Van vast contract naar payroll

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:08

Prrrr schreef:
Dan zijn er beslist andere mogelijkheden dan je personeel de deur uit doen.

Zeker. Maar de vraag is of deze werkgever dat weet. Ik denk uit het verhaal van TS te mogen concluderen dat het hier gaat over een relatief klein bedrijf. In mijn ervaring is de kennis over dit soort zaken in het midden- en (zeker het) kleinbedrijf minimaal. Plat gezegd: men doet maar wat of luistert naar 'de boekhouder' of het neefje dat ook 3 weken potloden heeft mogen slijpen als onderdeel van zijn stage bij een advocatenkantoor.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:09

Booooo schreef:
Maar een payroll bedrijf kan jou toch niet in dienst nemen met een uren contract?

Mijn man werkt via payroll en heeft een 0 uren contract. Nu zijn wij bezig met een koophuis/hypotheek. En gaat hij dus een contract met uren krijgen. De hypotheekadviseur zei wel dat hij dan echt in het bedrijf van de werkgever een contract moet krijgen en dus niet bij de payrollorganisatie want die kunnen hem bijv. geen 20- uur contract geven :o?
Waarom vraagt hij niet gewoon een werkgeversverklaring aan, ik onderteken er meerdere per jaar, zeker indien de mensen al lange tijd en veel werkzaam zijn.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:13

Cowboy55 schreef:
Prrrr schreef:
Dan zijn er beslist andere mogelijkheden dan je personeel de deur uit doen.

Zeker. Maar de vraag is of deze werkgever dat weet. Ik denk uit het verhaal van TS te mogen concluderen dat het hier gaat over een relatief klein bedrijf. In mijn ervaring is de kennis over dit soort zaken in het midden- en (zeker het) kleinbedrijf minimaal. Plat gezegd: men doet maar wat of luistert naar 'de boekhouder' of het neefje dat ook 3 weken potloden heeft mogen slijpen als onderdeel van zijn stage bij een advocatenkantoor.
Als ik de berichten van TS goed lees, staat er dat er binnenkort een payroll dame langs komt bij hen. Ik gok op een externe partij die is weten binnen te komen :Y)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:14

Ailill schreef:
Booooo schreef:
Maar een payroll bedrijf kan jou toch niet in dienst nemen met een uren contract?

Mijn man werkt via payroll en heeft een 0 uren contract. Nu zijn wij bezig met een koophuis/hypotheek. En gaat hij dus een contract met uren krijgen. De hypotheekadviseur zei wel dat hij dan echt in het bedrijf van de werkgever een contract moet krijgen en dus niet bij de payrollorganisatie want die kunnen hem bijv. geen 20- uur contract geven :o?
Waarom vraagt hij niet gewoon een werkgeversverklaring aan, ik onderteken er meerdere per jaar, zeker indien de mensen al lange tijd en veel werkzaam zijn.

Die krijgt hij ook. Maar met een 0-uren contract krijgen wij (hij) geen hypotheek. Hij moet dan 3 jaar werkverleden in NL hebben, en dat heeft hij niet aangezien hij hier pas een jaar woont.
De intentieverklaring moet hij naast het urencontract erbij inleveren.

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:39

Booooo schreef:
Waarom vraagt hij niet gewoon een werkgeversverklaring aan, ik onderteken er meerdere per jaar, zeker indien de mensen al lange tijd en veel werkzaam zijn.[/quote]

Die krijgt hij ook. Maar met een 0-uren contract krijgen wij (hij) geen hypotheek. Hij moet dan 3 jaar werkverleden in NL hebben, en dat heeft hij niet aangezien hij hier pas een jaar woont.
De intentieverklaring moet hij naast het urencontract erbij inleveren.[/quote]

Het payroll bedrijf zou jouw man gewoon een contract met uren kunnen geven, ik ben juist van een payroll contract af waar 32 uur op stond.
Het is alleen zo dat wanneer je in fase 1 en 2 zit en het bedrijf hoeft hem niet meer hij de volgende dag op straat staat. (en dan heb je dus ook niks aan je urencontract)
Beste zou zijn om met het bedrijf waar hij werkt te gaan praten of er niet iets mogelijk is, maar zoals ik het lees is dat al gebeurd? :)

En voor TS heb ik alleen het advies, doe het niet en teken niks!!

luca_sun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 15:01

Mijn baas zegt dat het niet is om ons te 'dumpen', maar om van de administratieve rompslomp af te zijn. Het gaat idd om een klein bedrijf; 5 parttimers.

luca_sun

Re: Van vast contract naar payroll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 15:03

Ailill: dat vermoeden heb ik ook :-(.

luca_sun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 15:11

Zoals Cowboy schreef: het groeit hem idd boven zijn hoofd. Voorheen runden ze het bedrijf met z'n tweeën, zijn vrouw valt nu weg vanwege ziekte... Nu moet hij alles alleen doen en dit gedeelte (personeel rompslomp) heeft hij geen zin...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:24

luca_sun schreef:
Zoals Cowboy schreef: het groeit hem idd boven zijn hoofd. Voorheen runden ze het bedrijf met z'n tweeën, zijn vrouw valt nu weg vanwege ziekte... Nu moet hij alles alleen doen en dit gedeelte (personeel rompslomp) heeft hij geen zin...

