Natuurlijke ouderschaps topic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 15:38

mag ik ook mee kletsen , ben niet 100% wollensok, maar meer nuchter hollandsboeren verstand .
Mama van 2 kanjers eentje van 4 en eentje van 10 maanden.
dingen vers en met de seizoenen mee eten doen we al jaren wasbaar luieren, zelf eten verbouwen en klaarmaken . Dingen zelfmaken van kleding, speelgoed tot smeersels, ach we doen het zo het goed voelt!
Hier doen we wel vacineren....hier in de bijbel belt zie je te vaak doden en gehandicapten van kinderziekes .Dus we hebben het voorrecht wat te kiezen en ik doe dat dus bewust wel, een ander zal ik op zijn keuze niet afvallen....maar die moeten ook niet fiepen als het misgaat ( daar ben ik dan duidelijk in).
Maar ik denk dat je van ieders levens visie wat kunt leren.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 15:49

Ik ben moeder van vier kinderen. Allemaal hebben ze lang borstvoeding gehad of krijgen nog. We slapen samen. Alleen de oudste twee slapen (een deel van de nacht) in hun eigen bed. Ik heb ze allemaal gedragen in een draagdoek en draag de jongste twee nog steeds. Luiers hebben we niet wasbaar, ik wilde wel maar dat kreeg ik er thuis niet door. Snoep krijgen ze zelden, al houd je het als ze naar school gaan niet helemaal meer tegen. Maar helemaal snoerloos hoeft van mij ook niet. Ik wil ze wel meegeven dat het iets is voor af en toe.
Ritme hebben we bij baby's en dreumessen nooit gehad, maar iedere dag een ander ritme is ook een ritme.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:03

Kwita: ken jij echt zelf recente gevallen waarvan je heel zeker weet dat die slachtoffer zijn van ziektes waar tegen gevaccineerd wordt? Dus niet van horen zeggen maar ècht in je eigen omgeving? :)

Dat Biblebelt verhaal vind ik namelijk altijd wel frappant, waarom zien de niet vaccinerende mensen die er middenin wonen van noord naar zuid en west naar oost, dan geen mensen in hun omgeving doodziek worden met allerlei nare gevolgen? Dat vraag ik me heel oprecht af :)

Als je sommige mensen zo hoort zouden ze daar namelijk bij bosjes neervallen :P En als iemand eerste rang dit nieuws zou moeten horen, dan zouden het toch juist die niet prikkers daar moeten zijn? :)

Het aantal niet / anders / uitgesteld vaccinerende mensen neemt alleen maar toe, óók in de bible-belt. Dat komt omdat steeds meer mensen kinderen in hun omgeving hebben met vaccinatie-schade en het geringe gevaar van de kinderziektes verkiezen boven het nog grotendeels onbekende gevaar van het vaccineren.

Hihi Esplendido, snoerloos is ook wel een leuke verspreking :D

Bij 4 kinderen had je wel super goed je geld er uit kunnen halen met wasbare luiers ;)
Ik geloof ook wel dat het echt heel fijn kan werken maar voor ons was het het gewoon niet.

Overigens wat zelf smeersels maken betreft, een hele simpele is in plaats van luierdoekjes gewoon WC-papiertjes gebruiken, deze even in een schaaltje olijfolie dopen en het werkt beter dan menig chemisch billendoekje +:)+

Anoeska27

Re: Natuurlijke ouderschaps topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:10

Wij gebruiken overdag wel regelmatig wasbare luiers, maar 's nachts niet. Ze lekken erg snel door en het familiebed verschonen is overdag al geen hobby van me, laat staan 's nachts...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:13

Wat natte bedden betreft nog wel wat tips waar iemand wellicht iets aan heeft:

Bij wegwerpluiers kan je over de normale luier, nog een 2e luier doen, achterstevoren, als extra barrière zeg maar ;)

En wat ook wel handig kan zijn: bed dubbel opmaken. Dus op het matras eerst een matrasbeschermer, dan een laken. Dan weer een matrasbeschermer en weer een laken.

