Het gevaar van online daten/contacten (educatief)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 10:21

Ik heb jou hele verhaal gelezen.. Daarvoor nooit eerder iets van jou..

Toen begon ik met lezen van de reacties. Wauw.. serieus Wauw.. Menen jullie dit echt??
Wauw. Ja ik kan echt even niets anders dan dat zeggen..

Ik reageer dus niet op TS, maar op de reageerders hier boven aan.

Zijn jullie zelf misschien ook in behandeling? Want wat jullie roepen... Jullie zorgen er nog voor dat iemand helemaal in elkaar stort..
Natuurlijk is zij naiff geweest, ooit in soortgelijke situatie gezeten? Zo nee, houd aub op hoor!
Ik ken haar gevoel, situatie.. Al heb ik het gelukkig nooit zo erg laten worden. Of misschien toch..
Oke bij mij was het wel anders maar Ja bij mij gebeurde het niet online maar real life..
En hoe hard mensen ook zeggen, doe niet, ga weg, houd op..
Jongens, jullie zitten of zaten niet in die situatie..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 10:22

Ben ook eens flink gecatfished en heb daar een hoop van geleerd. De man daarna wilde ik daarom ook zo snel mogelijk in het echt ontmoeten. Dat gebeurde binnen twee weken.
Dat is 8.5 jaar en twee kinderen geleden. Dat is nog steeds mijn vriend.

We maken nog wel steeds grapjes over Henk uit Gorredijk. Of was het toch Aldo? En was hij nu f16 piloot of toch eigenlijk klusjesman bij een kdv en hobby rampfotograaf?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 10:23

Laatst bijgewerkt door Cayenne op 24-09-17 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 10:24

Cayenne schreef:
Volgens mij heb je dit verhaal toch al eerder op bokt gezet? Het komt me sterk bekend voor.

Zie mijn eerdere post. ;)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 10:26

Ja hoor ik heb ook zo'n periode gehad. In de tijd dat ik mij eenzaam voelde. En juist dan ben je gevoelig voor dit soort types. Iedereen die goed in z'n vel zit, zal het contact vrij snel verbreken (of niet eens in contact komen) met zulke catfishers. Dus ja, ik kan oprecht zeggen; dit is naïef.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 10:27

Anoniem schreef:
Cayenne schreef:
Volgens mij heb je dit verhaal toch al eerder op bokt gezet? Het komt me sterk bekend voor.

Zie mijn eerdere post. ;)

Idd, maar ik lees ook verschillende feiten in de twee verhalen? Wat klopt er en wat niet? :?

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 10:32

antje_vip schreef:
Ja hoor ik heb ook zo'n periode gehad. In de tijd dat ik mij eenzaam voelde. En juist dan ben je gevoelig voor dit soort types. Iedereen die goed in z'n vel zit, zal het contact vrij snel verbreken (of niet eens in contact komen) met zulke catfishers. Dus ja, ik kan oprecht zeggen; dit is naïef.

Dan is het toch juist niet naïef?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 10:34

Cayenne schreef:
Idd, maar ik lees ook verschillende feiten in de twee verhalen? Wat klopt er en wat niet? :?

Ik ben dus niet de enige die goed leest.
Het verbaast me altijd enorm dat de verteller van een verhaal over leugens vaak klakkeloos geloofd wordt. :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-09-17 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 10:34

World of warcraft??? Wanneer je zo opgaat in fantasiewerelden kan je dit zo maar gebeuren. Ik geloof dat je een aantal jaar geleden al flink gewaarschuwd bent en wanneer je alle rode vlaggen negeert heb je kans dat het inderdaad fout afloopt. Je mag nog blij zijn dat er geen geld gevraagd is om naar je toe te komen of een of ander smoesje. Er zijn heel veel(onbegrijpelijk voor mij) vrouwen die in die smoezen trappen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 10:41

Ooh, ik heb net gejokt. Ik bedenk net dat ik wel een keer "gecatfishd" ben. Een hele knappe, hele rijke kitesurfer. Het verhaal klonk too good to be true en dat was het dus ook. Gelukkig zat ik op dat moment wel lekker in mijn vel en ging ik er vooraf vanuit dat het niet waar zou zijn.
Toen ik hem dus ging opzoeken in Brugge (=5 uur vanaf Groningen) heb ik dat gecombineerd met een bezoekje aan een vriendin in Zeeland. Topdag gehad, maar niet met die kerel ;)

Voor degenen die het denigrerend vinden. Volgens mij is het niet zo bedoeld. Het is gewoon moeilijk om te begrijpen als je er niet middenin zit.
Maar ik blijf wel bij mijn eerdere uitspraak: het is vooral een kwestie van manipulatieve mensen die een gevaar vormen voor onzekere mensen.
Ik durf dan ook niet te zeggen of een van beiden meer schuld heeft. Het manipulatieve persoontje dat misbruik maakt.
Of het onzekere persoontje dat zichzelf negeert en zich laat beetnemen.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 10:42

Nabster schreef:
Samenvatting?

