WhatsApp etiquette

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:20

Mallootje schreef:
Zakelijk is het inderdaad een drama.. Ik krijg gerust om 1u 's nachts apps "of ik die rijbroek nog op voorraad heb". Meestal ook nog zonder aanspreking of groet en al zeker geen naam. Gek word ik er soms van..

Hoe ga je daar mee om? Reageer je er überhaupt op?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:21

Persoonlijk waardeer ik het meer als men zich wat meer bezig zou houden met etiquette in het openbare en dagelijkse leven i.p.v op whatsapp.
Het fatsoen en normale omgangsvormen zijn ver te zoeken. En dan moet dat op whatsapp wel?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:27

Goof schreef:
Mallootje schreef:
Zakelijk is het inderdaad een drama.. Ik krijg gerust om 1u 's nachts apps "of ik die rijbroek nog op voorraad heb". Meestal ook nog zonder aanspreking of groet en al zeker geen naam. Gek word ik er soms van..

Hoe ga je daar mee om? Reageer je er überhaupt op?

Ik niet, de volgende dag, wanneer het mij uitkomt. Na 23 uur staat mijn tel overigens automatisch in de nachtstand

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:28

theadora99 schreef:
Nooit korte zinnen eindigen met een punt. Dat lijkt echt kortaf. Dan denkt iedereen dat je boos bent.

Dat is juist de bedoeling :+ :))

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:31

Soms vind het wel lastig wat een gepaste tijdstip is om nog wat te versturen. Twijfel daar altijd aan of ik na 22.00 uur nog wat kan terug sturen of bv om 7.00 uur in de ochtend. Zeker als het met werk te maken heeft blijft dat lastig.
Ik reageer ook niet altijd gelijk. Maar wel binnen 1 dag. Smiley's gebruik ik eigenlijk nooit. Zie er het nu niet zo van in.

Anoniem

Ik heb maar 1 whatsapp-etiquetteregel: geen gevoelige onderwerpen via Whatsapp. Je maakt niet je verkering uit via Whatsapp, je gebruikt geen Whatsapp om je collega te laten weten dat het rapport wat ze schreef onder de maat was of om je zwager te vertellen dat hij zich als een eikel gedroeg tijdens het kerstdiner. Als ik iets vind getuigen van gebrek aan fatsoen, dan is Whatsapp gebruiken op momenten dat een persoonlijk gesprek op zn plaats is.

Voor de rest zal het me een worst zijn hoe laat iemand appt en met hoeveel smileys.

KimD

SayaJones schreef:
theadora99 schreef:
Nooit korte zinnen eindigen met een punt. Dat lijkt echt kortaf. Dan denkt iedereen dat je boos bent.

Dat is juist de bedoeling :+ :))

Moeten we dan helemaal geen punten meer gaan gebruiken mijn telefoon doet dat namelijk automatisch en zonder punten komma's vind ik altijd vreselijk irritant.

SayaJones

Re: WhatsApp etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:50

Nee hoor, als ik geirriteerd ben oid, dan is het vaak wel een 3 woorden-zin met punt oid.
Dat valt echt wel op :))

Als ie niet zo bedoeld is komt er of een smiley achter of idd geen punt. Dat zijn wel echt de berichtjes die maar 1 zin bevatten.
Een heel verhaal ga ik niet zonder punten doen, dat is gewoon niet leesbaar.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:54

Ik heb ook 1 klant die elke zin los stuurt:
Hoi
-------
Ik heb vanmiddag een afspraak bij je
--------
Maar mijn dochter is ziek
--------
En ik heb geen oppas
---------
Dus zou ik m kunnen verzetten?
--------
Ik kan morgenmiddag
-------
Of vrijdag avond

|o :')

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 14:00

SayaJones schreef:
Nee hoor, als ik geirriteerd ben oid, dan is het vaak wel een 3 woorden-zin met punt oid.
Dat valt echt wel op :))

Als ie niet zo bedoeld is komt er of een smiley achter of idd geen punt. Dat zijn wel echt de berichtjes die maar 1 zin bevatten.
Een heel verhaal ga ik niet zonder punten doen, dat is gewoon niet leesbaar.

Het is een verschil of je een lange zin typt, met een komma er tussendoor, en daarna een punt zet, of dat je een korte zin van idd een paar woorden doet en dan een punt. Hoewel ik zelf ook wel geneigd ben om alles los te sturen, haha.

