Niet-thuiswonend: hoeveel spaargeld heb je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel spaargeld heb je?

0 tot 999 EUR
188 (19%)
1.000 tot 2.499 EUR
150 (15%)
2.500 tot 4.999 EUR
136 (14%)
5.000 tot 9.999 EUR
174 (18%)
10.000 tot 14.999 EUR
110 (11%)
15.000 tot 24.999 EUR
86 (8%)
25.000 tot 39.999 EUR
40 (4%)
40.000 tot 64.999 EUR
35 (3%)
65.000 tot 99.999 EUR
11 (1%)
Meer dan 100.000 EUR
29 (3%)

Totaal aantal stemmen: 959

manubres

Re: Niet-thuiswonend: hoeveel spaargeld heb je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 08:35

Ik zou best willen sparen, maar zou niet weten waarvan. Ik en mijn partner hebben een gemiddeld inkomen. Maar een groot huis, 2 paarden, een pony, hond, kat, konijn, 2 auto's en 2 kinderen zijn mijn rijkdom en daar hou ik geen geld bij over.....Inmiddels hebben we flinke overwaarde op ons huis, dus dat zie ik dan maar als ons "spaarpotje".

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 08:40

Ik heb nooit heel veel spaargeld, maar probeer wel altijd boven de 1000 euro te blijven voor onverwachte kosten aan de dieren bv.
Zodra we het huis helemaal op orde hebben wil ik wel meer gaan sparen.
Het is onze droom om vroeg met pensioen te gaan, en voor die tijd ook nog eens op wereldreis te gaan. Voor die reis willen we een groter zeilschip kopen en daar hebben we toch minstens 50.000 voor nodig.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 08:45

Hier wisselt het heel erg, normaal zit het rond de 500-1000 voor ons samen wat ik eigenlijk nodig vind gezien we 2 paarden hebben staan(ik heb geen inkomen) maar nu zitten we boven de paar duizend denk ik. Komt wel weer op volgend jaar vrees ik, hebben een koophuis waar nog flink werk in zit.
Laatst bijgewerkt door Azmay op 02-10-17 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 08:46

Dit moment is mijn spaar rekening 0,0 Altijd wel anders geweest maar helaas heeft het afgelopen 2 jaar enorm tegen gezeten. Ik verwacht binnenkort weer te kunnen sparen. Al is het maar 1 euro per maand, die kan ik nu al niet aan de kant zetten. -O-

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 08:51

Momenteel maar een paar honderd euro helaas.
Vorig jaar een huis gekocht waar al mijn spaargeld in de verbouwing ging zitten, en twee week geleden heb ik een nieuwe auto gekocht.
Nu tijd om weer wat reserves op te gaan bouwen..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 08:53

Ben ik de enige die het verbaasd dat mensen dit zomaar ff op internet zetten?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 08:55

Cowgirl schreef:

Anoniem pollen maakt toch weinig uit?

Bovendien: dat moeten mensen zelf weten. Als je je boxjes niet netjes hebt ingevuld bij je belastingaangifte komen ze toch wel achter je aan :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 08:56

Cowgirl schreef:

Nee wat het gaat geen mens geen bal aan.
Vul hier de pol ook niet in want ik heb altijd het idee dat die ook uitgelezen kan worden wie wat gestemd heeft.
Al vallen mij de lagen bedragen wel op bij de paarden eigenaren. :)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 08:59

Vorig jaar op 5 oktober mijn spaarrekening leeggetrokken om mijn paard te kopen. Nu een jaar later staat er weer hetzelfde op als vorig jaar. Daar ben ik best trots op. Ondanks dat ik vorig jaar een huis en een paard heb gekocht, op mezelf woon en een auto heb.

Sparen gaat overigens niet heel snel. Ik hou (door wéér een baanwisseling) op dit moment erg weinig over. Maar ik stort mijn eindejaarsuitkering en vakantiegeld gelijk door naar mijn spaarrekening, dat scheelt. Mijn verjaardag is in december en dan krijg ik altijd een envelopje van mijn moeder, ook dat stort ik gelijk.

