Hoe 'plannen' jullie je financiën?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:48

Als de 24e mijn salaris binnen komt betaal ik eerst alle losse rekeningen, de huur, water, energie en de stalling van mijn paard voor de komende maand.
Wat er overblijft gaat op 200 euro na allemaal naar mijn spaarrekening.

Die 200 euro is mijn minimum saldo zodat automatische incasso's van gemeenteheffingen, ziektekostenverz. en wegenbelasting eraf kunnen. Dat vul ik aan vanaf mijn spaarrekening zodat er altijd 200 euro op blijft staan.
Als de toeslagen binnen komen gaat dat ook naar mijn spaarrekening.

Wekelijks pin ik 70 euro voor boodschappen, alle boodschappen betaal ik contant.
Gemiddeld 1x per 4 weken 55 euro voor een tank diesel waarmee ik 1000 km kan rijden.

Ik gebruik de spaarrekening als een soort tussenrekening zodat ik over mijn uitgaven moet nadenken en langzaam groeit het saldo op de spaarrekening aan. Behalve als ik een grote uitgave doe, maar daar heb ik dan ook voor gespaard.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:53

Heel stom maar ik plan niks. :) maar heb wel drie rekeningen. Een voor de boodschappen, een voor de vaste lasten (geen pinpas voor) en een voor de rest. De boodschappen en vaste lasten krijgen ruim gestort. Van de rest rekening betaal ik bv brandstof extraatjes enz. Alles wat over is bij de nieuwe storting gaat naar rekening nummer vier de spaarrekening. Hierdoor weet ik dat ik altijd kan eten en alle rekeningen betaald worden. En is overzicht voor extraatjes altijd duidelijk.

germie

Re: Hoe 'plannen' jullie je financiën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 12:36

Ik heb alles in m'n hoofd zitten. sparen doe ik momenteel niet, je krijgt toch geen rente.
Maar er komen ook te veel rekeningen binnen zodat het ook niet lukt mocht ik het willen. Ik heb 1 rekening waar ik alles van betaal. Werkt prima.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 10:15

Ik heb ook 2 rekeningen en 2 pinpassen.
Als mijn salaris binnen komt stort ik een deel naar mijn 2e rekening en dat gebruik ik voor alles behalve de vaste lasten.
Op de 1e rekening laat ik altijd ruim voldoende staan.
Via de bankierenapp heb ik dan altijd een mooi overzicht wat ik te besteden heb.
Nog een voordeel, ik heb wel eens gehad dat mijn pinpas het opeens niet deed, toen had ik gelukkig mijn 2e pinpas nog.

Voor jou zal het iets lastiger zijn omdat je per week betaald krijgt, maar je weet wel ongeveer wat eraf gaat en dat kun je dan per week alvast een deel op de vaste lasten rekening bijvoorbeeld laten staan.
Vooral als je geen automatische incasso's hebt kun je dit prima zelf indelen. De ene week bv je telefoon rekening, volgende week stalhuur, en zo alles verdelen. Als je dat 1 keer voor jezelf goed op papier zet lijkt me dat prima bij te houden.

En zou je een paard kopen niet 1 of 2 maanden uit kunnen stellen zodat je gewoon een extraatje hebt voor de vakantie?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 11:24

Ik pin nooit m'n boodschappen. Heb een vast bedrag (70 euro) per week. Wat ik van het geld over heb doe ik m'n rekeningen.
Je ziet toch dat veel mensen bij een dubbeltje op z'n kant de fout ingaan met pinnen

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 11:57

Ik pin ook altijd maandelijks als salaris binnen is gelijk een X bedrag voor in m'n portemonnee, tanken e.d.

Daarna laat ik pinpas gewoon thuis liggen.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 12:07

Dat is voor iedereen toch weer anders dan denk ik.

Vooraf pinnen werkt voor mij echt niet.
Dan gaat het veel sneller op dan wanneer ik telkens in de winkel pin.
Op de 1 of andere manier denkt mijn hoofd bij los geld dat dat gewoon op mag want dat staat toch al niet meer op mijn rekening dus telt niet meer mee.

Ik kijk wel dagelijks op de ing app waardoor ik prima overzicht hou wat ik heb opgemaakt.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 12:12

Dat heb ik ook en daarbij vind ik cash geld gewoon irritant om op zak te hebben. En 70€ per week voor boodschappen red ik echt niet. Ja, als ik alles eens onder de loep zou nemen waarschijnlijk wel maar ach, mn financien staan er goed voor dus waarom moeilijk doen :). Werk er hard genoen voor dus genieten doe ik ook dubbel en dwars!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 13:03

Voor mij werkt het ook niet met alleen contant geld.
Doe m'n boodschappen het liefst met de zelfscanner bij AH en dan moet je ook wel pinnen.
Zelfscanner helpt trouwens wel om bewust boodschappen te doen, want alles wat je in je kar gooit scan je eerst, dus je ziet meteen hoeveel je moet afrekenen.

En er worden hier ook regelmatig online dingen aangekocht, dan werkt contant geld ook totaal niet.

