Kosten kinderopvang

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

miccamaaike

Re: Kosten kinderopvang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 09:30

Ach als je weinig terug krijgt, zit je er doorgaans toch warmpjes bij :+

Maar je zou als je niet over de maximum tarieven heen gaat, toch wel 1/3e terug moeten krijgen. Dus een aantal zitten hier dan wel echt aan de lage kant. Ik heb aan het einde van het jaar uitgerekend hoeveel uren we hadden geclaimd en daadwerkelijk gebruikt en toen kregen we best nog wat erbij. En uiteindelijk kregen we nog een bedrag terug omdat er toen blijkbaar nogsteeds wat over was. Hier is de rekening meestal rond de 700 euro voor 3 dagen (x 9,5 uur) gastouder en dan krijgen we daar 200 van terug en aan het eind van t jaar dus de rest.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 09:33

_lautje_ schreef:
Dat heb ik ook alleen mijn man niet :+
Zo jammer dat het niet per 1 inkomen gaat :')

Ik ben alleen he, dus moet alles van die 22k doen. Dat is geen vetpot en vind het dus ook niet raar dat ik hogere toeslag krijg ;)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 09:48

Super fijn toch Liselot dat als je er alleen voor staat je een mooi bedrag terug krijgt. Anders is t ook echt niet te doen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 09:49

Inderdaad! En werken moet je wel, dus dan is het heel fijn :)

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:22

Er zijn ouders die geven een iets hoger jaarinkomen door daarmee hoeven ze achteraf niet bij te betalen maar wordt het gecorrigeerd en krijg je wat je nog tegoed hebt later terug. De uurtarieven zijn idd verschillend gastouder is goedkoper maar heeft veel haken en ogen bijvoorbeeld geen jaarlijkse controle, doorgaans bieden kinderdagverblijven meer goed opgeleid personeel, vervanging bij ziekte en vakantie , meer speeluitdagingen en altijd andere kinderen om mee te spelen.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:25

miccamaaike schreef:

Maar je zou als je niet over de maximum tarieven heen gaat, toch wel 1/3e terug moeten krijgen. Dus een aantal zitten hier dan wel echt aan de lage kant. Ik heb aan het einde van het jaar uitgerekend hoeveel uren we hadden geclaimd en daadwerkelijk gebruikt en toen kregen we best nog wat erbij. En uiteindelijk kregen we nog een bedrag terug omdat er toen blijkbaar nogsteeds wat over was. Hier is de rekening meestal rond de 700 euro voor 3 dagen (x 9,5 uur) gastouder en dan krijgen we daar 200 van terug en aan het eind van t jaar dus de rest.

Er is een verschil van nu warmpjes bij zitten met een x bedrag en dat dan af moeten staan aan gastouder en niks meer over houden. Wat je nu overhoud kan je hele hoop van doen ja maar dan niet meer en kan je net aan boodschappen doen

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:35

Ben ik nou zo ouderwets dat ik vind dat je gewoon thuis moet blijven met kinderen?
Ik heb geen kinderen en wil ze ook niet. Maar toch snap.ik niet waarom kinderen allemaal naar een crèche moeten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:41

Rivendell schreef:
Ben ik nou zo ouderwets dat ik vind dat je gewoon thuis moet blijven met kinderen?
Ik heb geen kinderen en wil ze ook niet. Maar toch snap.ik niet waarom kinderen allemaal naar een crèche moeten

Omdat koophuizen misschien op twee salarissen gekocht zijn? Omdat kinderen duur zijn? Omdat het leven an sich al niet goedkoop is?

TS, wij zijn geen grootverdieners maar betalen voor de KDV voor 2 dagen per week 99 euro per maand zelf. De rest gaat direct van de toeslagen door naar de kinderopvang, zodat ik daar zelf het gehannes niet mee heb; de kinderopvang verrekent het keurig netjes en schrijft het automatisch uit.
Daarbij wel de noot dat m'n vriend een eigen bedrijf heeft en dus fulltime werkt en ik (op dit moment in de ziektewet maar misschien verandert dit nog) in principe alleen part time kan werken als ik mazzel heb.

En los daarvan vind ik het sociale aspect ook gewoon heel belangrijk voor een kindje maar volgens mij ging dit topic over de kosten en niet over het verplicht met je kind thuisblijven.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:50

Offtopic, een huis kopen op twee salarissen is nooit handig. Als één van de twee z'n baan verliest, hang je.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 11:15

Hier geen huis op 2 salarissen en prima kunnen leven van 1 salaris en toch werk ik.
Ik heb niet 2 universitaire studies gedaan om mijn hersenen (tijdelijk) on hold te zetten. Daarnaast als ik er een paar jaar uit ga, kom ik in mijn branche er niet meer tussen.
Daarnaast ben ik meer dan alleen moeder. Ik ben een zelfstandig persoon die ook een bepaalde prikkel nodig heeft tot nadenken.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 11:38

Rivendell schreef:

Serieus? :')

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 11:41

miccamaaike schreef:
Rivendell schreef:

Serieus? :')

Ja serieus.
Iedereen wil kinderen, maar de kinderen hebben hun ouders toch nodig? Je mist zoveel van hun eerste jaren als je ze ergens anders neer plant

miccamaaike

LinsxDot schreef:
Er is een verschil van nu warmpjes bij zitten met een x bedrag en dat dan af moeten staan aan gastouder en niks meer over houden. Wat je nu overhoud kan je hele hoop van doen ja maar dan niet meer en kan je net aan boodschappen doen

Ik geloof dat ik je bericht niet echt begrijp.

Als je weinig kinderopvangtoeslag krijgt, betekent dat dat je een vrij riant (gezamenlijk) salaris hebt en dan kun je dus doorgaans ook meer missen. Tsja ik had die 500 euro per maand ook graag in m'n eigen zak gehouden, maar we kunnen het wel missen dus t is niet anders.

Indestal

Moet je wel kunnen betalen....en na je kinderen weer een baan kunnen vinden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 11:46

Wij kunnen het ook missen hoor, die 600 per maand. Maar dat houdt wel in dat we gewoon minder leuke dingen zelf met de kleine kunnen doen en anders hadden we dat geld gespaard deels voor haar deels voor leuke dingen. Maar dat komt wel weer als ze op school zit.

Wij werken beiden, en ik zou ook absoluut niet willen stoppen met werken. Ik vind niet dat een moeder alles op zij moet zetten en het kind voor zichzelf moet plaatsen. Ik word doodongelukkig als ik zou stoppen met werken en dan heeft de kleine een depressieve moeder. Nee dat is leuk. Bovendien zie ik haar zichzelf zo goed ontwikkelen met die twee daagjes kinderopvang. Ze geniet er echt van, begint al twee dagen van te voren te vragen wanneer ze weer mag om te spelen. Dat wil ik haar niet eens afnemen omdat de moeder persé zou moeten stoppen met werken.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 11:47

Zou niet weten hoe wij het moeten doen met 1 salaris en 2 kids.. niet iedereen heeft een mega verdienende professor

En lijkt me ook helemaal niks om niet meer te werken, maar dat terzijde.

Gastouder kost hier 5,96 per uur per kind, met 2,5 dag per week krijg ik een rekening van dik 1100 euro per maand. Omgerekend kost de opvang me nog geen 3 euro per uur voor 2 kids, krijgen gelukkig vrij veel terug

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 11:57

Ik geloof niet dat ik noodzakelijk veel mis van mijn kind omdat ze 3 dagen naar de opvang gaat. Ze is dol op haar gastouder. Die doet van alles aan leuke en creatieve dingen. Vandaag ging ze lekker spelen met een zwembadje. Gaan vaak naar een speeltuin en kinderboerderij. Laatst had ze allemaal bloemen gekocht en die (in huis) op de gronden gelegd zodat ze die konden ontdekken, etc. In dat vlak vind ik het eerder een aanvulling
Nu is wel een belangrijke voorwaarde voor mij dat ze daar een soort 'warme thuissituatie' heeft. Dat is op haar dag bij het kdv minder, maar ook dar heeft ze t naar de zin.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 12:04

Vroeger was alles goedkoper en kon dat idd! Tegenwoordig kosten de boodschappen enz zo duur dat 1 salaris niet haalbaar is of je moet met een voetballer getrouwd zijn. Of met een miljonair. Of alleenstaande moeder die thuis is met allementatie en uitkering en alle toeslagen. Helaas is het altijd zo dat 2 verdieners heel veel betalen veel verdienen maar ook hoop inleveren. Dus vind je reactie beetje krom met waarom blijf je niet thuis. Wij werken hard en kunnen niet eens nu kind nemen ivm dat mijn salaris waar boodschappen van gedaan worden dan naar kinderopvang gaat

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 12:22

Rivendell, kinderen hebben zeker ouders nodig.
Ik ben er iedere ochtend een avond voor de kleine, plus 4 volledige dagen. Tsja misschien mis je wel eens wat, maar dat is dan niet anders. Mijn zoon heeft een fantastische gastouder met heel veel aandacht voor hem. Ik zou het echt niet anders willen. Moet je je dan al moeder dan maar helemaal aanpassen omdat je een kind hebt? En lekker de man door laten werken? Wat hopeloos ouderwets ook. Gelukkig leven we in 2017 en is er heel veel mogelijk. Ik heb mijn werk ook gewoon nodig om een fijne moeder te zijn. Dus daar heeft mijn zoon alleen maar baad bij.

