De kunst van het afwijzen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Re: De kunst van het afwijzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 00:58

Ik heb hier werkelijkwaar geen last van. En ik ben juist een verschrikkelijke prutsmuts tegen vreemden en zij tegen mij.

Kan varieëren van 'mooie hond', 'pittige klim tot de top', 'weet jij toevallig waar hier de zuivelafdeling is?' of 'je hebt prachtige ogen'. Maar ik heb nooit mannen meegemaakt die voor mijn gevoel naar aanleiding van een compliment/vraag/vriendelijk woord daar direct meer uit willen halen. Het wordt in mijn leefomgeving gelukkig enorm gewaardeerd op normale wijze. En natuurlijk kan er wat uit voortkomen als er geflirt word. Maar bij een normaal gesprek is dat niet zo. Dat is gewoon leuk en gezellig. :)

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 01:03

Voor alle dames die hun (fictieve) vriendje nodig hebben om een gesprek niet de "verkeerde" kant op te laten gaan met een andere man: https://medium.com/@shadyafternoon/conf ... 37ff377c4c

Dit artikel las ik laatst (is wel in het Engels) en dat heeft me dus doen beseffen dat ik me al jaaaaaren te pas en te onpas onveilig heb gevoeld als ik niet m'n vriendjes kon gebruiken als excuus. Heel erg poedersuiker eigenlijk. Daarom geef ik nu als reden: geen interesse i.p.v. ik heb een vriend. Geeft me een gevoel van eigenwaarde.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 02:09

Dat artikel is wel herkenbaar. Ik gebruik ook weleens als smoesje dat ik een vriend heb, ook als het niet waar is. Maar het is wel erg dat dit nodig is. Dat staat ook in het artikel, dat ze alleen respect hebben voor het eigendom zijn van een man. En dat het dan ook nog eens een jaloerse vriend moet zijn, zodat ze je niet meer durven lastigvallen.

Van nature ben ik aardig tegen vreemden en ga ik mee in een gesprek, maar ik probeer er wel op te letten. Dat ik geen verkeerde signalen geef, als ik geen interesse heb. Maar je hebt jongens die normale beleefdheid al zien als interesse en best volhardend zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 08:57

Erg herkenbaar dit..ik ben van nature een vriendelijk persoon maar als je als vrouw zijnde aardig doet tegen mannen dan willen ze gelijk meer of denken ze dat ze een kans maken pfft.

Ik ben er wel heel simpel en bot in geworden, als er om mijn nummer gevraagd word dan vraag ik gewoon waarom ze die willen hebben? gewoon lekker direct zijn.
Als mannen vragen om samen dingen te ondernemen dan weet je ook wel vaak genoeg..niet doen. Gewoon aangeven dat je liever alleen sport..{ook al denk je, goh dat zou handig kunnen zijn} maar het is belangrijk om zelf geen openingen te creeren als je er niet voor open staat. Mannen hebben duidelijkheid nodig, net als paarden. :-b

Mijn ervaring is dat je vriend noemen lang niet altijd voldoende is..sommige mensen hebben geen respect voor relaties of proberen er tussen te komen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 09:12

Ik heb een keer meegemaakt dat ik in de stad werd aan gesproken door een Turkse man die vroeg hoe het met mijn dochtertje was. Ik bleek hem ooit eens gezien te hebben op zwemles. Hij vroeg of ze haar diploma al had en ik zei ja. En hij wilde me meteen zoenen om me te feliciteren. Toen heb ik wel meteen gezegd dat dat niet de bedoeling was. Echt zo raar. Ik heb later nog om me heen gekeken of er geen candid camera's waren ofzo.
Vond het zo creepy. Ik kende die hele man niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 09:39

Haha..en als je niet op had gelet was je waarschijnlijk vol op je mond gezoend.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 10:06

Ik vind het eigenlijk best verdrietig om dingen te lezen als 'als ze niet mijn type zijn, ga ik het gesprek niet aan', 'als een man je aanspreekt weet je dat ze toch maar één ding willen', 'afspreken om samen iets te gaan doen doe ik nooit want ze willen toch maar één ding'. Op die manier hou je dat natuurlijk ook in stand. Wat is er mis met wel iets afspreken, maar op dat moment even checken wat de intenties zijn, of gewoon gaan en dan de intentie uitzoeken op het moment dat je het gevoel krijgt dat er meer speelt?

