Tips om beter op te letten? (Universitaire opleiding)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:44

Wat vervelend zeg. Sterkte dan maar. Om eerlijk te zijn vond ik die massale klassikale colleges maar ouderwets. Het ligt niet aan jou, het is gewoon bekend dat bijna niemand de hele tijd zijn aandacht erbij kan houden. Daar komt nog bij dat sommige docenten het er duidelijk 'bij' doen omdat hun functieprofiel nou eenmaal zegt dat ze een deel van de tijd les horen te geven en niet omdat ze het zo leuk vinden of zo goed kunnen. Hoe zijn je resultaten? Als die goed zijn zou ik als ik jou was niet zo streng voor mezelf zijn. :o

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:45

MorganeR schreef:
Gast3289, de professoren waarbij ik de grootste problemen heb hebben een verbod op het maken van opnames.

Hoe kan een professor dat controleren dan?
Iphone (en vast elke smartphone) heeft een dictafoon optie, dus kan je toch 'stiekem' opnames maken voor eigen gebruik?

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:45

goeroe schreef:
Wat vervelend zeg. Sterkte dan maar. Om eerlijk te zijn vond ik die massale klassikale colleges maar ouderwets. Het ligt niet aan jou, het is gewoon bekend dat bijna niemand de hele tijd zijn aandacht erbij kan houden. Daar komt nog bij dat sommige docenten het er duidelijk 'bij' doen omdat hun functieprofiel nou eenmaal zegt dat ze een deel van de tijd les horen te geven en niet omdat ze het zo leuk vinden of zo goed kunnen. Hoe zijn je resultaten? Als die goed zijn zou ik als ik jou was niet zo streng voor mezelf zijn. :o

Ben ik het best wel mee eens. Ik heb het altijd moeilijk gevonden om anderhalf uur te blijven luisteren. Daarnaast vind ik het belachelijk dat ze het mogen verbieden om colleges op te nemen voor eigen gebruik. Wordt dat ook echt gecontroleerd of zou je eventueel wel verstopt een recorder neer kunnen leggen, TS?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:47

Dispar_Vulgo schreef:
MorganeR schreef:
Gast3289, de professoren waarbij ik de grootste problemen heb hebben een verbod op het maken van opnames.

Hoe kan een professor dat controleren dan?
Iphone (en vast elke smartphone) heeft een dictafoon optie, dus kan je toch 'stiekem' opnames maken voor eigen gebruik?

Dit dus.. zolang je het niet publiceert...

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:47

Hier nog een uni student die niet altijd even goed oplet (vooral als het saai is). Ook ik zeg laptop weg en ook mobiel uit deze zijn alleen maar afleidings bronnen. Aantekeningen maken op papier. Maar niet veel schrijf geen dingen op die op de dia's staan. Met uitzondering van dingen waarvan verteld wordt dat het tentamenstof is. Schrijf verder alleen dingen op die extra zijn. Dingen van de powerpoint kan je later wel verwerken met je aantekeningen. En heb leesstof voor je colleges (werk)boek, wetenschappelijke artikelen ect? Zoja lees deze voor het college. Op deze manier heb je al voorkennis waardoor je dingen kan koppelen ook is het dan minder erg als je dan ff afgeleid bent omdat je dan nog weet waar het over gaat en wordt je makkelijker teruggetrokken naar het college omdat je iets bekends hoort.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:52

Ik herken dat zoooo erg.

Wat mij heeft geholpen is van tevoren de stof doorlezen. Dan werd het verhaal van de professor iets minder een brij en kon ik mijn aandacht er beter bij houden.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 16:53

YellowGray, het wordt niet echt gecontroleerd lijkt het, maar ze hebben wel gewaarschuwd dat je ook echt uit de voorlezingen verboden kan worden mochten ze het ooit meekrijgen.

Sheran, dit heb ik vorig semester veel kunnen doen, maar veel vakken dit semester werden zonder begeleidende teksten oid gegeven.

Shadow0

Re: Tips om beter op te letten? (Universitaire opleiding)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:56

Ik zou bijna zeggen: andere uni zoeken die ietsjes beter onderwijs geeft :=

Een iets realistischere optie is wellicht om samenwerking te zoeken met andere studenten, zodat je elkaars aantekeningen kunt aanvullen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 16:58

Shadow, helaas is mijn contact met medestudenten niet zo ontzettend goed, en met die paar waar ik wel contact mee heb is het waar mogelijk nog slechter gesteld... Zij krijgen het al helemaal niet bijgehouden dus geven het op.

Nog even terugkomend op het 'er maar bij doen' van Goeroe, ja dit klopt echt, vooral bij een docente. Het heeft al pijn en moeite gekost dat ze mij met laptop naar binnen liet want wie weet filmde ik haar toch of nam ik toch audio-opnames, foto's oid.
Zij legt ook echt iedere les de nadruk op hoe goed zij zelf wel niet is ('zelfs ik maak soms nog een foutje, dus ga er maar vanuit dat jullie werken twee keer over moeten voordat ik ze accepteer'). Ze laat echt merken dat ze gewoon niks met het lesgeven heeft eigenlijk, en ze het liefst gewoon heel haar dagen haar eigen loftrompet zou blazen.
Laatst bijgewerkt door Nala op 03-08-17 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:59

MorganeR schreef:
YellowGray, het wordt niet echt gecontroleerd lijkt het, maar ze hebben wel gewaarschuwd dat je ook echt uit de voorlezingen verboden kan worden mochten ze het ooit meekrijgen.

