Wat moet ik hier nu mee? Overuren...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Re: Wat moet ik hier nu mee? Overuren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 19:31

Echt, neem contact op met iemand die er verstand van heeft!
Je wordt volgens mij behoorlijk genaaid, zelfs zonder het hele vakantie dagen gedoe.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 09:15

Het lastige is dat er eigenlijk twee afspraken zijn gemaakt, 1. je hebt met jou salaris geen overuren 2. we verwachten flexibiliteit en die uren mag je als tvt opnemen. Afspraak 1 kan ik op zekere hoogte ook in meegaan, want ik verdien ook gewoon netjes. Ik hoef dus niet helemaal het onderste uit de kan (als in al mijn meeruren uitbetaald of opgenomen). Maar ik vind hetgeen wat ik nu heb gedaan gewoon niet in verhouding staan, een goed salaris mag geen reden zijn om maar onbeperkt overwerk te verwachten, maar aangezien dat dan nergens vastligt krijg je van beide kanten misschien scheve verwachtingen. Momenteel is het toch wat rustiger aan het worden, de urgente zaken beginnen aardig gestructureerd te lopen en ik heb afgesproken iig een deel als tvt op te nemen de komende tijd.

Het is nu niet mijn intentie om dit via externe partijen aan te gaan kaarten of iets dergelijks, daarvoor vind ik het werk en het bedrijf ook gewoon te leuk om het op scherp te zetten, maar ik wil wel graag helder hebben wat nou redelijk is in mijn geval en dat beeld heb ik nu iig. Ik ga in ieder geval niet meer zoveel extra uren maken en langzamerhand die grote berg wat afbouwen. Ik moet ook echt voor mezelf grenzen leren stellen, dat is wel vaker een dingetje bij mij :')

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 09:18

Volgens mij heb je het voor jezelf nu iig stukje helderder.

En gewoon geen vakantieuren opnemen de komende tijd, maar tvt uren, dan zijn je vakantieuren toch ook zo weer in de plus. Zeker als je geen intentie hebt om bij het bedrijf weg te gaan.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 09:26

Ja klopt!

Alleen kan ik volgens mij niet zelf kiezen welke uren ik opneem. Maar heb wel aangegeven dat ze nou niet moeilijk moeten gaan doen over mn vakantiedagen en dat was ok.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 09:37

Informatie opvragen wil nog niet zeggen dat je er iets mee moet gaan doen hé!

Ik raad je echt aan om uit te zoeken hoe het wettelijk zit met die extra uren en of je daar in de toekomst nog wat mee kan doen, mocht dit nodig zijn.
Ze hebben je proberen te naaien, dus kun je dat zeker nogmaals verwachten (als ze dit nu al niet bij je doen, wettelijk gezien)
Kennis geeft macht! En dan sta je niet achteraf te kijken naar wat er is gebeurd.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 09:48

Nou dan zou ik wat dat betreft echt op mijn strepen gaan staan, dat eerst die tvt opgenomen wordt. Dat zou toch van de zotte zijn. Dat hadden ze zelf al lang op deze manier op kunnen lossen. Beetje jammer dat ze dat niet hebben gedaan.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:00

WowAmigo schreef:
Ja klopt!

Alleen kan ik volgens mij niet zelf kiezen welke uren ik opneem. Maar heb wel aangegeven dat ze nou niet moeilijk moeten gaan doen over mn vakantiedagen en dat was ok.

Hou er wel rekening mee dat je een wettelijk minimum aan vakantiedagen moet opmaken jaarlijks, anders ben je ze kwijt.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:42

Rocamor schreef:
WowAmigo schreef:
Ja klopt!

Hou er wel rekening mee dat je een wettelijk minimum aan vakantiedagen moet opmaken jaarlijks, anders ben je ze kwijt.

Kwijt? Moeten ze dan niet uitbetaald worden? Ik had een contract waar in stond dat te veel aan vakantiedagen niet uitbetaald werden, maar dit heb ik destijds uit laten zoeken en dat kon helemaal niet. Dit is dan ook aangepast in het contract.
WowAmigo schreef:
Het lastige is dat er eigenlijk twee afspraken zijn gemaakt, 1. je hebt met jou salaris geen overuren 2. we verwachten flexibiliteit en die uren mag je als tvt opnemen. Afspraak 1 kan ik op zekere hoogte ook in meegaan, want ik verdien ook gewoon netjes. Ik hoef dus niet helemaal het onderste uit de kan (als in al mijn meeruren uitbetaald of opgenomen). Maar ik vind hetgeen wat ik nu heb gedaan gewoon niet in verhouding staan, een goed salaris mag geen reden zijn om maar onbeperkt overwerk te verwachten, maar aangezien dat dan nergens vastligt krijg je van beide kanten misschien scheve verwachtingen. Momenteel is het toch wat rustiger aan het worden, de urgente zaken beginnen aardig gestructureerd te lopen en ik heb afgesproken iig een deel als tvt op te nemen de komende tijd.

Het is nu niet mijn intentie om dit via externe partijen aan te gaan kaarten of iets dergelijks, daarvoor vind ik het werk en het bedrijf ook gewoon te leuk om het op scherp te zetten, maar ik wil wel graag helder hebben wat nou redelijk is in mijn geval en dat beeld heb ik nu iig. Ik ga in ieder geval niet meer zoveel extra uren maken en langzamerhand die grote berg wat afbouwen. Ik moet ook echt voor mezelf grenzen leren stellen, dat is wel vaker een dingetje bij mij :')

TS wat fijn dat je er over gesproken hebt!
Wat betreft het dik gedrukte, als je standaard een x aantal uren extra werkt is werkgever verplicht deze uren op papier aan te bieden, voor wat voor een termijn dit geldt weet ik helaas niet. Ik zou dan ook de tip van sneeuwpop ter harte nemen en dit eens goed uit (laten) zoeken.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 11:02

Ja daar hebben jullie eigenlijk ook wel gelijk in. Zal toch eens advies gaan inwinnen!

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 12:33

MizzMontana schreef:
Rocamor schreef:

Kwijt? Moeten ze dan niet uitbetaald worden? Ik had een contract waar in stond dat te veel aan vakantiedagen niet uitbetaald werden, maar dit heb ik destijds uit laten zoeken en dat kon helemaal niet. Dit is dan ook aangepast in het contract.

Niet bij de wettelijke vakantiedagen, die mogen enkel uitbetaald worden op het moment dat je uit dienst gaat. Je moet wel de kans krijgen je wettelijke vakantiedagen op te nemen.

Bovenwettelijke dagen mag je wel af laten kopen, maar alleen als jij en je werkgever allebei akkoord gaan.

Voorbeeld: Je werkt 40 uur per week en krijgt op jaarbasis 25 vakantiedagen van je werkgever. Hiervan zijn er 20 wettelijk (4x aantal uren wat je per week werkt) en 5 bovenwettelijk.

- De 20 wettelijke vakantiedagen verlopen per 1 juli 2018. Deze moet je voor die tijd opnemen, anders ben je ze kwijt. Laten uitbetalen mag niet. Volgens mij, maar daar ben ik niet 100% zeker van, vervallen ze niet als je door langdurige ziekte niet in staat geweest bent ze op te nemen.
- De 5 bovenwettelijke vakantiedagen verlopen per 1 januari 2023. Deze mag je eventueel in overleg met je werkgever uit laten betalen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 12:50

Heldere uitleg Exitium :)
Ik had een tijdelijk contract, dat zal dan denk ik de reden zijn dat het er niet zo in mocht staan?