Als je dan een natte plek hebt dan haal je simpelweg het bovenste laken + matrasbeschermer er vanaf, en kan meteen weer verder slapen op het onderste laken dat nog droog is :)

Een laag er af halen is 's nachts voor veel mensen een stuk minder irritant dan je bed opnieuw opmaken ;)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:16

Ja uit de vrienden groep joost, die overleed aan de mazelen 17 jr geleden op 17 jarige leeftijd, cor had ongelijke benen van polio de man is nu 37 en ent zijn kinderen juist daarom wel!
en van kennissen een zusje die overleed aan de kinkhoest letterlijk gestikt! allen waren zwaar gereformeerd en mochten niet geënt worden. Maar ik ken ook een veehouder die zwaar ziek was van tetanus en het maar net gered heeft ( wel entingen )

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:18

Maar 3 personen die nat zijn geworden wassen en dan de 4e wakker maken om het laken er onder vandaan te trekken is niet echt handig. Want die matrasbeschermers zijn handig voor het matras, maar daardoor loopt het wel door naar de andere slapers.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:25

Dit is een hele bijdehante vraag, maar als je met je kinderen in bed slaapt, heb je dan nog wel seks met je partner?

Ik vind bepaalde elementen uit natuurlijk ouderschap wel interessant, maar het is wel heel hip en gehypet. Wat dat betreft doe ik een Kwita, opvoeden met gezond verstand.

Wat vaccineren betreft hoop ik dat we Italië en Mexico achterna gaan. Niet intenten is uitsluiten en dat mag wat mij betreft nog wel harder aangepakt worden. *D

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:33

Kleine sliep/slaapt overdag sowieso in zn eigen bedje, bovendien zijn er nog andere locaties mogelijk dan alleen in bed Lieveli :P

Inenten gebeurd hier gewoon, wel zijn wij iets later begonnen (gelukkig toeval) en heb ik de laatste een week uitgesteld ivm niet fit zijn op de entingsdatum. Een eventueel broertje/zusje zal ook gewoon geënt worden, maar wil ik wel volgens een iets ander schema gaan doen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:36

:) laten we er verder geen discussie topic van maken :) ieder zijn mening.

Hier moeder van 2jarige Gup en 17 weken zwanger van ons tweede kindje.
Wij voeden op verzoek, hebben tot 14 maanden samen geslapen dmv een cosleeper, gup slaapt op een lamsvacht, draagt een barnsteen ketting, is tot 14 maanden gedragen in een doek of drager en we zijn met 6 maanden begonnen met vaste voeding via de Rapley methode. Hij wordt uitgesteld en vertraagd gevaccineerd. Verzorgingsproducten als we die gebruiken van Sheepish Grins,gemaakt van geitenmelk. O en wasbare billendoekjes :D

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:36

lieveli schreef:
Dit is een hele bijdehante vraag, maar als je met je kinderen in bed slaapt, heb je dan nog wel seks met je partner?

Jij denkt dat de 2e (en bij Esplendido de 3e en 4e ook) door de ooievaar gebracht zijn? :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:39

Overigens gaan we op advies van ons kraambureau wél uitgesteld enten, lijkt me voor zo'n klein lijfje totaal niet prettig om alles ineens te krijgen.

Anoeska27 schreef:
lieveli schreef:

Jij denkt dat de 2e (en bij Esplendido de 3e en 4e ook) door de ooievaar gebracht zijn? :D

_O- Dit is net zo slim als die keer dat ik aan mijn opa vroeg hoe ze vroeger zonder zwangerschapstesten wisten dat een vrouw zwanger is. :') Ik geef mijn hormonen de schuld!

Maar even serieus, ik weet niet hoe het straks is als Caligula geboren is maar we hebben een behoorlijk aanwezig seksleven. En liefst wel in bed, ik ben weinig creatief :')

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:40

litilaura schreef:
Myfairytale schreef:
Ik ben nog geen moeder, maar vind sommige dingen heel interessant, dus ik ga volgen als het mag.

Hetgeen waar ik vraagtekens bij heb TS, is dat je kleintje een ketting draagt. Dat lijkt me heel eng, dat ze er in verstrikt kan raken bijvoorbeeld. Zou je het niet op een andere wijze bij haar kunnen stoppen?

