Duitse cultuur, groot verschil met NL?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 11:55

karuna schreef:
Riddershow je woont ook in een gebied waar relatief veel nl wonen. Ik zit zelf net aan de nl kant van dat stuk. Ken ook nederlanders die ook in bedburg hau hebben gewoond. Die zitten nu in de eifel bevalt ze veel beter. Heb ook over de grens gekeken maar daar zou ik ook niet willen wonen. Ook verder noord en zuid geneusd en dat bevalt kwa mens beter.

Ik denk niet dat het te maken heeft met de NL-ers hier. Want mijn (Duitse) familie vond dat al voordat er NL-ers in grote mate gingen wonen.

Ik heb verder ook geen problemen met mijn buren of anderen waarmee ik in aanraking kom. Maar er zit wel een verschil in met Nijmegen e.o. of Schleswich-Holstein ;)

Maar als ik groningen kom of hoord-holland dan merk je ook "streek"-verschillen.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 19:57

Ik woon hier nu bijna twee jaar en heb geen enorme cultuurverschillen ervaren, hoogstens dat wij iets meer van de vragen stellen en het overleg zijn, maar niets wereldschokkends. Mijn collega's en mijn baas zijn gewoon jij :j

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-17 20:29

Dank jullie wel voor al jullie reacties! Heb er ontzettend van genoten om dit allemaal te lezen.

prulletje schreef:
Waar ga je heen, als ik vragen mag?

Ik ga naar de deelstaat Saksen!

daantjuhhh

Re: Duitse cultuur, groot verschil met NL?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 17:50

Duitse punctualiteit is er ook wel eentje die genoemd mag worden denk ik?
Ik heb begrepen ( weet niet of het echt zo is ) dat Duitsers altijd op tijd zijn. Terwijl wij in Nederland makkelijker net iets te laat komen.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 18:09

daantjuhhh schreef:
Ik heb begrepen ( weet niet of het echt zo is ) dat Duitsers altijd op tijd zijn. Terwijl wij in Nederland makkelijker net iets te laat komen.

Mijn ervaring is dat dat wel meevalt, met die Duitse punctualiteit :D

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 18:19

Haha ik heb die ervaring wel hoor! Heel punctueel!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 18:20

Ik als Nederlander heb er dan toch ook een schijthekel aan als mensen te laat komen.
En die Nederlanders ken ik meer.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:10

Narya schreef:
daantjuhhh schreef:

Mijn ervaring is dat dat wel meevalt, met die Duitse punctualiteit :D

Ehh nee die zijn vaakte laat

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:23

Ik had dit topic aan geklikt, puur uit nieuwsgierigheid en ik ben het eigenlijk wel eens over dat de mensen veel geïnteresseerder lijken en veel netter. Ik werk in een populair park en als de Duitsers iets vragen, zijn ze super blij als je ze helpt en te woord staat in het Engels en ook probeert Duits te praten. Vaak geven ze een hand en zijn ze super geduldig. Soms met Nederlanders of mensen uit andere Europese landen, is dat wel anders :')

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 23:58

daantjuhhh schreef:

Dan is mijn Duitse werkgever denk ik de regel op de uitzondering :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 09:14

Ik herken dat ook niet echt specifiek eigenlijk.

Wat ik wel tot nu toe zonder uitzondering gemerkt heb is dat ze nagenoeg allemaal niet zonder het Duitse brood kunnen. Duitsers buiten Duitsland missen hun brood :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 09:23

Sizzle schreef:
Ik herken dat ook niet echt specifiek eigenlijk.

Wat ik wel tot nu toe zonder uitzondering gemerkt heb is dat ze nagenoeg allemaal niet zonder het Duitse brood kunnen. Duitsers buiten Duitsland missen hun brood :)

Maar dat kan andersom net zo goed. Mijn man eet zo beslist geen Duits brood, dat moet ik in Nederland halen.

Ik vind het cultuurverschil niet zo groot. Wel vind ik de Duitsers respectvoller en ze waarderen ons echt.
In onze streek zeg je eigenlijk al snel du, maar dat is echt streekgebonden denk ik.
Er is overigens wel een duidelijk verschil tussen werkgever en werknemer, dat is heel respectvol en altijd Sie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 09:41

Uiteraard kan dat ook anders om Diablo, het was ook geen waarde oordeel maar gewoon erg opvallend.
Ik vond dat brood ook niet lekker. Il mis ieder jaar de verse haring :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 10:12

Ik kom geregeld in Duitsland en spreek ook vloeiend Duits.
Wat mij altijd opvalt zijn de 'Hausschuhe'. Die hebben wij hier vaak niet. Ik loop gewoon op sokken in huis, of als ik op visite ben hou ik schoenen aan. Daar is men gewend om op pantoffels te lopen.
En na het plassen de wc bril omlaag (de klep is soms voorzien van een dekje).
Verder zie je in de wc vaak 'Duftholzer'. Bij ons gewoon luchtverfrissers.

