De gezamelijke rekening en samen sparen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Re: De gezamelijke rekening en samen sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 08:50

Wij hebben alles apart maar in die 9 jaar nog nooit! ruzie of wat dan ook gehad over geld of uitgaven hoor :n
Rekenen ook nooit wat uit :n ene keer betaald hij meer en de andere keer ik.
Onzin dat alles apart ruzie of onmin veroorzaakt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 09:02

Hier ook gesplitst. Zo moeilijk is het niet, maat nou rekenen wij het ook niet uit tot op de eurocent. Onze vaste lasten zijn lekker stabiel, net als het inkomen. Onze gezamenlijke rekening bevat altijd genoeg geld. Wanneer er echt 'over' is gaat dat naar een spaarrekening tbv bijvoorbeeld kapotte wasmachine.
Bedragen zijn globaal opgesplitst naar rato. Zo houden we beide geld over voor onze niet al te goedkope hobby's. Hier kunnen we dan ook naar hartelust geld in stoppen zonder dat dat problemen oplevert voor de hypotheek. Al is het de laatste tijd zelfs zo dat mijn man er op staat om mee te helpen de dierenarts rekeningen van mijn paard te betalen omdat hij vindt dat ze ook een beetje van hem is (en dan op de lieve 'ik ben ook dol op haar-manier')
Met uit eten of dagjes weg wisselen we een beetje af. Zoals ik al zei, het gaat echt niet op de euro nauwkeurig.
We hebben geen kinderen en werken beide fulltime. Ik kan me voorstellen dat met kinderen en wanneer de ene naar weinig uren werkt onze constructie niet handig is. Maar voor ons werkt dit prima, ik hoef niet te overleggen wanneer ik een ander zadel wil en het zal mij aan mijn achterste oxideren dat hij een game pc koopt :D

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 09:21

_Nancy schreef:
verootjoo schreef:
Wij hebben samen 1 betaal rekening en 1 spaarrekening. En dat gaat al jaren goed :Y) Geen gezeur over wie wat betaalt.
Een andere constructie zou ik maar ingewikkeld vinden.

Helemaal mee eens :j
Ik kan mij voorstellen dat sommigen, ook door nare ervaringen, voor wat anders kiezen..
Maar ondanks dat ik dus al een nare ervaring achter de rug heb, toch bewust gekozen weer voor 'alles op één hoop' :)

Ik heb helemaal geen zin in dat gereken en gepuzzel wie wat betaald, wie hoeveel procent betaald en weet ik wat.

Hier geen nare ervaringen maar ik ben student en mijn vriend werkt fulltime, bij mij komt er dus zo goed als niets binnen omdat ik gewoon minstens 40 uur per week met school bezig ben. Ik breng al heel wat minder in en van de gezamenlijke rekening wordt er al vaak kleding voor mij betaald (die ik niet nodig heb :)) ) dus ik zou me bezwaard voelen als hij dan ook nog mijn pony, dure zorgverzekering, telefoon en college geld zou betalen.

Wij hebben het hier naar rato verdeeld, als we zouden splitten zou ik mijn deel niet kunnen betalen :Y)
We hebben een betaal- spaar- en extra betaal rekening. Van de extra betaal gaan alle vaste lasten af behalve het bedrag voor de boodschappen etc. Deze wordt automatisch over gemaakt naar de gewone betaal rekening. Ook ik heb een gat in mijn hand en nooit leren omgaan met geld dus ik vind het fijn om precies op een rekening te zien hoeveel geld we nog hebben ipv rekening te moeten houden dat er ook nog het tv abbo nog afgeschreven moet worden bijvoorbeeld.

Ik heb alles automatisch ingesteld wanneer het afgeschreven en bijgeboekt wordt dus dat is een kwestie van een keer uitrekenen en instellen en dan ben je klaar voor altijd. (tenzij er wat veranderd in de situatie).

Onze huisdieren betalen we wel samen, terwijl het eigenlijk mijn hond is en de kat is er ook door mij, tevens wil ik ook alleen zeer goed voer wat best prijzig is en verwen ik ze ook graag. Hier hebben we dus ook best wat geld voor gereserveerd staan per maand. Dit gaat niet elke maand op en wat er over blijft gaat naar het huisdierenspaarpotje voor wanneer ze weer geënt moeten worden of mocht er wat aan de hand zijn.

Ik voel me soms wel eens bezwaard dat ik de minste inbreng heb en eigenlijk voor de meeste uitgaven zorg :Y) Maar goed we leven toch samen en hij is blij als hij me ergens gelukkig mee kan maken en als de situatie omgekeerd zou zijn zou ik het ook voor hem doen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 09:27

Alles komt binnen op 1 rekening en daar wordt ook alles van betaald. Hebben wel beide een apart spaargedeelte, daar maak ik wat naar over als we wat over houden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 09:28