Ja, dit soort dingen uitspreken is ongemakkelijk, maar is dat echt vervelend genoeg om dan maar geen enkele mannelijke vriend te willen hebben?

Ik heb ook een aantal keer naïef gedacht gewoon een leuke vriend te hebben, die uiteindelijk toch mee wilde. Daar hebben we het toen over gehad. Bij beiden iets meer afstand genomen. De één verdween langzaam uit mijn leven, de ander kreeg een relatie met mijn beste vriendin en nu zijn we nog steeds super goede vrienden. Ik ben blij dat ik ook mannen in mijn leven toelaat :j

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 10:21

Ik heb ook mannelijke vrienden. Maar die moest ik - voor ze een vriendin hadden - wel eens in de zoveel tijd op hun plek zetten. Vriendschappen tussen mannen en vrouwen zijn soms gewoon best lastig. En ik geloof niet dat je als man een vrouw gaat lopen complimenteren om haar auto als je gewoon vrienden wilt zijn. Dat pak je dan toch echt anders aan.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 11:28

Sofy schreef:
Ik vind het eigenlijk best verdrietig om dingen te lezen als 'als ze niet mijn type zijn, ga ik het gesprek niet aan', 'als een man je aanspreekt weet je dat ze toch maar één ding willen', 'afspreken om samen iets te gaan doen doe ik nooit want ze willen toch maar één ding'. Op die manier hou je dat natuurlijk ook in stand. Wat is er mis met wel iets afspreken, maar op dat moment even checken wat de intenties zijn, of gewoon gaan en dan de intentie uitzoeken op het moment dat je het gevoel krijgt dat er meer speelt?

Ja, dit soort dingen uitspreken is ongemakkelijk, maar is dat echt vervelend genoeg om dan maar geen enkele mannelijke vriend te willen hebben?

Ik heb ook een aantal keer naïef gedacht gewoon een leuke vriend te hebben, die uiteindelijk toch mee wilde. Daar hebben we het toen over gehad. Bij beiden iets meer afstand genomen. De één verdween langzaam uit mijn leven, de ander kreeg een relatie met mijn beste vriendin en nu zijn we nog steeds super goede vrienden. Ik ben blij dat ik ook mannen in mijn leven toelaat :j

Het risico dat je als vrouw alleen loopt houdt mij tegen mannen op straat mee de kroeg in te duiken. Heel fijn dat jij er voor kiest en (daardoor) wel mannelijke vrienden hebt, maar dat is misschien inderdaad naïef van je. Je hoeft maar één keer de verkeerde tegen te komen.
Mijn mannelijke vrienden zijn, goede vrienden van m'n vriend, de vriend van m'n beste vriendin en twee goede vrienden van me die een relatie hebben samen. Daar blijft het bij.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 11:31

Lillith, je doet net alsof mannen een stelletje ongecontroleerde en onbeheersbare holbewoners zijn! :')

Natuurlijk zijn er wat rotte appels, maar om nou over een risico als vrouw alleen te spreken gaat wat ver, imo.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 11:35

Palmera schreef:
Lillith, je doet net alsof mannen een stelletje ongecontroleerde en onbeheersbare holbewoners zijn! :')

Natuurlijk zijn er wat rotte appels, maar om nou over een risico als vrouw alleen te spreken gaat wat ver, imo.

Dat was niet geheel m'n bedoeling, maar ik heb me in zoveel situaties zo ontzettend onveilig gevoeld bij zoveel verschillende mannen... Vandaar de terughoudendheid van mijn kant. En natuurlijk moet dat je niet tegen houden, en moet je doen waar je je fijn bij voelt en zo ontmoet je vast ook een heleboel hele aardige kerels die prima platonisch willen hangen. Maar er is een risico, beduidend groter risico, voor vrouwen. Het is niet voor niets dat meiden tussen de 12-25 het meest te maken krijgen met seksuele intimidatie (or worse).

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 12:04

De zinnetjes "dat moet ik even thuis overleggen want ik weet niet of mijn vriend nog iets gepland heeft" zijn de subtiele dingen.. Had een oud-collegaatje die wat wilde gaan drinken en hij is iemand die dan meteen denkt dat het een date is ofzo of wat dan ook... Het nadeel: Ik ben nu de slet dat ik wat met een andere man wilde gaan drinken terwijl ik bezet ben... Hoe durf ik... (Ja, bij mij is wat drinken toch echt wat drinken en meer niet :') Bij hem was het kennelijk wat anders...

