Geven jullie fooi?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 07:27

Dat wisselt heel erg. Als ik gewoon een drankje ga doen op een terrasje geef ik nooit echt veel fooi, maar rond ik af. Als het 6,70 zou zijn geef ik dan rustig maar 7 euro.

Als ik wat meer besteed, bv als ik ga lunchen of uit eten ga geef ik wel altijd fooi. Maar ook dan eigenlijk maximaal 5-10 euro. Rond het altijd af op een beetje een leuk bedrag. Ben ook heel makkelijk in het niet geven van fooi, als de bediening niet goed of heel traag was.

Vind fooi geen vanzelf sprekend heid, maar moet wel verdiend worden. Hoor vaak dat je in Amerika standaard minstens 10% geeft? Ik vind niet dat zoiets er standaard bij hoort te zitten maar zodra er enigszins netjes bediend wordt ben ik wel bereid wat extra's te geven.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 07:31

Dreamy schreef:
Zolang men gewoon een salaris krijgt en niet hoeft te teren op hun fooi, zoals in USA, vind ik het dus eigenlijk niet nodig :n

Dit vind ik dus ook. Alleen als het bijzonder goed is geef ik fooi. Voor 'gewoon, normaal te verwachten service' krijgen ze salaris net als ieder ander die gewoon zijn beroep uitvoert :+
Als de service dan echt goed was en ik geef fooi dan geef ik ook een ruime fooi. Maar dus echt niet altijd.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 07:33

Poeh dat ligt er maar net aan hoe de avond is verlopen. Zoals laatst toen ik uiteten ging was het drama. Rustig restaurant, 20 min moetenwachten tot iemand überhaupt het drinken kwam opnemen. Nou uiteindelijk het drinken gekregen. En toen gelijk eten besteld. 1,5 uur moeten wachten op wat vlees en een kinder menu. We hebben het toetje laten zitten en zijn ergens een ijsje gaan halen. Die hebben geen fooi gehad. Het was echt heel rustig er zat hooguit 10 man, maar het duurde zo lang allemaal.

Maar bij een ander restaurant hebben we een top avond gehad. Bediening was leuk, het eten buiten gewoon goed. Het was een familie restaurant en dat was echt te merken aan de sfeer. Heel huiselijk, mams in de bediening, papa en zoon in de keuken en dochter achter de bar. De kwaliteit was super, personeel zeer vriendelijk en het eten was zo lekker. Die hebben 20 euro fooi gehad hun hadden het zo verdient.

Maar gemiddeld geven wij tussen de 5 en de 10 euro fooi. Gewoon omdat het horeca personeel zo hard moet werken. En ze zo weinig waardering krijgen maar wel de hele avond naar je lachen. En dat voor een loontje waar menig Nederlander voor bedankt.
Laatst bijgewerkt door Lau op 16-10-17 07:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 07:36

Anna schreef:
Dat wisselt heel erg. Als ik gewoon een drankje ga doen op een terrasje geef ik nooit echt veel fooi, maar rond ik af. Als het 6,70 zou zijn geef ik dan rustig maar 7 euro.

Als ik wat meer besteed, bv als ik ga lunchen of uit eten ga geef ik wel altijd fooi. Maar ook dan eigenlijk maximaal 5-10 euro. Rond het altijd af op een beetje een leuk bedrag. Ben ook heel makkelijk in het niet geven van fooi, als de bediening niet goed of heel traag was.

Vind fooi geen vanzelf sprekend heid, maar moet wel verdiend worden. Hoor vaak dat je in Amerika standaard minstens 10% geeft? Ik vind niet dat zoiets er standaard bij hoort te zitten maar zodra er enigszins netjes bediend wordt ben ik wel bereid wat extra's te geven.

In Amerika is de fooi van de bediening een deel van het salaris. Als ze geen fooi krijgen krijgen ze ook amper salaris. Daarom zijn de Amerikanen hier ook zo gul met de fooi.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 07:47

Meestal geef ik wel wat fooi maar niet enorm. Ik heb het idee dat het hier in Nederland al in de prijzen verwerkt zit. De prijzen die je voor een drankje betaalt op het terras zijn zo belachelijk dat alle zin in een fooi je al vergaat. Als ik een restaurant netjes geholpen word, het eten normaal geprijsd is en niet uren hoef te wachten op mijn eten dan geef ik wel wat fooi. Maar ik vind het absoluut niet standaard, in tegenstelling tot veel anderen blijkbaar.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 07:48

Ik werk zelf in een groot restaurant/hotel keten.
Loopt niet altijd op rolletjes zeker als je het personeel soms ziet.

Ik blijf zelf altijd vriendelijk zelfs al heb ik echt idiote gasten die over alles klagen.
Maar ik doe vaak iets extra's. Praten met de vaste gasten of ouderen die langs komen en alleen een kopje koffie komen drinken.