Een jaar terug studeerde mijn vriend ook nog dus toen was het gewoon anders. Nu een jaar later hebben we een beetje overzicht over de inkomsten. Ruzie over geld hebben we nooit(hebben sowieso nooit ruzie) maar ik ben zo zuinig dat als ik niet een vast bedrag voor mezelf op een rekening heb voor privé ik ook alles ga sparen. Voorheen leefde we dus van mijn salaris en zorgde ik dus ook voor alle financiële dingen waardoor we gewoon heel goed op geld moesten letten. Heeft niks met de relatie te maken maar met mij :+

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 09:28

1 gezamenlijke rekening waarop beide salarissen komen. Hier gaan alle vaste lasten vanaf inclusief sparen. Na alle vaste lasten blijft er een X bedrag over. Dit bedrag gaat door 2 en dat gaat wordt overgemaakt naar onze eigen privé rekening onder de noemer 'salaris'. Zo heeft een ieder zijn eigen geld te besteden.
Alles wat we meer over hebben door bv onregelmatigheid toeslag gaat naar een van onze spaardoelen.

Heel kort samengevat:
1 gezamenlijke rekening - vaste lasten = vrij te besteden / 2.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 10:11

Sinds ik samenwoon doen wij het zo;
- Ik heb een eigen betaalrekening waarop mijn loon binnenkomt en telefoonrekening af gaat.
- Daarnaast nog een spaarrekening met geld wat ik zelf gespaard heb voor mijn studie
- Hij heeft een eigen betaalrekening waar zijn loon op binnenkomt en sommige rekeningen af gaan.

We hebben een gezamenlijke rekening. Na aftrek van de rekeningen (telefoon, ziektekosten) maken wij het bedrag wat overblijft hiernaar over. Daarvan schrijven we een deel naar de gezamenlijke spaarrekening.

We betalen eigenlijk dus alles samen :)

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 10:18

Wij betalen ook alles samen, beide hetzelfde bedrag om vrij te besteden en sparen ook samen. :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 10:43

lieveli schreef:
Hier gaat alles op 1 grote hoop en als ik iets nodig heb dan koop ik het.

Dit dus.

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 11:33

Wij hebben een gezamenlijke betaalrekening en samen een spaarrekening, daarnaast beide onze eigen rekeningen. Hypotheek, verbouwing huis, verzekeringen, boodschappen, etentjes, vakanties etc gaan van de gezamenlijke rekening.

Salarissen komen binnen op onze eigen rekeningen. Iedere maand maken we een vast bedrag over naar de gezamenlijke rekening waar we ruim van kunnen leven. Omdat ik meer verdien leg ik ook het meeste in. Van onze eigen rekeningen betalen we OV abonnement, kleding, zorgverzekering, individuele uitjes etc. Voor ons werkt dit goed, nooit gezeur of discussies.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 12:34

Hier alles op 1 grote hoop. Samen een betaalrekening en samen een spaarrekening. Een tijdje terug wel heel even overwogen een aparte rekening te nemen ivm de (zeer grote :x ) erfenis van mijn vader maar langer dan een week heb ik daar niet over nagedacht. Wat van mij is is van hem :+ maar mijn man is niet materialistisch en geld kan hem gestolen worden.

Ik had een andere keuze gemaakt als hij een gat in zijn hand had of veel impulsaankopen deed.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 12:38

Ben echt verbaasd dat mensen een aparte rekening hebben met hun partner (gehuwd). Je bent getrouwd, sommige zelfs al kinderen hier en dan nog alles apart :+

Wij hebben samen 1 betaalrekening en 1 spaarrekening. Alles is van ons samen..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 12:43

Ik vind het anders ook best fijn om mijn eigen dingen te hebben

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 12:48

Qimm schreef:

Ik zie het niet als eigen en zijn dingen. Maar toen we nog niet getrouwd waren vond ik het wel makkelijker om hem dure cadeaus te geven. Dat was gewoon echt mijn geld en dat waren dingen die hij graag wilde hebben en zichzelf niet gunde. Nu ik zwanger ben en contract niet verlengd brengt hij het leeuwendeel binnen en dan vind ik dure cadeaus betaald van zijn eigen geld gewoon stom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 12:51

Mijn vriend is recruitment consultant en meer dan de helft van zijn inkomen is dus commissie en elke maand (totaal) anders. Best lastig om dan te bepalen wie wat betaalt :+ Momenteel hebben we beide onze eigen rekening waar ons salaris op gestort wordt en maakt hij 60% van onze vaste lasten over naar onze gemeenschappelijke rekening en ik 40%, de rest is voor onszelf. Hij verdient meestal een stuk meer dan 60% van ons gezamenlijke inkomen maar ik wil niet minder dan 40% betalen :+ Vakanties etc zijn meestal 50/50, boodschappen ook (daar hebben we een tweede gezamenlijke rekening voor waar we beiden £200 per maand op storten), hij betaalt etentjes en uitjes wat vaker dan ik.

Sparen doen we allebei apart, hoewel we op beide gezamenlijke rekeningen meer storten dan we uitgeven en we daar dus ook een buffertje opbouwen voor het huis etc.

