partner met gat in zn hand

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:45

Waarom rent bokt toch altijd weg als een relatie het even wat moeilijker heeft? Toen ik ging samenwonen gaf ik ook alles uit. Alles (oke bijna alles) valt te leren hoor.

Hij heeft even genoten van zijn salaris en wat teveel uitgegeven. So be it, het zijn geen schulden van 1000den euro's. Tuurlijk het is vervelend maar wel op te lossen

Arienette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 14:49

Samantha_01 schreef:
Wat mij de kriebels gaf in TS start bericht was, dat hij niet meer liet meekijken.

Nou, ik had ook zo'n ex die bleek lekker schulden te maken en ik mocht er steeds voor opdraaien. Hij beloofde steeds dat hij het op orde had maar ik mocht nooit meekijken. En dus werd er niets opgelost.

Hem eruit gegooid, helaas wel deels opgedraaid voor zijn schulden tot dan, maar ik ben nu ervan af!

Als hij geholpen wil worden TS, dan moet jij ook mogen meekijken en evt zijn pinpas in bewaring nemen tot hij het kan, maar ik zou met mijn ervaring weggaan uit de samenwoonsituatie en niet gaan kopen samen of maar iets financieels met hem hebben.
Relatie, dat mag je zelf bepalen of je genoeg van hem houdt, maar zorg dat je niet in de ellende komt door zijn gat-in-de-hand.

Hij schaamt zich er natuurlijk voor, hij denkt iedereen kan met geld omgaan en hem lukt dat niet, dat frustreert en daar baalt hij van. Daarom heeft hij afgelopen maand als ik tussentijds vroeg van zullen we er even voor zitten gezegd nee nu geen tijd blabla. Maar hij weet dat de situatie nu anders is want we zouden eventueel in oktober op vakantie gaan, nou dat is door de 500 euro die hij deze maand verbrast is vervallen dus hij voelt nu ook de consequenties. Vanaf deze maand gaat dat anders zijn.

Ik heb voor vanavond op de planning
1 rood staan opheffen
2 zelf overzicht opstellen van uitgaven van afgelopen maand
3 kiezen:
- of pinpas inleveren en hij krijgt cash zakgeld (rekening alleen voor vaste lasten en als hij moet tanken en dan weer terugleggen)
- of iedere avond 5 min zitten, even overzicht invullen met persoonlijke uitgaven.

maargoed dat voelt inderdaad alsof ik een kind heb en daar baal ik van. ik zou graag willen dat hij er structureel van leert en dat dat op een bepaald moment niet meer nodig is, maar misschien gaat dat vanzelf op het moment dat hij na een paar maanden ziet dat hij een spaarrekening heeft en net als ik lol heeft als hij daar iedere keer geld bij komt.

Arienette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 14:53

loez schreef:
En waarom heeft je vriend geen auto aan geschaft van 4500? Dan heb je ook een prima auto neem ik aan.

nou daar heb ik misschien ook mede schuld aan, hij rijdt 100 per dag voor zn werk dus moest wel een goede auto zijn. We vonden deze allebei fijn, mooi, zuinig en toekomstbestendig met oog op kinderen. En ik ging er ook vanuit dat die 1500 in drie of vier maanden afbetaald waren dus leek me ook niet echt een probleem. Als ik had geweten dat het zo zou lopen had ik dat natuurlijk niet voorgesteld. En hij heeft gister al aangeboden om die auto te koop te zetten en iets goedkopers terug te kopen, ik denk echter dat hij er dan 1000 euro verlies op maakt dus ook niet zo zinvol.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:53

Misschien voelt hij zich meer mans als je hem zelf laat nadenken over hoe hij dit kan oplossen ipv dat je zelf met een plan de campagne komt? Dan kan je altijd nog jouw dingen aandragen, maar misschien als je het allemaal vanuit hem laat komen het voor hem ook fijner voelt en voor jou minder bemoederend.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:56

Jester_ schreef:
Waarom rent bokt toch altijd weg als een relatie het even wat moeilijker heeft? Toen ik ging samenwonen gaf ik ook alles uit. Alles (oke bijna alles) valt te leren hoor.

