Prijzen studentenkamers te hoog?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 08:38

Danielleeee_ schreef:
LadyMadonna schreef:
Knuppel in het hoenderhok gooien... studeren is een keuze, op kamers gaan ook....

Studeren is een keuze, maar zonder studie kom je tegenwoordig niet ver meer.

Dat ligt er maar net aan. Als ik alleen op bokt al kijk hoeveel topics er zijn over wat men na de studie moet doen, of ze wel de juiste studie hebben gekozen, of ze wel of geen tussenjaar moeten doen...
En ondertussen is de vraag naar mbo'ers bijv in de zorg en in het onderwijs groot...

Mijn nichtje had tijdens haar studie overigens een studiootje in Utrecht. €650 Pm... En ik ben er geweest, en t was echt klein....

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 08:43

Ik betaal € 270 voor 10m2 op 3 minuten fietsen van station Tilburg. Tilburg valt ook wel mee, ik heb hier een studie die nergens anders zit, maar heb lang getwijfeld tussen Utrecht en Tilburg. Utrecht is afgevallen omdat het zo duur en dan daarbij belachelijk lastig is om een kamer te krijgen.

Ik hoef trouwens niet perse op kamers (50 min reizen met de trein) maar de trein heeft wel wekelijks problemen en daar bij doe ik het ook voor sociaal contact + zelfstandig wonen.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 08:47

Ja de prijzen van studentenkamers zijn hoog. Maar de prijzen van een huurhuis midden in de stad zijn ook hoog. Verder vind ik het al heel netjes dat er de huurtoeslag bestaat.

Sorry maar mensen die zeggen, oh voor die prijs huur ik een hele straat in *verste-van-het-verste-dorpje*, ja moet je vooral ook doen als je de keuze hebt. Maar als je een studie in een grote stad kiest heb je gewoon te maken met weinig oppervlakte en hoge bezetting.

Genoeg mensen die ik ken die in een randdorpje van amsterdam, utrecht of rotterdam gaan wonen, scheelt een hoop geld en je hebt waarschijnlijk 3x zoveel ruimte. Maar dan neem je die reistijd ook voor lief. Het is een keuze :)

voordat ik mensen over me heen krijg dat het soms geen keuze is om wat buiten de stad te gaan wonen ivm geld. Ik leen ook maximaal bij om alles te bekostigen, ik ben erg blij met alles wat de overheid al sponsort. Zoals groot deel collegegeld (die andere €8.000 die je niet ziet) en OV vergoeding. Huurtoeslag en zorgtoeslag komen daar ook nog bij. Ik wil ook het liefste dat ze nog €500 per maand extra sponsoren, maar snap ook wel als ze in Den Haag besluiten dit in de zorg oid te investeren

LadyMadonna

Re: Prijzen studentenkamers te hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 08:49

Hoe zit het tegenwoordig met ov vergoeding voor studenten? In mijn tijd kreeg je een gratis studenten ov jaarkaart...

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 08:57

https://www.nu.nl/binnenland/4944128/st ... wonen.html --> 'Studenten blijven door leenstelsel ook na eerste jaar thuis wonen'

@LadyMadonna
Die is er nog steeds, maar de treinen worden steeds drukker en als je al een lange reistijd hebt, is dat ook slecht te doen, ondanks dat het gratis is.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 09:01

Kraken niet een idee? Gewoon leegstand tegen gaan voor het goede doel?

AmberG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 09:03

Ik betaal zelf 600 euro (Tilburg), maar huur daarmee een studio zonder huisgenoten van 24m2 die redelijk centraal ligt, dus op zich valt het nog mee. Het helpt ook dat het telt als een eigen voordeur en ik dus huurtoeslag krijg, hoewel ik alsnog een lening heb moeten afsluiten, anders had ik het niet kunnen bolwerken. Maar ik vind wel dat de huurprijzen in sommige steden belachelijk hoog zijn. Ik heb drie jaar in Utrecht gestudeerd en wat sommige huisgenoten moesten betalen voor een kleine kamer in een huis dat ze deelden met 13 anderen vond ik echt belachelijk.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 09:07

Maar het geld wat je kreeg als uitwonende als stufi zonder aanvullende beurs is echt niet genoeg om op kamers te wonen hoor. Ik ben blij met het leenstelsel, zorgen voor later :)

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 09:07

Ja kamers zijn inderdaad duur, áls ze midden in het centrum zijn. Maar goed, dan woon je wel in een grachtenpand dat je de rest van je leven waarschijnlijk niet kan betalen :+
Toch kom ik ze hier (in Leiden) eigenlijk nooit tegen voor meer dan 500€, als dat wel zo is dan is het vaak een complete studio.
Als ze niet midden in het centrum zijn, maar nog prima aan te fietsen, valt het meestal best wel mee vind ik :)
Ik vind de prijzen hier dus eigenlijk niet onredelijk.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 09:15

Voor grachtenpanden in Amsterdam betaal je inderdaad de hoofdprijs - maar dan hebben we het over 700-800 euro voor een kamer. In Amsterdam betaal je echter ook heel gemakkelijk 550-600 voor een kamer in gedeeld huis (8-10 vierkante meter) verder uit het centrum. Die 'randdorpjes' rondom Amsterdam zijn nl. ook niet zo goedkoop.