Verder weinig verschil. Ik zou er wel kunnen wonen. Maar het zure brood vind ik echt niet lekker. Dus dat sla ik over. Net als de Hagebutte Thee.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 14:12

De Hausschuhe is wel grappig ja, der kinderen moesten ze zelfs op school dragen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 14:28

Idd heel erg streek-afhankelijk, net als in NL.

Wij zijn twee maanden geleden op uitnodiging van onze Duitse opdrachtgever naar zijn groots gevierde 50ste verjaardag geweest. Een lang weekend tussen alleen maar inwoners van Beieren. We zijn dan ook nog eens van die "vrije" Randstedelingen, dus besloten ons low-profile op te stellen en aan te kijken hoe er op die "buitenlanders" gereageerd werd door het in het algemeen wat behoudende Beierse volk.
Nou .... we hebben een superweekend gehad! Heerlijk genoten en we zijn door iedereen hartelijk ontvangen en deelgenoot gemaakt van alle gesprekken en activiteiten.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 14:28

Jaa hausschuhe, die lelijke sandalen _O-

Maar sowieso zit er een groot verschil qua rijleraar.
Ik ben nu bezig met mn c/ce rijbewijs.
Heb mijn b in nederland behaald.
Man wat heb ik nu een lamzak van een rijleraar...

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 14:30

daantjuhhh schreef:

Dat is niet mijn ervaring. Maar te laat vind ik een groot woord. Als wij afspreken met de buren om 8, staan ze nooit om die tijd op de stoep, altijd minimaal 5 minuten later. Maar dat wordt ook gedaan uit fatsoen, want het wordt als ongepast gezien om te vroeg te komen.
Werktijden en andere officiële dingen zijn dan wel weer bindend.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 14:46

ik woon 6 jaar in Duitsland.
Punktlichkeit? Ik zie de klusjesmannen/bedrijven tegenwoordig vanzelf wel verschijnen. Blijf er niet voor thuis, want meermalen gehad dat je zit te wachten om half 8, om half 12 eens gaat bellen en ze doodgemoedereerd zeggen: we komen donderdag. Prima jongens..deur is open, red je maar.

Iedereen komt onaangekondigd aan. Zowel klusjesmannen, (je ziet ons wel verschijnen en ja...daar zijn ze dan als je ze niet meer verwacht), vrienden en kennissen voor een kop koffie etc.

Als je naar de weg vraagt krijg je geen straatnamen, maar is het bij die grote boom rechts, dan bij de kerk links, dan bij de 2e stoplicht rechts en dan is het dat huis met het rode dak. Ok..wat is het adres? Weet ik niet.

Niet duzen heb ik vroeger op school geleerd..ik zeg dus altijd automatisch Sie...zeg nou toch eens DU!! zeggen ze dan. Ook mijn collegas en leidinggevende spreek ik bij voornaam aan, alleen de directeur is Frau en Sie.

Ik krijg hier regelmatig nederlandse grappen voorgeschoteld van Duitsers...dat ene ding over Trump destijds (Van de Efteling enzo) heb ik weet ik hoe vaak doorgestuurd met de vermelding erbij: dat kunnen ook alleen nederlanders bedenken. Vonden ze geweldig. Overigens: Duitsers geen humor? Een Duitse jongen heeft te snel gereden met een bordje: wil je met me trouwen. De bon kwam met een uitvergrote foto...hij was alleen vergeten dat de auto op naam van zijn schoonmoeder stond :):). Toen ik te hard gereden had, en ik opbelde hoe hard werd er lachend gemeld (ik was zelf ook vrij laconiek eronder): je was de snelste vandaag!! En je prijs is......1 maand fahrverbot!! Maar ik kon wel proberen die om te zetten zei hij (heb ik niet gedaan..te snel is te snel). Heb wel kunnen regelen dat ze bij wijze van uitzondering niet de officiele weg afgewacht hebben, zodat ik hem voor begin schoolseizoen weer terug had...ik heb hem nu de 4 weken dat ik sowieso op vakantie was ingeleverd...geen last van gehad dus. Dus ja...ze zijn best formeel, maar vooral als je een fout maakt en je neemt ook zelf de verantwoording daarvoor willen ze graag met je meedenken voor een oplossing. Ga ze echter niet de schuld in schoenen proberen te schuiven voor een fout die je zelf maakt...dan kun je het schudden. Sterker nog..doe het ook maar niet als ze wel zelf fout zitten...met stroop vang je meer vliegen.