Er zit een veiligheidssluiting op zodat wanneer er druk op komt te staan hij openspringt, en iedere kraaltje zit appart geknoopt zodat wanneer de draad knapt er geen kraaltjes overal liggen

Dank voor de uitleg TS! En wat een prachtig kindje heb je! <3

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 16:43

Lieveli zij gaat dus meestal om 20.30 naar haar ledikantje meestal komt ze dan rond 23.00 weer voor voeding waarna ze dus bij ons blijft liggen daartussen kun je ook een keer niet voor de tv ploffen maar het samen gezellig maken men zo zijn er nog meer voorbeelden, gelukkig knuffelen enzo doen we elke dag genoeg.

@myfairytail dankjewel

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:45

Hier ook opvoeden met verstand. En wat Lieveli zegt volgens mij is het hele AP gebeuren ook een beetje een hype.

Lieveli als antwoord op je vraag: ik ken meerdere mensen die volgens natuurlijk ouderschap zouden gaan opvoeden en samen slapen, etc. Alle vrouwen zijn nu alleenstaand en de mannen gaven allen aan dat samen slapen daar mede debet aan was. Geen privacy meer en minder intieme relatie (niet eens noodzakelijk seks).

Voor wat betreft de biologische groenten en fruit. Nederlandse kasgroenten zijn gezonder en bevatten meer vitamines dat het gemiddeld biologisch geteelde groenten. Koop gewoon in Nederland geteeld groenten en fruit. Betere kwaliteit is er niet (hoop biologisch komt uit Spanje). Ook is beter van smaak en echt er zitten geen enge dingen op.
Biologisch kost meer, maar heeft krom genoeg een veel zwaardere belasting op het milieu, net als in Spanje/Marokko/Italië/etc geteelde groenten.

Overigens wordt aangeraden kinderen nooit alleen te laten met hun barnstenenkettinkje vanwege verstikkingsgevaar bij doorslikken.

Qua inenten ik hoop dat we een Italië/Frankrijk beleid gaan krijgen. Niet inenten is niet naar school/crèche.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:49

Hier het volledig tegenovergestelde van natural parenting.
2 kinderen: 19 maanden en 6 maanden, wegwerpluiers, eten uit potjes, krijg jeuk van draagzakken en nog meer van draagdoeken, geen bv, maar kv en dan geen geitenmelk maar good old nutrilon, wij hebben er absoluut een ritme in gedrilt omdat onze kinderen bijzonder vervelend worden als ze dat niet hebben en ze hebben er zelf ook behoefte aan, mogen gewoon snoepjes (uiteraard niet de hele dag en ladingen vol,maar ik ben niet extreem bezig met hun suikerinname), dragen "gewone"kleding, slapen in eigen bed, laat ze huilen en ze worden ook nog is gewoon ingeent. Onze oudste heeft 9 dagen in het ziekenhuis gelegen met extreme waterpokken (iets waar in Nederland niet op geent word).Ik wil niet eens weten hoe ziek een kind met bijvoorbeeld mazelen kan worden!

Ondanks onze manier van opvoeden is onze oudste een ondernemend en makkelijk kind die al prima zijn eigen boontjes kan doppen.

Lang verhaal kort: er is geen perfecte manier van kinderen opvoeden, iedereen doet het op zijn eigen manier en doet waar hij/zij zich goed bij voelt.
Alhoewel ik wel een sterke mening heb over niet enten ;)

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:54

Of het nu een hype is of niet een baby is biologisch gezien gemaakt om veel huid op huid contact te hebben. Als je zoogdieren weer onder gaat verdelen in kleinere groepen dan heb je vluchters (die jongen kunnen snel met de kudde mee, roepen om hun moeder als die weggaat en de melk is heel eiwitrijk voor een snelle groei van botten en spieren), verstoppers (jongen worden erg hulpeloos geboren, jongen blijven stil in het nest als de moeder weggaat, melk is heel vet zodat jongen lang verzadigd zijn). De derde groep zijn de dragers (jongen worden hulpeloos geboren en hebben hun moeder nog voor alles nodig, gaan roepen als hun moeder verdwijnt en de melk is heel lactoserijk voor een snelle groei van de hersenen, hierdoor is de melk wel lichtverteerbaar en heeft een jong vele kleine voedingen op een dag nodig). Mensen vallen onder de dragers. Oftewel dat AP gaat terug naar de basisbehoefte waar een baby mee geboren wordt.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:57

Sorry maar dat is toch niet enkel voorbehouden aan AP?

