Problemen met ouders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:31

TS is pas (ja pas, niet al) 17 en benoemt dat zij zich zeer alleen voelt. En in plaats van dat zorgelijk en heel sneu te vinden roept men hier dan heel hard dat dat allemaal maar normaal is en dat ze maar gewoon moet werken en huishoudelijke taken moet doen. WTF?
Meehelpen in het huis; ja tuurlijk. Voor jezelf zorgen, koken en het huishouden doen? Nee dus. TS zit in een examenjaar en heeft het druk zat. Daar moet haar aandacht heen.
TS ik heb geen oplossing voor je, maar ik vind het wel heel naar om te horen dat je je alleen voelt. Trek je het wel qua schoolwerk? Mocht het moeilijk worden, bespreek je verhaal dan met je mentor.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:32

@xMereltje

Citaat:
Ik werk ontzettend veel om mijn eigen voorzieningen te betalen, het enige wat mijn ouders betalen (nog niet eens) is mijn avondeten en, kom op zeg, 2x per jaar 75 euro aan kleding...

Dat staat er dus niet.
Als haar ouders met haar willen prate over problemen, of haar hulp ermee willen aanbieden slaat ze het zelf genadeloos af :') je kan als puber best je ouders nodig hadden, maar als alles wordt afgeslagen..
Vergeet niet dat je maar 1 kant van t verhaal hoort, en pardon my french, klinkt TS gewoon gefrustreerd waardoor alles erger lijkt in haar beleving en het zodanig ook weergeeft.

En ja, nogmaals veel plezier bij de politie. Ik ben zeer benieuwd naar de reactie.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:32

xMereltje, ik denk dat advies als "telefoon afpakken" en "weglopen/kijken of ze je zullen missen!" en andere confrontatie-acties nu juist niet helpt voor minder "gedoe". Bovendien is het erg kinderachtig en zal het bij de ouders van TS het beeld versterken dat TS vervelend, kinderlijk gedrag laat zien, en dus dat ze niet naar haar hoeven luisteren/dat ze meer straf nodig heeft.

TS, ik adviseer je echt te praten met een therapeut of vertrouwenspersoon! Dat is helemaal niet raar of omdat jij "verkeerd" bent, of zo. Die hebben geheimhoudingsplicht (dus "klikken" niets door), en zijn getraind in goed luisteren en oplossingen aandragen als het allemaal niet zo lekker loopt, ook oplossingen als je in een moeilijke situatie zit. De therapeut(e) kan bijvoorbeeld ook samen met jou een gesprek met je ouders aangaan. Ik denk namelijk dat jouw ouders het ook lastig vinden dat elk gesprek uitloopt op geschreeuw en dat het allemaal stroef loopt, dus misschien is zo'n gesprek wel een eye-opener voor jullie allemaal.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:33

TS, je schrijft dat je werkt. Betaal je dan ook kostgeld thuis?

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:33

Ja ik weet niet maar als mijn telefoon afgepakt word zou ik het wel weten :+
Of er moet een goede reden zijn dat ie afgepakt is, geen leven erbuiten hebben oid.

150 eur per jaar voor kleding moet genoeg zijn lijkt me ja.
Laatst bijgewerkt door Blue_Monday op 11-09-17 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:34

TS, wat een ontzettend lastige situatie. Ik heb één advies: je doet nu eindexamen VWO, dus je hebt een goed stel hersens. Ga een studie zoeken die je leuk lijkt, en ga dan volgend jaar op kamers. Ik leen ook alles, is geen probleem. Het is de meest voordelige lening die je ooit zal hebben en terugbetalen heb je heel veel tijd voor, daarbij is hij niet van invloed op een hypotheek wanneer je later een huis gaat kopen.

Nog even doorzetten, daarna kan je je eigen leven beginnen. :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:36

Resistance schreef:
TS, wat een ontzettend lastige situatie. Ik heb één advies: je doet nu eindexamen VWO, dus je hebt een goed stel hersens. Ga een studie zoeken die je leuk lijkt, en ga dan volgend jaar op kamers. Ik leen ook alles, is geen probleem. Het is de meest voordelige lening die je ooit zal hebben en terugbetalen heb je heel veel tijd voor, daarbij is hij niet van invloed op een hypotheek wanneer je later een huis gaat kopen.

Zeer zeker wel (ook met t nieuwe stelsel).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:36

xMereltje schreef:
Of er moet een goede reden zijn dat ie afgepakt is, geen leven erbuiten hebben oid.

Het is maar een telefoon. Jeetje het is geen eten wat je nodig hebt.

