Wanneer ga je uit huis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:06

Ik ben 25 en woon nog bij mijn ouders. Ik studeer nog en heb gewoon het geld niet om op mijzelf te gaan wonen. Mijn ouders vinden het prima zo! Zodra ik het geld er voor heb ben ik wel van plan te uit huis te gaan!

Roos04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:06

Ik zou, als je kunt en wilt, zo lang mogelijk bij je ouders blijven. Kun je lekker sparen (als je werkt). Ik zelf woon nu sinds een dik half jaar samen met mijn vriend en ik ben 24 jaar.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:10

Een limiet is er niet, nee, al denk ik dat gemiddeld de meeste mensen wel tussen hun 18e en 25e ongeveer uit huis gaan.

Je moet het idd doen als je eraan toe bent, bijvoorbeeld als je het kunt betalen, maar ook als je bijvoorbeeld merkt dat je bij je ouders niet meer op je plek bent (als bijvoorbeeld jouw behoefte om zelfstandig te zijn thuis tegenstrijdig is met ouders die vaak om je heen zijn/voor je willen zorgen). Ik had bijvoorbeeld thuis wel eens irritaties, die ik nu niet meer heb sinds ik op mezelf woon :P

Wat jij zegt over dat je het een enge/nare gedachte vind om 'gescheiden' te zijn van je ouders herken ik wel; ik had (vooral toen het er echt op aan kwam) erg veel moeite met die gedachte. Ik heb namelijk ook een hele goede band met mijn moeder en ik was bang dat ik haar te veel zou missen en dat ik me eenzaam zou voelen op mijn kamer.

Nu woon ik sinds april dit jaar om mezelf en ik moet zeggen; ja, het is wel anders (je leven verandert toch wel een hoop, en ook verandert de relatie tussen jou en je ouders wel), máár het valt ook echt heel erg mee! Je moet even een paar weekjes wennen, maar daarna is het eigenlijk allemaal best te doen en kun je alsnog vaak genoeg naar je ouders toe, met ze bellen/afspreken etc! En als je een leuk huis hebt met huisgenootjes, ben je ook nooit helemaal alleen. Bovendien heeft het ook veel voordelen; je kan lekker doen wat je zelf wilt zonder dat er iemand op je let, je eigen eten koken, feestjes geven etc.. :P

Maar goed, soms mis ik mijn moeder nog wel eens, maar we plannen vaak genoeg leuke dingen zoals gezellig wat drinken in de stad, of dat zij bij mij komt eten, en sowieso kom ik wekelijks bij haar langs :)

Je moet zelf weten wanneer jij uit huis gaat, jij bent nu nog 17 dus dat vind ik ook nog wel jong, maar het is altijd goed om er over na te denken.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:11

Ik was 19 toen ik vertrok, mijn broers waren 20 en 21 toen ze uit huis gingen. Je voelt zelf wanneer het tijd is en het valt allemaal te zien wat je wilt in het leven en hoe alles loopt. Je kunt nog zoveel plannen hebben als het leven nee zegt zul je even moeten uitstellen.
Blijf zolang thuis wonen als je wilt ( en moogt van uw ouders). Ieder heeft zijn eigen tijd om dingen te doen. Mijn man was al 26 toen hij uit huis ging en zijn broers ook zo ongeveer die leeftijd (ik dacht zelfs wat ouder).
Maak je er niet druk om als de tijd er is, is ze er en tot dan geniet van thuis te wonen. Maak al een spaarpotje aan (nu het nog makkelijk gaat) en kijk rustig rond wat je wil in de toekomst, er is geen haast bij.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:13

Meestal hebben deze dingen een natuurlijk verloop. Dat kan zijn omdat er gekozen is voor een studie aan de andere kant van het land en het daarvoor noodzakelijk is op kamers te gaan. Iemand anders heeft al jaren een relatie en wil graag gaan samenwonen. De derde kan absoluut niet met de ouders overweg en besluit daarom al op jonge leeftijd uit huis te gaan. Maar ik ken ook iemand van 40+ die nog bij haar moeder woont (kan ik niet aanraden).

Kortom, nee, er zijn geen regels voor en verschilt per individu. Dus ergens tussen nu en je 80-e zou ik zeggen.

Ik ben uit huis gegaan toen ik afgestudeerd was en een vast contract had. Daarvoor al wel gekeken naar (sociale) huurwoningen, maar mijn aanvangssalaris was daarvoor al eigenlijk te hoog. Toen ik eenmaal een vaste aanstelling had heb ik gelijk een huis gekocht waar ik nog steeds woon.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:14

Ik ben toen ik 20 was op kamers gaan wonen en vond het heerlijk. In het begin kwam ik wel regelmatig in het weekend thuis, dat werd langzaamaan, mede door (top)sport, steeds minder.