Helaas afgelopen vrijdag een grote uitgave (auto pk en beurt) dus gaat er weer 500,- van mijn spaarrekening. Ook een wintersportvakantie geboekt, die gaat er in januari af.
Laatst bijgewerkt door Gimme_Joy op 02-10-17 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 08:59

bruintje123 schreef:
Cowgirl schreef:

Nee wat het gaat geen mens geen bal aan.
Vul hier de pol ook niet in want ik heb altijd het idee dat die ook uitgelezen kan worden wie wat gestemd heeft.
Al vallen mij de lagen bedragen wel op bij de paarden eigenaren. :)

Ze mogen het best weten van me hoor, ik heb niks te verbergen. En er valt toch niet veel te halen bij mij... :+ Als ze de pol gaan uitlezen is dat sowieso een reden voor mij om te stoppen met bokt. :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:00

Normaal probeer ik zo'n 3.000 euro achter de hand te hebben.

Maar na verhuizen (ik woon nu op 2 plaatsen, dus allerlei dingen moeten aanschaffen), inkomen grotendeels weggevallen (vanwege studie intensief oppakken), hogere huur (1e huis was werken voor inwoning, nu ook een woning waar ik gewoon moet betalen) en het afschrijven van mijn collegegeld is het op. Ik kan 1000€ in de min staan, dat is mijn spaarpotje voor nu. Ik hoop daar weer snel vanaf te zijn. Daarnaast kan ik voor noodgevallen terugvallen op mijn ouders.

Overigens dragen mijn ouders ook de kosten van de paarden (staan bij hen aan huis, we delen de verzorging) en heb ik dus alleen de kosten van 2 honden en normaal ook 8 cavia's (maar die verzorgt mijn moeder tijdelijk ook en ze vindt het geen probleem om de kosten tijdelijk te dragen. Deze zijn maximaal 25€/maand). Normaal gaan mijn honden eens per week op cursus, maar dat zit er deze periode even niet in want dat is per hond ook weer 60€/maand.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:09

Als fulltime student met zelfstandige woonruimte (en dus ook eigen financiën) mag ik blij zijn als er meer dan 500 euro op staat. :') In de zomer heb ik hard gewerkt en toen stond er op zijn hoogst 1300 euro op, daar is inmiddels al bijna niks meer van over. (yay studieboeken die je niet gebruikt!)
Ik heb sinds kort ingesteld dat er meteen op de 24ste 100 euro naar mijn spaarrekening gaat, want als ik het zelf moet doen dan komt er helemaal niks bij.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:14

Magrathea schreef:
Cowgirl schreef:

Anoniem pollen maakt toch weinig uit?

Bovendien: dat moeten mensen zelf weten. Als je je boxjes niet netjes hebt ingevuld bij je belastingaangifte komen ze toch wel achter je aan :D

Uiteraard moeten mensen dat zelf weten maar anoniem is het internet allang niet meer.
En het gaat mij niet om de belastingdienst maar om andere mensen die wat 'krap bij kas zitten' zeg maar ;)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:18

Diane_ schreef:
Ik gok dat de mensen die meer dan een ton hebben geen twintigers zijn. Als je jarenlang een inkomen hebt waarbij je maandelijks een deel kan sparen, dan kan het best hard gaan hoor! :) Ik vind het altijd wel leuk om daar rekensommetjes van te maken. Stel dat je €300 per maand spaart, dan heb je na 27,8 jaar sparen een ton. Zonder rente, dus wellicht gaat het nog wel sneller dan dit. En zeg dat je geen kinderen hebt en als stel €1000 per maand spaart, hoef je maar 8 jaar te sparen voor je eerste ton en dus 16 voor 100.000 per persoon.
Toch goede stimulans om wat meer te sparen vind ik altijd. ;)

Maar is wel een slechte investering van je geld momenteel ;).

En vergis je niet, het Nibud adviseert bij hogere inkomens ook een flink hoge spaarbuffer hoor.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:33

Als ik veel spaargeld had dan zou ik dat ook niet zomaar online zetten. Misschien dat de poll daarom ook vrij laag uitkomt.
Al denk ik niet dat een hacker zomaar bij je spaargeld kan komen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:47

Ik denk eigenlijk dat het wel redelijk overeenkomt met de werkelijk cijfers in Nederland, zeker als je beseft dat de bokt-populatie relatief jong is en een dure hobby heeft.

https://blog.rente.nl/sparen/hoeveel-sp ... deld-gezin

35% heeft geen spaargeld of minder dan 2000€. Hier zitten we op 30%.

