Informatie gezocht over schulden naast familie lid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 22:27

Neem contact op met een notaris mocht je zus komen te overlijden. Ik ga er even vanuit dat geen testament is opgesteld en dat ze enkel samenwoont met de drugsdealer.

Krachtens het wettelijk erfrecht erven de kinderen. Daarna broers/zussen en ouders.

Laat je goed inlichten over beneficiaire aanvaarding (ook daar komen kosten voor de afwikkeling uit voort)! en verwerpen.
Als de kinderen beneficiair aanvaarden (althans de wettelijke vertegenwoordigers bij minderjarigheid) betekent het ook dat zij aanspreekpunt zijn voor afwikkeling van de erfenis (en de daarmee gemoeide kosten).

Verwerpen is heel vergaand. Het gaat terug tot de zesde graad. Dus als jij kinderen hebt zullen die ook moeten verwerpen. Of een opa/oma, oom/tante. Zelfs een ongeboren kind, al wel verwekt ten tijden van overlijden, moet verwerpen. :+ ga dus goed na hoe de familielijnen lopen samen met de notaris.
In het geval van minderjarige kinderen dient de rechter toestemming te verlenen voor verwerping.

Laat je goed inlichten door een notaris.
Even kort door de bocht naar aanleiding van je verhaal: verwerpen door kinderen. Broers/zussen en ouders allen benificiair aanvaarden.

Heeft je zus een uitvaartverzekering? Uitvaartkosten kunnen ze verhalen op ouders/kinderen ook indien er geen "opdrachtgever" is.

Ik wil je verder veel sterkte wensen met de situatie!
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 14-09-17 22:50, in het totaal 3 keer bewerkt

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 22:29

Advies heb ik niet voor je, maar ik wil je wel graag een digitale knuffel geven. Wat een nare situatie zit je in :(:)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 22:38

Schulden terwijl ze leeft kan enkel op jou verhaald worden indien je voor iets bijgetekend hebt, of als haar domicilie bij jou staat of bij jou gestaan heeft. (zoals nu bij je grootouders).

Schulden bij overlijden kan je "gewoon" afstand van doen. Echter, dan kan je ook niks regelen voor de begrafenis enzo, als je afstand doet doe je afstand van alles. Concreet wil dit zeggen, als iedereen afstand tekent dat haar erfenis opgenomen wordt door het ocmw, en alles naar daar gaat, dus begrafenis wordt door hun geregeld, maar alles van persoonlijke bezittingen gaat ook naar het ocmw, dus je tekent af van al je rechten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 22:58

Duhelo schreef:
Schulden terwijl ze leeft kan enkel op jou verhaald worden indien je voor iets bijgetekend hebt, of als haar domicilie bij jou staat of bij jou gestaan heeft. (zoals nu bij je grootouders).

Schulden bij overlijden kan je "gewoon" afstand van doen. Echter, dan kan je ook niks regelen voor de begrafenis enzo, als je afstand doet doe je afstand van alles. Concreet wil dit zeggen, als iedereen afstand tekent dat haar erfenis opgenomen wordt door het ocmw, en alles naar daar gaat, dus begrafenis wordt door hun geregeld, maar alles van persoonlijke bezittingen gaat ook naar het ocmw, dus je tekent af van al je rechten

Volgens mij is dat van die begrafenis niet waar.... bij mijn oom is dat echt gewoon door ons geregeld. En dat verwerpen (al die papieren) was pas na de begrafenis/crematie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 23:14

CynthiaV schreef:
Advies heb ik niet voor je, maar ik wil je wel graag een digitale knuffel geven. Wat een nare situatie zit je in :(:)

Dank je, maar Cru gezegd: Het doet mij niet veel meer. Ik heb al heel lang geen contact meer met haar, maar hoor af en toe wat via mijn ouders. Nu zijn er wel voldoende bewijzen en zaken gaande waardoor ik mij toch wil (proberen) indekken.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 23:49

Wat snorlex al zei denk om een eventuele uitvaart. Laatst toevallig uitgezocht omdat ik er bang voor ben als mijn " verwekker" zal gaan. Mocht er geen verzekering zijn verhalen ze de kosten idd op de familie.

Sterkte met alles!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 07:03

Maartje1990 schreef:
Duhelo schreef:

Volgens mij is dat van die begrafenis niet waar.... bij mijn oom is dat echt gewoon door ons geregeld. En dat verwerpen (al die papieren) was pas na de begrafenis/crematie.

Dat zal dan wss afhangen wie de kosten wil dragen voor die begrafenis. Als er familie voorstelt om de begrafenis te betalen dan zal het ocmw daar volgens mij geen bezwaar tegen hebben.
Bij een ex-aangetrouwd familielid van me werd alles door het ocmw geregeld. Maar hij had niks, geen verzekeringen, geen degelijke spullen meer en alleen maar schulden.

Maartje1990

Re: Informatie gezocht over schulden naast familie lid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 07:58

Oh ja het is wel door de familie Zwlf gefinancierd