Maar als iemand mij stuurt: oke.
Dan denk ik meteen dat diegene boos of chagrijnig is haha, zo reageer Ik zelf dan namelijk kook.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 14:07

Van klanten verwacht ik dat ze mij appen binnen werktijden en niet op de meest onsoortige tijden of in het weekend.
Van mijn werkgever verwacht ik dat ik voor werkgerelateerde zaken in principe alleen geappt word binnen werktijd en op werkdagen.
Ik ben ook wel zo lomp dat ik buiten deze tijden ook gewoon geen antwoord stuur als het naar mijn inzicht niet heel belangrijk is. Buiten dat heb ik ook mijn telefoon niet 24/7 naast me liggen dus het kan sowieso wel even duren. Mensen die afspraken willen afzeggen en na een minuut al vraagtekens oid gaan sturen die beantwoord ik wel maar vertel er ook bij dat als het haast heeft ze dan misschien beter even kunnen bellen.

Vrienden mogen mij desgewenst altijd berichtjes sturen die ik dan beantwoord op een moment dat het mij uitkomt.

Voor spoed en nood ben ik 24/7 voor iedereen bereikbaar, ik werk naast mijn dagelijkse (parttime) baan in de spoedhulpverlening en dus ook en vooral buiten kantoortijden, als ik vrij ben wil ik ook vrij zijn.

Gelukkig weten mijn werkgevers dat en die verwachten dan ook zeker niet al la minute antwoord, ook niet als ze voor een belangrijke vraag op een rottijd moeten appen, word nooit moeilijk over gedaan en ik voel me ook niet verplicht om te antwoorden op dat moment.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 14:14

Jeetje ik houd het allemaal niet meer bij hoor. :')

Ik app mensen (instructrice bijv) ook s avonds maar vind het logisch dat ze dan de volgende dag eens reageert.

Vrienden ook; sommige reageren heel snel. Sommige een dag later. Ga ik mij niet druk om maken hoor.

En smiley's vind ik leuuukkkk haha

Wat is wel geleerd heb; voor mij kan fatsoen iets heel anders zijn dan voor een ander. Behandel een ander zoals je zelf ook behandeld wilt worden. Eigenlijk net zoals altijd in het leven :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 14:36

safina schreef:
Ik heb maar 1 whatsapp-etiquetteregel: geen gevoelige onderwerpen via Whatsapp. Je maakt niet je verkering uit via Whatsapp, je gebruikt geen Whatsapp om je collega te laten weten dat het rapport wat ze schreef onder de maat was of om je zwager te vertellen dat hij zich als een eikel gedroeg tijdens het kerstdiner. Als ik iets vind getuigen van gebrek aan fatsoen, dan is Whatsapp gebruiken op momenten dat een persoonlijk gesprek op zn plaats is.

Voor de rest zal het me een worst zijn hoe laat iemand appt en met hoeveel smileys.

Hier kan ik me eigenlijk wel heel erg in vinden :j

assie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 14:48

Palmera schreef:
Persoonlijk waardeer ik het meer als men zich wat meer bezig zou houden met etiquette in het openbare en dagelijkse leven i.p.v op whatsapp.
Het fatsoen en normale omgangsvormen zijn ver te zoeken. En dan moet dat op whatsapp wel?

Het een sluit het ander niet uit hè ;) .

Verder kan ik me ook wel vinden in Safina's regel. Ik heb verder ook geen regels met daaraan verbonden een oordeel als iemand zich er niet aan houdt ofzo. Maar soms is het wel handig om te weten wat er verwacht wordt. Net het echte leven :+ . Alleen lijken et op WhatsApp soms gewoon hele andere gebruiken te gelden.
En als ik het niet weet, dan doe ik gewoon lekker wat mij het beste lijkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 14:54

assie schreef:
Palmera schreef:

Het een sluit het ander niet uit hè ;) .

..........

Maar soms is het wel handig om te weten wat er verwacht wordt. Net het echte leven :+ . Alleen lijken et op WhatsApp soms gewoon hele andere gebruiken te gelden.

Opvallend is dat men in de winkel iets bromt wat op een begroeting moet lijken maar zodra men over de app iets wilt bestellen bij diezelfde zaak komt 'goedenmiddag' en 'dank u wel' ineens wel duidelijk eruit.
Dat is wat ik fatsoen noem wat in het dagelijks leven ver te zoeken is.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 15:19

Ik antwoord vrijwel altijd direct als ik een appje lees, anders vergeet ik het :+ en als ik tijd heb om te lezen, lukt antwoorden meestal ook wel.

Ik gebruik veel te veel smileys, handige manier om de toon van mn bericht te nuanceren.

