Werken naast je studie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:08

Ik zit in het tweede jaar van een HBO opleiding. Ik heb momenteel 3 dagen per week les en werk de vrijdag en de zaterdag. Maar ga naar 1 dag toe, de zaterdag. Dit omdat het toch te veel is in combinatie met zelfstudie.

Straks ga ik ook nog twee dagen per week stage lopen en dan is het echt even pittig. :j

tengeltje11

Re: Werken naast je studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:26

Ik merk ook dat studenten graag oppassen.
Vooral 's avonds,kids in bed en hun alle tijd voor schoolwerk.

Hier geven wij bv 4 euro/uur,maar vaak is het maar 1-2 uurtjes dat de kids nog wakker zijn,voor de rest maken ze schoolwerk,kijken tv of slapen zelfs.
Als we bv 0u weg zijn is 40 euro toch wel mooi om 2 uurtjes voor kindjes te zorgen en de rest te doen waar je zin in hebt lijkt me?

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:32

Ik zit op dit moment in mijn derde jaar van Maatschappelijk Werk en Dienstverlening.
Ik loop 32 uur in de week stage, ga om de week op vrijdag naar school en werk om de week het hele weekend bij de boekenwinkel in het dorp.
Het is best zwaar en ik merk dat ik aan het eind van de week ook echt op ben.

In de eerste twee jaar van mijn studie heb ik overigens ook gewoon elk weekend op vrijdagavond en zondag gewerkt.
Laatst bijgewerkt door Fireheart op 19-09-17 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:33

Wanneer je inwonende aanvullende beurs hebt dan heb je zeer waarschijnlijk ook recht op een uitwonende aanvullende beurs, kun je zo berekenen op de site van de duo.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 14:34

bigone schreef:
Wanneer je inwonende aanvullende beurs hebt dan heb je zeer waarschijnlijk ook recht op een uitwonende aanvullende beurs, kun je zo berekenen op de site van de duo.

Nee, je krijgt gewoon hetzelfde bedrag als dat je thuis woont. De uitwonende beurs is er niet meer voor het hbo.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 15:06

Klinkt als een drukke studie TS, helemaal icm de reistijd!

Vorig jaar ben ik begonnen aan HBO. Ik heb er een kleine maand bij gewerkt maar moest er toen uit helaas. Daarna heb ik geen tijd meer gehad om mij te verdiepen in vacatures en sollicitaties. Het eerste halfjaar had het wel gekund maar het tweede halfjaar was een stuk drukker, en ik had mijn paard er nog bij. Mijn paard is toen in 10 maanden meerdere keren gewond/ziek geraakt (ongeluk door de stal veroorzaakt met als resultaat beide achterbenen open en hoefbevangen door stress en medicatie, daarna heftige mok en later rotstraal) en dat heeft mij echt gesloopt (samen met de financiële stress van hoge DA kosten + geen baan + studielening).

Dit jaar hoop ik tijd te hebben om te werken maar ik vrees dat dat ijdele hoop is. Eerst een nieuwe kamer zoeken want waar ik nu zit is onhygienisch en lawaaiig. Dat heeft ook aan de burn out bijgedragen die ik na mijn eerste studiejaar had en nu nog mee zit. Bovendien heb ik ook veel teveel 'buitenschoolse activiteiten' aangenomen zoals behalen van het rijbewijs, een positie in het bestuur van de studievereniging, organisatie van de introdag van dit jaar, etc. etc. Daar heb ik van geleerd en ga het dit jaar een stuk rustiger aan doen wat betreft 'extra' activiteiten.

Kort samengevat, ik heb nu geen ruimte om te werken naast mijn studie en net als vorig jaar gekozen voor een studielening. Ik doe het zuinig aan maar bijt niet op een houtje, want lenen moet ik toch. Party hard, study harder, en dan na de studie als een razende op zoek naar een leuke, goede baan zodat ik kan gaan aflossen.

(even wat achtergrond info, ik heb meestal 4 - 5 dagen college, variërend tussen 3 uren of 7 uren. Daarnaast een behoorlijke lading huiswerk en bezoeken aan externe bedrijven voor projecten; mijn klas en ik zitten makkelijk over de 40 uren per week. Reistijd daarentegen is nihil, ik woon op 2 minuten fietsen van het schoolgebouw)

Mijn advies zou zijn om te focussen op je studie en alléén iets erbij te doen als het ruim kan. Er gebeuren altijd onverwachtse dingen en als je dat qua tijd/energie niet op kunt vangen dan raak je gauw uitgeput en dat heeft weer een negatief effect op je studie.

