maar heb daar maar twee dagen voor gekregen kunnen en willen jullie me helpen.

O ja levensverzekering krijg ik. :j ik ga namelijk niet dood alleen kan er ook niet mee werken. 8,35 per maand. :) heb er een enorme bos papier voor ingevuld artsen dossiers laten opsturen enz.

En ik zit in een leegloopprovincie met huizen tot vraagprijs 140000 :+ spaargeld is wel leuk maar niet zoveel. En leningen bij minder kritische instanties. Rente betalen van 10 % en meer en wurgconstructies. Ex heeft gekeken naar iets via zijn bedrijf maar dat lijkt ook niet zo simpel te zijn tenzij je bij zwartgeld dingen uitkomt.
:n
Ik zit kwa maandbedrag boven de 3000 per maand bruto hoor voor de komende 10 jaar minstens :P
Laatst bijgewerkt door karuna op 07-11-17 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:47

Er zijn wellicht enkele dingen:
1) een advocaat inschakelen die de woningbouwstichting juridisch dwingt om je alimentatie mee te laten tellen zodat je wel mag reageren op bepaalde huurwoningen.
2) keihard gaan sparen zodat je wellicht over 10 jaar een klein huisje kan cashen en dan duimen dat je tot die tijd in je huidige woning kan blijven zitten.

Verder is er naar mijn weten geen 'oplossing' voor dit probleem, behalve dat je bij verlies van de woning wel urgentie moet krijgen om niet dakloos te worden. Je kan immers nergens anders terecht.

Oh ja optie 3) Hart van Nederland aanschrijven en proberen media aandacht voor je probleem te krijgen. Je bent vast niet de enige en je hebt nog een interessant verhaal ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:52

karuna schreef:
Had ik al neergezet beiden. Minstens 10 tot 15 maatschappijen als het niet meer is. Idem die zo mooi reclame maken dat ze hypotheken geven aan mensen zonder vaste baan.

Sorry maar het is nog niet helemaal duidelijk. Heb jij zelf financieringsverzoeken gedaan bij die maatschappijen of is dat via een financieel adviseur gedaan?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 16:54

Ik spaar me gek ook. Kan nu rond de 1000 per maand opzij zetten. Naast het sparen voor belasting betalen die ik al erg ruim aanhoudt, heb ook contact gehad inmiddels met politieke partij over situatie. Die waren nog al verbijsterd, wordt daarover teruggebeld nog of er ergens regels zijn waar ik geen weet van heb.

Als echt alle mogelijkheden uitgeput zijn, heb nog een minikansje. Dan is best kans dat ik idd de pers ga opzoeken. Al heeft dat niet mijn voorkeur. Blijf graag redelijk anoniem. :o

Urgentie krijg ik wel gezien mijn handicap. Daardoor ben ik ook niet gemeente gebonden omdat ik vrije vestiging heb. Wat daarin mijn geluk weer is.

Gloa beiden dus zowel via adviseurs als zelf als partikulier. :j nu hebben inmiddels meerdere adviseurs het geprobeerd bij meerdere banken/maatschappijen. En ik zelf heb deels bij dezelfde banken maatschappijen deels anderen hetzelfde gedaan in afgelopen twee jaar waarvan laatste jaar de meeste pogingen zijn gedaan. Daar zit nog een iniminikansje van 1 % of zo waar ik op moet wachten.
Laatst bijgewerkt door karuna op 07-11-17 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:56

Als je ex geen alimentatie meer betaald maar eenmalig een afkoopsom evt. indien aanwezig inclusief afkoopsom van pensioen zou dat wat op kunnen leveren zodat je toch iets kunt kopen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 17:00

Nico daar is ook naar gekeken maar ten eerste heeft hij dat geld niet dan heb je het over tonnen. Is namelijk een enorm bedrag wat hij niet kan ophoesten. Denk dat meer dat niet op hun rekening hebben staan. En een nadeel is met een dergelijke bak geld en een eigen huis krijg ik geen aanvulling tot bijstandsnivo tot spaageld echt helemaal op is. En ik moet dan eerst groot deel weer afstaan aan de staat im de vorm van belasting.

