Hoe de motivatie vinden om naar school te gaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:32

Emmaa_ schreef:
Danique schreef:
Dan ga je toch zelf en laat je je vriend lekker liggen als hij niet wil? Je kont uit bed halen en jezelf aankleden komt echt uit jezelf, je ligt niet vastgeketend in je bed hoop ik. Hup. Je wil iets, doe het.

Tenzij dat hun ding is natuurlijk. Maar dan lijkt het me hoe dan ook slim om dat voor de nacht begint los te maken.

Zolang ze een safeword hebben zeg ik niks...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:36

Vraag jezelf eens af waaróm je naar school gaat. Wat voor doel heb je daarmee, en wat zijn de consequenties als je dat doel niet bereikt.
( ik ben heel goed in wijze waarheden als het om anderen gaat ;) )

Destination

Re: Hoe de motivatie vinden om naar school te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:45

Maar TS, hoe zie je dat voor je als je straks 40 uur in de week werkt, samenwoont met je vriend en een huishouden hebt? Ga je dan tegen je baas zeggen dat je niet voor bijvoorbeeld 10.00 kan werken, want dan moet je voor je vriend aan het bed uit? En dan kan je ook niet even wakker worden op het tijdstip dat je eigenlijk vrij zou moeten zijn. Op het moment vind ik je totaal niet gemotiveerd overkomen en al helemaal niet als een doorzetter.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:59

Weet je
De boel verkloten is altijd makkelijker dan verantwoord met je zelf en je toekomst omgaan .

Aan jou de keuze : makkelijk richting kansarm glijden of al hard werken toekomstige kansen creeeren?

Dus: analyseer het probleem , bedenk een oplossing en húp: NAAR SCHOOL!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 16:04

Slappe hap, dat is mijn eerste gedachte nav de OP.

Kom op, jullie zijn nog zo jong. Klem aan elkaar vast, 'soort van samenwonen', samen in dezelfde klas, bijna 24/7 bij elkaar, je 'geliefde' houdt je tegen om uit bed te gaan.
En dan nog niet eens de motivatie kunnen opbrengen om je bed uit te gaan naar school.

Een relatie hoort een aanvulling te zijn op je leven, niet een invulling van of een belemmering voor je toekomst.

Ga eens om tafel en spreek duidelijke zaken af. Elke dag om ... uur je bed uit, naar school. Maak een tijdschema en houdt je daar ook aan.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 16:12

Je bent nog te jong om de consequenties van je keuzes nu in te zien. Ik ga mee met het bovenstaande. Je studententijd hoort daarbij ook nog eens een leuke tijd te zijn. Straks zit je "vast" aan 40 uur werken en zijn er veel dingen die je moet laten daardoor.

Een diploma is zo belangrijk en de kans die jij krijgt om te studeren moet je dan ook met beide handen aangrijpen. Zet de relatie op een laag pitje en ga desnoods kijken voor een andere baan. Je kunt straks veel meer kanten op als je een diploma hebt. Ik heb gestudeerd tot mijn 25ste en ben superblij dat ik dat kon doen. Je gaat later spijt krijgen van de lakse houding die je nu aanneemt.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 16:19

Je bent niet meer leerplichtig omdat je een startkwalificatie hebt, maar je hebt wel bewust voor deze opleiding gekozen. Ik kan je garanderen dat je moet kiezen tussen school en werken doordeweeks. Je kunt dan beter een zaterdagbaantje nemen.

Als je de opleiding leuk vindt en door wil gaan dan moet je duidelijke afspraken maken met je vriend, onder andere dat school belangrijk is en je daar naartoe moet. Want als je teveel absent bent op school dan blijf je zitten en dan heb je na een jaar niets bereikt. 18 is een lastige leeftijd, want je hersenen zijn nog ingesteld op 'korte termijn beloning' maar het resultaat is vaak negatief. Maar denk eens na wat je over 5 jaar zou willen hebben bereikt. Misschien dat dat helpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 16:28

Pfoe, ik vind ook dat je gewoon een schop moet hebben. Keuzes maken. Je vriend maar niet meer doordeweeks over de vloer als dat je tegenhoud.

Je hebt gewoon weekend neem ik aan?
Hoe wil je het later volhouden als je samen woont, 40 uur werkt en kinderen hebt?