Ik geef zelf altijd fooi overigens aan personeel wat net zo werkt als ik. Vriendelijk, excuses aanbieden als het wat langer duurt. Etc etc.
Meiden met een ongeintresseerde blik en die echt geen moeite doen geef ik overigens niks.

Fooi is echt een fijn extraatje (voor mijn paard). Soms maken mensen excuses omdat ze maar 20 cent hebben oid als fooi. Dat snap ik niet, ik zeg altijd, wie het kleine niet eert... :p

Daarnaast vraag ik wel of de fooi bij de bediening terecht komt. Mijn vorige werkgever stak het in eigen zak.

Op mijn huidige werk krijgen koks ed. Meer betaald maar mogen wij de fooi houden.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 07:51

Toevallig ik had hier laatst een discussie over met een vriendin. Zij beweerde dat het loon in de horeca op fooi gebaseerd was. Hier ben ik het sowieso niet mee eens, we hebben gewoon het minimumloon en een CAO Horeca. In meer sectoren verdien je het minimum en dan krijg je ook geen fooi.

Dat neemt echter niet weg dat ik nooit fooi geef, als het zo uitkomt (bijv 48 euro) dan doe ik het wel eens of als ik echt blij een restaurant uit kan lopen :j

Ook met pinnen kan je trouwens aangeven dat je het naar boven wilt afronden. Hoewel ik dan altijd wel hoop dat het bij de medewerkers gewoon terecht komt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 07:54

Het feit dat veel werkgevers hun personeel uitbuiten en werknemers daar mee accoord gaan is voor mij geen reden om fooi te geven hoor. De horeca in NL is 1 van de duurste in europa.

In beginsel geef ik dus geen fooi. Een kopje koffie met een taartje ed daar geef ik geen fooi op. Pas als bediening daar echt iets voor doet ga ik denken aan fooi.
Afgelopen week zat ik in een * michelinrestaurant, die wat mij betreft hun ster bij een pakje boter hebben gehad. Die hebben niks meer gehad dan de rekening (en dat was wat mij betreft al veel te veel).
De dag erna zat ik bij een lunchzaakje met geestelijk gehandicapten en mijn man en ik hadden beide een paar wensen waarvoor vanalles werd gedaan om dat te regelen. Daar heb ik zo'n 50% fooi gegeven op de lunchrekening.

Dus in beginsel geef ik geen fooi. Maak je er iets bijzonders van, kun je (goede) fooi verwachten.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 07:54

9 van de 10 keer geef ik gewoon fooi :). Tenzij ik echt oliebol behandeld word, maar dat komt bijna niet voor want die tenten sla ik over :)).

Wel gaat het om kleine bedragen, bijvoorbeeld als we een paar drankjes drinken. Echt duur uit eten ga ik zelf nog niet, mijn budget laat dan ook niet veel fooi geven toe.

Overigens pin ik altijd, dan vraag ik gewoon of ze het bedrag kunnen ophogen. No problem :)

Azmay

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 07:59

Ik geef eigenlijk nooit fooi, we konden het tot vrij kort geleden ook echt niet betalen en eten daarom al weinig buiten de deur. Ook pinnen we altijd en dan vind ik fooi geven onhandig :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 08:01

Ik geef nooit fooi. Ik heb het niet zo breed, uiteten kan ik me hooguit een paar keer per jaar veroorloven, en als ik de prijzen van de gerechten dan zie.. Als je fooi dan ook nog eens bij het bedrijf terecht komt ipv bij de bediening, dan houd ik het liever zelf. Wel zorg ik altijd dat we alles netjes achter laten, zeg ik dat het lekker was en bedank ik de bediening, en wens ik ze een fijne dag.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 08:01

Fooi hoeft in Nederland niet, zit gewoon in het loon.
Dus nee geef ik ook niet.
En meer beroepen die hard lichamelijk moeten knallen.
Dus helaas. Ik zal je vriendelijk bedanken voor de fijne avond,maar dat is het dan toch echt :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 08:02

Mijn man heeft zelf in de horeca gewerkt dus die weet dat een fooi gewaardeerd wordt, helemaal met het salaris wat ze in de horeca verdienen en daarbij moet je het werk leuk vinden anders ga je dat voor dat loon niet doen want het is echt een zware baan.
Dus ja, wij geven fooi als ze netjes en leuk bedienen.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 08:04

Ik geef geen fooi, ik zie inderdaad de noodzaak er niet van in. Voor mij is iedereen hetzelfde, als ik het in het ene niet geef dan is het eerlijker om in het andere beroep ook niet te geven

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 08:06

Als wij ergens lekker gegeten hebben en de service was goed dan rond ik het altijd af naar boven naar een rond getal. Meestal komt dat neer op een paar euro extra. Ik vind het een blijk van waardering en op een bedrag wat je betaalt maakt mij die paar centen meer ook niks uit.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 08:08

Ik geef wel fooi, maar lang niet altijd omdat ik ook veel pin en dan is het vaak niet mogelijk om fooi te geven. Ik geef nooit een vast bedrag of percentage. Dit is afhankelijk van het bedrag dat ik moet betalen en vaak rond ik dat gewoon af.