Ik vermoed ook zomaar dat ouders niet voor de lol telefoons afpakken, daar zullen ze vast een reden voor hebben gehad.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:37

xMereltje schreef:

Nou dat krijgt ze toch ook :=

Geloof me, de politie lacht je echt keihard uit als je aangifte gat doen tegen je ouders omdat ze je telefoon afgepakt hebben omdat je een grote mond hebt gehad :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:39

Celiien schreef:
Resistance schreef:

Grappig dat m'n vriend dan laatst te horen kreeg toen hij een huis ging kopen dat ze zijn schulden even wilden checken toen hij een hypotheek ging aanvragen, maar dat ze zeiden dat de studieschuld niet meetelde toen hij die liet zien. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-09-17 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:41

Wat is bokt weer heerlijk :Y)

Ik snap hoe je je voelt TS, het leven van een 17 jarige is ook niet makkelijk, zeker omdat je eigenlijk al je tijd in school moet stoppen maar je hier weinig kans voor krijgt als je huishoudelijke klusjes moet doen, moet werken voor je centjes en daardoor niks leuks kan kopen omdat je jezelf moet verzorgen. Terwijl je leeftijdsgenoten dat wel hebben.

Ik snap ook wel dat je je ouders wat vaker wil zien en dat oplossen door je af en toe eens mee te nemen op hun uitje en jij daar maar heel dankbaar voor moet zijn vind ik ook niet kunnen. Hadden ze maar geen kind moeten nemen als ze zoveel tijd voor hunzelf willen.

Daarbij, je bent inderdaad pas/al 17, maar dat betekend niet dat jij in je hoofd ook al 17 bent. Misschien qua kunnen ben je al wat verder, zoals een huishouden bijhouden e.d. maar in je hoofd kan t zijn dat je heel graag ouderlijk liefde zou willen?

Stertke in ieder geval, m'n pb staat altijd open :)

Blue_Monday

Celiien schreef:
xMereltje schreef:

Nou dat krijgt ze toch ook :=

Geloof me, de politie lacht je echt keihard uit als je aangifte gat doen tegen je ouders omdat ze je telefoon afgepakt hebben omdat je een grote mond hebt gehad :')

Heeft TS een grote mond gehad dan? Dat was mij onduidelijk in de OP. Kwam op mij over als zomaar afpakken zonder reden.

Celiien

Resistance schreef:
Celiien schreef:

Grappig dat m'n vriend dan laatst te horen kreeg toen hij een huis ging kopen dat ze zijn schulden even wilden checken, maar dat ze zeiden dat de studieschuld niet meetelde toen hij die liet zien. :)

Studieschuld is officieel niet bkr geregistreerd. Dat is zeer zeker waar. Echter omdat de studieschuld niet meegenomen is bij berekening van de hypotheek, ga je een giga probleem krijgen als je NHG hebt en je t verzwegen hebt.. dan krijg je namelijk 0,0 := heeft ook meer nadelen dit hoor maar goed. Verstandig om het niet te laten meenemen is het in ieder geval niet..
Laatst bijgewerkt door Celiien op 11-09-17 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:43

Studieschuld telt sinds kort wel mee voor een hypotheek, wij hebben nog net op tijd een huis kunnen kopen. Maar dat is niet zo zeer het punt hier.

Het lijkt mij enorm ongezellig om zo "buiten te worden gesloten", zeker door je eigen ouders. Heb je er al eens echt rustig over gepraat met ze?
Hier ben je overigens welkom als je je alleen voelt ;)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:45

Ts ik vind het heel rot voor je.
Is er iemand ( huisarts, mentor, tante, nichte, oma, buurvrouw) met wie je zou kunnen praten?

Onze 16 jarige zoon zit in examenjaar van de Havo.
Natuurlijk moet hij meehelpen met spullen opruimen en een keer de hond uitlaten.
Maar het moet wel leuk blijven, school gaat voor.

En wij als ouders koken. En gaan we uit eten of ergens heen dab vragen we altijd of hij mee wil.
Als hij niet mee wil geven we geld voor eten als we niet op tijd thuis zijn. Maar dat is misschien 2x per jaar.

Als je in de buurt woont mag je best een keer aanschuiven met avondeten.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:46

Merel lees jij anders nog ff de OP door. Daar dtaat duidelijk in zodra ze over problemen begint wat uitmond op ruzie. En terecht daar hoeft TS zich niet mee te bemoeien

leadhooves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 19:46

Celiien schreef:
En ja, nogmaals veel plezier bij de politie. Ik ben zeer benieuwd naar de reactie.

Ik heb niet eens gezegd dat ik werkelijk ernaartoe ging. Ik vroeg me af of het mogelijk is. Ze hebben namelijk mijn telefoon afgepakt (gloednieuw sinds twee weken), waar ik lang en veel voor gewerkt heb, en te koop gezet. Vind het namelijk niet kunnen dat ze zoiets doen en het heeft niks te maken met 'puberen'.