Succes!!

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 15:32

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Altijd bij winkels gewerkt maar redde het savonds niet om op tijd thuis te zijn en kon alleen in het weekend. Dit was in hun ogen te weinig dus moest ik weg. Nu werk ik in de kassen waar ik binnen kan lopen wanneer het mij uitkomt en de uren kan maken die ik wil. Kun je een week wat minder en de volgende week weer wat meer, is dat geen probleem. IDEAAL!

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 15:40

Ik heb altijd gewerkt naast mijn studie tot ik een betaalde stage kreeg. Ik werkte in de horeca, vrijdag, zaterdag en zondagavond. Was goed te doen. Ik studeerde een uurtje verderop, ook daar geen problemen mee. Wel had ik geen zware studie en hoefde ik er niet veel voor te doen.
Wat vooral belangrijk is is plannen. Maak een goede planning waarbij je ook rekening houdt met wat vrije tijd. Aan het begin van je studie komt er altijd veel op je af. Als je eenmaal in het ritme zit, moet het beter gaan!
Succes!

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 15:42

haha tja denk dat er vrij weinig aan te doen is en herken het helemaal! Kon voor mijn hbo altijd 2 avonden doordeweeks werken (3 kon ook nog) en dan zaterdags de hele dag. Inmiddels werk ik net als jij nog maar 1 avond doordeweeks en de zaterdag. Ben vaak pas om 18:00/19:00 thuis en werken gaat dan niet meer ivm de werktijden die er zijn. Naast school en werk heb ik ook nog mijn paard die aandacht nodig heeft.

Ik ben nu de maandag vrij en heb afgesproken om dan ook echt niet te gaan werken zodat ik in ieder geval een dag voor mezelf heb of dan voor school bezig kan mocht ik een druk weekend hebben.
Dat helpt mij wel heel erg.

Ik denk dat je het maar gewoon moet accepteren zoals het is en vooral niet meer gaan werken! Ook op tijd aangeven als je het niet meer trekt, studie gaat voor werk vind ik!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 15:49

Vast niet het beste antwoord, maar na 1 jaar wist ik precies welke docenten en vakken interessant waren voor mij en deed ik vooral thuis veel aan zelfstudie. Ik ging dan enkel naar de college's en vakken van docenten waar ik daadwerkelijk iets van opstook en was de rest van de tijd thuis. Dat hield in dat ik daarnaast drie avonden in de week kon werken, gewoon naar mijn vriend kon destijds in het weekend en ook nog kon paardrijden en voldoende geld had en daarnaast ook nog al mijn tentamens haalde met hoge cijfers.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 15:53

Gedurende mijn hbo studie ben ik receptioniste geweest, veel avond-en weekenddiensten. Die waren super rustig dus ik maakte op mijn werk huiswerk, twee vliegen in een klap :D Op een gegeven moment liep ik 4 dagen stage, 1 dag school, 2 dagen werken. Best pittig maar het ging.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 15:55

bigone schreef:
SophieFT schreef:
Ik probeer ook altijd wat in de trein te doen maar met mijn concentratie is dat ook niet altijd een groot succes helaas... oppassen etc heb ik ook al over na zitten denken maar waar vind je nu eigenlijk een oppas adres?

'S ochtends werken kan ook niet helaas omdat ik altijd voor 8 uur in de trein koet zitten..

Je zegt dat je weinig beurs krijgt, maar wanneer je in aanmerking komt voor een aanvullende beurs(wat denk ik nu al het geval is anders kreeg je nu ook niets) dan is het bedrag voor uitwonende studenten ook een stuk hoger. En woon je in een grote studiestad dan kun je de uren die je aan reizen besteed eventueel werken. En daarnaast, lenen is niet verkeerd als student wanneer je het maar voor studie gebruikt. Dat reizen kan je op een gegeven ogenblik echt opbreken, weet ik van onze kinderen uit ervaring.

Er wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen uitwonend en thuiswonend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 16:23

Interessant topic.

Ik zit nu in mijn afstudeerjaar van mijn HBO opleiding. Heel eerlijk, ik had in het eerste jaar veeel meer contacturen dan nu. Toen had ik nog geen paard en ook geen bijrijdpaard maar werkte ik wel naast het studeren. 2 avondjes door deweeks en een avondje in het weekend.

