Er zit geen schuim op mijn senseo?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Re: Er zit geen schuim op mijn senseo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 07:21

Waarom ontkalken als je hem net een paar dagen hebt?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 07:58

Ik doe de mijne 1 x per week schoonspoelen met azijn, de pads doe ik wat soda op en dan geloeiend heet water erover. Ik heb die van mij al jaren. En schuimt nog.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:31

Ik ontkalk die van mij zelden :o
Maar nou moet ik ook wel eerlijk bekennen dat wij hem weinig gebruiken èn dat we in een gebied wonen met zacht water en ontkalken dus sowieso niet zo vaak hoeft als in gebieden met harder water.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 11:38

Misschien dat ik het apparaat niet goed ontkalkt heb, zal het vandaag nog eens een keer doen. Kan dat wel met azijn of moet ik een ander middel gebruiken?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:40

Je hebt hem pas een paar dagen toch? Dan hoef je nog niet te ontkalken :n Of is het een tweedehands apparaat?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 11:41

Het is een tweedehands apparaat :) Van oudere mensen die hem niet veel hebben gebruikt.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 12:05

Ik zou sowieso geen azijn meer gebruiken voor t ontkalken. Er had hier toch ook een medewerker van blokker gereageerd dat ze daar toch juist stuk op gaan? Nu doet ie nog (weliswaar niet naar wens) dus kan je t beter voorkomen dat ie stuk gaat toch?

Je helpt me met dit topic wel herinneren dat ik de mijne ff moet ontdoen van z'n stoflaag, dan heb ik ook weer koffie :D

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 12:27

Misschien hebben die oude mensjes ook wel met azijn ontkalkt...
Dan zou de theorie over het uitdrogen van de rubbers kunnen kloppen , en krijg je geen schuimlaagje meer?

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 12:30

Ik ontkalk dit toestel met HG ontkalker voor Senseo toestellen. Wij hebben een mooi schuimpje op de koffie.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 12:56

Azijn wordt door philips zelf inderdaad afgeraden om te gebruiken als ontkalker omdat het het apparaat kan beschadigen.. Heb het toevallig zelf nog opgezocht laatst omdat ik de oude van mijn ouders kreeg. Je kan beter water met een scheutje citroensap gebruiken als budget optie.
Zie hier de uitleg voor jou apparaat: https://www.philips.nl/c-f/XC000001263

Kan het ook gewoon simpelweg zijn dat je de pats er verkeerd om in doet dat ze niet zo diep vallen? Ze hebben namelijk een platte en bolle kant, de platte kant moet naar boven, zodat de bolle kant in die houder valt. En je hebt wel de 1 kops houder voor 1 kopje en de 2 kops voor 2 kopjes?

Edit: hier ook gelijk jou vraag maar dan met antwoord van de site zelf. https://www.philips.nl/c-f/XC000001249

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 13:29

Oké ik heb het volgende inmiddels allemaal al geprobeerd:
-apparaat ontkalkt (met azijn, vind die senseo dingen veel te duur)
-Onderdeeltjes afgewassen
-Verschillende padhouders geprobeerd
- Verschillende pads geprobeerd

En ja ik doe ze er met de bolle kant naar onder in :Y)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 13:37

Ik denk dat het apparaat niet goed sluit, daardoor komt er te weinig druk en de druk zorgt o.a. voor het schuimlaagje.

Wat voor azijn heb je gebruikt, keukenazijn of schoonmaakazijn?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 13:50

een laagje (of 2-3)van een gewone koffiefilter er extra onderleggen? niet zo dik als een extra pad maar zorgt mss net voor dat beetje extra druk?

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 14:04

senseo apparaten zijn geen espresso-apparaten, er komt geen echte druk op te staan.
Het schuim komt daardoor niet door het apparaat per sé, maar door een toevoeging in de koffie-mix die voor het 'crema'-laagje zorgt. dat er bij jouw apparaat geen schuimlaagje op zit kan dus komen door de (versheid) van de pads, en, wat er eerder is gezegd, dat het apparaat niet goed sluit (door zowel rubbertjes, sluiting of formaat van de pad-houders mogelijk veroorzaakt) en daardoor het water niet voldoende tijd krijgt om genoeg uit de pad te filteren. het water stroomt er zogezegd te snel langs. waarschijnlijk is je probleem niet alleen maar het ontbreken van schuim, maar ook dat de koffie zelf ws wat slapper smaakt.

ik zou toch even teruggaan naar de winkel om het onder garantie na te laten kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 15:36

Lieshorses schreef:
Misschien dat ik het apparaat niet goed ontkalkt heb, zal het vandaag nog eens een keer doen. Kan dat wel met azijn of moet ik een ander middel gebruiken?

Even een zijspoor.. Ik heb drie jaar in de koffiemachines gewerkt en azijn is absoluut niet goed om koffieapparaten mee te ontkalken. Een waterkoker no problem, maar azijn is te hard en vreet kunststof deeltjes waar de koffie doorheen loopt in de Senseo kapot. Dus niet meer doen! Het apparaat gaat er na verloop van tijd van lekken.
Je kunt bij Mediamarkt, Blokker, etc ontkalker kopen voor koffiemachines, dat is meestal een liter voor een tientje. Of je kunt inderdaad die originele ontkalkerzakjes kopen van Senseo zelf.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:23

friendly schreef:
Ik zou sowieso geen azijn meer gebruiken voor t ontkalken. Er had hier toch ook een medewerker van blokker gereageerd dat ze daar toch juist stuk op gaan? Nu doet ie nog (weliswaar niet naar wens) dus kan je t beter voorkomen dat ie stuk gaat toch?

Je helpt me met dit topic wel herinneren dat ik de mijne ff moet ontdoen van z'n stoflaag, dan heb ik ook weer koffie :D

Nee hoor, azijn kan prima.
Toevallig contact gehad met phillips over senseo apparaat en die zeggen juist ontkalken met azijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:53

Haha ja, want dan koop jij sneller een nieuwe :')

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 19:26

Citaat:
Hoe moet ik mijn SENSEO ontkalken?

Bekijk de film of volg de onderstaande geschreven instructies met de eenvoudige stappen over het ontkalken van uw SENSEO.
De ontkalkingsprocedure bestaat uit 2 ontkalkingscycli en 2 doorspoelcycli.
Ontkalken

Alleen ontkalkers op basis van citroenzuur zijn geschikt voor het ontkalken van het SENSEO-koffiezetapparaat.

Philips heeft een speciale SENSEO-ontkalker ontwikkeld met typenummers HD7006, HD7011 en HD7012.

Dit type ontkalker ontkalkt de machine zonder deze te beschadigen.

Opmerking: gebruik ook nooit een ontkalker op basis van mineraalzuur zoals zwavelzuur, zoutzuur, sulfaminezuur of azijnzuur (azijn). Deze ontkalkers kunnen uw SENSEO koffiezetapparaat beschadigen.

Bron: https://www.philips.nl/c-f/XC000001263? ... _2_2353973

Deze uitleg hoort specifiek bij het type senseo van TS. Even goed kan je dus wel wat citroensap verdunnen en gebruiken voor ontkalking. Maar zou zeker geen azijn meer gebruiken.

Heb je al eens een nieuw zakje pads gehaald? Ik las net op die van mij dat ze eigenlijk maar 2 weken goed blijven mits afgesloten.
En de koffietuit/collector al schoon gemaakt (kan in vaatwasser evt)?