Bij mijn stalker was ik botter en drong het nog niet door. Het gaat NOOIT wat worden tussen ons, nu niet, in de toekomst ook niet... Laat me met rust, ik wil geen contact etc. en 2,5 jaar later zit het wat hem betreft nog steeds allemaal goed tussen ons terwijl ik al zijn fb profielen maar blijf blokkeren.... 2,5 jaar negeren werkt daarbij ook niet. Dus als iemand daar nog goede tips voor heeft. (autist met obsessie en hoort alleen wat ie wil horen. Dat ik hem negeer als ie weer eens langs stal of mijn huis fietst, is omdat ik niet wil dat andere mensen van onze relatie weten; dat ik hem op Facebook negeer is omdat onze warme romantische relatie ook niet via het kille internet moet gaan....) en je mag mensen niets slechts toewensen.. maar soms zou ik willen dat er spontaan een piano op zijn hoofd viel ofzo... Maar dat is meer omdat zijn manier van denken eng is. Begon toen ook subtiel met "er is iemand anders" en dat werd meteen afgekapt "nee dat mag niet, ik wacht al 5 jaar hierop, nu is het mijn beurt" ;) dus vandaar dat ik het een beetje creepy vind. Maar gelukkig is iedereen nog steeds banger dat ik hem een keer wat aandoe als ik drollen sta te scheppen in de wei dan ze hem als een gevaar zien ;) En geloof ook niet dat ie iets zal doen. Maar het zou fijn zijn als het tot hem doordrong een keer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 12:10

Nou liannetjr wat een volhardend typje zeg!

Mijn ervaring is dat als er een vreemde man tegen me begint te kletsen, hij iets van me wil :+
Heb een vriendin die het nooit doorheeft als ze versierd word of als ze "vrienden" heeft die eigenlijk meer willen.
"Neee joh ik kan gewoon goed met hem praten hoor! Ik hoef niks met hem ofzo!"
Ja nee jij niet met hem maar andersom wel >;) en als het hoge woord er dan uit is bij zon jongen dan is ze totaal verontwaardigd want ze had écht niks door :')

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 12:14

Ibbel schreef:
Ik denk dat je probleem ligt in het direct tegen een wildvreemde hele verhalen houden over je auto, sportschool, etc. Begin eens met gewoon dank je wel te zeggen als iemand je auto mooi vindt en dan in te stappen en weg te rijden. Waarom zou je meer zeggen dan dat?

Precieees dat.
En lees eens wat lichaamstaal. Mannen die flirten staan toch echt net wat dichterbij en je ziet het gewoon aan hoe ze kijken.

Persoonlijk vind ik het vreselijk irritant mensen te pas en te onpas vernoemen dat ze een vriend hebben, nobody cares.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 12:15

Liannetje86 schreef:
De zinnetjes "dat moet ik even thuis overleggen want ik weet niet of mijn vriend nog iets gepland heeft" zijn de subtiele dingen.. Had een oud-collegaatje die wat wilde gaan drinken en hij is iemand die dan meteen denkt dat het een date is ofzo of wat dan ook... Het nadeel: Ik ben nu de slet dat ik wat met een andere man wilde gaan drinken terwijl ik bezet ben... Hoe durf ik... (Ja, bij mij is wat drinken toch echt wat drinken en meer niet :') Bij hem was het kennelijk wat anders...

Bij mijn stalker was ik botter en drong het nog niet door. Het gaat NOOIT wat worden tussen ons, nu niet, in de toekomst ook niet... Laat me met rust, ik wil geen contact etc. en 2,5 jaar later zit het wat hem betreft nog steeds allemaal goed tussen ons terwijl ik al zijn fb profielen maar blijf blokkeren.... 2,5 jaar negeren werkt daarbij ook niet. Dus als iemand daar nog goede tips voor heeft. (autist met obsessie en hoort alleen wat ie wil horen. Dat ik hem negeer als ie weer eens langs stal of mijn huis fietst, is omdat ik niet wil dat andere mensen van onze relatie weten; dat ik hem op Facebook negeer is omdat onze warme romantische relatie ook niet via het kille internet moet gaan....) en je mag mensen niets slechts toewensen.. maar soms zou ik willen dat er spontaan een piano op zijn hoofd viel ofzo... Maar dat is meer omdat zijn manier van denken eng is. Begon toen ook subtiel met "er is iemand anders" en dat werd meteen afgekapt "nee dat mag niet, ik wacht al 5 jaar hierop, nu is het mijn beurt" ;) dus vandaar dat ik het een beetje creepy vind. Maar gelukkig is iedereen nog steeds banger dat ik hem een keer wat aandoe als ik drollen sta te scheppen in de wei dan ze hem als een gevaar zien ;) En geloof ook niet dat ie iets zal doen. Maar het zou fijn zijn als het tot hem doordrong een keer...