Momenteel zit ik in een drukke periode, maar ik werk 7 dagen in de week. Meestal zo'n 10 uur per dag, behalve de zondag, dan werk ik 5/6 uur. Ga er alle dagen om 06:30 uit. Heb er twee dagen sowieso altijd bij dat ik pas 24:00 thuis ben. Daarnaast heb ik twee paarden, nog heel veel andere dieren om voor te zorgen, een vriend en ik doe een bbl opleiding.

Vroeg naar bed, regelmaat houden zijn de sleutel woorden. En nee, ik ga dit ook geen jaren volhouden zo, maar ben de laatste jaren niet anders gewend dan 7 dagen per week te werken, eens per jaar een week vakantie uitgezonderd. Dit is heel extreem en dat weet ik, maar ik weet dat regelmaat echt heel belangrijk is. Ook al heb je een baaldag, voel je je ziek zwak of misselijk, als je gewoon gaat voelt dat veel beter dan dat je op je kont blijft plakken.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 17:51

Ik reageer straks even uitgebreid.

Kiwi64

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 18:10

Zelf combineerde ik mijn baantje met school door meteen vanaf het begin met mijn werkgever duidelijke afspraken te maken, zoals niet tot laat moeten werken etc. omdat ik aangaf dat school voor ging, hier werd bij mijn verschillende baantjes prima rekening mee gehouden. Ik zou beginnen met max 2 dagen door de weeks werken en dan tot niet later dan een uur of negen. En dan een dag in het weekend een hele dag bv. om uren te maken zonder dat je er last van heb met school. Als zo'n soort indeling niet mogelijk is zou ik toch een ander baantje zoeken waar het wel kan. Ik denk dat het belangrijk is dat je meer rust en ritme krijgt, anders zal je het waarschijnlijk niet lang volhouden en wanneer je vaak moe bent verdwijnt de motivatie en concentratie al snel. Probeer zo eens een goed ritme te krijgen en jezelf tijd te geven om uit te rusten (geeft ook rust in je hoofd), en te kijken hoe het dan gaat.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 18:20

Hoe oud is je broer?En waarom werkt hij niet naast zijn studie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 18:25

Ik heb de laatste jaren van de middelbare school ook ongelofelijk veel moeite gehad, vooral het laatste jaar (6VWO). Daarbij heb ik ook nog een handje van te laat uit bed komen; ik was eigenlijk bijna altijd te laat. Daarbij zag ik het oprecht niet meer zitten, had depressieve klachten, de druk lag te hoog. Ik ben ongelofelijk slecht in uit een boek leren. Uiteindelijk ook nog ziek geweest (norovirus) waardoor ik mijn Engels SE verklootte wat mijn beste vak was, en er een 4 voor haalde.

Toen was het gedaan met mij. Ik stond op het punt om gewoon maar naar huis te gaan omdat ik het niet meer zag zitten, maar de persoon die daarover gaat vond dat ik toch nog een gesprek moest hebben met de conrector en mijn mentrix. De volgende dag hebben we naar een oplossing gezocht en die ook gevonden: Ik hoefde niet meer in de lessen te zitten omdat ik me daar totaal niet kon concentreren en al zo'n enorme achterstand had dat ik het toch niet meer volgde en daardoor ook niets kon doen tijdens de les. De beslissing is toen dus gemaakt dat ik het helemaal zelf zou gaan doen: wel elke dag om 10 uur op school tot 5, maar zelf aan het werk.

Dat ben ik gaan doen. :) En het is gelukt. ik heb mezelf een ongelofelijke schop onder m'n reet gegeven en ben ervoor gegaan. Overigens werkte ik ook nog 4 dagen in de week om alvast voor mijn studie te gaan sparen.

Ik adviseer jou om hetzelfde te doen. Als je dat niet doet zie je jezelf voor de rest van je leven alleen nog maar als een slappeling die niet door kan zetten, en als je het wel doet ben je naderhand trots op jezelf. Onderneem de stappen die nodig zijn, waarvan je weet dat ze nodig zijn. Doe je dat niet, vraag jezelf dan af waar je het voor doet en waarom je het vraagt.

Wat ik er wel nog bij wil zeggen: straks wanneer je studeert of werkt wordt het alleen maar erger en dan geven je docenten of je werkgevers je een schop onder je hol. Maar dan richting de deur; ze zoeken net zo goed iemand die wel op tijd kan komen en er wel voor gaat. :) Zo simpel is het.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 18:58

Britta31 schreef:
Hoe oud is je broer?En waarom werkt hij niet naast zijn studie.