In jaar twee had ik het eerste halfjaar ook veel contacturen. Toen ben ik gestopt bij mijn baantje maar paste af en toe nog op om wat bij te verdienen (plus ik val in het oude stelsel maar leende nog niks bij). Het tweede halfjaar liep ik 32 uur in de week stage, met op de woensdag een terugkomdag. Ik verdiende zeer, zeer gunstig op mijn stage dus ik hoefde er niet extra bij te werken.

In jaar drie kocht ik in september (2016 dus) mijn paard en liep ik weer een halfjaar stage. Ergens anders en dat verdiende zelfs nog beter (ik kon mijn paard hier van onderhouden). Ik had geen terugkomdagen, alleen 32 uur stage en natuurlijk de bijkomende stage opdrachten/onderzoek. Hier mocht ik veel aan werken tijdens stage.

In februari 2017 liep mijn stage af en mocht ik 2 dagen in de week blijven werken bij mijn stage organisatie (overheid). Dat verdiende niet genoeg en ik begon met het weekend werken bij mijn huidige bijbaan (Indonesische toko). Toen kreeg ik het erg druk, 7 dagen ben je dan bezig en ik propte mn schoolwerk ertussen. Was dagelijks minstens 2 uur bij mijn paard maaaar een goede planning voor school scheelt de helft!

In juni ben ik opgestapt bij de overheid en werk ik alleen nog in de toko. Ik had het laatste half jaar van jaar 3 maar drie dagen in de week les. Dit waren zeer korte dagen.

Nu in jaar 4. Ik heb nu een half jaar mijn minoren en dan ga ik afstuderen. Momenteel heb ik drie dagen in de week les. Soms verschilt het per week hoelang ik les heb op een dag. Maandag en vrijdag ben ik vrij (lang weekend) en ik werk op woensdagavond en zondagavond. Dit gaat heel soepel voor mij en het is makkelijk in te delen.

Maar ik herken je situatie wel hoor TS. Jaar 1 is zo verschillen tov latere jaren. Althans bij mijn opleiding is dat het geval!

Misschien heb ik wel onwijs veel geluk dat naar school reizen voor mij slechts een halfuur enkele reis is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 16:28

Ik zit nu in het laatste jaar hbo en werk naast dr opleiding 20 uur. In de weken dat ik vakantie van school heb gewoon 40 uur. Ik heb 4 dagen les in de week en soms zitten we nog een hele middag aan onze groepsprojecten te werken. Het is af en toe goed plannen maar als je wil is dit goed te doen.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 16:42

Ik werk niet naast mijn studie. Zit in het 2de jaar van een vrij gemakkelijke HBO studie, maar het lukt me gewoon niet. :n Ik kan fantastisch goed plannen, maar me eraan houden is heel wat anders. Ik heb concentratieproblemen, kan niet presteren onder druk en dan werken mij ogen ook niet elke dag mee. :=
Ik heb in de zomer wel gewerkt, maar ik denk niet dat ze een 24 jarige aan willen nemen voor een paar uurtjes in de week. Daar zijn genoeg 18 jarigen voor.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:52

Ik heb naast mijn hbo studie 2 baantjes. 1 in de horeca, daar ben ik mijn weekend mee kwijt en 1 kantoorbaantje waar ik 1 keer per week een paar uur zit.
Het is echt wel druk maar gelukkig kan ik tussen mijn colleges door veel voor school doen. Verder heb ik ook maar 4 dagen per week les dus op deze manier red ik het allemaal net.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:52

RoyceMack schreef:
Vast niet het beste antwoord, maar na 1 jaar wist ik precies welke docenten en vakken interessant waren voor mij en deed ik vooral thuis veel aan zelfstudie. Ik ging dan enkel naar de college's en vakken van docenten waar ik daadwerkelijk iets van opstook en was de rest van de tijd thuis. Dat hield in dat ik daarnaast drie avonden in de week kon werken, gewoon naar mijn vriend kon destijds in het weekend en ook nog kon paardrijden en voldoende geld had en daarnaast ook nog al mijn tentamens haalde met hoge cijfers.

Dat vind ik juist een prachtig antwoord. Jij hebt de juiste keuzes gemaakt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 18:41

Bloodymary schreef:
RoyceMack schreef:

Dat vind ik juist een prachtig antwoord. Jij hebt de juiste keuzes gemaakt!