Tja, snap dat het hem even teveel word maar de vrije dagen voor 5 personen bijhouden?? Ik denk persoonlijk dat hij gewoon op een simpele manier van zijn personeel af wil wanneer hij er mee stopt.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:27

Booooo schreef:
Ailill schreef:

De intentieverklaring moet hij naast het urencontract erbij inleveren.
Pas zo kort, ik dacht inmiddels wat langer. Dat maakt het wel lastig ja. D'r staat me vaag iets van bij dat een manager bij mijn vorige werkgever ook voor zo'n 'dilemma' stond en dat ging ook om minder dan 3 jaar. Vlak nadat ik daar weg was kwam ik ze in der supermarkt tegen en ze bedankten me omdat het eindelijk was gelukt.

Is inmiddels wel wat jaren terug en ik weet er het fijne niet van, ik kan het wel voor je navragen.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:32

Ailill schreef:
Pas zo kort, ik dacht inmiddels wat langer. Dat maakt het wel lastig ja. D'r staat me vaag iets van bij dat een manager bij mijn vorige werkgever ook voor zo'n 'dilemma' stond en dat ging ook om minder dan 3 jaar. Vlak nadat ik daar weg was kwam ik ze in der supermarkt tegen en ze bedankten me omdat het eindelijk was gelukt.

Is inmiddels wel wat jaren terug en ik weet er het fijne niet van, ik kan het wel voor je navragen.

Haha ja een jaar pas :D
Hij krijgt nu een uren contract + intentieverklaring en dat is voor de hypotheek voldoende :D
Toch bedankt!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:37

luca_sun schreef:
Hij heeft nu zijn salarisadministratie ook uitbesteed. Hij wil echter af van al het gedoe: bijhouden opgenomen vakantiedagen, ziekteverzuim en het uitbetalen van de salarissen.

Ehmm call me een achtelijk gebakje, maar zelfs met een payroll bedrijf zal hij dan toch door moeten geven wie wanneer en hoeveel gewerkt heeft?? En dus bijhouden van de vakantiedagen ed? Het payrollbedrijf zal toch ook graag van hem horen wat ze aan hun mensen uit moeten betalen, of geloven die dan ineens op de blauwe ogen van de werknemer.

Maar goed dat is wat er na het lezen in mijn hoofd opkomt.
Persoonlijk geen haar op mijn hoofd die een vaste baan zomaar even zou opgeven om dan maar via een payrolbedrijf bij dezelfde werkgever aan de slag te gaan. Kan me niet voorstellen dat dat nou gunstig is voor je eigen (geld, maar ook bv als je een keer een hypotheek wilt oid).

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:40

rina schreef:
luca_sun schreef:
Hij heeft nu zijn salarisadministratie ook uitbesteed. Hij wil echter af van al het gedoe: bijhouden opgenomen vakantiedagen, ziekteverzuim en het uitbetalen van de salarissen.

Ehmm call me een achtelijk gebakje, maar zelfs met een payroll bedrijf zal hij dan toch door moeten geven wie wanneer en hoeveel gewerkt heeft?? En dus bijhouden van de vakantiedagen ed? Het payrollbedrijf zal toch ook graag van hem horen wat ze aan hun mensen uit moeten betalen, of geloven die dan ineens op de blauwe ogen van de werknemer.

Persoonlijk geen haar op mijn hoofd die een vaste baan zomaar even zou opgeven om dan maar via een payrolbedrijf bij dezelfde werkgever aan de slag te gaan. Kan me niet voorstellen dat dat nou gunstig is voor je eigen (geld, maar ook bv als je een keer een hypotheek wilt oid).
Nee :+

Dat is juist dé dienst die een payrollbedrijf levert: Al die administratie/facturatie en uitbetaling. Het payrollbedrijf houdt dit dan ook zelf allemaal bij, daar heeft de externe eigenaar dan geen omkijken meer naar. Kost echter wel wat centen en is in de meeste gevallen verre van positief voor al werkenden mensen met een (vast) dienstverband.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:43

bigone schreef:
luca_sun schreef:

Tja, snap dat het hem even teveel word maar de vrije dagen voor 5 personen bijhouden?? Ik denk persoonlijk dat hij gewoon op een simpele manier van zijn personeel af wil wanneer hij er mee stopt.

