Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Iemand staat op uw adres ingeschreven
Lees voor
Als iemand bij de gemeente op hetzelfde adres staat ingeschreven als uzelf, is deze persoon misschien uw fiscale partner. Staan er meerdere personen op uw adres ingeschreven? Kijk dan bij Meerdere personen kunnen uw fiscale partner zijn.
Let op!
Bent u getrouwd of hebt u een geregistreerd partnerschap? Dan bent u altijd fiscale partners met uw echtgenoot of partner. Ook als er andere personen op uw adres staan ingeschreven.
Voorwaarden fiscaal partnerschap
U bent fiscale partners met een huisgenoot als u aan 1 van de volgende voorwaarden voldoet:
U bent allebei meerderjarig en hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten.
U hebt samen een kind.
1 van u heeft een kind van de ander erkend.
U bent bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners.
U bent samen eigenaar van een eigen woning waarin u allebei woont.
U bent allebei meerderjarig en op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven (samengesteld gezin).
Geldt deze situatie voor u? Maar verhuurt u een deel van uw woning aan degene met wie u op hetzelfde adres staat ingeschreven? Als er sprake is van verhuur op zakelijke gronden, dan bent u geen fiscale partners. U moet dan wel een schriftelijke huurovereenkomst hebben.
U bent meerderjarig en woont met een minderjarig kind in een opvangwoning of een huis voor beschermd wonen die u kreeg door de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. U bewoont die woning samen met een meerderjarige die volgens de gemeente ook op dat adres staat ingeschreven.
Wilt u met die persoon geen fiscale partners zijn? Dan moet u hiervoor samen een verzoek doen. Ook moet u voldoen aan een aantal voorwaarden.
U was het jaar ervoor al fiscale partners.
Let op!
Woont u samen met uw eigen kind of met 1 van uw ouders? Dan kunt u alleen maar fiscale partners zijn met deze persoon als u op 31 december van het jaar ervoor allebei 27 jaar of ouder was.
U kunt alleen maar fiscale partners zijn als uw huisgenoot niet ook de fiscale partner is van iemand anders.
Bent u het hele jaar fiscale partners of kiest u ervoor om het hele jaar als fiscale partners te worden beschouwd? Dan vult u uw aangifte anders in.
Vanaf wanneer bent u fiscale partners?
Voldoet u met uw huisgenoot aan 1 van de voorwaarden voor fiscaal partnerschap? Dan bent u fiscale partners vanaf het moment dat u samen op hetzelfde adres ingeschreven stond. Stond u het jaar ervoor al op hetzelfde adres ingeschreven? Dan ben u het hele jaar fiscale partners van elkaar.
Voorbeelden
U staat vanaf 15 mei met iemand samen ingeschreven. Op 1 december krijgt u met deze persoon een kind. U bent dan fiscale partners vanaf 15 mei.
U sluit op 2 februari een notarieel samenlevingscontract af. Uw partner komt op 10 februari bij u inwonen en staat vanaf die datum ook op uw adres ingeschreven. U bent dan fiscale partners vanaf 10 februari.
Wanneer bent u geen fiscale partners meer?
Uw fiscaal partnerschap eindigt zodra u niet meer samen op hetzelfde adres ingeschreven staat. Het maakt hierbij dus niet uit of u nog steeds aan 1 van de bovenstaande voorwaarden voldoet.
Voorbeelden
U hebt samen met een huisgenoot een huis gekocht waarin u samen gaat wonen. Vanaf 28 augustus staat deze huisgenoot niet meer op uw adres ingeschreven, maar u blijft nog wel samen eigenaar van het huis. U bent dan fiscale partners tot 28 augustus.
U staat samen met een huisgenoot op hetzelfde adres ingeschreven, maar hebt uw notarieel samenlevingscontract laten ontbinden. U blijft in dit geval fiscale partners totdat u niet meer samen ingeschreven staat.
Opname in een verzorgings- of verpleeghuis
Staat u niet meer op hetzelfde adres ingeschreven omdat 1 van u is opgenomen in een verzorgings- of verpleeghuis? Dan kunt u toch fiscale partners blijven. Kijk bij Opname in een verzorgings- of verpleeghuis voor meer informatie.
Monster_tos schreef:Als ik hem de helft (noem maar wat) van de hypotheek laat betalen is dit voor mij voordelig, aangezien ik elke keer een stukje meer aflos en het huis steeds meer van mij wordt. Terwijl hij elke maand het geld wat hij inlegt echt kwijt is, het levert hem immers niks op. Mochten we uit elkaar gaan heeft hij mij leuk geholpen met aflossen, en houdt hij er niks aan over.
Ik zie dat heel veel mensen wel mee betalen aan de hypotheek terwijl het niet op beide namen staat, maar hoe doen jullie dat dan mocht je uit elkaar gaan? Krijg je van je partner geld terug? Of is het gewoon pech en heb je in principe al die tijd gewoon gehuurd? Want zo bouw je als partner natuurlijk niks op.
Er is alleen een hypotheek, zit geen eigen geld in.
Ik zit te denken aan een gezamenlijke lopende rekening en een gezamenlijke spaarrekening. Of is dit overdreven? Lopend gebruiken we voor de vaste lasten, boodschappen, etc. Spaarrekening voor vakantie of eventueel een nieuw huis.
Daarnaast wil ik sowieso mijn eigen rekening houden, stukje eigen vind ik belangrijk.
Ik las ook een stukje over inkopen in het huis, hoe werkt dat precies? Voor als het over een tijdje nog steeds allemaal goed gaat en we serieus stappen willen nemen
Voor de mensen die gezamenlijke rekeningen hebben, leggen jullie daar de helft in of naar ratio? Persoonlijk spreekt naar ratio mij het meest aan.
Monster_tos schreef:Als ik hem de helft (noem maar wat) van de hypotheek laat betalen is dit voor mij voordelig, aangezien ik elke keer een stukje meer aflos en het huis steeds meer van mij wordt. Terwijl hij elke maand het geld wat hij inlegt echt kwijt is, het levert hem immers niks op. Mochten we uit elkaar gaan heeft hij mij leuk geholpen met aflossen, en houdt hij er niks aan over.
rina schreef:Mijn wederhelft en ik zijn al 13 jaar getrouwd. Wonen al 17 jaar samen. Hebben 1 jaar voordat we gingen trouwen een ander huis gekocht. Maar dat huis is van hem, blijft van hem en zal nooit van mij worden. Goed ik betaal dan ook niet mee in de hypotheek, maar ik mocht/kon/moest dan ook ophouden met werken toen wij samen gingen wonen (belastingtechnisch iets) Ik heb dus ook geen inkomen. Nou heb ik sinds 1 dag weer een baantje, minimale inkomsten, en dat geld zal ook gewoon in het huishouden vloeien maar dat is niet erg. Geld wat van mij is (ik heb nog geld van een erfenis te goed staan) blijft ook van mij. Daar komt hij ook niet aan, ook niet als dat vrijkomt.
Het is goed dingen samen te doen, te kopen, enz, maar het is ook goed om voor jezelf iets achter de hand te hebben en op te bouwen. Mocht het dan ooit eens fout gaan heb je tenminste nog iets om op terug te vallen.
Een huis op beide namen zetten zou ik dus nooit doen. Wat al gezegd is, als jullie niet samen daar zouden wonen moest hij ook huur betalen. Dus zie die maandelijkse bijdrage gewoon als huur.
Lieke schreef:Ik zou hem niet aan de volledige hypotheeklasten mee laten betalen, maar alleen aan het rentegedeelte. Het is inderdaad niet eerlijk om hem ook mee te laten betalen aan het aflossen.
In een later stadium kun je inderdaad kijken jullie het huis ook op beide namen laten zetten.
Verder inderdaad een gezamenlijke rekening, dan kun je samen afspreken of je dat 50/50 doet of naar rato inlegt. Je merkt vanzelf wel hoeveel je ongeveer nodig hebt. Het is wel handig om ook samen wat te sparen.
Kelly_Taco schreef:rina schreef:Mijn wederhelft en ik zijn al 13 jaar getrouwd. Wonen al 17 jaar samen. Hebben 1 jaar voordat we gingen trouwen een ander huis gekocht. Maar dat huis is van hem, blijft van hem en zal nooit van mij worden. Goed ik betaal dan ook niet mee in de hypotheek, maar ik mocht/kon/moest dan ook ophouden met werken toen wij samen gingen wonen (belastingtechnisch iets) Ik heb dus ook geen inkomen. Nou heb ik sinds 1 dag weer een baantje, minimale inkomsten, en dat geld zal ook gewoon in het huishouden vloeien maar dat is niet erg. Geld wat van mij is (ik heb nog geld van een erfenis te goed staan) blijft ook van mij. Daar komt hij ook niet aan, ook niet als dat vrijkomt.
Het is goed dingen samen te doen, te kopen, enz, maar het is ook goed om voor jezelf iets achter de hand te hebben en op te bouwen. Mocht het dan ooit eens fout gaan heb je tenminste nog iets om op terug te vallen.
Een huis op beide namen zetten zou ik dus nooit doen. Wat al gezegd is, als jullie niet samen daar zouden wonen moest hij ook huur betalen. Dus zie die maandelijkse bijdrage gewoon als huur.
Maar dan hoop ik wel dat jullie goede huwelijksvoorwaarden en testament hebben opgemaakt zodat hij niet met lege handen achterblijft mocht hij komen te overlijden?!
rina schreef:rina schreef:Mijn wederhelft en ik zijn al 13 jaar getrouwd. Wonen al 17 jaar samen. Hebben 1 jaar voordat we gingen trouwen een ander huis gekocht. Maar dat huis is van hem, blijft van hem en zal nooit van mij worden. Goed ik betaal dan ook niet mee in de hypotheek, maar ik mocht/kon/moest dan ook ophouden met werken toen wij samen gingen wonen (belastingtechnisch iets) Ik heb dus ook geen inkomen. Nou heb ik sinds 1 dag weer een baantje, minimale inkomsten, en dat geld zal ook gewoon in het huishouden vloeien maar dat is niet erg. Geld wat van mij is (ik heb nog geld van een erfenis te goed staan) blijft ook van mij. Daar komt hij ook niet aan, ook niet als dat vrijkomt.
Ehm ik geloof dat als hij komt te overlijden hij er sowieso niks meer aan heeft![]()
![]()
![]()
Maar ik snap dat je mij bedoeld, en ja er is een testament, van beide kanten zelfs, dat is ook allemaal goed geregeldMaar mocht hij komen te overlijden voor mij dan zal ik toch het huis moeten verkopen. Dat kan ik alleen toch niet betalen. Andersom mocht ik eerder overlijden kan hij nog steeds niet aan mijn geld komen
miccamaaike schreef:Jemig dit voelt echt ontzettend koeltjes. Ik snap echt niet dat je dit zo wilt. Je bent al zo lang samen, dan wil je toch kunnen zeggen dat het huis van jullie samen is. En als jij overlijdt dan is het toch ook prima dat je eigen man erfgenaam is. Jeetje wat is dit berekenend zeg.