Maar idd, regelmatig eerst de bank app checken en nagenoeg alles pinnen geeft mij juist veel meer overzicht dan alles contant en bonnetjes bewaren en daardoor ben ik me ook veel bewuster van waar m'n geld heem gaat.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 13:18

Wat een ellende om alles bij te houden. Ik plan echt niets met geld.
Er komt geld binnen en ik geef het uit. Wat ik dan over hou zie ik vanzelf. Komt altijd wel goed. :)

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 13:23

Fijn als je die luxe hebt Daphne.

Als ik dat zou doen dan zou ik op straat staan want dan kan ik mijn hypotheek en overige vaste lasten niet meer betalen, want ik heb een gat in m'n hand en een vrij laag inkomen, slechte combinatie ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 13:27

SdaphneS schreef:
Wat een ellende om alles bij te houden. Ik plan echt niets met geld.
Er komt geld binnen en ik geef het uit. Wat ik dan over hou zie ik vanzelf. Komt altijd wel goed. :)

Luxe hoor, ik wou dat ik zo kon leven maar goed.
Het is fijn dat je zo kan leven, totdat je in een situatie komt waarbij je met je neus op de feiten gedrukt gaat worden.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 13:29

Is geen luxe hoor. Ik kies er gewoon voor om niet al het geld tot de cent te volgen.
Ik kan rondkomen en alles gaat automatisch eraf. Ik kijk daar denk ik 1x in de maand na en verder niet.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:46

Ik weet hoeveel geld ik ongeveer nodig heb om de maand rond te komen. Daar tel ik zo'n 300 euro bij voor nood of onvoorziene uitgaven.
dat reserveer ik, en de rest gaat naar de prive rekening en als daar 5000 euro op staat zet ik dat over naar de spaar.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:49

Nalonyda schreef:
Ik word ook per week uit betaald. Werk Full time, heb een huurhuis en vaste lasten die ik elke maand betaal. Ik heb uitgerekend wat ik allemaal moet betalen per maand en dat gedeeld door 4 gedaan. Bij de ING bijvoorbeeld kan je een spaarekening openen met 'subdoelen'. Elke week schrijf ik alles netjes af en elke maand haal ik het er weer af wanneer ik melding krijg dat het afgeschreven word! :)

Maar zo weet ik ook wat ik over hou! Ik hou daardoor wel veel overzicht en alles wat ik wil sparen gaat naar de grote spaarrekening :)

[ [url=m/Suz3Ib.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb ook ING, en maak hier ook heel veel gebruik van de spaarrekeningen.
Zodra mijn geld binnenkomt wordt alles op een paar euro na gelijk automatisch naar de spaarrekeningen gezet, of overgemaakt naar waar het naar toe moet.
Heb best wat dingen die via auto incasso worden afgeschreven en zorg dat voor die datum het geld op de rekening staat.
1x goed instellen en alles gaat vanzelf, houd geld over, en bouw leuk spaargeld op omdat ik niet zomaar grote bedragen kan pinnen want dan moet het eerst van een spaarrekening gehaald worden.
Hierdoor geef je veel minder uit.

Daarnaast plan ik altijd een budget voor boodschappen, en koop gewoon geen onzin (alleen voor mn paarden :o )

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 21:37

Wat je trouwens ook kunt doen, is een rekening starten bij Bunq. Dat is een online bank (dus geen dure panden) en je doet alles digitaal. je krijgt hier 10 bankrekeningen en betaald per maand 1 euro. je krijgt een gratis pasje voor 1 van de rekeningen en als je meerdere passen wilt betaal je 9 euro per extra pas.
je kunt die rekeningen allemaal een eigen naam geven ('boodschappen' 'huishouden' 'vakantie' etc) en ze hebben allemaal een uniek rekeningnummer. je kunt ermee betalen met ideal.. je kunt ermee pinnen, cash geld pinnen.

Wellicht is dat handiger om bijvoorbeeld je vaste lasten van 1 rekening te laten halen en daar dus op te storten wat je nodig hebt..

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 13:15

Ik vind een bedrag pinnen en dan alles contant betalen (en ook nog alles opschrijven) nogal ouderwets. Veel winkeliers maak je er ook niet blij mee. Het zal me niets verbazen als er dadelijk winkels/instanties zijn waar je alleen maar kan pinnen.
En waarom alles opschrijven als je alle af- en bijschrijvingen netjes online op je rekening kan bekijken?

Als je makkelijk geld uitgeeft of heel weinig te besteden hebt kan je bij wijze van spreken dagelijks je rekening checken, zodat het niet mis gaat.