Natuurlijk, studeren is een keuze en het huis uit gaan voor velen ook. Ik zie het echter wel als een onderdeel van je ontwikkeling; dat niet iedereen daar behoefte aan heeft is prima, maar het is wél jammer dat het voor velen die daar wel behoefte aan hebben vrijwel onmogelijk is.

Ook ik kende wel mede-studenten die 2 uur enkele reis dagelijks deden maar dat had écht wel een uitwerking op hun studie en algemene leven. Het leverde last op met examens (extreem vroeg weg moeten om zeker te weten dat je het redt), stages waar de werktijden soms niet 9-tot-5 waren, en ze konden eigenlijk nooit mee naar sociale dingen. Nu kun je zeggen: ook dat is een keuze, maar het is toch ook wel een onderdeel van studeren om een netwerk op te bouwen in je vakgebied. Natuurlijk kan dat ook tussen de colleges door, maar je ziet wel vaak dat degenen die noodgedwongen niet mee kunnen na college daar wel hinder van ondervinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 09:19

Tja als jij midden in Rotterdam wil wonen betaal je je blauw ja. Zowel voor kamers als voor reguliere woningen. Heeft te maken met locatie + vraag en aanbod. Je kunt ook uitwijken naar een stad eromheen, dat doet al veel met de prijs.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 09:23

Anoniem schreef:
Tja als jij midden in Rotterdam wil wonen betaal je je blauw ja. Zowel voor kamers als voor reguliere woningen. Heeft te maken met locatie + vraag en aanbod. Je kunt ook uitwijken naar een stad eromheen, dat doet al veel met de prijs.

Eens.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 10:18

maar toch he. Er is niet voor niets een punten systeem en ik vind het wel schandalig dat een grootgedeelte van de kamers voor een prijs ver boven de wettelijke norm wordt aangeboden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 10:40

Tja welkom in het echte leven. Bij de huurwoningen kom je ook op een wachtlijst te staan. Wil je eerder aan een huis komen kan je particulier / vrije sector huren alleen ja daar betaal je ook meer voor.

Wij huren ook vrije sector, betalen teveel voor dit huis en zijn we ons ook van bewust maar ja bij de woningbouwvereniging ben je nummer zoveel en we willen voor nu nog even in de stad blijven dus dan betaal je gewoon meer.

Is niet leuk maar dat blijft een gevalletje 'vraag en aanbod'.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 10:46

Ik heb 2 jaar in Amsterdam Zuid gewoond, vlakbij de RAI. Daar had ik een kamer van 21m2 met eigen keuken en badkamer. Hartstikke luxe en nieuwbouw allemaal. Daarvoor betaalde ik 625 euro pm inclusief. Duur? Ja dat is niet grappig elke maand.. Maar ik moest wel door mijn reistijd en lange collegedagen.

Daarentegen ken ik er ook genoeg die in de Bijlmer wonen voor amper 300 euro pm. Dat had ik ook kunnen doen, maar ik heb bewust gekozen voor die dure zelfstandige kamer omdat dat beter bij mij past. In mijn geval is die dure kamer dus puur een keuze van mezelf.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 11:14

Die prijzen zijn niet grappig nee. Als ik zie wat vrienden betalen en wat ze daarvoor terugkrijgen... Ik ben nu bezig met een master aan de UU en ik woon nog thuis. Een kamer in Utrecht is (voor mij) niet te betalen. Bovendien zou ik, als ik zou verhuizen naar Utrecht, mijn pony mee willen nemen en dat is al helemaal niet te betalen. Gelukkig is Apeldoorn-Utrecht goed te doen. Ik vind het ook wel lekker dat ik kan sparen terwijl ik nog thuis woon. Ik heb straks in ieder geval €0 studieschuld als ik klaar ben.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 11:32

Anoniem schreef:
Tja welkom in het echte leven. Bij de huurwoningen kom je ook op een wachtlijst te staan. Wil je eerder aan een huis komen kan je particulier / vrije sector huren alleen ja daar betaal je ook meer voor.

Wij huren ook vrije sector, betalen teveel voor dit huis en zijn we ons ook van bewust maar ja bij de woningbouwvereniging ben je nummer zoveel en we willen voor nu nog even in de stad blijven dus dan betaal je gewoon meer.

Is niet leuk maar dat blijft een gevalletje 'vraag en aanbod'.

het punt blijft echter het is verboden om onzelstandige kamers in de vrije sector te verhuren.

kamers die eigen voorzieiningen hebben mogen inderdaad in de vrije sector verhuurd worden en dan gaat die punten telling niet op

edit: ik kan niet typen
Laatst bijgewerkt door Pabie op 30-09-17 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 11:35

Tja.. zolang studenten het blijven huren wordt de boel in stand gehouden.

