Samenwonen.... HELP

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:14

Het huis op zijn naam zetten boor de helft heeft ook nog wel wat voeten in de aarde.
Je huidige financiering zal moeten worden overgesloten of minstens ook op zijn naam middels onderhandse stukken van de bank.
Dat laatste zijn banken niet meer happig op dus krijg je ook kosten van een nieuwe hypotheek.
Hij moet jou een koopsom betalen (wat waarschijnlijk uit de hypotheek zal komen) en hij moet 2% overdrachtsbelasting betalen over de helft van de waarde van de woning.

Juist voor dit soort zaken kun je ook een samenlevingscontract opstellen om dingen omtrent het huis te regelen of een testament.

Maar voorlopig zou ik het huis zeker op je eigen naam laten staan.
Bedenk je wel dat hij na 3 maanden huurbescherming heeft als hij iedere maand geld maar jou over maakt alszijnde huur en je hem er dus niet zomaar meer uit krijgt op het moment dat jij dit wil.

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:15

Mijn vriend betaald de hypotheek en het onderhoud aan het huis (en andere kosten die direct gelinkt zijn aan het huis). Gezamenlijke rekening storten we allebei hetzelfde bedrag op en daar betalen we dan GWL, boodschappen, tv/internet, verzekeringen, auto e.d. van (dus de dingen waar ik ook gebruik van maak). In verhouding betaald hij dus meer, maar hij verdiend ook meer (ik studeer nog) en het is 'zijn' huis (ik ben alles kwijt mochten we uit elkaar gaan).

Persoonlijke uitgaven gaan van onze eigen rekeningen, hier wordt ook het salaris op gestort. Plan is wel om een gezamenlijke spaarrekening te openen (o.a. voor vakanties), maar dit zou ik met een half jaar nog te snel vinden. Als we gaan verhuizen (waarschijnlijk binnen 5 jaar) komt het huis/hypotheek wel op beide namen te staan en zullen we alles naar rato gaan verdelen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:18

Ik zou hem niet aan de volledige hypotheeklasten mee laten betalen, maar alleen aan het rentegedeelte. Het is inderdaad niet eerlijk om hem ook mee te laten betalen aan het aflossen.

In een later stadium kun je inderdaad kijken jullie het huis ook op beide namen laten zetten.

Verder inderdaad een gezamenlijke rekening, dan kun je samen afspreken of je dat 50/50 doet of naar rato inlegt. Je merkt vanzelf wel hoeveel je ongeveer nodig hebt. Het is wel handig om ook samen wat te sparen.

En verder afspraken maken, wat vind jij belangrijk, wat vind hij belangrijk. Wat verwachten jullie van elkaar in het huishouden? Je hoeft niet alles in detail uit te werken, maar het kan wel handig zijn om het hier even over te hebben.

Zelf hebben wij nooit een samenlevingscontract oid afgesloten, omdat we weinig vermogen hadden en niet verwachten dat er iets mis zou gaan. Nu zijn we getrouwd (na 6 jr samen wonen) en is alles geregeld. Maar het is wel slim om hier iig het even samen over te hebben of je iets wil regelen of niet.

Omdat hij bij jou intrekt is het misschien ook het overwegen waard het huis anders in te richten oid, zodat het echt het huis van jullie samen wordt en hij niet het gevoel heeft dat hij in jouw huis woont.

Verder veel plezier met het samenwonen!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:21

Ik ben van mening dat de helft vd hypotheek meebetalen dan als een soort huur wordt gezien. Anderzijds heeft hij geen onkosten aan het huis als er iets kapot is of qua onderhoud. Ook kan hij zijn spullen pakken en vertrekken, het geeft ook een stukje vrijheid. Als hij alleen gwl zou betalen dan woont hij wel erg goedkoop, kan hij dik sparen en jij niet. Dat vind ik ook maar een scheve verhouding.