Hij heeft even genoten van zijn salaris en wat teveel uitgegeven. So be it, het zijn geen schulden van 1000den euro's. Tuurlijk het is vervelend maar wel op te lossen

Persoonlijk ben ik de laatste die weg rent als het 'even' moeilijk word. Maar: op het moment dat het nodig wordt dat ik mijn partner móet controleten in zijn uitgaven, dat ik zijn uitgaven op een rijtje moet gaan zetten, zijn pinpas moet innemen: kom op zeg! Ik wil geen kind.
Dus ja, dan ben ik mooi weg.

In een geval als dit kan ik heel goed praten met en luisteren naar mijn partner. Ik kan wat advies geven. Maar hij zal het zélf moeten doen. Hij is namelijk een volwassen man. ;) En ik ga een volwassene niet als een kind behandelen. Niet goed voor hem. Ook niet voor mij. ;)

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 15:01

Mijn tip om overzicht te houden over hoeveel je te besteden hebt is idd een vast bedrag pinnen per week waar je al je uitgaven mee moet doen. Zo zie je heel goed wanneer het bijna op is. Dit heb ik in mijn studententijd altijd gedaan en zo had ik altijd overzicht over hoeveel ik die week nog kon kopen. Als ik over had kon dit dan mee naar de volgende week.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 15:03

Ik zou het hem vooral zelf laten uitzoeken TS! En vooral niet extra lenen. Hij moet zelf actie ondernemen, zich schamen is niet genoeg.

Hij kan altijd zijn auto verkopen en een goedkopere aanschaffen.

Tough love - jij ben zijn Mama niet :)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 15:12

Precies wat FatCat zegt.
Laat hem lekker uitzoeken.
Maar aan de andere kant zou ik het ook niet prettig vinden dat als er iemand in me nek lag te hijgen over wat ik met me eigen verdiende centen doe. Hij betaald netjes elke maand die 500 euro.
En voor jou is dus duidelijk om hem niks meer te lenen.

Arienette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 15:17

nou ja hij wilt graag dat ik hem ermee help, hij vraagt me letterlijk om hulp hiermee. hij vind het heel vervelend dat hij niet goed met geld kan omgaan en wil graag leren om dat wel zelf in orde te kunnen houden. om dan te zeggen zoek het zelf maar uit maar als ik in december mn geld niet heb ben ik weg is ook een beetje cru.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 15:21

Hij schaamt zich er natuurlijk voor, hij denkt iedereen kan met geld omgaan en hem lukt dat niet, dat frustreert en daar baalt hij van. Daarom heeft hij afgelopen maand als ik tussentijds vroeg van zullen we er even voor
Ik heb voor vanavond op de planning
1 rood staan opheffen
2 zelf overzicht opstellen van uitgaven van afgelopen maand
3 kiezen:
- of pinpas inleveren en hij krijgt cash zakgeld (rekening alleen voor vaste lasten en als hij moet tanken en dan weer terugleggen)
- of iedere avond 5 min zitten, even overzicht invullen met persoonlijke uitgaven.

maargoed dat voelt inderdaad alsof ik een kind heb en daar baal ik van. ik zou graag willen dat hij er structureel van leert en dat dat op een bepaald moment niet meer nodig is, maar misschien gaat dat vanzelf op het moment dat hij na een paar maanden ziet dat hij een spaarrekening heeft en net als ik lol heeft als hij daar iedere keer geld bij komt.[/quote]

Ik vind het helemaal geen slecht idee zo.
Want op die manier geeft ts hem gewoon en zetje in de juiste richting + keuze.
Juist omdat zij de laatste maand heeft opgeteld is het compleet bedrag wel even een schock maar het blijft niet hangen.
Ik vind het op die manier ook niet bemoederen. Nee, gewoon iemand - in dit geval dan dus de eigen partner - helpen om iets te leren...
Dus gewoon het complete lijstje met hem afwerken en uit de laatste 2 de keuze maken :-)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 15:22

Gewoon heel ouderwets samen/allebei een "huishoudboekje" bijhouden. Dus daarin alle inkomsten en alle uitgaven - dus ook de "kleine" - opschrijven. Dat hoeft helemaal niet moeilijk zijn: 2, 3 of 4 kolommen (afhankelijk van hoe je het inzichtelijk wilt hebben) in een Excel file zijn al voldoende.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 15:25

Ja maar er zit een verschil tussen hem een beetje aanmoedigen en zelf het goede antwoord te laten vinden of het voorzeggen of hem totaal niet helpen.

Een gesprek als:
"Waar denk je zelf dat het precies door komt?"
Hij: "Uhhhm, al die kleine bedragen?"
"Hmm, wat zouden we kunnen doen zodat je niet meer die kleine bedragen uitgeeft?"
Hij: "Geen idee?"
"Wat koop je dan allemaal precies voor kleine bedragen?"
Hij: "Eten"
"Zou je dat ook goedkoper kunnen halen ergens of is het nodig om zo vaak eten te halen?"

Ik ben het met je eens hoor dat dit moet veranderen en de dingen die jij wilt doen om dat te bewerkstelligen zijn ook nodig. Maar aangezien je ook zei dat hij zich schaamt en het liever zelf zou willen oplossen, denk ik dat het kan helpen als je hem stuurt richting het juiste antwoord, maar niet het juiste antwoord geeft ;)

En als hij op het punt staat het op te geven / de noodzaak er niet van in ziet zou ik gewoon op de zielige tour gaan van: oh wat jammer, ik had zo graag met je willen verhuizen naar een mooi groot huis waar jouw hobby attribuut nog veel beter zou passen. Of aan hem vragen: "Oke, maar heb je al nagedacht over de consequenties van rood staan? Ik heb wel eens gelezen dat periodiek rood staan niet helpt bij het aanvragen van een hypotheek. Misschien handig als je dat eens uitzoekt?".

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 15:27

Birdie60 schreef:
Precies wat FatCat zegt.
Maar aan de andere kant zou ik het ook niet prettig vinden dat als er iemand in me nek lag te hijgen over wat ik met me eigen verdiende centen doe. Hij betaald netjes elke maand die 500 euro.

Dat doet hij dus niet, vandaar dat de TS het vervelend vind.

En ze gaan nu dus niet op vakantie, omdat daar geen geld voor is.

Succes vanavond! Van 'uit kunnen geven wat je wilt' is samenwonen best wel een stap waar je moet inleveren, maar als ze zich dat realiseren wordt het vast beter! Hoop dat hij het snel inziet ;)

Wat AnnaDeamon zegt klopt touwens, mannen willen altijd denken dat ze het zelf verzinnen :Y) Dus vragen hoe je wel samen op vakantie zou kunnen, of hoe hij denkt zijn lening bij jou af te lossen zou hem helpen met hulp vragen. (dan bedenkt hij het zelf)
Laatst bijgewerkt door Santos_05 op 23-08-17 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 15:29

Santos_05 schreef:
Birdie60 schreef:
Precies wat FatCat zegt.

Dat doet hij dus niet, vandaar dat de TS het vervelend vind.

En ze gaan nu dus niet op vakantie, omdat daar geen geld voor is.

Succes vanavond! Van 'uit kunnen geven wat je wilt' is samenwonen best wel een stap waar je moet inleveren, maar als ze zich dat realiseren wordt het vast beter! Hoop dat hij het snel inziet ;)

Wat de post hierboven zegt klopt touwens wel, mannen willen altijd denken dat ze het zelf verzinnen :Y)

Dan ging ik dus lekker een week alleen op vakantie, misschien dat die daar iets mee leert.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 15:42

purny schreef:
Vroeger had ik ook een gat in de hand. Gewoon een vast bedrag per maand opnemen en verdelen over de weken. Elke week bijvoorbeeld 140 euro voor de boodschappen. Is het geld op dan gewoon pech.
Tijd leert wel dat wanneer je een lange tijd weinig te besteden hebt je zuiniger aan gaat doen en je bewuster bent in je geld

€140 aan boodschappen :wow:
Ik en mijn vriend redden het met €50 in de week, soms zelfs veel minder! En het is nu niet dat we zuinig leven :=

4EverHobbes

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 15:45

Oh Sanso, dan zou ik echt van jou willen weten waar en hoe je boodschappen doet... ik probeer het met 80,- in de week te redden voor zijn tweetjes, maar dat lukt me gewoonweg niet. En volgens mij koop ik echt geen gekke onnodige dingen..... Je mag me ook pb'en!

sanso

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 15:47

Ik zit nu op mijn werk maar stuur je later een PB, laatst hadden we zelfs voor 30€ boodschappen gedaan in de week, ging prima!
En we zijn echt vrij grote eters allebei.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 15:58

sanso schreef:
Ik zit nu op mijn werk maar stuur je later een PB, laatst hadden we zelfs voor 30€ boodschappen gedaan in de week, ging prima!
En we zijn echt vrij grote eters allebei.

Same here :D Is af en toe passen en meten, maar in het algemeen gaat dat prima!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 16:05

Ik beheer nog steeds het geld van mijn ex. Elke dag krijgt hij van mij €20,- en elke maand bespreken we wat er aan extra kosten zijn. In het begin schaamde hij zich enorm maar inmiddels weet iedereen in onze omgeving het. Het is geen schande om niet met geld om te kunnen gaan. Het is wel erg als je het weet en er niks aan doet. Alles is betaald. Er zijn geen schulden meer. En elke dag is er geld voor boodschappen, sigaretten enz. Dus rust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 16:11

140 euro in de week voor 2 personen? :wow:

Wij doen het van 70 met 5 personen. Ook daarbij geldt; nadenken wat je koopt.

Ik ben lang een ramp met geld geweest. Vroeger thuis was er genoeg dus ik heb nooit geleerd te budgetteren.

Door omstandigheden in financieel zwaar weer terecht gekomen en nu blijk ik (en mijn vrouw ook) heel vindingrijk te zijn. Zo hebben we bijna de volledige inrichting van de woonkamer vervangen zonder er iets aan kwijt te zijn. Nou ja, mijn punt is... Als je het echt wil kan je prima van weinig leven.

Broodjes en drinken onderweg doe ik echt biijjjjna nooit meer (en daar was ik wel van), geen dingen kopen waar je geen budget (dat is wat anders dan geen geld!) voor hebt.

Vroeger ging ik shoppen als ik eens wat extra te besteden had. Of "oh ik wil al zo lang een nieuwe fiets en nu heb ik dat geld!!"

Maar sparen deed ik niet :+

En nu wel. En zo zijn we dit jaar voor het eerst in jaren (!) op vakantie geweest. We wisten een half jaar van tevoren al hoeveel geld we daarvoor nodig hadden, waar we heen zouden gaan...

In april zijn we een week budget in Frankrijk geweest met kinderen en deze zomervakantie hebben we een paar dagen met het hele gezin gekampeerd en zijn we daarna met zijn tweeën nog een week in Luxemburg geweest. Waar we overigens ook boodschappen bij de Lidl hebben gedaan en waar we een luxe broodje in de supermarkt hebben gekocht in Luxemburg stad en die met uitzicht op het park op een bankje hebben opgegeten in plaats van op een terrasje 12 euro te betalen voor een tosti.

Ik geloof niet meer zo in "te weinig geld" hebben. Het is echt een kwestie van prioriteiten.

Het feit dat jou terugbetalen voor een auto geen hoge prioriteit voor hem heeft, dát zou voor mij reden zijn om eens achter mijn oren te krabben.

Overigens zijn bij de Jumbo zo uit mijn hoofd 4 broodjes een euro. Bakje filet americain bij de Lidl kost ook een euro.
Dat is genoeg voor 2 dagen lunch, voor een euro per dag. Dan hoeft hij niet eens een boterham met kaas te eten.

Overigens is 1 brood bij de Lidl 1,09 en een kilo kaas 5,49. Kan hij de hele week eten voor 6,58.