Daarnaast niet ieder kind wil gedragen worden. Die van mij wordt en werd er echt kriegel van.
En niet iedere vrouw kan borstvoeden.

AP mensen doen vaak alsof wat zij doen het echte dichtbij de natuur staan opvoeden is. Maar volgens mij is iedere ouder die zijn of haar gevoel volgt dichtbij zijn of haar natuur bezig.

Vooral de houding van wij weten het beter en doen het eigenlijk pas echt krijg ik zulke kriebels van :o

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:58

Leuk topic! Ik ga vooral veel meelezen, want ik vind het allemaal super interessant en zou er zelf ook wel meer mee willen doen, maar het ontbreekt mij echt aan tijd. Toen ik zwanger was wilde ik ook aan wasbare luiers, wasbare bollendoekjes, natuur-rubberen speen, schapenvacht, ect. Maar dan komt je baby opeens extreem prematuur ter wereld en dan schuif alles na de achtergrond. Ook omdat het gewoon niet gaat als je in het ritme/protocol van het ziekenhuis mee moet.

Dus, het enige wat ik heb gedaan is borstvoeding (5 maanden). Maar ik probeer bewust te kopen, waar de tijd en budget dit toelaat. Vaccinatie ging hier gewoon op schema, vanaf haar geboortedatum, juist uitstellen is niet goed voor kleintjes die extra vatbaar zijn.

Leuk om eens te kijken op greenevelien.com !
Laatst bijgewerkt door Ladyingreen op 02-08-17 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:58

Kwita: ja kende je die jongen goed? Mazelen staat er wel om bekend dat het vooral verkeerd kan gaan bij verkeerd behandelen, bvb. dat mensen de koorts gaan onderdrukken met bvb. paracetamol waardoor de ziekte naar binnen kan slaan, dan wordt het gevaarlijker.

Het is altijd zacht gezegd klöte natuurlijk als je (erg) ziek wordt, maar dat worden er ook genoeg door de vaccinaties... dat is het lastige.

Ik ken genoeg verhalen van ouders die braaf de prikjes gingen halen omdat ze hun kind wilden beschermen tegen complicaties van kinderziektes zoals bvb. hersenvliesontsteking, en dan ontwikkelen ze dezelfde avond na het prikken nog koorts waar een hersenvliesontsteking uit voort komt.... lekker dan.

Of het kind is wat ziekjes en wil slapen, en wordt een paar uur later nog net op tijd al blauw aangelopen in het wiegje gevonden, wat neurologen verklaren doordat ze gemeten hebben dat de adempauze vaak langer wordt bij zuigelingen na vaccineren, en dat het risico vergroot dat een kind "vergeet" adem te halen.

Dood door een slechte reactie op mazelen of kinkhoest is héél erg, maar dood door een slechte reactie op een vaccinatie is niet minder erg.

Daarom blijft het wat mij betreft kiezen tussen 2 risico's en goed overwegen welke je het meest aanvaardbaar vindt. "Gewoon" het RVP volgen of het anders aanpakken, en die laatste optie blijkt na goed onderzoek toch lang niet zo'n bizarre keus als die op het eerste gezicht wel lijkt :)

Van Tetanus wordt wel gezegd dat daar tegen vaccineren sowieso niet helpt eigenlijk omdat je daar geen immuniteit tegen op kan bouwen. Wonden goed schoon laten bloeden zou de beste bescherming zijn omdat de Tetanus veroorzakende bacterie geen kwaad kan zolang er maar zuurstof bij komt.

In een vieze, dichte wond zonder zuurstof zou die pas de Tetanus stoffen uit kunnen scheiden.

