Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Dreamy schreef:Zolang men gewoon een salaris krijgt en niet hoeft te teren op hun fooi, zoals in USA, vind ik het dus eigenlijk niet nodig
Anna schreef:Dat wisselt heel erg. Als ik gewoon een drankje ga doen op een terrasje geef ik nooit echt veel fooi, maar rond ik af. Als het 6,70 zou zijn geef ik dan rustig maar 7 euro.
Als ik wat meer besteed, bv als ik ga lunchen of uit eten ga geef ik wel altijd fooi. Maar ook dan eigenlijk maximaal 5-10 euro. Rond het altijd af op een beetje een leuk bedrag. Ben ook heel makkelijk in het niet geven van fooi, als de bediening niet goed of heel traag was.
Vind fooi geen vanzelf sprekend heid, maar moet wel verdiend worden. Hoor vaak dat je in Amerika standaard minstens 10% geeft? Ik vind niet dat zoiets er standaard bij hoort te zitten maar zodra er enigszins netjes bediend wordt ben ik wel bereid wat extra's te geven.
. Tenzij ik echt oliebol behandeld word, maar dat komt bijna niet voor want die tenten sla ik over
.
Rond de 5% als het wel okee was, 10-15% als het echt heel goed was. Maar dat is bediening, maar ook het eten zelf.
In dat hotel verdelen ze overigens de fooi over iedereen; bediening, kamermeisjes, receptie, congierge. Maar daar wordt ook vaak afgerekend bij uitchecken ipv na het eten dus is het fooi ook meer over het gehele verblijf.
Caatje87 schreef:Altijd! Is voor mij een kwestie van fatsoen.. Hoogte is afhankelijk van hoe de service was.
Pinnen is geen excuus, ik pin ook altijd en je kan gewoon extra pinnen, dan regelen ze dat in het restaurant zelf met de fooienpot.
Fitzroy schreef:Afhankelijk van de bediening - over stalen gezichten gesproken, bediening mag ook wel wat vriendelijker en gastvrijer, in Nl kan men nog heel wat leren van de USA - en hoe lekker we gegeten hebben geven wij rond de 10 % fooi.
In de US 20 % maar daar zit er geen bedieningsgeld bij en is het onderdeel van het salaris.
.