daarnaast spaart 40% van de huishoudens te weinig.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:55

veerledec schreef:
Diane_ schreef:
Ik gok dat de mensen die meer dan een ton hebben geen twintigers zijn. Als je jarenlang een inkomen hebt waarbij je maandelijks een deel kan sparen, dan kan het best hard gaan hoor! :) Ik vind het altijd wel leuk om daar rekensommetjes van te maken. Stel dat je €300 per maand spaart, dan heb je na 27,8 jaar sparen een ton. Zonder rente, dus wellicht gaat het nog wel sneller dan dit. En zeg dat je geen kinderen hebt en als stel €1000 per maand spaart, hoef je maar 8 jaar te sparen voor je eerste ton en dus 16 voor 100.000 per persoon.

Maar is wel een slechte investering van je geld momenteel ;).

En vergis je niet, het Nibud adviseert bij hogere inkomens ook een flink hoge spaarbuffer hoor.

Geld sparen vind ik nooit een slechte investering. ;) Beter veel geld op een spaarrekening dan het niet hebben. Dit topic ging ook over het geld in beleggingen, niet alleen spaargeld.
Maar mocht ik meer (spaar)geld hebben, gaat het ook deels in beleggingen etc. hoor. Zelf zou ik ook eerst ons koophuis aflossen. Genoeg financiële achtergrond hier om daar overwogen keuzes in te maken. :)

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:05

Het verbaasd mij echt dat er best wat mensen hier aangeven minder dan €1000 op hun spaarrekening te hebben.
Wat als je auto/paard opeens iets mankeert of je relatie over is? Dan is €1000 zo weg hoor.

Ik ben student en regel zo goed als alles zelf. Met een leuke goed beraade baan erbij is mijn spaarrekening dan ook beter gevuld dan bij de meeste studenten :=
Maar daar kom ik voorlopig niet aan. Wil na de studie zo snel mogelijk een huisje kopen en daar is spaargeld wel handig voor.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:17

Diane_ schreef:
Wij zijn net getrouwd dus de spaarrekening is even een stukkie leger dan normaal. :+
Verder als we genoeg hebben lossen we een deel hypotheek voortijdig af, scheelt weer in maandbedrag.

Zelf zou ik graag eerder dan mijn 67e (of welke leeftijd het dan ook mag zijn) met pensioen willen of dan in ieder geval minder willen werken, dus spaar ik daar graag nu al wat voor. Mocht iemand dat interessant vinden: http://www.earlyretirementextreme.com is een grappige site om daar meer over te lezen. Mij veels te extreem hoor, maar leuke inspiratie.

Of ze hebben gewoon een loterij gewonnen. Dan is het helemaal snel binnen. :+
Helaas hier nog geen loterij gewonnen.. Hoogste bedrag is geloof ik 5 euro. _O-

Hier op het moment bezig met solliciteren en dat soort dingen. Wil geen opleiding meer doen, maar werken. Kan ik geld verdienen en hopelijk straks op mijzelf wonen. Ik hou nu geld over omdat ik genoeg krijg en niet veel uitgeef, hoef geen huis te betalen etc. Hooguit eens of twee keer in de maand de boodschappen. Verder mijn paard, maar als ik sommige zie wat ze uitgeven, is dat ook bijna niks aan uitgave. :+

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:18

Hier is mijn spaargeld nu ongeveer 2000 euro. Niet veel maar dat heb ik te danken aan een half jaar backpacken in Australië. Na thuiskomst flink gespaard en het zelfde jaar op mezelf gaan wonen. Dag gespaard geld, nog maar 200 toen... nu gaat het sparen niet echt hard, geen betaald werk en een wajonuitkering. Ik vind het best knap dat het met een uitkering nog is gelukt om bijna 2000 te sparen in 2 jaar.wel ben ik van de zomer op vakantie geweest, anders hadden ik nu iets meer.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:25

veerledec schreef:
lor1_1984 schreef:
Ik heb meestal tussen de €500,- en €2.000,- op de spaarrekening staan.
Minimaal €500,- is zegmaar voor nood voor de katten en de max is ivm vrijstelling van bepaalde belastingen.
Heb overigens geen paard, auto, koophuis oid.

Welke belastingen bedoel je?