Als je het huis op naam zet en je gaat uit elkaar ben je beiden verantwoordelijk voor de hypotheek aflossing, zit je met verkoop, schulden aan elkaar vast. Iets om goed over na te denken.

Ik dacht ook dat als je samenwoont dat je fiscale partners bent dus even gegoogled:

Citaat:
Iemand staat op uw adres ingeschreven
Lees voor
Als iemand bij de gemeente op hetzelfde adres staat ingeschreven als uzelf, is deze persoon misschien uw fiscale partner. Staan er meerdere personen op uw adres ingeschreven? Kijk dan bij Meerdere personen kunnen uw fiscale partner zijn.

Let op!
Bent u getrouwd of hebt u een geregistreerd partnerschap? Dan bent u altijd fiscale partners met uw echtgenoot of partner. Ook als er andere personen op uw adres staan ingeschreven.

Voorwaarden fiscaal partnerschap

U bent fiscale partners met een huisgenoot als u aan 1 van de volgende voorwaarden voldoet:

U bent allebei meerderjarig en hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten.
U hebt samen een kind.
1 van u heeft een kind van de ander erkend.
U bent bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners.
U bent samen eigenaar van een eigen woning waarin u allebei woont.
U bent allebei meerderjarig en op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven (samengesteld gezin).
Geldt deze situatie voor u? Maar verhuurt u een deel van uw woning aan degene met wie u op hetzelfde adres staat ingeschreven? Als er sprake is van verhuur op zakelijke gronden, dan bent u geen fiscale partners. U moet dan wel een schriftelijke huurovereenkomst hebben.
U bent meerderjarig en woont met een minderjarig kind in een opvangwoning of een huis voor beschermd wonen die u kreeg door de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. U bewoont die woning samen met een meerderjarige die volgens de gemeente ook op dat adres staat ingeschreven.
Wilt u met die persoon geen fiscale partners zijn? Dan moet u hiervoor samen een verzoek doen. Ook moet u voldoen aan een aantal voorwaarden.
U was het jaar ervoor al fiscale partners.
Let op!
Woont u samen met uw eigen kind of met 1 van uw ouders? Dan kunt u alleen maar fiscale partners zijn met deze persoon als u op 31 december van het jaar ervoor allebei 27 jaar of ouder was.

U kunt alleen maar fiscale partners zijn als uw huisgenoot niet ook de fiscale partner is van iemand anders.

Bent u het hele jaar fiscale partners of kiest u ervoor om het hele jaar als fiscale partners te worden beschouwd? Dan vult u uw aangifte anders in.

Vanaf wanneer bent u fiscale partners?

Voldoet u met uw huisgenoot aan 1 van de voorwaarden voor fiscaal partnerschap? Dan bent u fiscale partners vanaf het moment dat u samen op hetzelfde adres ingeschreven stond. Stond u het jaar ervoor al op hetzelfde adres ingeschreven? Dan ben u het hele jaar fiscale partners van elkaar.

Voorbeelden
U staat vanaf 15 mei met iemand samen ingeschreven. Op 1 december krijgt u met deze persoon een kind. U bent dan fiscale partners vanaf 15 mei.

U sluit op 2 februari een notarieel samenlevingscontract af. Uw partner komt op 10 februari bij u inwonen en staat vanaf die datum ook op uw adres ingeschreven. U bent dan fiscale partners vanaf 10 februari.

Wanneer bent u geen fiscale partners meer?

Uw fiscaal partnerschap eindigt zodra u niet meer samen op hetzelfde adres ingeschreven staat. Het maakt hierbij dus niet uit of u nog steeds aan 1 van de bovenstaande voorwaarden voldoet.

Voorbeelden
U hebt samen met een huisgenoot een huis gekocht waarin u samen gaat wonen. Vanaf 28 augustus staat deze huisgenoot niet meer op uw adres ingeschreven, maar u blijft nog wel samen eigenaar van het huis. U bent dan fiscale partners tot 28 augustus.