Vanillia

Re: Tussen regels vallen met huur of koophuis, klem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 17:04

Even een zijstraat.. Is het een optie om het huidige huis waar je in woont te huren van je ex?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 17:05

Ja maar dat mag officieel niet van de hypotheek maatschappij. Die liep toch al te piepen over deze situatie omdat ex er nu twee jaar al niet meer woont. Ik betaal nu de helft van de hypotheeklasten gewoon via allimentatie die daarmee verrekend wordt. Ik woon dus niet gratis.

Maar huis is te groot voor me, tuin kan ik niet baas fysiek en is klushuis wat ik zou moeten aanpakken wil het goed genoeg zijn te blijven wonen. Zal wel moeten als ik echt niet wegkom. Maar dan nog als maatschappij moeilijk gaat doen en de regels hanteerd moet het verkocht worden of ex moet in een keer hypotheek betalen. Onmogelijk om te doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 17:23

Waarschijnlijk te simpel gedacht maargoed als ik niks typ dan heb je er ook niks aan :(:)

Kan ex of iemand anders nog garant staan oid bij de hypotheekverstrekker in deze situatie?

En is er geen slimme constructie te bedenken waarbij jullie die alimentatie stopzetten en ex je voor hetzelfde geld op papier een dienstverband aanbied? Zodat je wel een “echt” inkomen hebt?

Zal vast verschillende haken en ogen hebben (ik kan er zo wel een paar bedenken := ) maar misschien is er die kant op iets anders te bedenken...?

En hoe zit het als het huis verkocht wordt, dan blijft er niks over maar los je precies de hypotheek af....?

Wil ex het huis sowieso verkopen of zou die er weer in gaan wonen als jij wat anders zou hebben...?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 17:26

Gewoon even ter info: zoek je in een bepaald gebied of mag het ook wat verder weg zijn van waar je nu woont? En hoeveel zou je maandelijks aan huur kunnen missen?

Misschien dat iemand nog ideeen of opties heeft.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 17:32

karuna schreef:
Ex heeft gekeken naar iets via zijn bedrijf maar dat lijkt ook niet zo simpel te zijn tenzij je bij zwartgeld dingen uitkomt.
:n

Hoezo was dit niet mogelijk en hoezo zou daar zwart geld bij aan te pas komen? Lenen van hem/zijn bedrijf zou nog best een optie kunnen zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 17:34

Veerle hij is zzp er en pas 4 jaar bezig. Banken zijn daar nog niet happig op. Moet hij eerst langer aantonen dat hij stabiel inkomen heeft. Dat is een van de eerste dingen die we bekeken hebben. Maar flink wat afwijzingen gehad.

Ex wil huis verkopen. Heeft huurhuis waar hij niet uit zou willen. Garant staan voor hypotheek ook navraag gedaan. Dan wel huis zelf kopen. Alleen daar zit een risico aan. Dan zou eerst huis verkocht moeten zijn voor maatschappij serieus daarnaar wil kijken. Eerder doen ze geen uitspraken. Dan loop je serieus dus de kans helemaal niks meer te hebben aan wooruimte. -O-

Lizy ik zoek in een ruime kring om waar ik nu woon. Je weet dat mijn zoekgebied eerst was texel, hamburg, bordeau. Aangezien mijn sociale leven nu meer dan op orde is wil ik niet te ver meer uit de regio verhuizen. Grote stad is gezien mijn slaapprobleem en geluids en trillingsgevoeligheid geen optie. Dan kan ik beter blijven zitten waar ik zit. Gelukkig heb ik dat nu achter de hand zolang maatschappij niet moeilijk doet. Gaan zij ook piepen heb ik geen keuze meer. Nu heb ik nog soort van keus.