Ik geloof trouwens dat het ook per gebied wel heel erg verschild. Zelfs per dorpje. Ik vind dat ik goed geaccepteerd wordt hier (mensen hier zeggen juist dat ze Nederlanders zo fijn in de omgang vinden, eerlijk en vriendelijk). 2 dorpjes verder wordt je als nederlander kennelijk volslagen genegeerd.
Maar dat is volgens mij vooral in grensgebieden. Verder in Duitsland heb ik daar nog niet van gehoord...daar zijn ook niet zulke nederlandse enclaves, dus de tolerantie zal daar sowieso hoger zijn.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 14:54

Oh jee voel me nu een echte duitser met Hausschuhe hahaha (clogs in rose dus valt nog mee :') )

Woon 15 jaar hier en inderdaad het 'sie" en de vele regeltjes vind ik het nadeligst en het vele drinken wat hier normaal is tenminste buitenaf. :o Is mij wat teveel, veulen geboren, pups, koeien van de wei verplaatsen enz is allemaal weer een reden om te zuipen en ik drink nagenoeg niet. Dat vind ik het grootste nadeel.

Niet humoristisch kan ik niet zeggen. Dat verschilt per persoon net als bij nederlanders.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 15:18

Duitsland is een groot land en de mentaliteit zal best verschillen....zeker als je dicht bij de Nederlandse grens zit of veel dieper in Duitsland.
Zelf heb ik er 10 jaar bewoont en vind de mentaliteit echt wel anders dan die van de Nederlanders.
Nederlanders zijn behoorlijk nuchter en directer.
Duitsers vaak schone schijn naar buiten toe, maar de bv Mercedes is van de bank...
Waar ik de meeste problemen mee had ( heeft natuurlijk ook met mijn opvoeding te maken )is dat schijnheilige...Duitsers doen graag "aangifte".
Nu ben ik eerder zo....als er iets is ga je er naar toe om te praten, een voor beeld...de buren hebben de muziek erg hard staan. Ik zou er geen gaan en netjes vragen of het zachter kan met de reden waarom enz. Maar veel Duitsers doen dat niet....die doen direct aangifte bij de politie. In plaats dat ze zelf komen, staat de politie voor de deur. En die buren zeggen je de volgende dag vriendelijk gedag zoals altijd....die schijnheiligheid vond ik erg vervelend.
Het is normaal om Sie te zeggen. Maar de jongere generatie is gewoon, du.
En humor hebben ze ook echt wel.
Ik keek vaak naar Stefan Raab :-)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 17:50

Gelukkig spreken mijn buren wel altijd ons ergens op aan als er wat is, alleen kan dat schijnbaar niet op een normale toon. Gelukkig hebben wij zelfbeheersing en is het met een goed gesprek opgelost (nu klinkt het alsof wij voor veel problemen zorgen
>;) , maar dat is nou ook niet echt zo :o ...)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 08:43

threefingers, wat jij schrijft kan ik idd bevestigen. het grappige is dan wel dat de buren nog steeds bij elkaar gaan koffie drinken en met elkaar praten na de zoveelste geluidsoverlast, dat vind ik dan ook wel weer heel grappig.

ik praat altijd met du, ik zeg altijd Sie is alleen god en oma... en dan moeten ze altijd heel hard lachen. de tolerantie is wel groter naarmate je verder Duitsland in gaat, zo direct aan de grens is het in sommige dorpen erg moeilijk integreren. Snap ik op zich ook wel, want er zijn heel veel NL'ers die hier alleen wonen, en verder niks doen in het dorp/gemeenschap.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:24

Precies NenaC...dat is het...mijn buren vonden het prachtig dat ik na een jaar hier wonen besloot mijn dochter ook hier in het dorp naar school te doen. Was ook de beste beslissing ever trouwens. Ze gaat nu naar het gymnasium maar wat een heerlijke tijd heeft ze hier gehad...elke dag vriendinnetjes te spelen die ook nog heel vaak bleven slapen. Feestjes etc. Etc.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:19

Duitsers zijn vaak wel gastvrij!
Ga je in Nederland een bakkie doen, krijg je koffie en misschien een koekje.
Mijn ervaring....in Duitsland koffie en gebak, vaak ook nog verschillende soorten en voordat je het weet heb je al weer een nieuw stuk op je bordje :P