Blijven negeren, echt totaal geen aandacht aan schenken hoe dan ook. Dat is echt de enige manier om dat soort gasten uit je leven te houden. Mocht ie te ver gaan in het stalkgedrag, politie inschakelen.

De meeste man-vrouw vriendschappen zijn beladen inderdaad..het kan wel, maar dan meer als het gewoon zo groeit als collega's oid.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 12:23

Elisa2 schreef:
Blijven negeren, echt totaal geen aandacht aan schenken hoe dan ook. Dat is echt de enige manier om dat soort gasten uit je leven te houden. Mocht ie te ver gaan in het stalkgedrag, politie inschakelen.

De meeste man-vrouw vriendschappen zijn beladen inderdaad..het kan wel, maar dan meer als het gewoon zo groeit als collega's oid.

Doe ik ook... Niet frequent genoeg dus de politie kan niets doen ;) maarja.. Het wordt al minder gelukkig. Maar het mag van mij wel een keer over zijn :')

Het blijft altijd heel lastig.. Terwijl ik altijd al liever met mannen omga dan met vrouwen... Gewoon relaxer. Met mijn homo-vriend vond iedereen dat heel natuurlijk. Maar als ik een keer ga eten met iemand die man is en hetero, dan is het opeens "anders". Terwijl het voor mij hetzelfde is alsof ik met een vriendin ga of wie dan ook. Maar die jongen denkt gelukkig hetzelfde erover :p Dat scheelt zo veel!

Maar het blijft lastiger :p

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 12:31

ik zeg natuurlijk niet 'ga meteen met iemand die je net hebt om drie uur 's nachts mee naar zijn huis om daar op zijn kamer rond te hangen' :+ . Maar in alle eerlijkheid zou ik dat met een vrouw ook niet doen. Samen wat gaan drinken of sporten in een openbare gelegenheid zie ik dan echter wat minder de risico's van in. In ieder geval niet genoeg om iedere spontane vent die een leuke opmerking maakt op straat meteen af te kappen.

anniekow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 12:35

_Reneee schreef:
Nee juist niet dan lopen ze alleen maar harder :+

:')

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:20

Heel herkenbaar dit :') Gewoon lekker zo doorgaan :j (ik zou zelf alleen geen nummers uitwisselen). Zou toch te gek voor woorden zijn dat je niet meer normaal een gesprekje aan kunt knopen zonder dat er bijbedoelingen zijn.

Ik heb nog nooit de "ik heb een vriend" gebruikt. Zelfs toen ik wel een vriend had. Dat is namelijk niet de reden van mijn desinteresse. Gewoon keihard duidelijk en eerlijk zijn, dat zijn mannen ook.

Mijn ervaring is dat dit soort mannen eigenlijk altijd wel interesse hebben :+ :') en dus ook niet zo snel het echt vervelend vinden om een "nee" te krijgen.
De onzekerheid en het awkward vinden zit meestal bij de vrouw ;)

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:39

Ik vind het eigenlijk best wel bijzonder dat er zoveel mensen zijn die het idee hebben dat man-vrouw vriendschappen niet kunnen / werken.
En al helemaal dat er soms gedacht wordt dat een normaal gesprek vanuit een man altijd gestart wordt omdat ze seks willen :+

Man-vrouw vriendschappen zijn in mijn ogen prima te doen, ik zie niet in waarom niet...
Ja er zullen rotte peren tussen zitten (zowel aan de mannen als vrouwenkant) en als je slechte ervaringen hebt gehad snap ik dat je er voorzichtiger mee wordt. Maar ik hoop dan van harte dat je uiteindelijk wel een normale man-vrouw vriendschap vind.

Ik herken het overigens wel TS _O- Ik heb dit ook niet altijd door...
Moet zeggen dat ik me er dan niet echt ongemakkelijk bij voel, gewoon op het moment dat je denk "oh... wat zouden ze nu bedoelen" vragen, of aangeven wat je eigen bedoelingen zijn. Lekker duidelijk zijn, mannen zijn meer van het directe dan de stille hints :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 14:04

Ik heb ook een tijd gedacht dat man vrouw vriendschappen prima konden. Ik heb heel lang een gewone mannelijke vriend gehad waarmee ik leuke dingen deed en waar ik altijd duidelijk tegen ben geweest dat ik geen relatie wilde. Tot hij na 2 jaar toch vertelde dat hij me wel leuker vond dan leuk en wel meer wilde. Dan wordt een vriendschap toch heel ongemakkelijk en uiteindelijk is het een beetje dood gebloed. Jammer vond ik want het was echt heel leuk en gezellig.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 14:23

Mijn twee beste (mannelijke) vrienden heb ik ooit een FWB relatie mee gehad :+
Nu hele prettige vriendschappen mee omdat niemand zich meer af hoeft te vragen "Wat als...." want dat is al gebeurd :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 17:03

Ik heb al... 35 jaar een hele leuke m/v vriendschap, dus het kan echt wel. Hij heeft een vrouw, ik heb een man, we hebben allebei ons eigen leven, maar hij is een beetje mijn grote broer. En zelfs toen we puber waren is er echt nooit meer geweest dan dat. Het is echt niet onmogelijk.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 17:17

Het kan ook zeker wel... Maar ik blijf het zo maf vinden dat sommige mensen er meteen meer achter denken :S (en soms de man in kwestie ook :S)

Als ik interesse heb in iemand dan laat ik dat merken, dan ga ik er zelf wel achteraan... Maar dat snappen ze ook niet. Voor sommige is een "ja" op een keer openbaar wat drinken al meteen een date terwijl ik het als "niets" zie omdat het voor mij zo overduidelijk is dat ze mijn type niet zijn. En heb het wel eens onderschat dat ik dacht "gewoon gezellig wat drinken" en dan opeens gezoend worden (en dan uit reactie gewoon gaan slaan :') WTF doe je nu?" :') Ja ik ben naïef daarin...

Maar ook wat mensen als hints zien. Bij mijn stalker is het extreem... Ik doe zo ook tegen de buurman en de buurvrouw heeft nog geen hekel aan me ;) maar voor hem was het al voldoende om te denken dat ik iets met hem wilde.. (Terwijl het echt alleen een "Hoi, hoe is het " gesprekje was...) Dus vanuit die ervaringen er wel voorzichtiger in geworden.

Maar het blijft ook heel lastig om aan te geven vooraf "joh, gewoon vriendschappelijk" dus maak meestal maar andere hints ofzo..omdat ik bij sommige mensen niet zo goed kan inschatten wat ze met "wat drinken" bedoelen :')

(En wat is het tegenwoordig met chillen en netflixen :') ik denk dat als ik dat niet van een vriend gehoord had, ik soms heel geshockeerd bij mensen had gezeten :')

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 17:40

Palmera; Heeft misschien ook te maken met de leeftijdscategorie? 'Mijn mannen' ( :') ) vallen denk ik in categorie 23-30. Of inderdaad leefomgeving, tussen de studenten zitten nog al wat... hitsige mannen? :')

Lilith; Interessant artikel, maar dat is toch niet helemaal hoe ik het beleef. Ik weet zeker dat als ik mega bot zou worden ze wel af zouden haken hoor, maar dat wil ik helemaal niet. Ik heb ook vaak genoeg gesprekken die tot niets ongemakkelijks leiden, alleen soms dan vind ik het kennelijk moeilijk om de grens in te schatten en dat dan op een vriendelijke, doch duidelijke manier te laten merken. Afbekken heb ik wel eens gedaan als 16 tot 18-er, toen het echt nodig was, daar lachte ik dan met mijn vriendinnen hard om :') . Maar inmiddels denk ik dat het allemaal wel volwassen gefixt kan worden. Ik moet alleen nog ff uitvinden hoe precies.

Erg leuk om alle ervaringen te lezen in elk geval _O- .