Er is trouwens nog een andere optie die gister tersprake kwam. Bedenk ik me nu pas. Dat is nog een mogelijkheid maar helaas nu niet uitvoerbaar omdat daar iets heel specifieks te koop voor moet komen. Zelfs al naar mogelijkeid van woonboot gekeken. Alleen geen ligplaatsten beschikbaar, een erg tekort hier.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 17:40

Kan je de huidige hypotheekverstrekker niet gewoon sussen met zolang jij er in woont krijgen ze netjes elke maand hun geld, maar als jij er uit moet valt dat weg en dan wordt het spannend?

Dan vinden ze het vast prima als jij er in blijft zitten :)

Ik zou toch kijken hoe welwillend ex is om iets voor je te regelen. Als hij wel iets kan kopen en het aan jou verhuren...of in plaats van (een deel van) de alimentatie aan jou beschikbaar kan stellen...dat kan voor allebei nog wel interessanter zijn kan ik me voorstellen dan wanneer je nu in een te grote / dure woning blijft zitten :)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 17:55

en minder alimentatie ontvangen zodat je wel sociaal kan huren?

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 18:14

Je hebt 300 euro wao maar met je alimentatie erbij 3000 te besteden. Als je ex zoveel geld verdiend dat 2700 euro alimentatie gerechtvaardigd is zou het (deels) afkopen daar van toch een optie kunnen zijn zou je denken. Als hij als zzper 4 jaar bezig is dan moet hij dat vast ergens kunnen financieren.

Laat hem een huis voor je kopen en doe afstand van je alimentatie. Misschien nog de goedkoopste oplossing voor iedereen. Ik weet niet of het fiscaal kan maar ik denk gewoon hardop.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 18:18

Afzien van alimentatie is geen optie, TS zit met alleen WAO verder onder minimum en zal dan bijstand aan moeten vragen. Echter is er een ex-partner (met inkomen), dus die bijstand wordt alsnog verhaald op de ex-partner. Bijstand biedt al helemaal geen uitzicht op een eventuele koopwoning.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 18:24

Of toch alimentatie stopzetten, even interen op je spaargeld en dan als je ergens in een sociale huurwoning zit je alimentatie weer verhogen en je ex de misgelopen maanden laten betalen?

Als je namelijk een sociale huurwoning hebt, maakt inkomen niet zo veel meer uit, hoogstens iets extra huurverhoging.

Zijn er nog andere verhuurders dan woningbouwcorporaties? Hier in de regio (waarschijnlijk niet jouw zoekgebied) zijn er ook wat vastgoedboeren en zorginstellingen actief op de woningmarkt. Bij de zorginstellingen is meer maatwerk mogelijk, dit zijn overigens gewoon zelfstandige woningen, alleen in de buurt van het zorgcentrum, zodat je eventueel van de voorzieningen gebruik kan maken. Er geldt wel een leeftijdsgrens, deze wisselt per complex en ligt tussen de 45 en 65 jaar.
Bij de vastgoedboeren wordt soms een aanbetaling/borgstelling van derden geaccepteerd.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 18:27

Als je ex het in een lijfrente verzekering stort middels een koopsom zal de bank het wel accepteren. De maandelijkse betalingsverplichtingen liggen dan bij de verzekeraar.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 18:34

Ben je zelf hypotheek/financieel adviseur Abercrombie? Ik vind het namelijk een nogal hele stellige uitspraak.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 19:47

En helaas gaat dat niet op ook. Banken willen er gewoon niet aan geloven. En dan zal eerst toch dit huis verkocht moeten worden met groot risico dat ze alsnog zeggen helaas we doen het niet. Dan heb ik helemaal niks meer. :n dan kan ik beter zitten waar ik zit en hopen op een meewerkende maatschappij die niet moeilijk gaat doen.

Ik zit gewoon klem, even allimentatie stopzetten teer ik in op spaargeld helaas dat dan ook blijvend zoek is. Even een sociale huurwoning vinden is wachttijd van jaar of 8. Dan schiet ik er niks mee op. En zoals Berdien zegt draait ex er alsnog voor op en ga ik er financieel heel erg op achteruit.