En anders trekken ze de boel wel gelijk door nét onder de maximale verhuurprijs te gaan zitten en dan de servicekosten omhoog te gooien. Kost 't nog net zo veel alleen dan 'mag' het wel.

Edit;

Ook met vrije sector huren (althans voor gehele woningen, weet niet hoe dat met kamers zit) kan je aan de hand van een puntensysteem de maximale huurprijs berekenen. Alleen om dan je gelijk te halen moet je direct door naar de rechter (heb het vorig jaar helemaal uitgezocht ivm huidige woning maar we zitten het wel uit...)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 11:39

Anoniem schreef:

En anders trekken ze de boel wel gelijk door nét onder de maximale verhuurprijs te gaan zitten en dan de servicekosten omhoog te gooien. Kost 't nog net zo veel alleen dan 'mag' het wel.

Edit;

Ook met vrije sector huren (althans voor gehele woningen, weet niet hoe dat met kamers zit) kan je aan de hand van een puntensysteem de maximale huurprijs berekenen. Alleen om dan je gelijk te halen moet je direct door naar de rechter (heb het vorig jaar helemaal uitgezocht ivm huidige woning maar we zitten het wel uit...)

Klopt en dat moet je wel op tijd doen (ik dacht binnen 6 maanden), want anders zit je er alsnog gewoon aanvast.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 11:40

Anoniem schreef:

Ik snap wel dat het in stand gehouden wordt maar dat maakt het niet minder verboden :}. Hier buiten ze echter voornamelijk buitenlandse studenten uit die lastig aan een kamer komen door ze wel de dubbele huur te vragen van wat mag. Zij weten immers toch niet wat hun rechten zijn, misselelijkmakend vind ik het.

Dat van servicekosten is ook waarom je verplicht bent aan je bewoner een afrekening te sturen en mag niet zomaar alles aan de bewoner doorgerekend worden (zoals onderhoud aan het huis).

Ik ben zelf ook niet blij mee dat ik geen afrekening krijg, echter wist ik wel dat voordat ik de kamer introk dat ik deze niet zou krijgen en omdat de huur relatief oke is heb ik mij daar dan ook maar bij neergelegd. Eigenlijk best rare gang van zaken.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 11:42

Anoniem schreef:

oh echt? Ik dacht dat het alleen in de niet vrije sector aangevochten kon worden weer wat geleerd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 11:48

LadyMadonna schreef:
Dat ligt er maar net aan. Als ik alleen op bokt al kijk hoeveel topics er zijn over wat men na de studie moet doen, of ze wel de juiste studie hebben gekozen, of ze wel of geen tussenjaar moeten doen...
En ondertussen is de vraag naar mbo'ers bijv in de zorg en in het onderwijs groot...

Zolang de MBO banen in de zorg zo slecht betalen kan ik me heel goed voorstellen dat veel mensen graag door willen leren. En je moet het werk natuurlijk ook leuk vinden.

In het onderwijs heb je PABO nodig en dat is een HBO opleiding.

Maar goed. In meeste strikte zin is studeren een keuze. Maar het is toch wel fijn als je de keuze dan ook hebt en dat we niet weer terug gaan naar de tijd dat als je ouders het niet breed hebben je op voorhand de keuze al niet hebt.

Voor mijn kinderen ben ik blij dat ze op de fiets vanuit ons huis naar de Uithof kunnen met een zeer ruime keus aan studierichtingen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 11:49

Precies hierom heb ik ervoor gekozen het MBO en het HBO t/m het tweede jaar bij m’n ouders te blijven wonen. Enkele reis is op z’n snelst 1:10. Nu woon ik sinds kort samen met m’n vriend in een eensgezinswoning, ideaal :D

Alleen wel nog steeds op 1:10 afstand, we zijn in hetzelfde dorp gebleven _O-

Maargoed ik heb dus niet op kamers gezeten :))

Dit artikel https://www.vice.com/nl/article/vv4mv3/ ... l-geld-928 echt, niet normaal. €700 voor 7 m2 -O-

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 11:50

Rangeela schreef:
Kraken niet een idee? Gewoon leegstand tegen gaan voor het goede doel?

Dan zou ik wel voor anti-kraak gaan :D
Heb ik ook een tijd gedaan. 240€ pm incl voor 70m2. Er zijn altijd wel oplossingen te vinden.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 11:51

Het is een systeem dat zichzelf in stand houdt. In beginsel is het natuurlijk vraag & aanbod maar er zijn gewoon grenzen gesteld aan wat er gevraagd mag worden. Als meer studenten hun huurprijs zouden aanvechten dan komen de prijzen wel te liggen waar ze horen: op het maximum. Maar dat doen helaas veel te weinig studenten.

Wbt de opmerking: studeren is een keuze. Dat klopt, en het is maar goed dat veel mensen die keuze maken want anders wordt er een gat geslagen een een van de vele belangrijke lagen van de samenleving.