Wat is dit voor beest?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 06:56

Rivendell schreef:
Dit is geen mot, maar een libellensoort.
Motten hebben geen doorzichtige vleugels
Nee. Probeer het nog eens in de herkansing.
Er is echt helemaal niets aan dit beestje wat een libel zou maken van deze (behoorlijk afgevlogen, met dank aan de kat) pijlstaart.
balance schreef:
Is dit niet die Libelle die dazen eet?
Dat doen er wel meer, al vermoed ik dat je de Paardenbijter bedoelt. Die is het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 07:11

Prachtig diertje! , beetje afgetuigd door je kat :=

Mijn poes vangt libelles en laat ze los in huis , ruilen ? :+

Afbeelding

Verschil in beide dieren ook gelijk duidelijk

oomens

Re: Wat is dit voor beest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 07:46

@Balance, bedoelde je zo eentje als hierboven? Dan is het inderdaad een Paardenbijter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 08:25

oomens schreef:
@Balance, bedoelde je zo eentje als hierboven? Dan is het inderdaad een Paardenbijter.

Ik gok dat de kat van Rebecca een blauwe glazenmaker te pakken heeft gehad. (Nu ben ik geen libellen-kenner, en libellen determineren is aardig lastig)

Of zit ik nu verkeerd?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 09:38

Joaltijd schreef:
oomens schreef:

Ik gok dat de kat van Rebecca een blauwe glazenmaker te pakken heeft gehad. (Nu ben ik geen libellen-kenner, en libellen determineren is aardig lastig)

Of zit ik nu verkeerd?

Daarvan hebben de mannetjes meer blauw op een paar van de laatste achterlijfsegmenten (s9-10 uit mijn hoofd), en is die tekening verbonden als een soort lantaarntje.
Paardenbijtermannetje zoals hierboven heeft ook blauwe vlekken op een bruine ondergrond, maar die vlekken zijn kleiner en niet zo onderling verbonden. Om het extra verwarrend te maken hebben beide soorten ook nog een lichte 'spijker'/'punaise' op de rug achter de vleugels, dus dat kenmerk helpt hier niet (wel bij onderscheid met sommige andere Glazenmakers). In het algemeen maakt Paardenbijter een iets bruinere indruk als je hem ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 12:45

Aaah +:)+

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:22

Kijk.. Weten is alles hé? Prachtige dieren zo op de foto's en nu jullie ze aan mij als leek beschrijven worden ze zelfs interessant :). Ik wist nog dat de paardenbijter bruinachtig is, was de naam vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:24

Oh dan heb ik toevallig een bijdrage geleverd ! , met dank aan de kat

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:26

karuna schreef:
Heeft doorzichtige vleugels dan lijkt me een mot oid niet waarschijnlijk. Papagroom zal het denk ik wel weten.

Maar zo zonde dan een leventje voor niks is uitgewist. ;(

Die van ons likt standaard eerst alle poeder/kleur van de vleugels van vlinders en laat ze dan liggen. De held durft ze niet op te eten, maar is wel zo gemeen om ze niet meer te laten vliegen. :D

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 13:01

sorry voor mijn barbaarse kat. Ik heb hem al extra alleen maar in mijn tuin en niet in de wijde wereld vrij rondlopen, misschien moet ik een bordje bij de poort plaatsen, betreden/bevliegen op eigen risico...... :roll:

Zonde dat het een eventueel niet veel voorkomende vlinder bleek te zijn, helaas kan ik niet voorkomen dat ik een tuinkillerkat blijk te hebben.
^)

wat betreft de vraag: wat kostie...... Het is een hele dure.............aan dierenartsrekeningen wel te verstaan.
Beest heeft me al aardig wat gekost met zijn niet ingedaald balletje wat vast zat in zijn buikvlies bij castratie, 1ste keer met nog geen 2 jaar oud blaasgruis met penisamputatie tot gevolg, op speciaal voer, jaar later 2de keer blaasgruis ondanks speciaal voer dus nu op ander speciaal voer.
Ben er af en toe dus niet zo blij mee wat ie in onze tuin alsnog weet te vangen, maar ik kan het gewoonweg niet allemaal voorkomen. zelfs binnen heeft ie proteine met spinnen en vliegen.
ik wil hem ook niet alles ontnemen.
enne te koop is ie niet, voor mij is ie onbetaaaaaaaalbaar :):) ondanks alle zorgen die ik met hem heb.
van gratis vuilnisbakkenrasje naar dure raskat :D (oke, gewoon europese korthaar.....)

in ieder geval bedankt voor al jullie reacties, zowel serieus ( waar ik wat aan had) als hilarisch( proest)

Ik heb het slachtoffer het laatste leed van onze Willy bespaard en hem een waardig afscheid gegund in onze kliko die dezelfde dag geleegd werd.
Reanimeren was namelijk al niet meer van toepassing O:)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:51

Hier zijn vele, vele dagpauwogen, distelvlinders, atalanta's en noem ze maar op al gesneuveld, ook heel veel libellen. Dagelijks wel een flink aantal en allemaal gevangen in onze eigen tuin (vlinderstruik). Onze andere kat is al helemaal in de wolken als ze een kleine denneappel of een 'appel' van de grauwe els 'gevangen' heeft (chromosoompje teveel). :+