Hoe lang had hij ook alweer nodig om jou die 1500 terug te betalen?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 16:26

Haha Lente Sjakkaaa!!! :D

Mijn kinderen zitten op kamers en krijgen voor iedere dag 10 euro om van te eten , drinken en zo nog eens wat.
Alleen ben je vaak wat duurder uit als met meer en in Belgie zijn sowieso de boodschappen duurder.

Grappige is dat mijn oudste en jongste gemakkelijk geld over houden terwijl mijn middelste maar amper rond komt.
Nu kookt zij graag uitgebreid en royaal met veel ingredienten en kruiden maar goed, meer krijgt ze ook niet.
Al met al is het voor ons gezin toch een flinke uitgave post maar we redden het en de oudste is nu afgestudeerd en begint binnen kort met werken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 16:28

Arienette schreef:
Radicaal gezien kan hij natuurlijk zn pinpas thuis laten en 50 euro per maand pinnen voor kleine dingetjes, daar gaat hij ook wel mee akkoord. Maar leer je daar echt wat van of is dat na een paar maanden weer hetzelfde.

Ik spreek uit persoonlijke ervaring als ik zeg dat dat helpt. :D

Sowieso merk je met contant betalen veel meer dat je geld uitgeeft dan wanneer je zo'n stuk plastic in een apparaat steekt vind ik.

Ik zou nadenken over een relaistisch week budget dat over de balk mag (dus aan broodjes, lunch en whatever). Week budget in je portemonnee (en bij gebrek aan zelfbeheersing evt pinpas thuis laten in het begin). Als je het per week doet blijft het overzichtelijker dan per maand. Mocht je bv in de eerste 3 dagen je weekbudget opsnoepen dan hoef je maar 4 dagen te wachten op nieuw budget. Dat maakt de kans van slagen groter dan wanneer je in 1 week het maandbudget gebruikt en 3 weken op de blaren moet zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 16:31

Ir111 schreef:
Arienette schreef:
Radicaal gezien kan hij natuurlijk zn pinpas thuis laten en 50 euro per maand pinnen voor kleine dingetjes, daar gaat hij ook wel mee akkoord. Maar leer je daar echt wat van of is dat na een paar maanden weer hetzelfde.

Ik spreek uit persoonlijke ervaring als ik zeg dat dat helpt. :D

Sowieso merk je met contant betalen veel meer dat je geld uitgeeft dan wanneer je zo'n stuk plastic in een apparaat steekt vind ik.

Ik zou nadenken over een relaistisch week budget dat over de balk mag (dus aan broodjes, lunch en whatever). Week budget in je portemonnee (en bij gebrek aan zelfbeheersing evt pinpas thuis laten in het begin). Als je het per week doet blijft het overzichtelijker dan per maand. Mocht je bv in de eerste 3 dagen je weekbudget opsnoepen dan hoef je maar 4 dagen te wachten op nieuw budget. Dat maakt de kans van slagen groter dan wanneer je in 1 week het maandbudget gebruikt en 3 weken op de blaren moet zitten.

Ben ik het ook mee eens! Hoe vaak het thuislaten van m'n pinpas er wel niet voor gezorgd heeft dat ik geen broodje/starbucks op het station haalde is niet meer op 2 handen te tellen := Inderdaad die kleine uitgaves...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 00:03

Als hij maar 4500 op de rekening had van die auto, en jij ging er van uit dat het in 3 maanden afbetaald was, dat zou dan betekenen dat hij 500 per maand over zou kunnen houden. Dan had ie toch ook veel meer geld op zijn rekening gehad? Had dus al wel een lampje kunnen gaan branden dat hij niet zo veel over hield.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 04:27

Je kunt hem wel alles voorkauwen maar hij is volwassen en hij weet hoe jij er over denkt. Laat het hem zelf oplossen. Houd in de tussentijd je hand op je knip, leun even achterover, kijk wat er gebeurt en trek je conclusie voor de toekomst. Dat lijkt me veel leerzamer, voor allebei!