Eens! Ik had in het eerste jaar echter wel aanwezigheidsplicht. Ik mocht elk vak slechts 1x missen namelijk..

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 18:44

Ik werk ook naast mijn studie. Niet zoveel, 7 tot 13 uur per week. Maar precies genoeg voor mij. Bij mijn werk doen ze niet aan halve diensten oid, dus ik kan alleen de dagen werken dat ik vrij ben. Mijn baas is gelukkig wel super flexibel, ik kan aangeven wanneer ik meer wil werken of wanneer ik juist een week niet wil werken ivm tentamens.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 18:48

In mijn derde jaar deed ik 2 Hbo-studies (eentje in deeltijd), liep ik drie dagen in de week stage en werkte ik nog 2 a 3 dagen in het weekend (vrijdagnacht + zaterdag en/of zondag). Niet aan te raden en had bijna een burn-out :') Het jaar erop kreeg ik gelukkig een betaalde stage waardoor ik minder hoefde te werken in het weekend.

Ik zou aanraden om misschien een baantje te zoeken waarbij je snachts kunt werken. Zo begon ik vaak op vrijdagavond 8 uur tot 4 uur snachts en daarna sliep ik uit tot bijvoorbeeld 12 uur smiddags. Dan had ik nog bijna de hele zaterdag om voor school te werken of iets leuks te doen!

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 21:08

Ik heb ook verplichte aanwezigheid dus colleges overslaan kan helaas niet...
voor snachts is inderdaad een goede optie! Ga eens kijken of ik hier in de buurt wat kan vinden :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 21:12

Ik studeer voltijd en werk zo'n 10-12 uur per week in een supermarkt. Ik hoop het nog te kunnen redden met school, want ik merk dat ik er nog aardig wat tijd aan kwijt ben.

Maar m'n bijbaan verdient wel lekker dus wil ook niet 1 2 3 stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 21:16

Het punt bij mij ik eigenlijk weinig uren heb, maar ik daar omheen zo ontzettend veel moet doen... Elke dag moet er wel een grote opdracht af zijn, waar gewoon veel tijd in gaat zitten. En als je creativiteit even niet meewerkt en je even geen ideeën hebt, dan kan je gewoon niets en heb je het niet af. Je weet vaak niet wat je te doen staat omdat hetgeen wat je gaat maken nog niet bestaat, het idee ervan bestaat vaak zelfs nog geeneens. Daarbij is mijn studie zelf heel onvoorspelbaar en ongeorganiseerd; op het laatste moment worden er dingen ingepland enzo, en er is veel onduidelijkheid. Ik kan dus niet goed mijn uren doorgeven aan een werkgever; ik weet niet wanneer ik wat moet doen, ik weet niet wanneer ik iets af heb. Ik kan bijna niet plannen, gewoon omdat dat niet mogelijk is.

NoorWJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 10:55

Ik denk dat als je langere termijn kijkt, het belangrijk is dat je vooral je studie goed afrond, en niet per se dat je nu een bijbaan hebt. :) Ik moest met mijn universitaire studie ook eerst best wennen, ik heb twee uur reistijd enkele reis, dus ik ben ook toen gestopt met werken in de supermarkt. Maar na een jaartje was ik helemaal gesettled en toen was ik wel toe aan iets extra's, dus toen ben ik 4 uurtjes gaan werken op zaterdag bij de lokale visboer. Ik zou je dus aanraden om eerst even de tijd te nemen om aan je studie en je nieuwe leven etc te wennen en dan weer verder te kijken, je kunt je hele leven nog werken! :D

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 19:46

Ik werkte bij de jumbo tijdens m'n studies. (maar werd meestal maar 4 uur per week ingedeeld, op de zaterdagochtend.) Alleen 2e helft van mn afgelopen HBO studie had ik geen werk meer (moest stoppen ivm langdurige buitenlandstage). Toen paste ik in het weekend vooral veel op. Die tijden kon ik zelf reguleren. Kon zelf in drukke periodes 'nee' zeggen wanneer gezinnen vroegen om op te passen. Dat was heel fijn! Bij elkaar verdiende ik daarmee 1,5 jaar lang genoeg. Maar ik hoefde nog niet alle vaste lasten te betalen.
Laatst bijgewerkt door 1234 op 20-09-17 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt