Werk in het onderwijs beu --> caravannetje, foodtruck,...???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dieselpaard

Re: Werk in het onderwijs beu --> caravannetje, foodtruck,...???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 10:55

Nou, kijk. Ze verwachten dus dat ik stage-opdrachten ga uitvoeren en een Lio ga lopen. Ik kan prima lesgeven, ik heb al een baan, wie zijn zij om dan mij te gaan beoordelen.
Natuurlijk snap ik dat mijn wiskunde niveau hoger moet zijn dan dat van de leerlingen, maar puntje bij paaltje staat alles wat de leerlingen moeten weten in het lesboek.
Daarbij komt dat ik het echt belachelijk vind dat een zij-instromer even met een jaartje z'n lesbevoegdheid kan halen en ik 3 jaar moet studeren inclusief stage-opdrachten. Das toch krom?

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 13:28

Zit zelf in de zorg, begeleiding op een woongroep, ben nu bezig een opleiding te volgen tot pedicure. Ook omdat ik wat anders wil gaan doen. De bewoners en collega's zijn super maar de bezuinigingen zijn ruk. Mede daardoor wil ik wat anders met mijn leven gaan doen

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:08

Dieselpaard schreef:
Nou, kijk. Ze verwachten dus dat ik stage-opdrachten ga uitvoeren en een Lio ga lopen. Ik kan prima lesgeven, ik heb al een baan, wie zijn zij om dan mij te gaan beoordelen.
Natuurlijk snap ik dat mijn wiskunde niveau hoger moet zijn dan dat van de leerlingen, maar puntje bij paaltje staat alles wat de leerlingen moeten weten in het lesboek.
Daarbij komt dat ik het echt belachelijk vind dat een zij-instromer even met een jaartje z'n lesbevoegdheid kan halen en ik 3 jaar moet studeren inclusief stage-opdrachten. Das toch krom?

Een zij-instromer heeft al een hbo diploma en moet alleen de pedagogische vakken volgen. Ik geef nu les op een mbo en er zijn ook collega's bij die een pdg ( volgens mij heet het zo ) moeten halen en dan mogen ze lesgeven in hun beroepsgerichte vak ( en officieel dan ook alleen maar daar in ). Een collega die front office geeft heeft dat en ik merk echt het verschil tussen een persoon die de volledige lerarenopleiding heeft gedaan of alleen zo'n certificaat heeft. Ik ben daar ook niet zo van gecharmeerd.

Als je de pabo hebt gedaan en moet je ook nog weer een onderwijsbevoegdheid halen voor het v.o vind ik dan weer een beetje onzinnig. Dus ik snap je.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 17:09

Dieselpaard schreef:

Als het goed is, is dat toch vaak alleen je lio. Wat tenslotte eindwerk is? Didactiek is bij iedere vak weer anders wat toch wel fijn is dat daar aandacht voor is. Ik begrijp je frustratie wel maar zo lijkt het of het hele wiskunde niks voor stelt want staat toch in het boek .. kan je bij wijze van dan toch tegen een leerling zeggen.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 18:33

Dieselpaard schreef:

Ik kan met mijn onderwijservaring (tweedegraad en eerstegraad) van 24 jaar alleen maar mijn hoofd schudden. Ik hoop dat je begeleid gaat worden door een heel ouderwetse collega, die vakkennis en vakdidactiek heel erg belangrijk vindt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:19

Ceetje_bokt schreef:
Dieselpaard schreef:

Ik kan met mijn onderwijservaring (tweedegraad en eerstegraad) van 24 jaar alleen maar mijn hoofd schudden. Ik hoop dat je begeleid gaat worden door een heel ouderwetse collega, die vakkennis en vakdidactiek heel erg belangrijk vindt.

Het gaat haar ook niet om de vakkennis, maar om het nogmaals doen van alle pedagogische vakken en lio etc. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat ook niet zo goed begrijp.
Dieselpaard, krijg je daar geen vrijstelling voor? Je bent immers al bevoegd docent.

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:26

Het valt me op dat eigenlijk best veel mensen uit het basisonderwijs al na enige tijd een andere richting in willen. Naast deze verhalen ken ik ook een aantal juffen die uit het basisonderwijs zijn. Hoe kom dit nou? Ik vind het eerlijk gezegd best veel. Komt dit puur alleen door de variatie? Of ben je uitgekeken op de leeftijdscategorie? Of door alle bijzaken naast het lesgeven? Of iets anders?

Ik zit zelf aan het begin van mijn carrière als docente biologie in het voortgezet onderwijs. Voor mij is een baanverandering nog totaal niet aan de orde, maarja, dat hadden jullie misschien ook een aantal jaren geleden niet bedacht. Of wel?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:54

Werkdruk, steeds minder vrijheid, er wordt steeds meer vastgelegd, invoering van de 40 urige werkweek, rete trage en frustrerende trajecten als kinderen doorverwezen moeten worden, mensen die komen observeren in je klas en tips geven die je al 10 keer hebt uitgeprobeerd, weer samen naar school beleid wat niet werkt, slechte omgang met het personeel vanuit het bestuur, ouders die alleen maar hun kind geloven en niet achter je staan, nooit een fatsoenlijk ict budget en onderhoud van ict en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Dus niet het lesgeven, maar alle zaken rondom het lesgeven die ik ontzettend frustrerend vind.

Zo kan ik bijvoorbeeld maandag niet starten met mijn digibord. De pen doet het niet en als hij het al wel deed, mijn bord is zo slecht dat je er bijna niks op ziet. Alle zonweringen moeten dicht en de lampen uit en dan in je handjes knijpen als je wat kan zien.
(Wordt wel vervangen in september, maar ik heb het zó hard nodig in groep 3).

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:55

Nou ja, voor mij speelde 2 dingen;
Ten eerste de enorme werkdruk (en alles wat supervixen noemt!!) en ten tweede het idee dat er nog zoveel meer ia dan alleen dit en het idee dat ik spijt ga krijgen als ik nooit iets anders ga doen.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:59

Dank je goof! Dat is inderdaad wat ik bedoel: pedagogisch en didactisch hoef je me echt niet uit te leggen hoe ik het moet doen.
Ik krijg vrijstelling op de eerste 3 beroepstaken, als ik de 4e met een voldoende afrond. Ik krijg dus wel wat vrijstelling, maar zo weinig dat ik nog steeds 3 jaar moet studeren. Dat vind ik niet nodig. Ik zou het in 2 jaar moeten kunnen.

En precies wat je zegt supervixen! Het onderwijs is gewoon steeds minder aantrekkelijk gemaakt, de rek is er volledig uit en je komt er pas achter als je een aantal jaar voor de klas staat. Erg jammer!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 22:34

Ook dat goof. Er is nog zoveel meer en ik weet ook niet of ik er gelukkig van word als ik nog 30 keer die verlepte kunstkerstboom in de klas moet zetten :') .

Mij lijkt een studie om diëtiste te worden heel leuk. Daar ga ik me op oriënteren denk ik, eens kijken hoe of wat.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 22:54

Ik ben jaren geleden al overgestapt van het onderwijs naar de zorg. Ik heb mij om laten scholen tot operatieassistent. Beste keus ooit.

Voor mij was het echt de werkdruk die mij de das om deed.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:23

Ik ben juist omgeschoold vanuit het bedrijfsleven naar het onderwijs.
Ik merk wel dat ik als invaller heel veel moet geven en maar heel weinig krijg (geen 10 euro per uur voor 30 kinderen).
Ik heb in geen baan zo hard moeten werken als in het onderwijs.
Ik haal mijn voldoening uit de kinderen, maar 3 dagen vind ik eigenlijk max, maar dan kan ik niet rondkomen dus hobbelen we nog verder.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:31

Hoe herkenbaar allemaal :+ }> :\

Na 20 jaar onderwijs (MBO / HBO) zijn wij (dwz ik eigenlijk mijn man doet er niet zoveel in maar goed, het was wel een gezamenlijke beslissing) toen we naar een ander huis gingen kijken gegaan voor een huis waar de mogelijkheid was een B&B te beginnen. Natuurlijk had ik wat rondgekeken of dat überhaupt kans van slagen had, en iedereen verklaarde me voor gek. Een vaste baan in het onderwijs (ik was hogeschooldocent in maximum van maximum salarisschaal, oftewel, ik zat 'gebeiteld' zoals men dan denkt) opgeven voor een soort droom?
Zonde van mijn opleiding, ervaring, en ach overal is wel eens wat....
Ondertussen was ik zwaar burnout gegaan en ik had zoiets van ik wil nooit meer op die manier terug...

Want ik droomde er altijd al van, een B&B (maar dan in Engeland ;-) ) leek me zo ontzettend leuk. Of een lunchroom, of, de laatste jaren toen foodtrucks langzamerhand de wereld veroverden, zo'n oude Citroen en dan een koffie/thee/broodjes/koekjes tent :D :9k ik hou erg van heerlijke koffie :Y)

Hoe dan ook we hebben een ander huis gekocht, totaal gerenoveerd, inclusief twee luxe gastenkamers en ja, vanaf dag 1 dat we open zijn gegaan is het een doorslaand succes =:) en dat middenin Rotterdam. Mensen zeiden een B&B in de stad, naja zeg, wie verzint zoiets. Maar denk misschien juist daarom dat het zo'n succes is. Er zijn er namelijk niet zoveel die het op onze manier doen.

Tegenwoordig zijn er verschillende manieren om zoiets te beginnen (foodtruck / oid) ook op franchise basis. Ik zou het gewoon goed op een rijtje zetten, portie gevoel en doorzettingsvermogen erbij, je eigen ideeen zeker vasthouden en dan beslissen hoe je het wilt, de sprong wagen als je het echt 10000% wilt en er voor gaan.

