rekenfout.....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:28

Destination schreef:
woofie schreef:
Maar goed....blijkbaar mag je hier alleen een topic openen over fooi geven...of horloges...of kapotte auto's....tinder, instagram enz....dus LAAT MAAR!!!

Nou ja, daar kan je nog echt een discussie/gesprek over voeren, dat gaat niet echt over zo'n kassameisje die iets even niet snapt.

Het gaat biet echt over 1 kassameisje, een groot deel van de massameisjes (en kassajongens) kunnen niet meer terugbellen. Daar is overigens al weleens eerder een topic over geweest meen ik me te herinneren.
Ik vind het ook rete irritant dat ze achter de kassa niet om kunnen gaan met geld erbij om het makkelijker te maken. Tegenwoordig krijg je een berg geld in je handen gekwakt waarvan je maar mag hopen dat het klopt....

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:30

woofie schreef:
Ailill schreef:
Gaat het hier nu om €0.40,-?

Nee! het gaat erom dat mensen wel kassa mogen draaien maar niet kunnen rekenen....
En als je het dan uitlegt ook nog eens blijven volhouden dat jij als klant fout zit...
Ok, ik moest ook even twee keer kijken/rekenen, ik geef het toe.

Om daar dan op Bokt een topic over te openen begrijp ik dan weer niet :P

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:31

Keet schreef:
Daarom zijn er tegenwoordig ook kassas waarbij ze kunnen invoeren hoeveel ze krijgen van de klant, krijgen ze uitgekauwd wat ze terug moeten geven :)
Sterker nog, ik ken kassa's waar je het geld (brief/munt) in een soort sluis doet en na wat gerommel komt er wisselgeld uit: Niemand meer nodig aan de kassa ;)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:31

Lang geleden (17 jaar terug ofzo :oo nu voel ik me pas echt oud) toen ik bij de groenteboer ging werken, hoefde ik niet te solliciteren, als ik maar een rekenvraag kon beantwoorden uit mn hoofd :+ Iets in de richting van een klant moet 17,80 betalen en geeft 52,80, hoeveel geef je terug. Daar gaf ik direct antwoord op, daarop vertelde die man dat hij in 2 maanden tijd zo'n 10 mensen op gesprek had gehad die dat niet konden beantwoorden. Inmiddels hoefde dat gesprek van hem dus niet meer zo nodig, hij was al blij dat hij iemand had gevonden die achter de (ouderwetse) kassa kon werken.

Ik moet zeggen dat ik het toch wel een basisvaardigheid vind... Leuk hoor die kassa's die het allemaal voorkauwen, maar als je wat bij wilt geven is dat heel ingewikkeld allemaal. Daarnaast vind ik op zo'n manier de discussie aangaan met je klant nou ook niet echt netjes...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:33

Emmaa_ schreef:
Keet schreef:
Daarom zijn er tegenwoordig ook kassas waarbij ze kunnen invoeren hoeveel ze krijgen van de klant, krijgen ze uitgekauwd wat ze terug moeten geven :)

Klopt, maar als een klant daar vervolgens nog kleingeld bij geeft kan het nog wel verwarrend werken.

Hier zeggen ze dan gewoon vriendelijk dat het kleingeld niet nodig is en nemen het niet aan. Lijkt mij dan een prima oplossing :)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:42

Keet schreef:
Hier zeggen ze dan gewoon vriendelijk dat het kleingeld niet nodig is en nemen het niet aan. Lijkt mij dan een prima oplossing :)

Dat had ik laatst ook, kreeg ik 4,90 aan kleine meuk terug (er waren geen euro en 2 euro muntstukken meer). Als ze mn 10 cent muntje had aangenomen had ik gewoon een briefje van 5 euro gehad... Dat vind ik toch echt behoorlijk irritant hoor.

Rintah

Re: rekenfout.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:03

En eigenlijk is het heel simpel, krijg je al cassiere 10cent bij, komt er ook 10 cent bij het wisselgeld op :D

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:12

Door een hersenschudding heb ik nu best veel moeite met terugtellen. Wat dus best onhandig is achter de kassa. Ik probeer het vaak eerst zelf maar check het wel even dubbel op dr kassa

Maar bij mijn andere werk is het zo'n oude kassa dat dat niet kan dus maak ik soms een foutje. Ik heb dus ook liever niet hoe lief bedoeld ook dat mensen bij geven om het mik makkelijker te maken. Vaak word het dan alleen maar lastiger

Ik probeer wel vaak even te oefenen thuis online ofzo. Wil het wel weer beheersen

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:12

woofie schreef:
Ailill schreef:
Gaat het hier nu om €0.40,-?

Nee! het gaat erom dat mensen wel kassa mogen draaien maar niet kunnen rekenen....
En als je het dan uitlegt ook nog eens blijven volhouden dat jij als klant fout zit...

Wat een onzin!

Klanten zoals jij zou ik niet aan mijn kassa willen hebben, ik kan me helemaal voorstellen hoe dat gegaan is!

Ik kan prima hoofdrekenen, maar een foutje sluipt er wel eens in.

Waarschijnlijk werd ze bloednerveus van je gedrag en houding en schoot in de stress.

En om hierom een topic te openen kan ik maar een reactie bedenken:
:r :r :r

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:20

KimD schreef:
woofie schreef:

Wat een onzin!

Klanten zoals jij zou ik niet aan mijn kassa willen hebben, ik kan me helemaal voorstellen hoe dat gegaan is!

Waarschijnlijk werd ze bloednerveus van je gedrag en houding en schoot in de stress.

Dat is wel een beetje overdreven reactie. Een klant die kleingeld bij geeft doet dit meestal met de beste bedoelingen.

Deze medewerker zat gewoon fout, klant heeft het geprobeerd op te lossen (door overnieuw te beginnen) en kwam er weer niet uit.

Als de medewerker nerveus was geworden, had ze waarschijnlijk de poging overnieuw wel goed gedaan. Maar ze bleef vast zitten in haar denkpatroon en nou zit de klant (ook?) met een rotgevoel. Kan niet de bedoeling zijn toch?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:24

Wat maakt het uit, zijn meiden onder de 18 omdat ouder ze te duur worden, vaak kennen ze veel soorten groenten of fruit niet.....als ze zelfstandig gaan wonen, hebben ze dit zo door..

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:24

Ik heb dyscalculie dus ik kan het ook echt niet. Als mensen dan zeggen van: ik heb er nog wel *insert een bedrag* erbij, dan heb ik vaak zoiets van neeee laat maar!
Ik tel inderdaad ook altijd hard op terug. Controle voor mezelf en voor de gast/klant.
Maar er moet bij veel terugtellen dan ook niet door me heen gepraat worden _O-

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:27

Wicky schreef:
KimD schreef:

Wat een onzin!

Dat is wel een beetje overdreven reactie. Een klant die kleingeld bij geeft doet dit meestal met de beste bedoelingen.

Deze medewerker zat gewoon fout, klant heeft het geprobeerd op te lossen (door overnieuw te beginnen) en kwam er weer niet uit.

Als de medewerker nerveus was geworden, had ze waarschijnlijk de poging overnieuw wel goed gedaan. Maar ze bleef vast zitten in haar denkpatroon en nou zit de klant (ook?) met een rotgevoel. Kan niet de bedoeling zijn toch?

Is niet overdreven, mensen gaan tegenwoordig véél te ver aan een kassa of klantenservice, ik verbaas me daar telkens weer over.

En aangezien TS hier zo'n sneu topic over opent kan ik me al helemaal voorstellen wat voor toon ze aan de kassa had.

Ga maar eens een hele dag aan een kassa zitten of bij een klantenservice staan. Je verbaasd je over het gedrag dat klanten vertonen, het is vaak absurd!

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:29

zielig topic. ga thuis ff op een citroen zuigen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:30

Aan het profiel te zien is TS zelf ook cassiere.. Misschien was het wel een van haar eerste werkdagen en kan ze nog niet zo goed doortellen, weet jij veel.. Alsof jij meteen zo goed kon doorrekenen toen jij begon??

Kan gebeuren, om die paar cent zou ik mij ook niet zo druk maken :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:31

Ik vraag wel altijd of men het even netjes terug kan tellen voor mij als ik eens een keer met cash betaal. Dat vind ik een stukje service wat bij het vak van cassiere / kassier hoort. Dan weet je ook direct of het goed gaat. Daarbij gezegd hebbende: als je dus dit lastig vindt, of discalculie of een ander probleem hebt waardoor dat moeilijk is, is een pinkassa of geen kassawerk misschien een beter plan.