Sheran, dit heb ik vorig semester veel kunnen doen, maar veel vakken dit semester werden zonder begeleidende teksten oid gegeven.

Tsja als dingen niet gecontroleerd worden dan word ik toch al heel snel ongehoorzaam :=
Maar snap dat je dat misschien niet wilt riskeren.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 17:02

Wat is wel eens deed als ik schreef gewoon pijlen trekken. Als de professor terug komt op een vorig onderwerp trek ik gewoon een pijltje van de paraaf naar de vrije lijn en schrijf daar verder.
Na de les of op een vrije dag typte of schreef ik alles netjes uit in een samenvatting.

Voordeel is dat je de leerstof dan nog een keer gezien had en al een deel verwerkt door het schrijven.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 17:04

Gebruik je een systeem om aantekeningen te maken? Zoals Cornell oid? Schrijf je ze als je thuis bent over?
Zomaar opnames maken zou ik niet doen, er is een goede reden dat ze dat niet willen en daar heb je je aan te houden. Goed en snel aantekeningen maken is niet makkelijk, maar wel mogelijk. Dat kan zowel met de hand als op de computer, maar alleen als je je met die laatste niet laat afleiden (wat erg lastig is). In jouw geval zou ik op aangeschreven aantekeningen overgaan en jezelf trainen om daar beter in te worden. Tijdens de les met een systeem wat voor jouw werkt kort maar krachtige aantekeningen maken en deze bij thuiskomst in een 'net' schrift herschrijven in een logische samenvatting. Dan heb je het grootste gedeelte al onthouden tegen de tijd dat de tentamens om de hoek komen kijken, en voor de rest heb je een mooi, net schrijft met goede samenvattingen van elk lecture om uit te studeren.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 17:08

Killyenn, thanks voor de tips! Voor nu zoek ik nog even verder of er echt geen manier is om toch met mijn laptop verder te komen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 17:11

De geluidskwaliteit van de Livescribe is echt goed. Ik heb ook in de grote zalen van de VU en de TU-Delft college's perfect kunnen opnemer. Ook heeft mijn vader hem wel gebruikt om vergaderingen op de sport vereniging op te nemen. Daar was ook altijd een hoop achtergrond geluid. Echt een perfect ding.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 17:13

MorganeR schreef:

Als je niks hebt probeer dan zelf van tevoren info over het onderwerp op te zoeken. Verder vraag ik me wel af op welke uni jij zit klinkt echt als het tegenovergestelde van die van mij.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 17:14

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 17:14

Gewoon opnemen met je telefoon en daarnaast de steekwoorden noteren op je papier. En drink een kop sterke koffie voor aanvang. Dan blijf je wakker. Het is ook een kwestie van echt willen want ik hoor tot nu alleen maar de woorden : ja maar. Je moet het toch echt zelf willen en vooral doen, niet gemakkelijk maar daarvoor zit je ook op de uni.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 17:16

Ik ga in Duitsland naar de universiteit, en het is inderdaad compleet tegenovergesteld van Nederland. Veel meer op jezelf aangewezen en zoek het zelf maar uit.

Bigone, opnemen doe ik echt liever niet en koffie drink ik niet, maar voor de rest heb je gelijk haha.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 17:22

Uni staat voor zelf doen, ook in Nederland. Er word van Uni studenten verwacht dat ze echt zelfstandig zijn. Dat gaat wel eens mis vandaar zo veel overstappers en stoppers. Er zijn opleidingen waar er 600 beginnen en er met kerst al 300 afgehaakt hebben.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 17:24

Als je zo weinig mee krijgt, is het dan noodzakelijk de colleges te volgen? Komen er veel vragen op de tentamens uit de colleges?

Geen idee hoe het bij jou is, maar eerlijk gezegd heb ik de laatste 2 jaar geen college meer gevolgd.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 17:25

Appels en wortels eten. Zonder appels en wortels viel ik halverwege een college in slaap, maar door de boel een beetje op gang te houden bleef ik fit.

En werken jullie niet met powerpoints en zoiets als een digitaal naslagwerk van het college?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 17:35

Lithya, helaas hebben mijn colleges allemaal aanwezigheidsplicht en wordt dit ook streng gecontroleerd.

Lieveli, wij mogen niet eten in de collegezalen, en ik zit vrijwel vooraan in een poging op te letten.
We werken wel met powerpoints enzo, maar die bevatten lang niet alle nodige info en worden pas na de les ter beschikking gesteld.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 17:36

En een dextro'tje tussendoor?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 17:37

Lieveli, dat zou ik wel kunnen proberen ja.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 17:44

Maar, vind je het echt saai dat je niet op let, of lonken alle website gewoon te veel en ben je daar gewoon erg verslaafd aan?