U staat samen met een huisgenoot op hetzelfde adres ingeschreven, maar hebt uw notarieel samenlevingscontract laten ontbinden. U blijft in dit geval fiscale partners totdat u niet meer samen ingeschreven staat.

Opname in een verzorgings- of verpleeghuis

Staat u niet meer op hetzelfde adres ingeschreven omdat 1 van u is opgenomen in een verzorgings- of verpleeghuis? Dan kunt u toch fiscale partners blijven. Kijk bij Opname in een verzorgings- of verpleeghuis voor meer informatie.

iirrssjjee

Re: Samenwonen.... HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:24

Ik zou het huis in ieder geval op jouw naam laten! Mocht het misgaan (wat heel goed kan als je nog maar kort samen bent en net gaat samenwonen) heeft hij namelijk recht op de helft!

Wij zijn samen vanuit het ouderlijk huis gaan samenwonen, maar wel alles op 1 naam, voor het geval het mis zou gaan, dat je geen gedoe hebt dat iemand het niet meer kon betalen, of wat dan ook.
Wij hadden een gezamenlijke rekening en stortte elke maamd geld erop naar rato van inkomen. Hiervan werden alle vaste lasten betaald en de boodschappen enz. Dit werkte voor ons ideaal!
Nu hebben we samen een huis gekocht, dat is wel op beider naewn, maar we zijn inmiddels ook al 4,5 jaar samen en hebben daarvoor 1,5 jaar samengewoond

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:42

Monster_tos schreef:
Als ik hem de helft (noem maar wat) van de hypotheek laat betalen is dit voor mij voordelig, aangezien ik elke keer een stukje meer aflos en het huis steeds meer van mij wordt. Terwijl hij elke maand het geld wat hij inlegt echt kwijt is, het levert hem immers niks op. Mochten we uit elkaar gaan heeft hij mij leuk geholpen met aflossen, en houdt hij er niks aan over.

Ik zie dat heel veel mensen wel mee betalen aan de hypotheek terwijl het niet op beide namen staat, maar hoe doen jullie dat dan mocht je uit elkaar gaan? Krijg je van je partner geld terug? Of is het gewoon pech en heb je in principe al die tijd gewoon gehuurd? Want zo bouw je als partner natuurlijk niks op.
Er is alleen een hypotheek, zit geen eigen geld in.

Ik zit te denken aan een gezamenlijke lopende rekening en een gezamenlijke spaarrekening. Of is dit overdreven? Lopend gebruiken we voor de vaste lasten, boodschappen, etc. Spaarrekening voor vakantie of eventueel een nieuw huis.
Daarnaast wil ik sowieso mijn eigen rekening houden, stukje eigen vind ik belangrijk.

Ik las ook een stukje over inkopen in het huis, hoe werkt dat precies? Voor als het over een tijdje nog steeds allemaal goed gaat en we serieus stappen willen nemen :)

Voor de mensen die gezamenlijke rekeningen hebben, leggen jullie daar de helft in of naar ratio? Persoonlijk spreekt naar ratio mij het meest aan.

Wij hebben samen afgesproken dat als we voor januari uit elkaar zouden gaan, ik hem het deel teruggeef wat hij heeft afbetaald aan mijn hypotheek. Het rentedeel laten we zo. Als hij ergens anders zou wonen, had hij ook iets moeten betalen aan huur. Dus zien het meer als huur/leefgeld.

Inkopen hebben we ons nog niet super in verdiept, maar in principe kan de hypotheek dan worden overgezet op ons alletwee ipv op alleen mij.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:46

Hij betaalt nu toch ook huur? Waarom dan niet als hij bij jou intrekt? Nu bouwt hij ook niks op. Dus de helft van de hypotheeklasten is dan soort van huur.
Ik ben bij mijn vriend ingetrokken in zijn koophuis en wij hebben alle vaste lasten van het huis gewoon 50/50 gesplitst. Ik betaal dus ook mee aan de aflossing, maar ik zie dat als huur die ik anders ook kwijt zou zijn.
Daartegenover staat dat als we dit huis verkopen en er restwaarde op zit, dit mee gaat in de financiering van een huis van ons samen, dus daarmee is mijn bijdrage in dit huis dan niet verloren.

Verder hebben wij een gezamenlijke betaalrekening voor vaste lasten en boodschappen. En een gezamenlijke spaarrekening voor als de wasmachine oid kapot gaat. En verder ieder onze eigen rekeningen voor eigen auto en hobby's enzo.

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:56

Ik ga mee met Sannanasje.

Vorig jaar in september is mijn vriend bij mijn koophuis ingetrokken. We verdelen alle woonlasten door de helft (hypotheek, gas, water, licht, verzekeringen voor het huis, etc.). Dit maakt hij naar mij over.
Inderdaad als een soort van huur, omdat hij anders ook iets zou moeten betalen. Daarnaast hebben we ook afgesproken dat teruggaven (afrekening stookkosten VVE, teruggave energievoorschot, verschil bruto-netto hypotheek) dan ook voor ons gezamenlijk zijn.
Naast beide onze eigen rekening hebben we een gezamenlijke rekening voor boodschappen, vakanties, etc.

We hebben nu, driekwart jaar later, samen een huis gekocht. De overwaarde van mijn huis gaat mee in de financiering van het nieuwe huis en hij legt een soortgelijk bedrag in voor klussen etc.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:03

Hoi,

De situatie toen: ik een eigen huis, hij kwam bij mij in.
Wij hebben het toen zo opgelost:

Ik betaalde de hypotheek. Gezamenlijk de vaste lasten. Kregen we geld terug dan was dat voor de gezamenlijke rekening.( g/w/l, woonverzekering, UPC) Hij stortte het bedrag wat ik betaalde aan hypotheek op de gezamenlijke rekening en daar deden we dan de boodschappen/ leuke dingen van.

Wij betaalden onze eigen ziektenkostenverz, telefoon rekening ed. Wij hadden een gezamenlijke rekening en zelf onze eigen doorlopende rekening en spaarrekeningen.

Nu hebben we samen een huis gekocht en storten nu allebei hetzelfde bedrag naar de gezamenlijke rekening. Daar word alles van betaald voor het huis en boodschappen. En betalen gewoon onze eigen ziektekosten, telefoon ed. Ook hebben we onze eigen rekeningen behouden. We vinden het allebei fijn om eigen financiën te hebben en te houden.

Misschien heb je hier wat aan. Veel samenwoon plezier!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:04

Mijn wederhelft en ik zijn al 13 jaar getrouwd. Wonen al 17 jaar samen. Hebben 1 jaar voordat we gingen trouwen een ander huis gekocht. Maar dat huis is van hem, blijft van hem en zal nooit van mij worden. Goed ik betaal dan ook niet mee in de hypotheek, maar ik mocht/kon/moest dan ook ophouden met werken toen wij samen gingen wonen (belastingtechnisch iets ;-) ) Ik heb dus ook geen inkomen. Nou heb ik sinds 1 dag weer een baantje, minimale inkomsten, en dat geld zal ook gewoon in het huishouden vloeien maar dat is niet erg. Geld wat van mij is (ik heb nog geld van een erfenis te goed staan) blijft ook van mij. Daar komt hij ook niet aan, ook niet als dat vrijkomt.
Het is goed dingen samen te doen, te kopen, enz, maar het is ook goed om voor jezelf iets achter de hand te hebben en op te bouwen. Mocht het dan ooit eens fout gaan heb je tenminste nog iets om op terug te vallen.
Een huis op beide namen zetten zou ik dus nooit doen. Wat al gezegd is, als jullie niet samen daar zouden wonen moest hij ook huur betalen. Dus zie die maandelijkse bijdrage gewoon als huur.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:05

Monster_tos schreef:
Als ik hem de helft (noem maar wat) van de hypotheek laat betalen is dit voor mij voordelig, aangezien ik elke keer een stukje meer aflos en het huis steeds meer van mij wordt. Terwijl hij elke maand het geld wat hij inlegt echt kwijt is, het levert hem immers niks op. Mochten we uit elkaar gaan heeft hij mij leuk geholpen met aflossen, en houdt hij er niks aan over.

Ik zou je niet baseren op je hypotheek - maar op de huur die hij tot voor kort betaalde. Daar wat vanaf doen (15%). Ondertussen draag jij het volledige risico en hij niets. Lijkt me voordeel genoeg toch?

Heb net hetzelfde gedaan met mijn toenmalige vriend. Ik verwachte dat hij mij meehelp met sommige taken (bv opknapwerkjes waar er 2 personen voor nodig was, of mannenkracht) maar hij wat niet verantwoordelijk voor de kosten hiervan. Ook reparaties betaalde ik. Normale maandelijkste lasten splitsen we gewoon in 2. Wij hebben nooit een gezamelijke rekening gehad.

Wat is "naar ratio?"

Pas na 3 jaar heb ik hem aangeboden om zich in te kopen. Da heeft jij niet gedaan, wat deze regeling kwam hem even goed uit.

Jullie zijn pas 6 maanden samen. Ik zou gewoon zoveel mogelijk apart houden.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:07

Ik kom uit een echtscheidingssituatie waarbij we samen een koophuis hadden die we met schuld moesten verkopen. Dit was een behoorlijk bedrag. Met mijn huidige partner heb ik er voor gekozen het huis niet op mijn naam te laten zetten. Ten eerste was het voor mij moeilijk om een hypotheek te krijgen en zit er van hem veel eigen geld in. Zou niet helemaal eerlijk voelen dan. In plaats daarvan stort ik maandelijks een bedrag naar een gezamelijke rekening waar de vaste lasten af gaat en doe ik de helft van de boodschappen betalen. Verder heb ik gewoon mijn eigen rekenening voor mijn paarden en mijn eigen lasten (verzekeringen, auto, kleding enz) Nadeel: als we uit elkaar gaan heb ik niet veel (maar dat was met mijn scheiding net zo goed het geval) Hij heeft altijd hard gewerkt voor zijn geld en ik vind niet dat ik daar recht op heb. Wij zijn overigens geen fiscaal partners gezien hij een eigen bedrijf heeft. Staan wel ingeschreven op 1 adres. Samenlevingscontract hebben we ook niet

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:09

Als je hulp wil om te bereken wat een goede huurprijs zou zijn moet je maar een PB sturen. Soms is het handing dat er even iemand objectief meekijkt. Het is vast mogelijk om een regeling te vinden die voor jullie alle2 goed uit komt :j

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:21

Wij hebben het hier zo geregeld:
Ik ben geen eigenaar (en zal dat ook nooit worden) van het huis en zal dus nooit een cent betalen aan hypotheekkosten.
Ik betaal de boodschappen (ook voor zijn kinderen wanneer die er zijn)
Ik betaal de verzekeringen van het huis, WA, en de auto's
Ik betaal de benzine van de auto's (ook als hij erin rijd als hij naar cursus moet of de kinderen gaat halen en brengen)

Hij betaald de hypotheek, de wegenbelastingen van de auto's, water, gas en elektra (dit ook omdat dit gecombineerd is met de zaak)

Meubels en aankleding van het huis betaal ik, de vaste dingen in huis (vloer, verf e.d. ) betaald hij.

Dit werkt voor ons goed

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:23

Wij wonen in een gekocht app. Mijn vriend betaald de hypotheek en is ook echt van hem betaal ik niet aan mee, wat ik wel betaal zijn een deel van de service kosten en de helft van boodschappen.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:25

rina schreef:
Mijn wederhelft en ik zijn al 13 jaar getrouwd. Wonen al 17 jaar samen. Hebben 1 jaar voordat we gingen trouwen een ander huis gekocht. Maar dat huis is van hem, blijft van hem en zal nooit van mij worden. Goed ik betaal dan ook niet mee in de hypotheek, maar ik mocht/kon/moest dan ook ophouden met werken toen wij samen gingen wonen (belastingtechnisch iets ;-) ) Ik heb dus ook geen inkomen. Nou heb ik sinds 1 dag weer een baantje, minimale inkomsten, en dat geld zal ook gewoon in het huishouden vloeien maar dat is niet erg. Geld wat van mij is (ik heb nog geld van een erfenis te goed staan) blijft ook van mij. Daar komt hij ook niet aan, ook niet als dat vrijkomt.
Het is goed dingen samen te doen, te kopen, enz, maar het is ook goed om voor jezelf iets achter de hand te hebben en op te bouwen. Mocht het dan ooit eens fout gaan heb je tenminste nog iets om op terug te vallen.
Een huis op beide namen zetten zou ik dus nooit doen. Wat al gezegd is, als jullie niet samen daar zouden wonen moest hij ook huur betalen. Dus zie die maandelijkse bijdrage gewoon als huur.

Maar dan hoop ik wel dat jullie goede huwelijksvoorwaarden en testament hebben opgemaakt zodat hij niet met lege handen achterblijft mocht hij komen te overlijden?!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:33

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:39

Lieke schreef:
Ik zou hem niet aan de volledige hypotheeklasten mee laten betalen, maar alleen aan het rentegedeelte. Het is inderdaad niet eerlijk om hem ook mee te laten betalen aan het aflossen.

In een later stadium kun je inderdaad kijken jullie het huis ook op beide namen laten zetten.

Verder inderdaad een gezamenlijke rekening, dan kun je samen afspreken of je dat 50/50 doet of naar rato inlegt. Je merkt vanzelf wel hoeveel je ongeveer nodig hebt. Het is wel handig om ook samen wat te sparen.

Zo hebben wij het ook geregeld. Mijn huis dus ik betaal ook het onderhoud etc. Opbrengsten na verkoop zijn dan ook voor mij. Als we samen gaan kopen delen we alles. Huis op naam zetten is voor ons niet aan de orde.

Ook een gezamenlijke rekening voor vaste lasten die we delen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:57

Kelly_Taco schreef:
rina schreef:

Maar dan hoop ik wel dat jullie goede huwelijksvoorwaarden en testament hebben opgemaakt zodat hij niet met lege handen achterblijft mocht hij komen te overlijden?!

Ehm ik geloof dat als hij komt te overlijden hij er sowieso niks meer aan heeft :+ :D ;)

Maar ik snap dat je mij bedoeld, en ja er is een testament, van beide kanten zelfs, dat is ook allemaal goed geregeld ;) Maar mocht hij komen te overlijden voor mij dan zal ik toch het huis moeten verkopen. Dat kan ik alleen toch niet betalen. Andersom mocht ik eerder overlijden kan hij nog steeds niet aan mijn geld komen :+

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 14:00

Dank jullie wel allemaal! We gaan met de verschillende opties om tafel en gaan gewoon kijken wat voor ons het beste past, en wat voor ons goed voelt :)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 14:20

rina schreef:
rina schreef:

Ehm ik geloof dat als hij komt te overlijden hij er sowieso niks meer aan heeft :+ :D ;)

Maar ik snap dat je mij bedoeld, en ja er is een testament, van beide kanten zelfs, dat is ook allemaal goed geregeld ;) Maar mocht hij komen te overlijden voor mij dan zal ik toch het huis moeten verkopen. Dat kan ik alleen toch niet betalen. Andersom mocht ik eerder overlijden kan hij nog steeds niet aan mijn geld komen :+

Jemig dit voelt echt ontzettend koeltjes. Ik snap echt niet dat je dit zo wilt. Je bent al zo lang samen, dan wil je toch kunnen zeggen dat het huis van jullie samen is. En als jij overlijdt dan is het toch ook prima dat je eigen man erfgenaam is. Jeetje wat is dit berekenend zeg.

Hier samen een huis en allebei een overlijdensrisico verzekering die dusdanig uitkeert dat de ander niet weg hoeft. Ik kan me echt niet bedenken dat je getrouwd en al dat niet geregeld hebt en dat je het blijkbaar wel prima vindt dat de ander eigenlijk een beetje berooid achter blijft.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 14:32

Als een ander zich hier goed bij voelt, geen probleem, toch? Ik vind niet dat je echt kan oordelen over hoe anderen hun zaken regelen, omdat dat echt oordelen is over hoe iemand in het leven staat imo.

Wij wonen samen en hebben een gezamelijke rekening waarop we iedere maand een bedrag storten. Daarvan betalen we de kosten voor het appartement en dingen die we gezamelijk doen (boodschappen, maar ook uit eten of spullen voor het appartement kopen). Lonen etc worden op onze individuele rekening gestort en we behouden onze eigen rekeningen om persoonlijke aankopen (kledij enz) te betalen. We hebben ook ieder een spaarrekening.

Volgend jaar gaan we trouwen en we zijn ook op zoek naar een huis om te kopen, dan gaan we alles qua hypotheek enz gewoon 50/50 doen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 14:39

Ik woon al 1.5 jaar samen met mn vriend waarvan al bijna 8 jaar samen.

Wij hrbbrn geen samenlevingscontract en ook geen gezamelijke rekening. De huurwoning staat op zijn naam en de rekeningen worden gezamelijk betaald.

Ik studeer nog.

Ikm zou je vriend bij jou laten inschrijven als woonadres. Anderd is hij officieel dakloos. Ik zou geen gezamelijke rekening openen en ook geen samenlevingscontract. Dan zit je aan allerlei verplichtingen vast die financieel technisch misschien minder handig zijn zoals bijv. De belasting.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 16:15

Wij huren momenteel, op zijn naam. :)
We hebben de gezamelijke vaste lasten berekend en betalen daar beide de helft van.
Wij hebben een gezamelijke rekening voor de vaste lasten & alles wat over blijft gaan we op een gezamelijke spaarrekening zetten :)
Verder hebben we beide nog onze eigen rekening & spaarrekening.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 16:29

miccamaaike schreef:
Jemig dit voelt echt ontzettend koeltjes. Ik snap echt niet dat je dit zo wilt. Je bent al zo lang samen, dan wil je toch kunnen zeggen dat het huis van jullie samen is. En als jij overlijdt dan is het toch ook prima dat je eigen man erfgenaam is. Jeetje wat is dit berekenend zeg.

Mag jij berekenend en koeltjes vinden. Wij vinden het beide zakelijk, en ja zo zitten wij beide nu eenmaal in elkaar. Zelfs na 15 jaar kan een huwelijk nog op de klippen lopen, en op deze manier is er geen ruzie over de materiële zaken. Dus berekenend ja mss wel, maar aan de andere kant helpt het ook mocht het fout lopen. Persoonlijk vind ik dat er veel te makkelijk over dat samendoen gedaan wordt. En als het dan fout loopt is het een gevecht ohne ende omdat beide partijen vinden dat ze er recht op hebben. Beide hebben dus hun voors en tegens ;)
Ik kan het je zelfs nog fijner vertellen, mijn zus heeft wel haar deel aan erfenis gehad, heeft een huis op naam gekregen, is na 10 jaar gescheiden en einde liedje is dat ze het huis overgedaan heeft aan dr ex omdat ze zelf het niet kon betalen. Die zit nu fijn weer in een huurhuis en heeft niks meer. Ben je dan blij? Het huis zou en zal dan wel de erfenis voor haar kinderen worden, maar als dr ex het in de tussentijd verkoopt heeft zij daar niks over te zeggen.