Kunststof kozijnen of houten kozijnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Kunststof kozijnen of houten kozijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 15:14

In dit huis en vorige kunststof kozijnen. Ze verkleuren niet, maar de vorige bewoners hebben iemand de buitenkant laten schilderen ( wit huis ) en die is erover heen gegaan. Dat is wel hier en daar een dingetje geweest. Bij de voordeur wat krassen, omdat die een keer geforceerd is geweest.

Het isoleert erg goed vind ik. Open hoor je alles, dicht vrijwel niks meer.
In dit huis zijn de binnen randen wel hout.

We hebben hier dat de ramen open kunnen slaan en kunnen kiepen. Dat systeem vergt wel soms enig onderhoud. Het is van 1984 en er was niet netjes mee om gegaan laatste jaren.

Hout vind ik persoonlijk mooier en ik zou het onderhoud voor lief nemen. Vooral bij de voordeur vind ik het hier niet een prettige oplossing. Het is een kunststof kozijn met nog de standaard deur. Het kunststof kozijn stelt erg weinig voor en was heel lastig om beter beslag te nemen.

Als we keus krijgen bij volgende huis zou ik echt naar het huis kijken, de ligging en dan gaan vergelijken.

Overigens is het hier gewoon nog wel wit en niet geel geworden ofzo. Misschien dat een witte ernaast wel afsteekt, dat kan. Aan de binnenkant was het geel door het roken, maar was niet lastig om schoon te krijgen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 18:07

Mooie ramen Delphi!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 18:18

Mochten mijn kozijnen vervangen moeten worden dan neem ik ook kunststof met houtstructuur. Is echt prachtig, je ziet het verschil met hout echt bijna niet. En nooit meer schilderen, ideaal.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 21:46

Hier ook kunstof met houtnerf. Donkergroen met gebroken wit, en de kleur is na 6 jaar nog helemaal goed.
Ook hier een oude boerenwoning, maar je ziet echt niet dat het kunstof is. Van binnen wel, maar van buiten lijkt het gewoon echt hout.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 21:56

Hier zijn alles houten ramen!
Betreft een hoeve :)
Ze zouden moeten vervangen worden om aan de correcte isolatiewaarde te komen maar het hout zelf is nog correct na 25-30 jaar.

Ik zit ook in dubio maar zal ook terug hout verkiezen denk ik.

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 22:09

Als ik jullie reacties zie dan kiezen we toch voor kunststof kozijnen, over het algemeen allemaal positieve reacties.

Wij gaan het waarschijnlijk ook in delen doen om het betaalbaar te houden. We willen de buitenkant gebroken wit, de binnenkant wit en de voordeur antraciet van kleur.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 22:15

Wij hebben nieuwe kozijnen en gekozen voor hout. Vind ik toch mooier.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 22:26

Afbeelding
Wij hebben een bijkeuken aangebouwd en hier ook gelijk kunstof kozijnen en deur in gedaan...
Vriend heeft jaren lang in de kunstof kozijnen gewerkt dus konden alles zelf plaatsen..
We hebben gekozen voor crème kozijn met dennengroen deur en dennengroen draai/kiep raam
Zal morgen wel even een foto maken van voor aanzicht!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 22:33

Wij zijn ook aan t sparen voor kunstof. Vorig jaar een offerte laten maken, moeten nog een tijdje doorsparen haha. Kost aardig wat maar is dan ook een groot kozijn beneden met de voordeur erin en nog een groot los kozijn. We hebben toen op een bouwplaats geken naar wat voor kozijnen het zouden worden. Heel mooi met houtlook, donkergroen met cremewit. Word hier wss dan van HBI met 3lagen glas, het beste van t beste volgens de aannemer.

Mijn ouders hebben inmiddels alles kunstof, heeft ook een aantal jaren gekost. Ook steeds wat. Hun hebben wit en het blijft echt mooi. Is wel zonder nerf en dus glad maar nu na zeker 15 jaar nog mooi en geen verkleuringen.

Roos04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:27

Ik zou ook voor kunststof gaan, wordt het huis ook meer waard. Als het past binnen budget inderdaad.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:06

Roos04 schreef:
Ik zou ook voor kunststof gaan, wordt het huis ook meer waard. Als het past binnen budget inderdaad.

Dat ligt aan het type huis...

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 15:40

wij hebben kunststof. Het is maar net waar je van houdt: echt hout "leeft" meer en is in elke gewenste kleur(mengsel) te schilderen. Ook is een raam met roedes in hout veel authentieker dan de namaakroedes bij kunststof kozijnen. Een nadeel van kunststof wat hier nog niet genoemd is, is dat beschadigingen zichtbaar blijven. Met hout kun je dat wegwerken. Maar voor de rest: ideaal en veel voordeliger omdat je nooit meer hoeft te schilderen. En dat kan nog aardig in de papieren lopen.

Barchetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 17:12

Kunststof kan mooi zijn, wij hebben bij ons vorige huis diverse offertes laten maken. Zat behoorlijk veel prijsverschil in. Heeft te maken met de manier van monteren. Bij ons varieerde de prijs tussen de €14.000, en € 30.000,-. Bij de dure variant gebruiken ze stelkozijnen, de goedkope variant hangen ze met bouten vast, en spuiten de boel vol met pur. De dure variant is veel beter. Uiteindelijk hebben wij een schilder laten komen, waren voor €1.500,- klaar, dat inclusief het repareren van slechte stukken, en glaslatten vervangen door neuslatten. 2 maanden later het huis verkocht. Kunststof kozijnen hadden wij nooit terug verdiend.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 19:11

Ons huis was gebouwd met vurenhouten kozijnen die, ondanks netjes onderhoud, na 20 jaar op diverse plaatsen rot waren.
Wij hebben 1,5 jaar geleden aan de achterkant van het huis kunststof kozijnen laten plaatsen en het is echt heel mooi geworden!
Als de voorkant ook slecht wordt dan laten we die zeker ook doen.