Mars schreef:
Of moeders weer begint met roken of kleding voor zichzelf koopt heb je als kind toch ook niks mee te maken?

Als ze eens kleren wilt kopen, best. Maar als ze dan gaat klagen over dat ze te weinig geld hebben en ze koopt alsnog dure spullen, dan heb ik daar inderdaad geen begrip voor. Maar goed, daar heb ik blijkbaar niks over te zeggen.

cobiie schreef:
Komen ze heel laat thuis na het eten?

Het komt op mij over als ouders die in een midlife crisis beland zijn. Meestal is dat vader of moeder maar in dit geval dus beide tegelijk. Je ouders hebben dit misschien al heel lang gemist maar slaan nu een beetje door denk ik.

Ze zijn sowieso pas rond een uur of 6 klaar met werken en zeggen dan dat ze zeker om 8 uur thuis zijn, maar dat wordt wel waker 11/12 uur.
Mijn ouders zijn altijd al mensen geweest die vooral niet thuis wilden zitten, maar het is de laatste tijd ontzettend uit de hand gelopen.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:47

Celiien ik vind je echt heel erg onbeschoft overkomen en buiten dat heel erg off-topic. TS wil haar verhaal kwijt en om dan bij een puber, die zich al rot voelt, nog even hard inkomen vind ik niet zo netjes. Je kan je mening altijd delen, maar je manier vind ik absoluut onnodig hard.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:53

Ik ga mee met het bovenstaande. Bovendien snap ik niet waarom mensen hun eigen situatie altijd vergelijken met die van in dit geval de ts. "Ja ik werkte vroeger ook voor mijn geld." "Ik moest ook klusjes doen hoor, wat stel je je aan" "Ik werkte ook hard en was zelfstandig, wat zeur je dan". Misschien kreeg jij wél veel liefde thuis en had je het gevoel dat je gehoord werd. Misschien ook niet, maar dan zou je je ten minste moeten kunnen inleven in de ts. Sinds wanneer is jouw eigen situatie een maatstaf voor ts? Ik snap niet dat we ons niet gewoon kunnen inleven in de situatie van de ts, i.p.v. te moeten zeggen dat het allemaal wel meevalt en dat ze zich aanstelt. Hoe kun je dit weten?

Mocht je in gesprek gaan met je ouders, kan je misschien de aandacht vooral richten op het zien van elkaar en het tijd met elkaar doorbrengen. Dat dat is wat je ten diepste mist. (Mocht je namelijk over één bepaalde situatie beginnen, bestaat de kans dat ze alleen maar daarop reageren en je datgene wat je eigenlijk dwars zit niet hebt kunnen delen.)

Heb je je gevoelens weleens gedeeld met je ouders? Dat je je ten diepste alleen voelt?
Misschien is het goed om de eerste stap te zetten naar bijvoorbeeld een vertrouwenspersoon op school. Iemand die naar je zal luisteren en je misschien ook adviezen kan geven hoe je het beste kunt handelen in jouw situatie :)
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 11-09-17 19:56, in het totaal 2 keer bewerkt

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:53

Wat lastig TS, het is niet de bedoeling dat je je eenzaam gaat voelen en misschien is het wel fijn dat ik als leeftijdsgenoot hierop reageer voor jou. Een corrigerende tik vindt ik echt een hele grote taboe, mijn vader kon dit ook wel eens doen toen ik klein was en daar werd mijn moeder ontzettend boos over. Geweld is NOOIT een oplossing, dit is ook even een steek naar jou toe Celiien. Dit kan en mag je gewoon niet goed praten en maakt mij persoonlijk ontzettend boos dat iemand nog zo ouderwets denkt.

Voor de rest is het niet de bedoeling dat je zo vaak alleen zit en je daardoor eenzaam voelt en zoveel van het huishouden overneemt. Dat we klusjes moeten doen is normaal, ik doe het te weinig en jij waarschijnlijk te veel. Is er geen leerkracht waarmee je op school kunt praten hierover? Een vertrouwd persoon?

Ik moet mijn kleren enkel zelf kopen wanneer ik gewerkt heb of iets leuks zie hangen in een winkel. Ik krijg alleen kleren als het echt nodig is, maar aangezien ik redelijk veel zelf koop is dit niet echt nodig. Ik werk ook sinds dit jaar in de vakantie. Enkel in de vakanties, als student in ASO (België, 'hoogste richting') en een paard (waar ik deels ook mijn steentje voor bijdraag) is het niet makkelijk om te combineren met werken. Eigenlijk bijna onmogelijk.

Dat je wel eens gestraft wordt snap ik, dat wordt iedereen wel eens.