De band met m'n ouders is er juist beter door geworden en ik heb thuis eigenlijk nooit gemist.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:16

Ik ben 25. Ben op mijn 19e samen gaan wonen tot 1 dag voor mijn 24e verjaardag. Nu woon ik weer bij mijn ouders. En ben van plan op korte termijn samen te gaan wonen met mijn huidige vriend. Hier is geen limiet van leeftijd. Als ik thuis wil wonen, word ik met open armen ontvangen.

Britta31

Re: Wanneer ga je uit huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:17

Als je ouders je zat zijn :D

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:19

21 ivm met werk.. ik had de baan echt meteen dus meteen verhuisd.

Mijn broer ergens tot 26 die betaalde laatste jaren wel kostgeld toen die goede baan had.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:19

Britta31 schreef:
Als je ouders je zat zijn :D

Waarom verbaast het me niet dat jij dit zegt _O-

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:20

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 16-02-25 01:56, in het totaal 1 keer bewerkt

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:23

Onze zoon is een paar weken geleden 17 jaar geworden.
Hij woont prima bij ons.
Na zijn examen, hopelijk haalt hij dat zomer 2018, wil hij naar de HBO.
Logisch om dan nog thuis te wonen. Is namelijk met ov prima te doen.

Als hij op zichzelf wil wonen is het ook prima.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:25

Ik was 18, ik ging samenwonen. Toen die relatie uitging, nog een paar maanden terug geweest en toen ging ik definitief weg. Het hangt ook af van je studie, als die ver weg is, is het logischer om op kamers te gaan.

Ik merkte wel dat ik in mijn single-periode (24-27) echt niks had met jongens die toen thuis woonden.

En nu ben ik 30 en logeer ik minstens 1 keer in de week bij mijn ouders met baby en al, even hotel papa&mama _O-

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:26

Lieshorses schreef:
Is 17 niet al een leeftijd om hierover na te gaan moeten denken dan?

Je kan het er wel alvast met je ouders over hebben, hoe zij de toekomst voor zich zien en welke verwachtingen ze hebben. Het is wel fijn als die alvast een beetje op één lijn liggen. En dan weet je op welk punt ze je als last zouden gaan ervaren. ;)

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:29

Ik word in januari 20 en ga waarschijnlijk rond het einde van de zomer uit huis. :)

Voel je niet achter of minder goed als je pas laat uit huis gaat. Doe alles op je eigen tempo, wil je langer thuis blijven wonen, vooral doen.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:38

Toen ik 17 was en deze opleiding ging doen in Den Bosch, moest ik er niet aan dènken om op kamers te gaan. Zonder mijn moeder? Allemaal nieuwe huisgenoten?
Nu ben ik 19, ik zit nu op kamers in Antwerpen en ga over vier weken naar Alkmaar, voor stage allebei. Ik wil vanaf mei (misschien) in Den Bosch gaan wonen voor school (of weer thuis). En ik vind het heerlijk :) Behalve dat ik ook geen keuze heb met stage in Belgie en dus wel op kamers moest, voelde ik ook dat ik er klaar voor was. Ik wilde geen mensen die teveel op mijn lip zitten en waar ik meer ruzie dan gezellige momenten mee heb, zoals het de laatste tijd dus thuis was. Als ik nu thuis ben is het heel fijn :)

Ik zou zeggen, ook al gaan je vrienden uit huis, ga zelf pas uit huis als je er klaar voor bent. Er is niks mis mee om thuis te wonen :) Nu kan het nog even! Ik denk dat als je er klaar voor bent om op kamers te gaan, dat je dat wel aan jezelf merkt. :j

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:38

Bij mij thuis is iedereen laat met uit huis gaan. Mijn oudste broer was rond de 26 toen hij uit huis ging en mijn andere broer gaat deze maand uit huis, hij is nu 30.

Ik ben nu 22 en denk wel wat eerder uit huis te gaan dan mijn broers, maar zit ook echt nog prima bij mijn ouders. Ik begin volgend jaar aan mijn master, ik ben dan bijna 24 als ik klaar ben. Vind dat jaar wel een goed moment om een eigen plekje te zoeken samen met mijn vriend. Voorwaarden zijn dan wel dat ik een stabiel inkomen wil hebben en een eigen auto om overal makkelijk te kunnen komen waar ik wil.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:40

Ik ben nu 19, in februari 20 en ga voorlopig nog niet het huis uit. Zit met de paarden waardoor ik niet op kamers wil. En vind het ook helemaal niet erg om nog thuis te wonen. Ik heb met mijn ouders afgesproken dat ik thuis mag blijven wonen tot mijn studie klaar is en ik een tijdje aan het werk ben. Het is natuurlijk niet zo dat ze me dan gewoon op straat zetten maar ze zeggen wel regelmatig dat ze me tegen die tijd een keer het huis uit willen hebben. Ik zou nu aan de ene kant best al wel op mezelf gaan wonen maar een huis (of appartement) huren of kopen is me nu gewoon te veel geld.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:47

Ik was 19 toen ik uit huis ging en keek hier heel erg naar uit! Ik was al een half jaar van huis geweest toen ik op reis ging in mijn tussenjaar, en ben toen na 3 maanden thuis op kamers gegaan.
Nou studeerde ik te ver van huis om thuis te blijven en moest ik verplicht op campus, dus had ik ook weinig keus. Zelf keek ik er juist heel erg naar uit om uit huis te gaan en naar een grotere stad te verhuizen, maar te leeftijd waarop je uit huis gaat (en daar ready voor bent) verschilt natuurlijk gewoon heel erg per persoon.
Als je op de plek waar jouw ouders wonen happy bent en dichtbij werkt of studeert (en je ouders het ook nog gezellig vinden) waarom zou je dan vertrekken? Mijn broers en ik gingen alledrie met 18/19 jaar uit huis, maar kunnen altijd terugkomen als dat nodig is. Nou zijn wij alledrie stadsmensen en wonen mijn ouders voor ons in een net te klein stadje, dus kiezen we er elk voor om zelf een kamer of huisje te zoeken :)
Daarnaast denk ik dat mijn ouders het heerlijk rustig vinden met z'n twee :')

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:49

Ik was 23 toen ik mijn huis kocht (en dus het huis uit ging). Toen was het ook echt wel tijd. Ik heb geweldige ouders en het altijd prima gehad daar, maar ik merkte dat samen onder 1 dak wonen steeds lastiger werd. Ik werd steeds zelfstandiger. En daardoor werd me aanpassen aan de regels van m'n ouderlijk huis steeds moeizamer, met de nodige discussies tot gevolg... Ik woon nog dicht bij m'n ouders, zie ze ook meerdere keren per week, maar we vinden het allemaal heerlijk dat ik daar niet meer woon :D

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:55

Ik was net 17 toen ik uit huis ging, was wel zo handig aangezien ik 100km verderop ging studeren :P Toen ging ik nog braaf ieder weekend naar m'n ouders, nu is dat 1x per 2/3 weken. Mijn broertje is bijna 19 en nu ook net een maandje uit huis. Mijn ouders hebben het er moeilijker mee dan wijzelf :))

Maar er is natuurlijk helemaal geen limiet, als jij nog lekker op je plek zit bij je ouders is daar ook niks mis mee!

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:59

Ik denk niet dat dé leeftijd bestaat om uit huis te gaan. De één is met 20 klaar om zijn vleugels uit te slaan en de ander blijft nog graag even wat langer in casa di mama.

Ik ben 2 jaar geleden (op 24-jarige leeftijd) gaan samenwonen met mijn vriend, al had ik graag eerder uit huis gegaan, was het niet dat ik me schuldig voelde om mijn vader alleen "achter te laten". Ik denk dat je vanzelf aanvoelt wanneer de tijd rijp is. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:00

Ik ben 20 en woon nu ong een klein half jaartje bij m'n vriend. Hij is ouder dan ik en had al een eigen appartement.
Officieel sta ik nog ingeschreven bij m'n vader, willen we volgend jaar om gaan zetten.

Maar inderdaad, pin je niet vast op die leeftijd! Als ik geen vriend gehad had (die al op zichzelf woonde) had ik nu ook nog gewoon thuisgewoond :j

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:08

Uit huis gaan komt zoals het komt. Spaargeld achter de hand hebben is sowieso verstandig en als je nu toevallig iets leuks tegenkomt voor je uitzet kan best e.a. op voorhand worden gekocht.

Ik ben op mijn 23e uit huis gegaan en woon met 26 door omstandigheden weer tijdelijk thuis. Nu gierige dagobert aan het spelen zodat ik binnen niet al te lange tijd een huis kan kopen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:12

Op m'n 16de ben ik uit huis gegaan maar ik had ook geen goede thuis situatie dus voor mij was het beter om te vertrekken.