Baan in het westen, woonachtig in het noorden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:09

Thanks voor alle reacties :)

Ik ben er nog niet helemaal over uit, deze vacature kent projecten in Nederland (ook in Groningen, dus dat is dan weer dichtbij) Maar ik wil juist het internationale doen, langere tijd op een project in het buitenland zitten. Dat is juist wat me enthousiast heeft gemaakt voor dit bedrijf/deze branche :j Misschien is het juist handig om via deze functie in te stromen, anderzijds kan ik ook wachten tot er een betere langs komt. Nu zit ik 5 dagen per week op hetzelfde kantoor, met altijd dezelfde collega's om me heen. Ik wil daarin ook juist wat anders, daarom lijkt dit projectwerk me leuk, meer variatie.

Vwb sociaal leven ed. Vorig jaar ben ik gescheiden en heb toen heel erg gemerkt dat je zelf iets van je leven moet maken, anderen gaan gewoon door met wat ze doen en eigenlijk sta je gewoon op jezelf op zo'n moment. Toen is ook, mede door die kennis, het idee ontstaan om het over een andere boeg te gooien. Ik zie het ook als een investering in de toekomst, daar heb ik best iets voor over. Een kinderwens heb ik niet en ook geen relatie, dus eigenlijk kan ik juist nu alle kanten op :j

Afhankelijk wat er op mijn pad komt kan ik dan altijd nog beslissen of ik helemaal verkas of niet. Mijn huis hier is niet duur en ben ik eventueel zo kwijt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:16

Ik heb een tijd Groningen Deventer gedaan en Deventer Amsterdam.

6 jaar Groningen Deventer( 3x per week , 2x thuiswerken) was minder zwaar dan een jaar Deventer Amsterdam ( bijna dagelijks).
Ik moest vanuit mijn werkplek dan ook weer heel Europa door dus het reizen werd op een gegeven moment te zwaar en ben 3 jaar geleden hierheen verhuisd met m'n gezin.

Maarrrrrrrr ik zou het zo weer doen. Voor een geweldige baan is het de moeite waard. Het is niet het einde van de wereld. Luisterboeken ( amazon Audible ) of podcasts in de auto en je steekt er nog wat van op ook.

( ik deed dit overigens met 2 kinderen en eigen paard )

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:18

Als ik het zo lees ben jij sowieso wel opzoek naar meer dynamiek in je leven met buitenland projecten etc.
Daar herken ik mezelf ook wel in. De beren op de weg die anderen zien, trekken mij juist :+
Het financiële sommetje van een huis + elders overnachten kan je makkelijk maken en als dat uitkan, waarom niet?
Zeker omdat je nu ongebonden bent zou ik het ook als een gave kans zien. Verhuizen kan altijd nog.

Ik heb in een hotel gewerkt waar we ook 2 avonden per week een vaste gast hadden en ik had een docent die met z'n gezin in Brussel woonde en met de motor op en neer ging (vaak bleef hij ook wel overnachten). De motor scheelde blijkbaar noemenswaardig in de drukke Brussel/Antwerpen/Rotterdam files.

Afhankelijk van hoe vaak je zou moeten reizen, is de afstand naar Schiphol ook nog wel een dingetje en hoe zou je werk daarmee omgaan.
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 19-07-17 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:20

Relaxed schreef:
Thanks voor alle reacties :)

Ik ben er nog niet helemaal over uit, deze vacature kent projecten in Nederland (ook in Groningen, dus dat is dan weer dichtbij) Maar ik wil juist het internationale doen, langere tijd op een project in het buitenland zitten. Dat is juist wat me enthousiast heeft gemaakt voor dit bedrijf/deze branche :j Misschien is het juist handig om via deze functie in te stromen, anderzijds kan ik ook wachten tot er een betere langs komt. Nu zit ik 5 dagen per week op hetzelfde kantoor, met altijd dezelfde collega's om me heen. Ik wil daarin ook juist wat anders, daarom lijkt dit projectwerk me leuk, meer variatie.

Vwb sociaal leven ed. Vorig jaar ben ik gescheiden en heb toen heel erg gemerkt dat je zelf iets van je leven moet maken, anderen gaan gewoon door met wat ze doen en eigenlijk sta je gewoon op jezelf op zo'n moment. Toen is ook, mede door die kennis, het idee ontstaan om het over een andere boeg te gooien. Ik zie het ook als een investering in de toekomst, daar heb ik best iets voor over. Een kinderwens heb ik niet en ook geen relatie, dus eigenlijk kan ik juist nu alle kanten op :j

Afhankelijk wat er op mijn pad komt kan ik dan altijd nog beslissen of ik helemaal verkas of niet. Mijn huis hier is niet duur en ben ik eventueel zo kwijt :j

Je hebt je keuze al gemaakt he :D Hoewel het zo zeer nieteens met de baan te maken heeft geloof ik ;) Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:24

MariekeS_ schreef:
Als ik het zo lees ben jij sowieso wel opzoek naar meer dynamiek in je leven met buitenland projecten etc.
Daar herken ik mezelf ook wel in. De beren op de weg die anderen zien, trekken mij juist :+
Het financiële sommetje van een huis + elders overnachten kan je makkelijk maken en als dat uitkan, waarom niet?
Zeker omdat je nu ongebonden bent zou ik het ook als een gave kans zien. Verhuizen kan altijd nog.