Nou probeer ik te bedenken: welk deel is hieraan simpel? Het enige dat ik kan verzinnen is dat hij niemand ontslag hoeft aan te zeggen. Hij is immers niet meer de werkgever, maar de opdrachtgever die gewoon tegen het payrollbedrijf zegt: "Vanaf volgende maand heb ik niemand meer nodig".

Maar kostentechnisch levert het niks op (tenzij mensen hebben zitten slapen): er is opvolgend werkgeverschap met behoud van alle rechten en plichten, dus als hij stopt en het payrollbedrijf heeft verder geen werken voor TS en collega's, dan moeten zij de mensen ontslaan. Maar de rekening daarvoor zullen ze zonder enige twijfel neerleggen bij de werkgever. Dus daar wint 'ie niks.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:52

Maar een payrollorganisatie zal er nooit happig op zijn om meerdere mensen direct in fase C (vast contract) aan te nemen, aangezien ze geen ervaring hebben met deze werknemers en ze er wel volledig verantwoordelijk voor worden. Als de opdrachtgever van ze af wil kan dat gewoon, maar de payrollorganisatie zal dan een nieuw onderkomen voor ze moeten vinden.
Ik vind het een bijzondere situatie :=

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:53

Ailill schreef:
rina schreef:

Dat is juist dé dienst die een payrollbedrijf levert: Al die administratie/facturatie en uitbetaling. Het payrollbedrijf houdt dit dan ook zelf allemaal bij, daar heeft de externe eigenaar dan geen omkijken meer naar. Kost echter wel wat centen en is in de meeste gevallen verre van positief voor al werkenden mensen met een (vast) dienstverband.

Grinnik dus toch achtelijk gebakje :') :+ Maar ik snap em nog steeds niet. Ergens moet er toch communicatie tussen het payrollbedrijf en de externe eigenaar zijn? Hoe wil het payrollbedrijf anders weten wie ze wat moeten uitbetalen? Of delen zij de mensen in en heeft de externe eigenaar dat maar te slikken? ;) You get my drift? Ergens zal hij toch echt nog iets van administratie bij moeten houden, want hij zal ook aan dat payrollbedrijf de kosten van het inlenen moeten betalen. Zij hebben dan wel de mensen in dienst, maar die worden uitgeleent aan een extern bedrijf en zij doen dan wel de administratie maar moeten toch ergens hun info wegkrijgen wie hoeveel en waar gewerkt heeft.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:12

Het lijkt me veel goedkoper om te kijken of een van die vaste werknemers die administratie niet over kan nemen. Dat is geen rocket science, hij is van het gedoe af en hij heeft de kosten van de payroller niet. Maar he...

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:16

rina schreef:
Ailill schreef:

Grinnik dus toch achtelijk gebakje :') :+ Maar ik snap em nog steeds niet. Ergens moet er toch communicatie tussen het payrollbedrijf en de externe eigenaar zijn? Hoe wil het payrollbedrijf anders weten wie ze wat moeten uitbetalen? Of delen zij de mensen in en heeft de externe eigenaar dat maar te slikken? ;) You get my drift? Ergens zal hij toch echt nog iets van administratie bij moeten houden, want hij zal ook aan dat payrollbedrijf de kosten van het inlenen moeten betalen. Zij hebben dan wel de mensen in dienst, maar die worden uitgeleent aan een extern bedrijf en zij doen dan wel de administratie maar moeten toch ergens hun info wegkrijgen wie hoeveel en waar gewerkt heeft.
Eigenlijk heel simpel, althans basic speaking, zo tussen de werkzaamheden door: Het is een kwestie van vraag en aanbod: Werkgever heeft dan en dan zo en zo veel mensen nodig en het payrollbedrijf draagt daar zorgt voor en stuurt o.b.v. de geleverde 'diensten' een factuur naar de werkgever.

De uitbetaling van de werknemers is voor rekening van het payrollbedrijf.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:18

Prrrr schreef:
Het lijkt me veel goedkoper om te kijken of een van die vaste werknemers die administratie niet over kan nemen. Dat is geen rocket science, hij is van het gedoe af en hij heeft de kosten van de payroller niet. Maar he...
Sssssst, ga het hem nou niet te makkelijk maken :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:38

Laat hem een wao er parttime dee administratie doen en hij krijgt mogelijk nog dikke subsidie ook van het rijk.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 13:34

Hoe is het afgelopen? :)