Nieuwe studie, maarja wat ? ( zorgrichting )

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-17 12:52

Ze dacht inderdaad dat het vak van de assistentes steeds minder zal gaan worden.
Misschien moet ik gewoon eens een keer meelopen in een praktijk ofzo, het ervaren... alleen dan niet bij mijn eigen huisarts, dat voelt niet goed :+

Verpleegkundige trekt mij niet zo.
Als ik in de zorg wil blijven, dan echt in de thuiszorg en daar zie ik vrijwel geen voordelen als verpleegkundige.
Onze leerling verpleegkundige is nu ook expres overgeplaatst naar een afdeling omdat alles wat zij bij ons kon leren ook geleerd heeft.
Maar echt andere verpleegtechische handelingen , opname gesprekken, MDO's, huisartsenvisites etc is alleen op de afdeling.
Uiteraard hebben wij ook verpleegtechnische handelingen, maar deze mogen wij als IG-ers ook, "opname"gesprekken doen bij ons alleen de wijkverpleegkundige ( dus HBO ), MDO's zien er bij ons heel anders uit dan op een afdeling en worden ook uitgevoerd door IG-ers.
En als je gaat kijken naar huisartsenvisite's, die hebben wij niet wekelijks, ik geloof dat ze eens in de zoveel tijd plaatsvinden en dan doen ook enkel de wijkverpleegkundige dat.

Isabel

Re: Nieuwe studie, maarja wat ? ( zorgrichting )

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 13:30

Ik doe momenteel de opleiding tot apothekersassistente, en de opleidingen dokters- en tandartsassistente zitten hier op dezelfde afdeling. Het is zeker niet zo dat de taken van de assistentes verdwijnen! Er is juist veel meer vraag naar. Zeker aan apothekersassistentes is momenteel een gigantisch tekort. Wel worden de taken wat anders. Bij de apotheek moesten assistentes vroeger veel medicijnen maken, tegenwoordig ligt de nadruk juist veel meer op doseringscontrole en zorg voor de patiënt. De medicijnen worden tegenwoordig ergens centraal gemaakt.
Ik neem aan dat dat bij doktersassistente ongeveer gelijk is.

Jorinda

Re: Nieuwe studie, maarja wat ? ( zorgrichting )

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 07:06

Als doktersassistente doe je niet veel met medicatie, alleen de recepten herhalen die patiënten bij je indienen. :) Er is wel steeds meer vraag naar omdat de assistente steeds meer taken krijgt, zoals ik noemde.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 22:06

Mijn nichtje is ook VIG-er, zij heeft eerst een aantal jaren gewerkt in de ouderenzorg en is daar nu praktijkopleider. Je komt op veel verschillende afdelingen/woonvormen en daarnaast ben je ook werkzaam op kantoor. Ook doet ze sollicitatiegesprekken voor stage of werkendleren leerlingen.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-17 09:42

Praktijkopleider heb ik ook aan gedacht, maar ik hoorde ook weer dat ook zij straks weer steeds meer gewoon de werkvloer mee op moeten.