Als je het niet weet dan zie je het echt niet. En de draai kiep ramen zijn erg handig! Ik zou het iedereen aanraden. En je spaart toch een hoop onderhoud uit omdat het niet meer geverfd hoeft te worden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 22:48

Draai kiep ramen zijn rotdingen als je katten hebt.
Het is voor ons vooralsnog dé reden om vooral geen kunststof kozijnen te laten plaatsen...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 23:16

Wij hadden in vorige huis onze vorige kat en in het begin hier nog en nu ook alweer 2jr een kat, maar nooit problemen. Ramen gaan hier vrijwel nooit dicht, staan altijd op kiep. Overal zit een vaste hor aan buitenzijde.

Aan de voorkant zitten er idd at beschadigingen op het kunststof en dat is zonde.

Hout kun je ook in allerlei systemen en modellen kopen, dus daarvoor zou ik het niet laten.

Dit zat er al in en vorige huis ook, maar heb eigenlijk geen idee hoeveel garantie er wordt gegeven bij kunststof en hout gemiddeld?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 09:13

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 09:57

Draai-kiep ramen hebben we hier ook boven, gewoon in een houten kozijn :)
En nee, de katten komen daar dus niet ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 10:14

Een simpele doek of bijeengevouwen sokken o.i.d. tussen het draaikiepraam en je kat kan njet vast komen te zitten.
Volgens mij zijn er ook nog speciale dingen voor te verkrijgen.

Ik vind hout het mooiste.
Echter hebben wij toch alles in kunstof laten zetten, zoveel minder schilderwerk, heerlijk.
Echter wel de nieuwe voordeur gewoon hout, dat vind ik echt absoluut niet mooi in kunstof.

Reden voor ons om kunstof te nemen, ik ben degene die schildert (man kan absoluut niet schilderen), en ik heb problemen met mijn handen.
Al dat werk wat je hebt met hout is funest voor mijn handen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 10:37

Dees schreef:
https://kattenzorgnijmegen.nl/kantelramen/

Ter informatie voor iedere kattenliefhebber.

Ik heb speciale beugels op mijn kunststof draai-kiep ramen, voor de katten. Je kan ze dan op een miniem kiertje openzetten.
Aannemer kwam er zelf mee toen hij zag dat ik katten heb.

TS, ik heb 7 jaar geleden kunststof laten plaatsen. Mijn huis stond nog volledig in enkel glas en de houten kozijnen waren meer dan aan vervanging toe. Hier ook met houtnerf structuur, en roedes. En ondanks bovenstaande opmerking over de roedes, bij die voor mij ziet dat er echt heel mooi uit. Als je het niet weet zie je niet dat het kunststof is.
Het blijft erg mooi. Ik heb Weru kozijnen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 11:46

Dees schreef:
Draai kiep ramen zijn rotdingen als je katten hebt.
Het is voor ons vooralsnog dé reden om vooral geen kunststof kozijnen te laten plaatsen...

Omdat wij op een boerderij wonen met de pony's aan huis, hebben we redelijk veel vliegen. Ik heb voor de ramen klikhorren. Die kun je er eventueel uithalen, maar zitten goed vastgeklikt.
Zou zoiets niets zijn voor met katten? Of krijg je steeds een opgepropte kat tussen het raam en de hor die er niet meer uit kan :+ :D

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 21:58

Wij willen inderdaad ook draai-kiepramen en we hebben ook 2 katten. Ik had er geen idee van dat ze er klem in kunnen gaan zitten -O- niet over nagedacht.. als we een raam open zetten zit daar dan sowieso een hor in, maar ik weet niet of dit voldoende zal helpen?

Ik ga nu zeker voor kunststof kozijnen. Even afwachten tot de bouwvak vakantie voorbij is en dan de bestelling plaatsen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 22:15

Ik ken het verhaal van katten en heb de foto's gezien etc. Maar deze kat en vorige kat, hebben nog nooit in het raam gezeten. Onze kiepstand is ook niet zover eigenlijk dat ze erin kunnen stappen.
Voor hebben we shutters en kunnen ze niet helemaal open. Overal hebben we aan de buitenkant horren, omdat wel altijd alles op een kier staat.
Het enige nadeel vind ik de kunststof deurkozijnen. Het is wel merk spul hier, maar vind het bij de voor-en achterdeur niet heel geweldig. Echt veiligheidsbeslag is een probleem bij deze.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 22:32

Wij hadden een monumentale boerderij met daarin kunststof kozijnen, compleet met roedes en luiken eraan vast..... Niemand heeft ooit geweten dat het kunststof was. Alleen als je erop klopte dan hoorde je dat het geen hout was. Nu hebben we een monument pand waarin het helaas echt niet mag, balen want dat kunststof was véél handiger en ook mooier omdat het in de loop van de tijd niet lelijker wordt, hout wat geverfd moet worden daarentegen wel.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:12

Een hor houd niet tegen dat een kat vast komt te zitten helaas.
Daarvoor zou je echt het raam op het puntstuk moeten blokkeren.
Mijn ouders doen dat bijv gewoon met een theedoek ertussen gepropt.
Het gaat er puur om dat die punt onderin er niet is, daar komen ze niet uit.

Heel eerlijk, ik heb ook een kat, maar die komt niet boven.
Beneden gaan toch de ramen dicht als wij er niet zijn i.v.m. inbraak.
Dus dan heb je dat probleem ook niet.
En wij hebben overal een winterstand op, dat is een klein kiertje, daar krijgen ze de poot nog niet eens tussen.