Groepsapps doe ik niet meer aan, met uitzondering van tijdelijke groepen voor bijv verjaardagen etc. Ik ben eens uit een groepsapp gestapt zonder voldoende uitleg, en daar volgde zo'n oorlog op, dat ik er wel klaar mee ben. Veel rustiger in mn hoofd ook, want ik wil constant weten wat er geschreven wordt.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 15:42

Ligt er helemaal aan met wie ik aan het appen ben.

is het een onbekendere persoon,of iets zakelijks dan zal het wat correcter verwoord zijn en geen emoticon overload.

Met vriendinnen en vriendengroepen oid is het meer als kletsen, en bij bijv veel lachen met de bijbehorende smileys etc.

Om blauwe vinkjes gebeuren etc maak ik me helemaal niet druk, vind wel handig als laatst gezien aanstaat, zeker smorgens vroeg dan kan ik appen als ik weet dat ze iig wakker zijn, maar goed sowieso kan je gewoon het geluid uitzetten.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 15:47

Inclusief ranzige foto's en filmpjes! Haha

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 15:51

Roos_M schreef:
Inclusief ranzige foto's en filmpjes! Haha

Die krijgen van mij direct een app terug met het verzoek hun troep bij zich te houden. ;)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 15:52

Ik heb mijn blauwe vinkjes en laatst gezien uitstaan. Ik app continu met mensen dus begroetingen zitten er niet bij. Zakelijk verstuur ik smsje's want dan hoef ik geen contacten toe te voegen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 15:53

LadyMadonna schreef:
Ik heb ook 1 klant die elke zin los stuurt:
Hoi
-------
Ik heb vanmiddag een afspraak bij je
--------
Maar mijn dochter is ziek
--------
En ik heb geen oppas
---------
Dus zou ik m kunnen verzetten?
--------
Ik kan morgenmiddag
-------
Of vrijdag avond

|o :')

Dat is zooo irritant!

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 15:54

Over die blauwe vinkjes maak ik me trouwens ook niet druk.

Ik ben zo iemand die het leest en later terugappt (dat kan over 5 minuten zijn maar ook over 5 dagen :') ). Als iemand het daar niet mee eens is, is het zijn/haar probleem :))
Heb wel eens iemand gehad die steeds ?? stuurde als ik het had gelezen maar nog niet terug geappt had. Voor die mensen ben ik lichtelijk allergisch en daar ben ik ook gauw mee gestopt :=

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 15:56

Alles per 1 zin vind ik ook echt heel irritant :')

Blauwe vinkjes vind ik wel handig, niet dat ik iemand nou steeds loop te checken, maar soms is het wel fijn om te weten dat je bericht is gelezen door iemand bijv.

Oww SayaJones dat is wel irritant ja. Al kan ik dat zelf echt niet, dagen later pas terug appen. Dan denk ik er niet meer aan, denk dat ik het al gedaan heb, of idd degene aan de andere kant van het bericht kan het niet erg waarderen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 15:57

SayaJones schreef:
Over die blauwe vinkjes maak ik me trouwens ook niet druk.

Ik ben zo iemand die het leest en later terugappt (dat kan over 5 minuten zijn maar ook over 5 dagen :') ). Als iemand het daar niet mee eens is, is het zijn/haar probleem :))
Heb wel eens iemand gehad die steeds ?? stuurde als ik het had gelezen maar nog niet terug geappt had. Voor die mensen ben ik lichtelijk allergisch en daar ben ik ook gauw mee gestopt :=

Een vriendin van me belde als ik een appje had gelezen, maar niet reageerde.. Heb ik 1x iets van gezegd en toen deed ze het niet meer.. Als het echt zo dringend is, moet je gewoon meteen bellen :j

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 16:07

Ik was ook zo eentje hoor, die echt direct terug moest appen. De laatste paar weken heb ik echt geprobeerd zo min mogelijk op m'n telefoon te kijken en te doen omdat ik er gewoon teveel mee bezig was :=
Nu sinds 3 a 4 weken interesseert m'n telefoon me vrij weinig meer. Ik heb geen zin om direct terug te appen, dat doe ik wel als ik wel zin en tijd heb en anders wacht het wel even. Als het dringend is, bellen ze maar _O-

Nu heb ik wel sommige mensen gehad die gewoon boos op me zijn geworden omdat ik een dag later pas terugappte terwijl ik eerder had uitgelegd dat ik niet meer zo gelinkt ben met m'n telefoon, tsja, ik moet eerlijk zeggen, ook die interesseren me vrij weinig :=
De mensen die mij wel interesseren die snappen me ook en laten me lekker terugappen wanneer ik zin heb :+