Jans, ik had dat geld ook liever anders uitgegeven natuurlijk. Kan er heeeeel veel leuke bestemmingen voor verzinnen.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 12:31

Ninette schreef:
De uurtarieven zijn idd verschillend gastouder is goedkoper maar heeft veel haken en ogen bijvoorbeeld geen jaarlijkse controle, doorgaans bieden kinderdagverblijven meer goed opgeleid personeel, vervanging bij ziekte en vakantie , meer speeluitdagingen en altijd andere kinderen om mee te spelen.

Ik wil hier even op inspringen, dit is namelijk niet helemaal correct wat je zegt. Jaarlijkse controle wordt wel degelijk uitgevoerd, al dan niet door de daarvoor geschikte instantie, dan wel door het bureau zelf. Zelf ben ik hbo opgeleid en meerdere met mij hier en werken of hebben gewerkt als Gastouder. Qua opleiding zit het wel snor, net zoals kinder ehbo en ontwikkeling van het kind. En dat laatste heb je echt zelf in de hand, je kan naar buiten gaan en plekken bezoeken met veel kinderen.

Ja, ik spreek uit ervaring. Mijn werkgevers verdienen zo rond de €60.000,- per jaar en krijgen ongeveer de €400,- per maand van de BD. Hiervoor hebben ze 2 of 3 dagen Gastouder en 1,5 dag kinderdagverblijf. Voor 2 kinderen.

Edit, ik ben van mening dat ouders kunnen blijven werken, maar wel oog voor het kind moeten houden. Op lange dagen zie ik meer van die kinderen dan ouders. Heb de eerste stapjes, woordjes, rollen en staan gezien. Heb wel filmpjes voor ze gemaakt, waren er mega blij mee, maar toch, dat is toch anders :).

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 12:37

Volgens de proefberekening op toeslagen.nl zouden twee dagen opvang van 11 uur ons voor 1 kindje net geen € 100 per maand kosten. Dat is bij een inkomen van net geen € 40.000 met z'n tweeën.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 12:57

LinsxDot schreef:
miccamaaike schreef:

Dit vind ik altijd zo zeldzaam flauw geklets. Jullie krijgen wel degelijk iets terug voor dat geld nl: kinderen die netjes opgevangen worden!!. Geen kinderen in de opvang doen heb je die kosten ook niet.
Zelfde als: ''ik betaal me blauw aan belasting'', ja dan zul je wel meer verdienen dan degene die maar weinig betaald. Wil je ruilen met ze??

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 13:06

Och, het plaatje van vet verdienen en meer overhouden is al jaren niet meer....bruto en netto is bijna gelijk getrokken....veel verdienen is veel betalen, weinig verdienen is weinig betalen, samen zelfde netto inkomen...de een werkt 40+ hiervoor de ander amper 20 met simpel werk...einde maand zelfde op de rekening....

Dit is iets wat je alleen weet als je aan de verkeerde kant van de lat staat....duzzzzz

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 13:09

LinsxDot schreef:
Vroeger was alles goedkoper en kon dat idd! Tegenwoordig kosten de boodschappen enz zo duur dat 1 salaris niet haalbaar is of je moet met een voetballer getrouwd zijn. Of met een miljonair. Of alleenstaande moeder die thuis is met allementatie en uitkering en alle toeslagen. Helaas is het altijd zo dat 2 verdieners heel veel betalen veel verdienen maar ook hoop inleveren. Dus vind je reactie beetje krom met waarom blijf je niet thuis. Wij werken hard en kunnen niet eens nu kind nemen ivm dat mijn salaris waar boodschappen van gedaan worden dan naar kinderopvang gaat

Toch is het een kwestie van keuzes maken. Wij verdienen met z'n tweeën net iets meer als met een gezamenlijke uitkering (ongeveer een fulltime salaris voor 1 persoon minimumloon). We hebben een groot huis, auto, scooter, katten en kunnen elke maand een leuk bedrag (in onze ogen) sparen. Oké daar staat tegenover dat we best veel toeslagen krijgen, maar daar hebben we recht op. Het kan dus best wel.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 13:45

Indestal schreef:
Och, het plaatje van vet verdienen en meer overhouden is al jaren niet meer....bruto en netto is bijna gelijk getrokken....veel verdienen is veel betalen, weinig verdienen is weinig betalen, samen zelfde netto inkomen...de een werkt 40+ hiervoor de ander amper 20 met simpel werk...einde maand zelfde op de rekening....

Dit is iets wat je alleen weet als je aan de verkeerde kant van de lat staat....duzzzzz

:D :D :D :D En gij geleuft da??
Kom op zeg, dat klinkt wel heel makkelijk. Veel verdienen is inderdaad meer belasting betalen, maar je hoeft vast niet langs de voedselbank o.i.d.