Bij mijn vriend op kantoor heerst zelfs nogal het idee dat je je partner niet vertelt wat je verdient :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 12:57

Qimm schreef:

Ik zie het niet echt als 'mijn' of 'zijn' dingen.
Wij zijn samen, voeren samen een huishouden. We zorgen beide voor inkomen, en werken er samen voor.
Wat er dus op onze rekening komt, leven we samen van en ik zou het heel ongemakkelijk vinden als we dat gaan opsplitsen in 'mijn' en 'jouw'. Want je bent toch samen? Je deelt een leven samen, waarom dan niet het geld :?

Gescheiden rekeningen zijn voor mij echt een groot raadsel.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 13:00

Eigen rekening is ook nog eens handig om cadeaus te kopen zónder dat hij meteen al weet wat het is. :))

Maar wij gooien alle inkomsten (op dit moment alleen die van hem) op de gezamenlijke. Wat er aan het eind van de maand overblijft, daarvan gaat een deel op onze eigen rekening. Maar in het begin waren we daar heel 'streng' in, bv kleding van de eigen rekening, maar nu betalen we eigenlijk alles van de gezamenlijke. Wilde wel per se m'n eigen spaarrekening behouden, daar staat bijv mijn studiepotje op en die is gewoon gereserveerd voor m'n studie.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 13:00

Eens met Lieveli. En als hij wat nodig heeft koopt hij het ook.

En alles is zo mooi in evenwicht, we hebben allebei evenveel te besteden met alles op de grote hoop. Mocht hij iets onverstandig uit willen geven dan beïnvloed dat mij ook, en andersom. Niet dat wij nou zo vaak onverstandige beslissingen maken, maar het zorgt er wel voor dat je er net even iets langer over nadenkt of je iets daadwerkelijk nodig hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 13:18

Onze lonen worden op apparte rekeningen gestort. Wij hebben ook een apparte spaarrekening. Voor de vaste kosten hebben we een gezamelijke rekening waar we elk hetzelfde bedrag op storten. Moet er iets nieuws gekocht worden, storten we gewoon netjes elk de helft op de gezamelijke rekening.

Toen ik met mijn ex was, hadden we enkel gezamelijke rekeningen. Wil dat gezeik nooit meer, moest iedere uitgegeven cent verantwoorden. Nu doe ik lekker wat ik wil met mijn geld.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 13:42

Zijn gamepc (en xbox en playstation) zijn gitaren en versterkers zijn niet van ons, maar van hem. Ik kan en wil daar niets mee.
Net als hij niets kan en wil met mijn paard en alle toebehoren.
Ik zie niet waarom het een probleem is om dat op die manier te doen.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 13:56

Wij hebben onze eigen betaal en spaarrekening. Gewoon nooit veranderd vanuit het vrijgezelle leven :')

Mijn vriend betaalt vrijwel alle vaste lasten en ik de boodschappen en de meeste dingen voor onze dochter. Ook al hebben we aparte rekeningen, er is nooit gedoe over geld. Het is namelijk wel gewoon allemaal geld van ons samen.

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 14:05

Wij hebben allebei een rekening waar ons loon opkomt, van beide rekeningen gaan vaste lasten. Ik maak altijd eerst mijn eigen pas "leeg" en daarna ga ik verder met die van mn vriend. Mn vriend pint altijd gewoon wat zodat ie contant geld op zak heeft, ik doe toch altijd de boodschappen. Heeft ie meer geld nodig pakt die de pas. Zelfde principe eigenlijk van alles op een hoop en wie wat wil kopen koopt t gewoon. Gaat al 11 jaar goed zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 14:09

Ik werk halftijds, mijn vriend voltijds en onder buitenlands contract (offshore). Zijn loon is 4x hoger dan dat van mij.

Toch betalen we allebei hetzelfde bedrag op onze gezamenlijke rekening voor de vaste lasten zoals de boodschappen, w/g/l, telefoon/internet, en niet naar rato. Daarnaast krijgt hij redelijk wat extralegale voordelen van zijn werkgever (lease auto als hij thuis is, ziekteverzekering, pensioenfonds, bedrijf betaalt zijn belastingen op zijn loon) terwijl ik zelf de kosten moet dragen van mijn auto, mijn trailer, de paarden, ziekteverzekering etc.
Hij betaalt wel de hypotheek volledig zelf, maar het is dan ook zijn koophuis.

Hij kan bijgevolg ook een fiks pak meer sparen dan ik. Moest ik de paarden niet hebben, dan zou hij wel de boel op 1 hoop willen gooien denk ik. Nu niet, omdat ik gekozen heb om minder te gaan werken en de paarden wil houden.

Lijkt misschien een absurde regeling, maar ergens werkt het voor ons wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 14:28

Ik denk dat het sowieso ook iets is waar je als koppel volledig moet achter staan. Als je je niet goed voelt bij een gezamenlijke rekening moet je het niet doen want je verliest wel een stukje overzicht :)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 14:36

lieveli schreef:
Hier gaat alles op 1 grote hoop en als ik iets nodig heb dan koop ik het.

Ik zou dan altijd t gevoel hebben het te moeten vragen wanneer ik iets duurs voor mezelf wil kopen.
Heb jij/ jullie dat niet?

Of me schuldig voelen omdat die ander dan mee betaalt aan iets dat ik zo nodig wil hebben.