Terug naar het onderwijs kun je altijd! Ik werk zelf ondertussen nog steeds af en toe als invaller, gewoon om mijn ervaring up to date te houden en dat blijf ik heel leuk vinden. De studenten dan. De organisatie is en blijft gewoon hetzelfde en daar ben ik dus enorm op stukgelopen. Dat doet soms nog wel eens pijn, want ik heb altijd ontzettend veel plezier in de groep / klas of in projecten gehad. Ik krijg ook altijd weer banen aangeboden ben vorig jaar zelfs voor 2 dagen per week weer begonnen maar in juli besloten dat ik het toch weer los laat, ik word er gewoon stapelgek van :x en dan zou het ten koste gaan van ons B&B, dat wil ik echt niet.

Vanochtend ook weer ontbijt gemaakt voor 4 mensen die een fietsvakantie doen. We krijgen gasten van over de hele wereld. Jong, oud, van hipster tot wetenschappers. Het is gewoon zo ontzettend leuk!
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 25-08-17 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:35

maaikemuis schreef:
Ik ben jaren geleden al overgestapt van het onderwijs naar de zorg. Ik heb mij om laten scholen tot operatieassistent. Beste keus ooit.

Heb ik ook nog naar gekeken, lijkt me onwijs boeiend!

VanHuisUit schreef:
Want ik droomde er altijd al van, een B&B (maar dan in Engeland ;-)

Hoe dan ook we hebben een ander huis gekocht, totaal gerenoveerd, inclusief twee luxe gastenkamers en ja, vanaf dag 1 dat we open zijn gegaan is het een doorslaand succes =:)

<3
Dat lijkt me dus ook zo onwijs leuk, een B&B, paar gasten aan huis, leuk! Wat leuk dat het bij jullie zo'n succes is zeg.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:41

:D voor mij geldt ook beste keus ooit :D maarrr... ik heb onderwijs dus wel altijd heel leuk gevonden en een combi leek me altijd het leukste, blijf je toch wat 'in de wereld en de maatschappij staan', dat lukt nu en ben er ook super trots op dat het zo goed gaat. Het is wel blijven zoeken naar een goed evenwicht, hoop dat het dit jaar goed gaat, vaak werk ik me uiteindelijk toch weer een beetje over de kop. Doordat ik dan een opdracht in het onderwijs aanvaard als het wat rustiger is maar die rust is schijn...We denken na elke keer als het weer zo druk is geweest, hoe kan het toch en zal het wel doorgaan? Maar tot nu toe komen er elke keer weer gasten. We hebben onderhand ook wat vaste gasten, maar het merendeel is nieuw. Daar moet / wil ik nog wat meer op durven vertrouwen.

Feit is wel dat als je een partner hebt, die er ook echt achter moet staan. En wij hadden een flinke buffer, in de vorm van een flinke spaarrekening. Maar die hebben we nooit aan hoeven breken. Je moet wel wat 'flexibiliteit' hebben in je geld. Dwz dat soms heb je gewoon wat minder omzet, soms opeens heel veel. En je vaste lasten lopen wel door.

In die tijden van minder omzet moet je dan zorgen dat je aan marketing doet daar heb je dan tijd voor, als het heel druk is heb je nergens tijd voor. En ja, het vergt wel wat offers. Zo reed ik altijd wedstrijden maar dat is de laatste 2 jaar dus echt niet meer gelukt. Prive is het ook wat anders, regel dingen meer om gasten heen zeg maar, maarja, dat is gewoon zo als je in hospitality gaat werken. En dat heb ik er graag voor over. Zie het ook niet als een opoffering ofzo.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:51

Oja wat ik nog kwijt wilde is dat het heel belangrijk is, in hospitality, dat je eigen en oorspronkelijk overkomt. Er zijn zoveel concepten en franchises, en dat is gewoon niet 'echt'. Wij merken dat mensen daar wel heel erg voor gaan. Je kunt dus wel een concept overnemen, of je ergens inkopen of zoiets, maar dat is toch anders en ervaart een gast ook anders dan wanneer het van jezelf is.

Zo doen we nu bijv een flinke renovatie van ons glas in lood. Ik vertel de gasten dan dat we mede door de omzet die we krijgen uit ons B&B, deze renovatie kunnen doen. Dat vinden ze leuk om te horen. Ze vinden het leuk in zo'n speciaal huis te overnachten (het is een herenhuis uit 1910 met heel bijzonder glas in lood en heel veel Jugendstil stijlelementen).

Of dat je speciale tentjes kent waar ze kunnen eten, drinken, leuke kleine things to do, plekken met bepaalde historie en dergelijke (daarvan zorg je natuurlijk dat je die in huis hebt ;-) ) . Anders dan wat in de vele folders en brochures staat. De kunst is dat soort dingen in de gaten te houden en te krijgen. Dat is ook mede het leuke hier aan. Een B&B is zoveel meer dan simpel een goed bed en een goed ontbijt (en daar kun je ook zoveel in varieren).

Sorry, ben erg enthousiast kan er uren over praten :+ :o