TS ontmoet man op een online spelletje. Ze vonden elkaar leuk en wouden elkaar ontmoeten. Hij heeft 5 jaar lang geprobeerd om naar haar toe te komen naar elke keer was er wel iets aan de hand als: te ziek, zusje in het ziekenhuis, zusje zelfmoord gepleegd. Uiteindelijk is TS naar zijn land gegaan en hem daar ontmoet. Alles wat hij tegen haar gezegd heeft was een leugen. Hij was helemaal niet zo ziek, ouders leefden nog en zusje ook.

Ladybird

Re: Het gevaar van online daten/contacten (educatief)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 11:08

Eigenlijk is het enige woord dat in mij op komt:

Bizar.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 11:16

In dit verhaal zie ik twee ontspoorde zielen.
Ik snap sowieso niet hoe iemand zo'n verbintenis kan voelen voor iemand die je alleen online kent. Dus alle daaruit voortkomende drama's begrijp ik ook niet echt.

Volgende keer je gezonde verstand de boventoon laten voeren, TS!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 11:21

Palmera schreef:
In dit verhaal zie ik twee ontspoorde zielen.
Ik snap sowieso niet hoe iemand zo'n verbintenis kan voelen voor iemand die je alleen online kent. Dus alle daaruit voortkomende drama's begrijp ik ook niet echt.

Volgende keer je gezonde verstand de boventoon laten voeren, TS!

Dat is denk ik dus, zoals anderen gezegd hebben, zwakte op zo'n moment. Iemand die naar je luistert, je gezien en gehoord voelen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 11:46

Jeetje mensen, wat een rel en wat een conclusies worden er getrokken :n ik word er van veroordeeld dat ik iemand anders veroordeel en bestempel, maar zelf doen een aantal van jullie het ook en jullie kennen me niet eens 5 jaar. Ik zet mijn verhaal toch online? Ik besef zelf ook heel goed dat ik destijds naief was en teveel heb goedgepraat. Ja, ik was afhankelijk, dat illustreer ik toch in het verhaal? Of had men liever gezien dat ik al die punten onderaan ook nog eens extra zou toelichten? Dit is precies de boodschap die ik over wil brengen. Iemand kan nog zo goed en zo leuk over komen maar als je vraagtekens ergens bij gaat zetten: Ren weg! En hard! Dat heb ik niet gedaan.

Mijn excuses dat mijn verhaal niet volledig overeen komt met het oude verhaal. Het was me ontschoten dat ik die had gepost. Ik ben me wel bewust van andere topics met vragen naar advies, jaren geleden. Nogmaals, het is al jaren geleden, het zou goed kunnen dat de chronologie niet helemaal klopt/mij details zijn ontschoten, ik heb er geen dagboek van bijgehouden. ik heb er ook tijden niet meer aan gedacht tot ik een topic van iemand voorbij zag komen en dacht, oh ja, misschien wijs om mijn ervaring te delen, misschien is er iemand mee geholpen, tuurlijk wist ik dat niet elke reactie positief zou zijn maar reacties zoals hier zijn weer het andere uiterste. Maargoed, so be it. (er staat nog educatief in de titel en ik heb bovenaan aangegeven dat het verleden tijd is voor me :roll: ) maargoed, het ziet er naar uit dat ik de zondagochtend van mensen heb lopen verpesten ofzo.

En niet ter mijner verdediging maar wederom puur educatief; Zoals iemand hier eerder al zegt, je word er in mee gesleurd. Voor je het weet is het te laat. En ja, ik ben dan een schoolvoorbeeld van iemand die in een hele kwetsbare periode van haar leven zat, maar dat is echt geen vereiste. Er zijn er genoeg bij wie dat niet van toepassing is geweest.

Voor hen die ondanks de reacties hier hun verhaal doen: Respect, maar wat mij betreft is de functie van het topic voorbij gegaan. Enige punt dat ik heb kunnen bewijzen is dat er veel onbegrip is en dat was niet echt de insteek van het verhaal.