De vaste lasten zijn over het algemeen elke maand hetzelfde. Bij mij in ieder geval wel. Verder spaar ik een vast bedrag per maand.
Wat er dan nog over is op mijn rekening kan ik dan gebruiken voor boodschappen, tanken, eventuele extra rekeningen en voor uitjes, kleding, etc. De ene keer is dat wat meer dan de andere keer.
Vrij simpel dus.
Maar goed, ik kan heel goed geen geld uitgeven ook al staat het wel op de rekening, dat scheelt misschien. Ik hoef geen geld op een extra spaarrekening te zetten omdat ik het anders sneller uit zou geven.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 13:24

Niet alleen winkeliers. Ik ben ook niet blij als ik achter iemand staat die met cash betaalt. :')
Net nog. Vrouw voor me betaalt met cash. Ik liep maar naar een andere kassa waar niemand stond. Had maar 1 ding. Maar was de winkel iig al uit voor madam afgerekend had. Pffff.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 13:38

Ik heb juist een hekel aan pinnen in de winkel. Dan weet ik niet meer hoeveel ik heb en heb ik geen overzicht. Daarom betaal ik altijd contant.
Waar ik dan wel weer een hekel aan heb is dat wanneer mensen even snel geld over moeten maken in de winkel. Dat kost allemaal tijd en dan ben je met contant geld sneller klaar.
Pinnen is niet altijd sneller. Het kost ook af en toe wat tijd extra

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 13:38

Contant geld geeft mij juist meer overzicht. Als dat op is, dan heb ik gewoon pech. Met pin geef ik veel makkelijker meer uit dan nodig is en met een laag inkomen en ook toch dromen gaat daar niet veel van terecht komen.
En alleen al practisch, als ik parkeerautomaat moet betalen, dan kost euro er in gooien maar de helft van de tijd als met de pinpas betalen.

Alleen al de simpele regel 1 pagina voor 1 maand uitgaven beperkt je uitgaven, het is nl die 3 euro hier en 5 euro daar dat een veel groter bedrag wordt samen dan die ene rekening van 50 euro waar je je beter van bewust bent. Elke keer inloggen op digitaal bankieren om overzicht te krijgen werkt voor mij niet. Gewoon op papier alles naast elkaar ipv lange lijst moeten door scrollen, zoekopdrachten geven of toch maar alles uitprinten. Papieren kasboek drukt mij veel beter met de neus op de feiten dan lijstje transacties van de bank.

Niet meer contant kunnen betalen kom je in de randstad in winkels al tegen, en er wordt vanuit sommige economen al ballonnentjes opgelaten om contant helemaal af te schaffen. Ik ben er absoluut op tegen trouwens. De standjes langs de weg, de vrijmarkt, andere markten, een groot deel van de 2e hands particulieren markt, etc. draai je daarmee de nek om. Idem voor agrarisch/loonwerker en naar particulier, groot deel van die laatste markt zeker is contant, want betaling bij aflevering. Dat is zo'n 20-30% van de economie, waarvan een groot deel echt niks kan met pin het resultaat zou dus een flinke economische depressie zijn. Ook in de paardenwereld worden veel smeden, TA's, en andere therapeuten, instructeurs contant betaald, want daar is de ervaring dat als je zonder geld het erf af loopt je gratis gewerkt hebt. Dan wordt er niet betaald en volgende keer een ander gebeld (en die ervaringen waren al van voor de economische crisis).

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 13:49

Ik vind contant geld fijner. Is het op is het op. En ook met boodschappen ben je daar dus imo beperkter. Wat voor mij persoonlijker fijner is en fijner werkt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 06:54

Contant geld verdwijnt niet. En hoewel ik best veel pin vind ik het wel fijn om contanten te hebben.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 07:20

Inderdaad zoals veel mensen hier al noemen een overzicht maken van de maandelijkse lasten die je onder verdeelt in bedragen die vast zijn zoals de huur/hypotheek, zorgverzekering, elektra, water etc en een gemiddeld bedrag voor de variabele bedragen zoals boodschappen.

Wat heel belangrijk is om niet te vergeten zijn de kosten die niet maandelijks terug keren zoals eens per kwartaal/half jaar of per jaar. De gemeente belasting, verzekering voor het paard, ruiterbewijs, abonnement op tijdschrift of wat van toepassing is.

Voor de mensen die nog wel eens een stukje maand over hebben kunnen de niet maandelijkse lasten wel eens een verrassing zijn ;). Tel op wat deze kosten per jaar zijn en deel door 12; dan heb je een bedrag wat je per maand op een aparte rekening opzij kan leggen zodat je die facturen vanuit die pot kan betalen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:17

Ik betaal nooit cash, dat vind ik zo onhandig. Ik schrijf op wat ik gepind heb en als het een beetje veel is voor die week haal ik een dagje budget boskippen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:47

Ik vind cash echt ouderwets. Ik pin alles. Lekker overzichtelijk. Ik ben ook erg voor contant geld afschaffen in winkels. Lijkt me veiliger.

En als ik wekelijks een vast bedrag zou pinnen en alleen daarvoor boodschappen mag doen, kom ik niet uit. Lijkt me erg ingewikkeld. De ene keer kom ik zo aan €100 als wc-papier, shampoo, wasmiddel, vaatwasblokjes etc ingeslagen moet worden in de aanbieding. En de andere keer maar €70 als ik alleen maar eten nodig heb.

Overigens 'plan' ik niet echt uitgaven. Ik maak elke maand een bedrag over naar de spaarrekening. De rest mag evt op maar hoeft niet en als het niet op is gaat het na het storten van het nieuwe salaris naar de spaarrekening.