Anoeska: daar heb je wel een punt denk ik :j

Maarja ik heb persoonlijk liever dat de plas zich verder uitbreid door het laken dan dat het in de matras trekt.... dat laken moet je toch vervangen en dan liever even een paar seconden iedereen van het bed af en een laag van het bed af trekken waarna iedereen weer in een fris bedje terug kan, dan dat iedereen uit bed moet totdat je een nieuw laken bij de hand hebt en er overheen hebt getrokken.

Andere optie is natuurlijk een handdoek oid op de natte plek leggen maar dat is ook niet erg fris voor je matras en de slapers want dat wordt toch al snel aan de kant gewoeld en ligt ook niet erg lekker als dat op gaat frommelen. Vind ik hoor :)

Hoe los jij het liever op dan? Want misschien zie ik een prima optie over het hoofd? :)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 17:04

pmarena schreef:
Hoe los jij het liever op dan? Want misschien zie ik een prima optie over het hoofd? :)

Geen wasbare luiers in bed aan, maar "gewoon" pampers :D Gaat 98 van de 100x prima... Die wasbare zijn echt heel fijn rond de periode dat ze zindelijk worden en zich wat bewuster zijn van het plassen. En ze krijgt ook veel minder uitslag daarin. Maar voor de nachten is het me gewoon teveel gedoe.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 17:05

Ik vind het altijd grappig als mensen zeggen dat ze niet meedoen aan commercie want ze voeden natuurlijk op.
Precies of de fabrikanten van draagzakken, wasbare luiers, cobedjes,....aan liefdadigheid doen en niet aan hun portemonnee kijken en evengoed mee op de boot springen om zoveel mogelijk te verkopen en de eurotekens te tellen.
Ik laat ze dan maar in hun gedacht.

Hier ook opvoeding met logisch verstand en niet in 1 stroming.
Zoonlief lag vanaf dag 1 in eigen bed, in eigen kamer, heeft 5 weken borstvoeding gehad maar kwam niet bij, dus overgeschakeld naar flesvoeding, waar ik trouwens een groot schuldgevoel over gehad heb. Wou wel dragen maar kon niet door extreme bekkeninstabiliteit.
Hij is ook heel bewust volledig ingeent.
Hij draagt gewone pampers, wasbare vind ik echt vies en een hype tegenwoordig.
En voor de rest niet te veel tierelatijntjes.

Wordt er ook wel een beetje zat van te lezen en te horen, als je niey natuurlijk opgroeit, je geen veilig, gehecht, zelfzeker kind krijgt. Heb dit letterlijk al vaak horen zeggen.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 17:19

Volgens mij heeft hier niemand gezegd dat AP de enige manier is. Ik zeg wel dat deze manier aansluit op de biologische behoefte van de baby. En weet je hoe vaak je als dragende en langvoedende ouder opmerkingen krijgt dat ze nooit zelfstandig worden, later gaan lopen, geen grenzen leren en allerlei andere opmerkingen die ik de laatste zesenhalf jaar voor mijn kiezen heb gekregen.

Er zijn genoeg ouders die het anders doen, moet ieder voor zich weten. Wij hebben voor AP gekozen omdat dit voor ons goed voelt en bij ons past. Als dat voor een ander anders is, moet diegene dat zelf weten. Maar kraak dan ook onze manier niet af.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 17:21

Dat hoor ik dus ook vaak Dromertje. Als je niet volgens natuurlijk ouderschap opvoed krijg je wellicht een niet goed gehecht kind of kind met weinig zelfvertrouwen krijgt.

Ik denk dat, dat van veel meer factoren afhankelijk is dan wel of niet natuurlijk opvoeden en dat een natuurlijk opgevoed kind net zo goed hechtingsproblemen kan krijgen of weinig zelfvertrouwen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 17:23

Ik zeg ook niet hier maar in het dagelijkse leven.
Ze doen dan eigenlijk hetzelfde wat andere bij hun doen.
Ik denk dan, laat iedereen in hun waarden, dan gebeurd dat omgekeerd ook.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 02-08-17 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt