Een ander levenspad kiezen: yoga

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:15

Je hebt bijvoorbeeld soorten die elke les precies dezelfde opbouw hebben. Zoals de bikram yoga. In een temperatuur van 40 graden doe je daar 26 oefeningen. Altijd hetzelfde met een korte pauze tussen de oefeningen (2a3 ademhalingen). Anderen gaan in een flow door van de ene houding in de andere. Weer andere soorten zoals de ying yoga blijven heel lang in een houding. Zo is er voor iedereen wel wat te vinden wat bij je past.

Macs

Re: Een ander levenspad kiezen: yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:59

Ik doe zelf Yin yoga, easy flow en een combinatie ervan.
Bij Yin ga je voor 4 a 5 minuten in 1 houding liggen waardoor je bij elke ademhaling meer verdiept. Je 'pijn' zit tegen het 'rode' (als in groen, oranje, rood..) aan, om je bindweefsel op rek te brengen. Hierbij geeft je lichaam heel goed grenzen aan die je leert respecteren. Soms word ik door het gevoel van rekken gefrustreerd en wil ik eruit maar door goed door te ademen en je gedachten te laten vieren leer je (onbewust?) jezelf kalm te houden op momenten dat je gefrustreerd raakt.

Bij Easy flow houdt je de oefeningen een paar seconden aan en heb je verschillende series van oefeningen (zoals de zonnegroet).

Volgens mij werk je bij Hatha yoga in een les naar een bepaalde houding toe door telkens een stapje verder te gaan (althans, ik heb daar 1 les van gehad en dit is me bijgebleven).

Bij elke vorm van yoga ga je vooraf en achteraf zitten/liggen en keer je in jezelf. Een soort meditatie. Het hoeft niet zweverig te zijn, zo ben ik ook totaal niet. Maar ik heb meer rust in mijn geest en lijf gevonden nu ik 2 a 3 keer in de week een uurtje voor mezelf neem en even helemaal nergens aan hoef te denken. :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:51

Easy flow klinkt een beetje zoals pilates ook is. dat zijn ook oefeningen in een bepaalde volgorde.