Ik heb zelf in de horeca gewerkt en daar valt toch wel op dat de "hollanders" het minste fooi geven(uitzonderingen daargelaten). We kregen ook erg veel Belgische en Duitse gasten en daar kregen we bijna altijd fooi van(al is het maar 10ct), en ook van locale gasten regelmatig fooi. Nu was dit wel een hotel met restaurant dus de meeste gasten betaalden hun diner of drankjes niet direct maar pas bij vertrek op de laatste dag/dag erna en dan geven ze nog minder snel fooi

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 08:09

Wij ronden het eigenlijk altijd wel af :j Rond de 5% als het wel okee was, 10-15% als het echt heel goed was. Maar dat is bediening, maar ook het eten zelf.

Zal er vast te maken mee hebben dat mijn vriend in een horeca bedrijf werkt ;) In dat hotel verdelen ze overigens de fooi over iedereen; bediening, kamermeisjes, receptie, congierge. Maar daar wordt ook vaak afgerekend bij uitchecken ipv na het eten dus is het fooi ook meer over het gehele verblijf.

Lymoncello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 08:13

Hangt voor mij echt helemaal af van hoe prettig de ervaring was. Heerlijk gegeten en fijne bediening, dan geef ik fooi en vraag ik altijd even naar de chef om een complimentje te geven. Maar als het matig was of tegenviel dan betaal ik enkel wat ik verschuldigd ben. Vaak geef ik dan ook aan dat het me wat tegenviel.

Dus helemaal afhankelijk :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 08:19

Caatje87 schreef:
Altijd! Is voor mij een kwestie van fatsoen.. Hoogte is afhankelijk van hoe de service was.
Pinnen is geen excuus, ik pin ook altijd en je kan gewoon extra pinnen, dan regelen ze dat in het restaurant zelf met de fooienpot.

Wat heeft dit me fatsoen te maken ?.

Ik rond af op enkele cent maar geef verder nooit fooi ook omdat we vaak pinnen. Maar men doet gewoon hun werk dit hoor je gewoon naar behoren uit te voeren of je fooi krijgt of niet.

Andere beroepen krijgen ook geen fooi en die werken ook hard en vele uren met weinig pauzes envoor weinig loon
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 16-10-17 08:21, in het totaal 1 keer bewerkt

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 08:20

Ik rond bijna altijd de rekening naar boven af met pinnen, dat is dan meestal n paar euro. Alleen als ik niet tevreden was dan laat ik t zo.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 08:25

Volgens mij ben ik 1 van de weinige die het niet geeft.
Ik ben wel vriendelijk, geef ook borden aan bij het opruimen maar fooi vind ik niet nodig

Voorheen werkte ik in de detailhandel, daar ren ik ook mijn benen onder mijn kont vandaan, op drukke dagen geen of weinig pauze en help je mensen en is fooi niet vanzelfsprekend of normaal.
Winkel, postbezorger, zorg nog veel meer beroepen waar het ook hard werken is en je gewoon je loon krijgt

Er is een minimum uurloon en daar horen je werkzaamheden bij, maar blijkbaar vinden de meeste het normaal

ik las net 30 euro fooi? Sow, dat zijn ook 10 hooibalen denk ik dan, en dat bovenop het bedrag wat je al betaald

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 08:37

Ik geef zo nu en dan fooi. Een paar drankjes op een terras is niet genoeg om fooi te geven (pin sowieso). Avondeten hangt weer af van hoe de bediening was. Daarnaast vind ik dat het personeel er niet van uit MAG gaan dat je altijd fooi krijgt. Je kan niet in andermans geldzaken kijken.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 08:38

Ik geef geen fooi, net zo als dat ik geen geld geef aan goede doelen. Je weet nooit waar het geld beland uiteindelijk.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 08:41

Fitzroy schreef:
Afhankelijk van de bediening - over stalen gezichten gesproken, bediening mag ook wel wat vriendelijker en gastvrijer, in Nl kan men nog heel wat leren van de USA - en hoe lekker we gegeten hebben geven wij rond de 10 % fooi.
In de US 20 % maar daar zit er geen bedieningsgeld bij en is het onderdeel van het salaris.

Idem hier :j.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 08:44

Gezien het verschil tussen Amerika en Nederland zal ik de volgende keer afronden. Amerikaanse bediening is zoveel beter dan de Nederlandse. Afgelopen vrijdag zat ik bij een sushi restaurant, dus vrij prijzig, geen enkele keer de vraag gekregen of het smaakte.
In Amerika krijgt men standaard fooi omdat het een deel van het salaris is.
Ik snap niet waarom er standaard op fooi gerekend word. Het is je werk.