Ik heb in een hotel gewerkt waar we ook 2 avonden per week een vaste gast hadden en ik had een docent die met z'n gezin in Brussel woonde en met de motor op en neer ging (vaak bleef hij ook wel overnachten). De motor scheelde blijkbaar noemenswaardig in de drukke Brussel/Antwerpen/Rotterdam files.

Pcies :+

Ik heb hier ook collega's die 3 jaar lang 3 dagen per week in Den Bosch werkten, 2 nachten in hotel en heb hun nooit horen klagen :n Beetje flexibel zijn :j

Winged, nog niet helemaal, maar ik beredeneer het iets anders dan vele hier :) Het is nu meer de timing, ik ben in mijn huidige baan nog niet 'klaar' Hier ligt nog wel een leuke uitdaging voorlopig, dus mijn twijfel is meer of ik het wel nu al wil of bijvoorbeeld pas volgend jaar ergens.

Achterom

Re: Baan in het westen, woonachtig in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:31

Tja, maar deze kans doet zich nu voor. Blijkbaar is er toch een reden dat je er serieus naar kijkt, dus waarom niet die kans pakken?
Zo te lezen is je prive situatie er op dit moment ook klaar voor, dus waarom wachten?

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:31

Ik ken meerdere mensen in mijn omgeving die het voor een bepaalde tijd hebben gedaan of nog doen. Waarbij ik van de meeste hoor dat het tijdelijk ergens wonen, het fijnste is. Dit meestal in combinatie met langere dagen (9 uur), waarbij dan de vrijdag deels vrij is of thuis gewerkt kan worden. In een aantal gevallen zie je ook dat de werkgever de overnachtingen gaat betalen.

Zelf ben ik vanuit het noorden vertrokken en heb ik veel meer mogelijkheden. Salarissen liggen hoger, kansen zijn er meer, maar de kosten zijn ook hoog. Afgelopen jaar een paard gekocht en ik moest wel even slikken van de prijzen hier. Maar goed, ik leef nu en moet nog door tot mijn 70e, dus laat ik nu ook maar er van genieten. Ik zou het zo weer over doen. Het jammere is dat je best een afstand hebt naar vrienden/familie, maar de tijd die je dan neemt, neem je wel bewuster.

Ik hou van de dynamiek in het westen, maar geniet ook erg als ik weer in het noorden ben. Ik sluit niet uit dat we ooit weer eens terug gaan. Maar voor nu is het baantechnisch voor ons beiden veel beter om in het westen te zitten. En dan nog... het is maar een paar uur rijden. Ik heb een paar weken in Polen gezeten (op en neer in weekenden) en dat was minder leuk. Niets te doen en tijd maar vullen met werken :')

Ik zou in ieder geval op gesprek gaan en kijken wat de mogelijkheden zijn. Afzeggen of niet op het aanbod in gaan, kan altijd nog.

Ga je dromen achter na.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:42

Relaxed schreef:
MariekeS_ schreef:

Pcies :+

Winged, nog niet helemaal, maar ik beredeneer het iets anders dan vele hier :) Het is nu meer de timing, ik ben in mijn huidige baan nog niet 'klaar' Hier ligt nog wel een leuke uitdaging voorlopig, dus mijn twijfel is meer of ik het wel nu al wil of bijvoorbeeld pas volgend jaar ergens.

Ik zou eerder denken, in een leuke baan ben je zelden 'klaar' en je weet nooit of je dezelfde kans weer tegenkomt.

Ik zou op gesprek gaan en zien wat er uit komt. Even om-denkend: misschien krijg je de baan niet en hoef je niet te teleurgesteld te zijn omdat je gelukkig nog niet 'klaar' bent in je huidige baan ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:46

Ik zou zeker gaan solliciteren dan kun je altijd nog kijken. Wie weet valt het wel tegen of word je nog enthousiaster. Dat kun je alvast bespreken met het eerste gesprek als het zover komt. Ik zou het in ieder geval proberen en dan kijken wat er uit komt. Soms moeten dingen gewoon zo zijn. En op gesprek gaan wil nog niet gelijk zeggen dat je er aan de slag moet. Dan kun je pas de voor en nadelen bekijken en op een rijtje zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:00

Ik ga t vanavond ook gewoon doen.. Dan weet ik ook of ik überhaupt kans maak :+ Misschien word ik op de afstand wel al afgewezen, alhoewel ik me dat bij een dergelijk bedrijf niet voor kan stellen.