Ik zou als ik jou was eens iemand betrouwbaar aanspreken hierover en erover praten, dit doet al een heleboel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:55

Toothless schreef:
Celiien ik vind je echt heel erg onbeschoft overkomen en buiten dat heel erg off-topic. TS wil haar verhaal kwijt en om dan bij een puber, die zich al rot voelt, nog even hard inkomen vind ik niet zo netjes. Je kan je mening altijd delen, maar je manier vind ik absoluut onnodig hard.

:j

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:56

Sellyxx schreef:
Ik ga mee met het bovenstaande. Bovendien snap ik niet waarom mensen hun eigen situatie altijd vergelijken met die van in dit geval de ts. "Ja ik werkte vroeger ook voor mijn geld." "Ik moest ook klusjes doen hoor, wat stel je je aan". Misschien kreeg jij wél veel liefde thuis en had je het gevoel dat je gehoord werd. Misschien ook niet, maar dan zou je je ten minste moeten kunnen inleven in de ts. Ik snap niet dat we ons niet gewoon kunnen inleven in de situatie van de ts, i.p.v. te moeten zeggen dat het allemaal wel meevalt en dat ze zich aanstelt. Hoe kun je dit weten?

Mocht je in gesprek gaan met je ouders, kan je misschien de aandacht vooral richten op het zien van elkaar en het tijd met elkaar doorbrengen. Dat dat is wat je ten diepste mist. Mocht je namelijk over één bepaalde situatie beginnen, bestaat de kans dat ze alleen maar daarop reageren en je datgene wat je eigenlijk dwars zit niet hebt kunnen delen.

Omdat ik dan eerst de andere kant wel eerst zou willen horen.
Met een opmerking ze zitten op hun luie reet voor tv (overigens erg moeilijk als ze elke dag weg zijn) heb ik inderdaad mijn gedachte bij wat er geschreven word.

Ik neem aan dat dat ook mag.
En als je bijna volwassen bent is het ook niet zo'n ramp enkele volwassen taken te hebben.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:02

Gaan we nu allemaal persoonlijk worden op mij, omdat ik misschien wat harder ben, een steek naar mij zelfs :') That's a Shame. Ik deel hier mijn zienswijze namelijk en ben een van de weinige die logisch redeneert dat 1. TS in de puberende fase zit dus alles is zogezegd poedersuiker en 2. Dat dit een eenzijdig verhaal is. Zoals eerder gezegd, iedereen vind wat anders over de corrigerende tik. Leuk dat jij dat vind, ik zie het terug in de hedendaagse maatschappij van onopgevoede kinderen. Met een corrigerende tik is nog steeds imo niks mis, jullie doen alsof ik t oke vind als je in elkaar gerost wordt. Maar goed, dat is dus offtopic.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:05

Selly, bij sommige dingen is het soms wel goed om het in perspectief te zien (zoals "maar" 150 euro kleedgeld krijgen). Het is echt geen kindermishandeling als pubers met bijbaan hun kleding zelf betalen.

Daarnaast is ts tegenstrijdig in haar teksten want de ene keer schrijft ze dat haar ouders tot 11 uur iedere avond weg zijn en daarna dat ze iedere avond voor de tv hangen en ts dan alle huishoudelijke klusjes alleen moet doen.

Er is al vaak genoeg gezegd dat het gevoel van eenzaamheid niet goed is en dat het fijn voor ts kan zijn daar met een vertrouwenspersoon of psycholoog over te praten.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:07

Celiien schreef:
Gaan we nu allemaal persoonlijk worden op mij, omdat ik misschien wat harder ben, een steek naar mij zelfs :') That's a Shame. Ik deel hier mijn zienswijze namelijk en ben een van de weinige die logisch redeneert dat 1. TS in de puberende fase zit dus alles is zogezegd poedersuiker en 2. Dat dit een eenzijdig verhaal is. Zoals eerder gezegd, iedereen vind wat anders over de corrigerende tik. Leuk dat jij dat vind, ik zie het terug in de hedendaagse maatschappij van onopgevoede kinderen. Met een corrigerende tik is nog steeds imo niks mis, jullie doen alsof ik t oke vind als je in elkaar gerost wordt. Maar goed, dat is dus offtopic.

Op mijn 17 waren mijn 'zware puberjaren' zoals jij ze noemt al voorbij... Een meisje pubert zwaar rond haar 15 jaar, jongens iets later. Wees voorzichtig met je woorden, je kapt heel hard op TS in zonder enig idee te hebben van haar situatie, wij proberen haar te helpen, niet verder de grond in te stampen. Want stel dat het wel waar is wat ze zegt? Je doet niemand kwaad met hier advies te geven, haar ouders ook niet. Zo grof in de grond stampen kan wel kwaad doen.