Mijn broertje is 16, en heel simpel, daar is hij te lui voor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 19:00

Ik vind het krom dat jij verantwoordelijk bent (en je duidelijk ook verantwoordelijk voelt) voor geld in het laatje brengen en je broertje daar geen stappen in hoeft te ondernemen. Als de boel zo krap is dat jij moet bijwerken om de boel draaiende te houden zou je op z'n minst van hem kunnen verwachten dat hij een bijbaantje voor een paar uurtjes per week neemt om ook te helpen. Dat is wel iets waar ik het persoonlijk met je moeder over zou hebben, want het is niet eerlijk dat jij een bijbaantje met veel te veel uren moet draaien om te helpen thuis en dat hij dat niet hoeft te doen.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 19:00

Kiwi64 schreef:
Zelf combineerde ik mijn baantje met school door meteen vanaf het begin met mijn werkgever duidelijke afspraken te maken, zoals niet tot laat moeten werken etc. omdat ik aangaf dat school voor ging, hier werd bij mijn verschillende baantjes prima rekening mee gehouden. Ik zou beginnen met max 2 dagen door de weeks werken en dan tot niet later dan een uur of negen. En dan een dag in het weekend een hele dag bv. om uren te maken zonder dat je er last van heb met school. Als zo'n soort indeling niet mogelijk is zou ik toch een ander baantje zoeken waar het wel kan. Ik denk dat het belangrijk is dat je meer rust en ritme krijgt, anders zal je het waarschijnlijk niet lang volhouden en wanneer je vaak moe bent verdwijnt de motivatie en concentratie al snel. Probeer zo eens een goed ritme te krijgen en jezelf tijd te geven om uit te rusten (geeft ook rust in je hoofd), en te kijken hoe het dan gaat.

Dankjewel voor je reactie. Mijn werkgevers geven mij ook geen pauze dus korter werken zal wel al helemaal te veel gevraagd zijn :+
Ik ben 18+ en woon in dezelfde stad als waar ik werk wat betekend tot sluit doorgaan en de minderjarigen tot 23:00. Ik kan het er wel alsnog over proberen te hebben. Maar denk dat het veel niet uit maakt..

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 19:03

Emmaa_ schreef:
Ik vind het krom dat jij verantwoordelijk bent (en je duidelijk ook verantwoordelijk voelt) voor geld in het laatje brengen en je broertje daar geen stappen in hoeft te ondernemen. Als de boel zo krap is dat jij moet bijwerken om de boel draaiende te houden zou je op z'n minst van hem kunnen verwachten dat hij een bijbaantje voor een paar uurtjes per week neemt om ook te helpen. Dat is wel iets waar ik het persoonlijk met je moeder over zou hebben, want het is niet eerlijk dat jij een bijbaantje met veel te veel uren moet draaien om te helpen thuis en dat hij dat niet hoeft te doen.

Ja, vind ik ook en ook mn moeder. Maar uiteindelijk blijft het probleem dat ze niets durft te zeggen en dat ze bang is voor mn broertje aangezien hij nogal ongelooflijk heftig kan reageren. Hij kan echt agressief uit zn pan schieten. Maar jullie kennen natuurlijk mijn gezin niet persoonlijk en dan snap ik dat je makkelijker kunt zeggen van hoe en wat, maar ik heb het al zo vaak aangegeven van waarom ik wel en hij niet? Maar dat is iets wat ik moet oplossen met mn moeder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 20:00

Als jij je ritme op orde hebt kom je een heel eind. Lekker van 22.30-07.00 slapen!

En ik zou je baantje inruilen voor bv supermarktwerk. 1 avond + de zaterdag werken geeft je al veel meer lucht, en dan ben je in ieder geval uiterlijk 21.00 klaar!

Edit: mistte een pagina.. lastige situatie. Misschien een werken-leren studie doen? Bbl?

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 21:35

pimaude schreef:
Als jij je ritme op orde hebt kom je een heel eind. Lekker van 22.30-07.00 slapen!

En ik zou je baantje inruilen voor bv supermarktwerk. 1 avond + de zaterdag werken geeft je al veel meer lucht, en dan ben je in ieder geval uiterlijk 21.00 klaar!

Edit: mistte een pagina.. lastige situatie. Misschien een werken-leren studie doen? Bbl?