Zoals ik al zei ik heb echt alle maar dan ook alle mogelijke opties geprobeerd zo ongeveer. Maar het lijkt erop dat ik echt zo n beetje de enige in nl ben die in deze situatie zit.

Daffieduck, yeps die zijn er, die heb ik als eerste benadert. Die werken al helemaal niet mee :n . De rotcombinatie van beetje wao en veel allimentatie werkt me gewoon tegen. Zou ik een van de twee helemaal niet hebben was er een minder groot probleem. :\ niet voor niets dat ik al twee jaar mogelijkheden bedenk om iets te kunnen maar loop steeds weer na soms even hoop op uitzicht tegen dezelfde dingen aan en ben weer terug bij af en hoop stress rijker.

Er zijn nu nog twee kleine kansen over, een via de oude weg die nog een klein half jaar mogelijk is, een volledig nieuwe insteek maar daar is nu niets geschikts voor te koop. Daarvoor is tijd niet belangrijk.

Ben ook benieuwd of de politiek iets kan betekenen al is het maar voor mensen na mij in dezelfde situatie zodat zij niet keer op keer tegen dezelfde muur oprennen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 19:52

anjali schreef:
absque_dubio schreef:
Ik snap net zoals Echwel heel goed dat ze dit niet accepteren. Ik zou eerder kijken naar particuliere huur, evt een studio of kamer om mee te beginnen? Of inderdaad op campings een chaletje? Een plek voor jezelf (zodat je je niet bij de daklozen opvang hoeft aan te melden zoals je zelf zegt) lijkt me belangrijker dan een plek waar ook je honden welkom zijn, hoe vervelend ook voor je honden als ze niet mee kunnen..

Ik vind dat dieren bij je familie horen,dus die moeten altijd mee kunnen als je moet verhuizen.maar,als ts niets anders kan vinden kan ze gewoon blijven zitten waar ze zit ,als ze daar is ingeschreven.Woonbescherming staat in de wet.

Bron?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 20:04

Dit soort situaties moet je via advertenties of kennissen zien te regelen.
Er zijn ook wel mensen die een verdieping of een bijgebouwtje verhuren bijvoorbeeld.
Achterhuis boerderij wil ook nog wel eens een optie zijn.
Ik heb ook een keer gericht gezocht op woningen die al heel lang leeg staan masr waarvoor ik niet in aanmerking kwam en dan iedere 2 weken de verhuurder gebeld.
Uiteindelijk dus toch gekregen :+
Ook flats die eigenlijk gerenoveerd moeten worden maar die jij zonder verdere eissen bereid bent over te nemen lukt vaak ook nog wel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 20:07

Sizzle flats zijn hier nagenoeg niet trouwens. :+ zit in redelijk landelijk gebied met weinig hoogbouw en die er is is voor 55 plus. En de te renoveren flats die ik ken zijn met trappen naar de voordeur dat is niet te doen voor mijn lijf, trap in huis voor slaapkamer kan mits de trap niet te steil is. Ik speur alle mogelijke advertenties af maar of inschrijven niet mogelijk, of alleen tijdelijk te huur, of veel en veel te duur, of ze willen mijn geld niet hebben of honden kunnen niet mee of een combinatie van alles.

Dan ben ik beter af waar ik nu zit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 20:27

Ben je specifiek regio gebonden dan?
Mijn broer woont heel landelijk en heeft eerst achter in een boerderij gewoon en nu in een omgebouwde garage.
Uiteraard geen officiele woningbouw of zo.
Meer via rondvragen en briefjes in de supermarkt.
Toen ik nog zocht keek in smorgens in de krant en belde dan accuut. Een half uur later bellen is dan al te laat. Huren is een vorm van oorlog helaas ;(

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 20:35

Berdien schreef:
Ben je zelf hypotheek/financieel adviseur Abercrombie? Ik vind het namelijk een nogal hele stellige uitspraak.

Ik geloof niet dat ik op internet hoef te vertellen wat voor werk ik doe. Ik probeer alleen hardop mee te denken.