Juist om dit soort dingen te leren, dat terugtellen, word je hopelijk als nieuw persoon goed ingewerkt. Ik mocht zelf de kassa niet draaien als ik niet kon terugtellen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:34

De meeste achter de kassa geven liever heel veel klein geld terug dan even rekenen.(snap dat als je discalculie hebt het lastig is maar he de hele wereld lijkt dat wel ineens te hebben) Ik reken nog wel eens met een kassamedewerker mee als ik klein geld bijgeef. Niks irritant aan of bepaalde houding. 1e vereiste lijkt me achter de kassa dat je enigzins kan rekenen.
Het gedrag van klanten wordt hier genoemd wat dacht je van winkelpersoneel soms zitten ze nog net niet te gapen achter de kassa en klantvriendelijkheid hebben de meeste nog nooit van gehoord. En ja er zitten zeikerds bij helaas, misschien moet je dan maar niet in een winkel werken als je daar niet tegen kan

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:38

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:40

Biebz schreef:
Voor wie het lastig vinden:

http://www.geldrekenen.oefeningen.eu/ge ... kenen.html

Genoeg te vinden om het te oefenen :D En hoe meer je oefent hoe makkelijker het uit eindelijk gaat!

Die site is wel vervelend, die rekent het fout als je 2 ct te weinig geeft, terwijl we cash betalingen in Nederland afronden. :=

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:41

KimD schreef:
woofie schreef:

Wat een onzin!

Inderdaad, denk er gewoon door de communicatie verwarring is ontstaan en het heeft weinig met rekenvaardigheid te maken dat iemand door een chaotische situatie even de draad kwijtraakt.

In de toekomst zal ze wel meer ervaring hebben met vage klanten, dus zal vast nog wel verbeteren. :+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:43

Jans schreef:
Ik vraag wel altijd of men het even netjes terug kan tellen voor mij als ik eens een keer met cash betaal. Dat vind ik een stukje service wat bij het vak van cassiere / kassier hoort. Dan weet je ook direct of het goed gaat. Daarbij gezegd hebbende: als je dus dit lastig vindt, of discalculie of een ander probleem hebt waardoor dat moeilijk is, is een pinkassa of geen kassawerk misschien een beter plan.

Juist om dit soort dingen te leren, dat terugtellen, word je hopelijk als nieuw persoon goed ingewerkt. Ik mocht zelf de kassa niet draaien als ik niet kon terugtellen.

Niet alle bedrijven staan het toe dat een caissière terug telt. Er zijn bedrijven die het te tijdrovend vinden.

Ik vind het zelf ook niet erg, ik weet zelf ook wel wat ik terug moet krijgen en heb in één oogopslag gezien of het klopt of niet.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:44

Jans schreef:
Biebz schreef:
Voor wie het lastig vinden:

http://www.geldrekenen.oefeningen.eu/ge ... kenen.html

Genoeg te vinden om het te oefenen :D En hoe meer je oefent hoe makkelijker het uit eindelijk gaat!

Die site is wel vervelend, die rekent het fout als je 2 ct te weinig geeft, terwijl we cash betalingen in Nederland afronden. :=

Ik had de site nog niet bekeken verder.
Maar wou er mee zeggen dat als mensen het lastig vinden er via google genoeg mogelijkheden te vinden zijn om te oefenen :)

http://www.123lesidee.nl/index.php/site/links/2243

Hier zijn bijvoorbeeld oefenbladen te vinden:
http://www.123lesidee.nl/index.php/site/links/2243

Het is prima te oefenen :j

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:44

Welkom in 2017 :D

Toen ik een jaar of 15/16 was had ik een bijbaantje bij een supermarkt, die supermarkt liet je voordat je achter de kassa moest gaan zitten, een hele dag los in een soort opleidingsomgeving
En daar werd gehamerd op terug tellen.
Duidelijkheid voor de kas, jezelf en de klant.

Anno 2017....

Ik krijg 9 van de 10 mijn handen vol wisselgeld gekwakt hoor :+

'Hier heeft u 39,75 terug'

eh ja...bedankt

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:54

Ik ben enorm goed in rekenen en wiskunde. Echter soms na een hele dag werken, wat veel gebeurd op automatische piloot achter de kassa en dat ik dan plots iets uit mijn hoofd moest doen, had ik ook wel opstart denk problemen.. En als dan klant tegenover je stond die gelijk aan zeiken was hoe slecht caissières tegenwoordig zijn in hoofd rekenen sloeg ik al helemaal dicht.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 16:05

Heb nog eens nagedacht en volgens mij is de situatie in de OP geen rekenfout, maar puur een miscommunicatie over wat er nou aan kleingeld ingelegd wordt/is.