Afvalstoffenheffing en gemeentelijke belastingen.
Met een lager inkomen heb je recht op vrijstelling, mits je geen €2.000,- of meer aan spaargeld hebt.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:31

Selka schreef:
Grote groep in de eerste categorie. Besef wel dat je volgend jaar nog 100% kunt lenen van de bank voor een hypotheek en de notariskosten en overdrachtsbelasting uit eigen vermogen moet komen. Dat kan met dat bedrag op de rekening al niet. Gaat de auto en wasmachine stuk dan kun je m niet vervangen.. Nibud zegt geloof ik minimaal 5000€ op de rekening te hebben. Nu is dat ook al niet veel.

Kun je niet meer sparen? Tja dan is dat zo niets aan te doen. Maar ik heb even naar mijzelf gekeken de afgelopen maand en ik vond het schokkend wat ik aan onzin uitgeef. Ik kan veel meer sparen. Geen oordeel, gewoon een tip. :)

Ik heb geen koophuis, auto, paard, dure levensstijl dus ik zie niet waarom ik zoveel reserve moet hebben.
In nood kun je bij de kringloop, witgoedhandel of weggeefhoek nog wel aan vervanging van kapotte apparaten komen mocht het achter elkaar kapot gaan.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:32

Wij hebben verschillende potjes en allebei een prive spaarrekening (31 jaar allebei, getrouwd, koophuis, bijna twee kinderen, man werkt fulltime en ik 24u).
Over 7 jaar willen we een groot deel van de hypotheek aflossen en we hebben nog een potje voor onverziene kosten zoals paarden, auto whatever. Tzt willen we graag een grotere auto, dus we zetten iedere maand opzij.
Ivm de dieren gaan we niet echt op vakantie, dat scheelt wel.
Kind heeft ook een spaarrekening waar elke maand geld naar toe gaat en nummer twee straks ook.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:34

Het geeft mij in ieder geval wel wat rust iets achter de hand te hebben. Voordat ik een huis en een paard had, had ik minder spaargeld, maar ik probeerde altijd boven de 1000,- te blijven.

Maar als ik iets leuks zie voor Joy, (of voor mij) koop ik het gewoon hoor. Ook etentjes, sauna, bios doe ik allemaal. Ik ga niet op mijn centen zitten wachten tot ik doodga ;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:34

Geld in huis telt niet mee, net zo min als beleggen tenzij dat safe is.
Sparen levert niks meer op en als je veel geld wilt sparen moet je je gaan inlezen in bitcoins en crypto-sparen.

Ik vindt het typisch dat mensen in Nederland zo gereserveerd zijn over spaargeld en salaris. Ik kan daar met vreemden en vrienden vrij makkelijk over praten.
Wat maakt het uit wat een ander verdien of spaart.

Zelf vind ik sparen wel belangrijk toevallig had ik een balans op gemaakt hoeveel spaargeld heb ik ooit uitgegeven heb ....3x huis ingericht, diverse auto’s gekocht, paarden vakanties ed ik kwam er achter dat ik boel geld heb opgemaakt wat ik nooit op de bank heb gehad...totaal maar alle dingen waren wel noodzakelijk...behalve de aanschaf van mijn paarden.
Ook heb ik balans gemaakt hoeveel mijn paarden hebben gekost in de afgelopen 25 jaar dat was 130000€
Daar schrik ik van. En dan datgeld wat al weg is aan mijn leven 70000 idee dat ik er 200000€ doorheen heb gejaagd vind ik wel bizar

Ik spaar voor diverse doeleinden
@ kind
@ gezamenlijk
@ pensioen
@ auto
@ sparen om te sparen

Daarbij kun je kijken op mijnpensioenoverzicht.nl hoeveel je later gaat krijgen aan WAO en pensioen....dat gaat tegen vallen.
Geld voor pensioen loos ik weg, dat bestaat niet in mijn boekhouding ik wil proberen op mijn 65 zo’n 50000€ extra te krijgen......bovenop al dat andere sparen.

Gezamenlijk sparen we flink door, we willen flink verbouwen en nieuwe spullen...... begroting is 75000
Met zulke doelen spaar je nou eenmaal niet hard

Buiten feit dat ik paarden heb is mijn quilty pleasure lunchen en uiteten, terrasjes pakken dit doen we ook elke week en zal daar niet mee stoppen. Ik ga niet uitrekenen hoeveel ik daar mee kwijt ben :) sommige dingen moet je niet willen weten