Achterwaarts vervoer baby niet prettig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 19:45

Ik had ook na de maxicosi(vrij snel want was een groot kindje)zo'n peper dure stoel gekocht die achterwaarts kon.helemaal top dacht ik want het is veilig en de eerste tijd ging heb ook goed tot hij net ff wat groter werd en alleen maar zat te krijssen achterin.
Ja dan je zeggen zoals een aantal hier hij heeft niets te willen maar als je kind aan 1 stuk door de hele weg zit te krijssen is het alles behalve bevordelijk.
Na een tijdje draaide ik de stoel naar voren en niets meer aan de hand!
Ik heb de stoel direct verkocht want het zijn bizar lompe grote stoelen en nou heb ik echt geen kleine auto.
Ik heb alleen ervaring met 1 kindje want bij de eerste was dit er nog niet echt maar geloof dat ik nummer 3 ook maar eerst even afwacht hoe die reageerd.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 19:49

Het gaat nu niet op leeftijd, maar op gewicht. Tot ongeveer 13 kilo kunnen ze liggend in dat bakje, maar mijn zoontje is nu 2 jaar en nog steeds geen 13 kilo. Die zit wel allang in een stoeltje (vooruit).

Ik denk ook dat een goede auto belangrijker is dan het stoeltje. Ik heb nu een auto met isofix en die wat zwaarder is dan mijn vorige auto. Allemaal net wat veiliger weer. Een vriendin van me vervoert haar baby voorin. Dat zou ik op mijn beurt nooit doen.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 19:52

Mijn zoontje (9 maanden) vindt achteruit rijden prima, zodra we de snelweg opdraaien valt hij in slaap.
Ik vervoer hem vrijwel altijd achterin, bij een aanrijding loopt de bijrijder voorin het meeste risico.
Voor het verschil tussen voor- en achteruit stoeltjes bij een botsing, zie dit filmpje:

dromertje2

Re: Achterwaarts vervoer baby niet prettig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 19:54

Op 9 maanden zitten de meeste ook nog in een maxi cosy die automatisch achterwaarts staan. Op die leeftijd viel mijn zoontje ook direct in slaap, nu op 2 jarige niet meer.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 19:56

Duidelijk filmpje, maar wat als je stil staat en er klapt iemand op volle snelheid achterop? Dan zit je kind vooruit weer veiliger lijkt me? Er wordt veelal uitgegaan van een frontale aanrijding, maar hoe vaak hoor je wel niet dat er iemand op volle snelheid achterop klapt.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 20:00

Meestal koop je bij ongeveer een jaar een groter stoeltje, dus dan maak je een nieuwe afweging.

Als iemand echt volle snelheid achterop klapt, maakt het volgens mij niet uit of je stoeltje voor- of achteruit staat, maar hoe groot en zwaar je auto is. De maxi cosi is niet steviger de verkreukelend chassis vrees ik.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 20:05

Lon schreef:
Meestal koop je bij ongeveer een jaar een groter stoeltje, dus dan maak je een nieuwe afweging.

Als iemand echt volle snelheid achterop klapt, maakt het volgens mij niet uit of je stoeltje voor- of achteruit staat, maar hoe groot en zwaar je auto is. De maxi cosi is niet steviger de verkreukelend chassis vrees ik.

In het filmpje zie je dat je door de kracht bij een frontale aanrijding naar voor gedrukt wordt en dan terug je stoel in. Dat zou dan bij het kindje schade aan de nek, schouders en hoofd kunnen geven.
Bij een flinke aanrijding achterop wordt je normaal eerst in je stoel gedrukt en daarna vooruit. Een kindje dat dan achterwaarts vervoerd wordt gaat door de kracht toch eerst uit het stoeltje en daarna terug het stoeltje in?

Ik vraag me dus af wat het verschil is tussen een frontale aanrijding met kindje dat vervoerd wordt in tegengestelde richting en een aanrijding met een auto die achterop klapt met een kindje dat in tegengestelde richting vervoerd wordt? En dan wel er vanuit gaande dat de snelheid/kracht hetzelfde is.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 20:25

Bij dat eerste heb je een punt. Ik denk dat het advies erop gebaseerd is dat de krachten bij een frontale botsing groter zijn. Twee auto's frontaal op elkaar die ieder 30 km/h rijden geeft een grotere klap dan een auto die met 50 km/h achterop rijdt bij een stilstaande auto.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 20:26

Ik zie net dat vanaf juni 2018 die verplichte isize norm ingaat. En sja wat is duur, ons stoeltje koste 400 euro maar het is me elke cent waard als wij een ongeluk krijgen.

Uit de testen is duidelijk gebleken dat isize achterwaarts vervoeren vele malen veiliger is. Niet alleen qua letsel maar ook blijkt dat men vaak het stoeltje verkeerd bevestigd.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 20:29

Onze basis wordt opdezelfde manier vastgezet als het achterwaarts model.
Dan zie ik niet in waar het verschil inzit?

In belgie gaat het zeker nu nog niet in, pas vanaf 2020 geloof ik.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 20:38

Lon schreef:
Bij dat eerste heb je een punt. Ik denk dat het advies erop gebaseerd is dat de krachten bij een frontale botsing groter zijn. Twee auto's frontaal op elkaar die ieder 30 km/h rijden geeft een grotere klap dan een auto die met 50 km/h achterop rijdt bij een stilstaande auto.

Klopt dan is het 60 km/h tegen 50 km/h. Maar stel dat je twee auto's hebt die beide 30 km/h rijden en frontaal botsen. En je pakt een stilstaande auto in een file bijv. waar een auto met 60 km/h op klapt. Dan kun je het volgens mij qua impact/kracht wel met elkaar vergelijken.
Dan vraag ik me af of bij die klap achterop je kindje juist niet veiliger zit als het met gezicht naar voren vervoerd wordt?

Dat soort ongevallen hoor je namelijk ook vaak, kop-staart botsingen. Ik vraag me af of dit ook in het onderzoek meegenomen is.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 20:42

Denk dat die ongevallen heel vaak voorkomen, is elke dag te horen op de radio.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 21:29

Kop-staart is een klap van achter en van voor. Er zijn vast statistieken over, maar ik heb weinig zin om ze op te zoeken. Ben wel benieuwd, dus als iemand zich geroepen voelt...