@Nayomie, jij omschrijft het inderdaad juist, iemand kan het nog zo graag willen maar in afzondering leven, daar zijn de meeste mensen niet voor gemaakt en dat is mijn zonde geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 12:17

Ik heb geloof ik zo ongeveer elke aflevering van MTV Catfish gezien en ben door mijn chatoperator werk in het verleden er natuurlijk zelf ook een geweest.

Met wat ik heb gezien op tv, denk ik toch dat het vaak van beide kanten niet goed zit wat het zelfbeeld betreft, het zijn niet altijd maar mannen die op ellende uit zijn, ook zij zijn over het algemeen "needy" naar iets in hun leven en beseffen dondersgoed dat ze als hun zelf nergens gaan komen. Zo ook het als de "girl next door" uitziende meid die dus verliefd wordt op een profiel van een spetter van een man of vrouw en dan vreselijk beledigd gaat zijn als blijkt dat die ander er eigenlijk net zo "gewoontjes" (allemaal in hun eigen ogen trouwens, ik vind ieder mens mooi) uitziet als zijzelf.

Eigenlijk is het ook niet heel raar dat dit soort gelijkgezinde mensen, wat ze uiteindelijk ook zijn, elkaar gaan vinden op het internet, want op het internet kan je juist zo gemakkelijk iemand anders spelen, die je dus eigenlijk graag zou willen zijn. Want uiteindelijk doet ook de gecatfishte persoon zichzelf beter voor dan dat die is in werkelijkheid, al is het maar door de heilige maagd maria te blijven spelen als alles uitkomt.
Dan heb je toch in dit tijdperk gewoon geen eerlijk zelfbeeld of dat van de wereld om je heen?

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 12:38

Dit is een mooi waarschuwingstopic voor mensen die het gevaar van de sociale media onderschatten. Gelukkig is het voor jou verleden tijd, TS. Dankjewel voor het delen van je ervaring. Hopelijk heb je enkele mensen bereikt die er nu meer over gaan nadenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 12:42

Iedereen heeft al voor mij geantwoord en ik ga mee met de meeste.

Nu rest mij nog 1 vraag. What the .. bedoelde je met die lege tas die hij mee had? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 12:56

Ik denk dat zo'n verhaal niet veel helpt om slachtoffers te voorkomen. Iedereen weet wel wat catfishen is. Probleem is dat sommige mensen niet willen weten dat ze in de maling genomen worden. En tegen beter weten in blijven hopen. Wie lekker in zn vel zit en gelukkig is overkomt dit niet. (Of je moet echt niet erg snugger zijn)

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 12:58

Maar voor mensen die niet lekker in hun vel zitten kan het verhaal misschien wel helpen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 13:02

Bizar verhaal.

Wat ik me afvraag; hoe in vredesnaam kan je verliefd worden op iemand die je nooit gezien hebt en zo ver gaan voor iemand die je niet kent. Want met alle respect; iemand die je alleen via internet kent en spreekt, kén je gewoon niet.

Ik snap dan ook nooit hoe er mensen in zulk soort situaties terecht komen... misschien ook naïef van mij maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat mij het zou kunnen overkomen.

Psychiatrische diagnoses stellen vind ik ook nogal bijzonder, zeker als je geen flauw benul hebt van psychologie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 13:46

Riel schreef:
Maar voor mensen die niet lekker in hun vel zitten kan het verhaal misschien wel helpen?

Hoe dan?

Mensen kunnen beter zorgen dat ze weer lekker in hun vel komen te zitten en genoeg eigenwaarde hebben om zich niet te verliezen in dit soort bullshit. Maar dat leren ze niet zozeer van dit verhaal als wel van de reacties erop.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 14:47

_Dominique schreef:
Iedereen heeft al voor mij geantwoord en ik ga mee met de meeste.

Nu rest mij nog 1 vraag. What the .. bedoelde je met die lege tas die hij mee had? :=

Ik denk dat hij zijn tas in haar kamer wilde leggen, zodat hij aan het einde van de dag wel mee moest naar haar kamer om de tas op te halen (in de hoop dat er meer zou gebeuren misschien?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 14:54

Koekoek. Dankjewel :')

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 14:58

Ik vond je 'narcistische persoonlijkheid' diagnose er ook wel net een beetje over gaan of ten minste totaal niet passend bij de persoon die jij beschrijft. Lijkt mij dat die gast net onzeker was, narcisten zijn over het algemeen niet onzeker. Integendeel...

Verder snap ik wel dat het zo lang heeft kunnen duren. Als je om iemand geeft dan geef je die persoon niet zomaar op. Wel spijtig dat het zo heeft moeten lopen...