Bij de supermarkt is mijn contract niet verlengt en werk ik nu nog een aantal dagen. Mn nieuwe werk is de eindtijd doordeweeks min. 00:00. Dus om 22:30 slapen gaat dan niet lukken helaas.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:42

Tot middernacht werken terwijl je de volgende ochtend vroeg op moet om naar school te gaan? Tja, geen wonder dat je het dan niet redt... Qua uren heb je dan gewoonweg niet genoeg slaap. Is het geen optie om werk te gaan doen waarbij je om max. 21.00/22.00 vrij bent?

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:51

Emmaa_ schreef:
Danique schreef:
Dan ga je toch zelf en laat je je vriend lekker liggen als hij niet wil? Je kont uit bed halen en jezelf aankleden komt echt uit jezelf, je ligt niet vastgeketend in je bed hoop ik. Hup. Je wil iets, doe het.

Tenzij dat hun ding is natuurlijk. Maar dan lijkt het me hoe dan ook slim om dat voor de nacht begint los te maken.

_O- _O-

Nu ontopic. Ik ben ook 18 jaar, en snap je wel een beetje maar je zult toch keuzes moeten maken! Mijn dag begint vaak al om 04:00 omdat ik bezig ben om beroepschauffeur te worden maar ik hou er wel rekening mee dat ik dan dus 's avonds echt op tijd naar bed moet gaan om weer zo vroeg op te kunnen en me te kunnen concentreren. Helaas moet ik dus soms ook wel de keuze maken om papierwerk/huiswerk te maken ipv lekker naar mijn paarden gaan. Helemaal niet leuk natuurlijk, maar dit is wel voor je toekomst! Hetzelfde met 's ochtends blijven liggen, is heerlijk en vooral in de wintermaanden maar goed je bereikt er uiteindelijk niks mee...
Mijn visie: echt een andere baan zoeken waar je andere tijden kan gaan werken of een BBL opleiding gaan doen. Dit gaat je namelijk echt te kop kosten. En over je relatie, hoe hard het ook klinkt, als hij je niet stimuleert om naar school te gaan (of überhaupt) zelf te gaan, is het dan wel echt een goed vriendje...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:54

SavannahNx schreef:
pimaude schreef:

Bij de supermarkt is mijn contract niet verlengt en werk ik nu nog een aantal dagen. Mn nieuwe werk is de eindtijd doordeweeks min. 00:00. Dus om 22:30 slapen gaat dan niet lukken helaas.

En er bestaat maar 1 supermarkt in jou woonplaats? Even een beetje cratief denken. Zelfs in de horeca heb je baantjes waarbij je om 21.00 of 22.00 weer buiten staat. Wil jij wel verbetering? Alle 'Ja, maar..' heb je niets aan..

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 22:17

Ik werkte op mijn 18e ook in horeca. Daarnaast werkte ik samen met een collega die 15 was en eerder naar huis ging, omdat ze de volgende dag ook vroeg moest. Daar had mijn werkgever geen problemen mee.

Ik werkte iedere donderdag en vrijdag en om de weekenden. Misschien is dat voor jou ook een optie. Dan heb je om het weekend een weekend vrij en dan kan je bv bij je vriendje slapen. Ik zou het door de week bij elkaar slapen schrappen. Lekker je eigen ding gaan doen en er voor zorgen dat je gemotiveerd bent.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 22:21

Destination schreef:
Tot middernacht werken terwijl je de volgende ochtend vroeg op moet om naar school te gaan? Tja, geen wonder dat je het dan niet redt... Qua uren heb je dan gewoonweg niet genoeg slaap. Is het geen optie om werk te gaan doen waarbij je om max. 21.00/22.00 vrij bent?

Is misschien een optie maar ik werk hier pas net bij die nieuwe baan dus wilde het eerst even gaan aankijken.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 22:23

Dank jullie wel in ieder geval voor alle reacties! Ik kan hier wat mee en ga denk ik toch een gesprek met mijn werkgever aan, of anders indd een andere baan :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 22:28

Maar 2 baantjes is nu tijdelijk als ik goed begrijp?
Hoeveel werk je dan dadelijk met alleen je nieuwe baan?
Is het dan nog steeds niet uit te houden?
Want een keer om 12.30/ 1.00 uur naar bed en om 7 uur op is echt wel vol te houden.
Maar meerdere dagen word wat anders.