Ik heb nu trouwens per week ook 5 uur reistijd (half uur enkele reis, 5 dagen per week) Zoveel verschil maakt het dan ook niet :+

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:12

Ik pendel nu 2.5 jaar op en neer tussen oost en west :+. Mag 1 dag per week thuis werken en maandag en donderdag avond verblijf ik in een B&B. Tijdsduur voor mij enkele reis: 1uur en 3 kwartier.

Moet zeggen, ben er eigenlijk wel klaar mee. Lange dagen, veel reizen, weinig thuis en weekenden nodig om bij te tanken.

Succes met je sollicitatie.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:32

Ik heb een kleine 2 jaar op en neer gereden van het westen naar midden en dat brak mij al op. Het was 'maar' 130 km retour, maar ik was soms wel 3 a 4 uur per dag onderweg. Vooral terug was een drama met het verkeer (A12).. Dit is voor mij reden geweest om een baan in mijn eigen woonplaats te zoeken en die heb ik inmiddels ook gevonden. :) Ik heb mijn sociale leven weer terug, weer tijd voor de paarden en mijn relatie is 100 keer beter geworden (ik was vaak gestrest, geïrriteerd en had nogal een kort lontje door mijn werk en de reistijd).

Als jij je er goed bij voelt dan moet je het natuurlijk zeker doen. Maar dit was mijn ervaring met reistijden. Als openbaar vervoer een goede aansluiting heeft, zou ik dat zeker overwegen!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:50

Gewoon doen. Ex heeft hele lang overal en nergens gezeten vaak maandag heen dinsdag terug en donderdag heen vrijdag terug en die vier dagen de volle 40 uur gewerkt. Woensdag daardoor vrij. Is misschien ook een optie. Je weet pas of iets gaat of niet gaat als je het geprobeert hebt.

Slogan van zwarte cross is zo waar vaak bi j te bange. :D

Rocamor :(:)

En zelf heb ik met bus en trein flinke tijd lelystad utrecht met ov en autoloos gedaan. Was 2 uur enkele reis door brak ov,

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:56

Ik woon ook in het oosten en werk in het westen. 1 uur enkele reis zonder file, 2 uur met file. Gezien mijn werktijden zou ik altijd in de file staan en dat wil ik niet. Ik werk als nanny en kan doordeweeks inwonen bij het gezin. Hierdoor is het haalbaar.
De bedoeling is wel om rond de jaarwisseling hier in het westen te gaan wonen. Na een tijdje breekt het heen en weer getrek je toch op.

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:02

Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik heb meerdere collega's die iedere week de afstand regio Utrecht- Zuid-Limburg of regio Apeldoorn-Zuid-Limburg afleggen en dan 2 dagen in de week in het zuiden werken en overnachten in een B&B. Het voordeel is wel dat ons bedrijf thuiswerken stimuleert, waardoor de meesten 2 dagen thuiswerken en 2 dagen op kantoor ( 4 x 9 uur).

Als het echt een kans is, dan zijn er altijd mogelijkheden qua woon-werk, dus ik zou het ook doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:05

Klinkt alsof je het wel ziet zitten, dus goed je best doen op die sollicitatie.

Je kan het niet met elkaar vergelijken. Iedereen is anders en heeft andere behoefte's. Ik heb zelf snel heimwee bijvoorbeeld, maar er zijn ook mensen die graag de hele wereld over reizen.

In Nederland zijn we best verwend. In andere landen is het heel normaal om 2 uur in de auto te zitten naar je werk.

Qua financieel, als je iets meer verdient en dat zou nu alleen de extra kosten dekken, is dat toch niet zo erg meteen? Zolang je kan leven en doen wat je wilt is dat voor nu misschien prima en voldoende. Het is pas erg als je er financieel op achteruit gaat en meer kosten hebt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:06

Mijn huidige werkplek was toen ik er ging werken 3 kwartier reistijd buiten de spits (50 km) maar realistisch altijd ruim een uur enkele reis.
Na 4 jaar ging dat toch opbreken (toch best zonde van je tijd, meer dan 2 uur reizen per dag) en zijn we dichterbij gaan wonen. Nu nog maar 35 minuten reistijd enkele reis :)

Mijn zusje heeft een aantal jaar geleden alles achter zich gelaten en is in Dublin gaan wonen en werken. Zij was op dat moment ook vrijgezel en heeft het daar fantastisch naar haar zin gehad, heel leuke mensen ontmoet, vrienden gemaakt en een heerlijk leven geleid inclusief veel reizen.
Als je dat kunt en wilt: gewoon doen :j

Mijn leven ziet er anders uit, op mijn 19e mijn man ontmoet die nogal honkvast is, maar weer wel meeging in mijn droom van een boerderijtje met de paarden aan huis.
Maar als mijn leven er anders uit had gezien, sluit ik niet uit dat ik wellicht op een heel andere plaats zou wonen en werken :j

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:11

Ik heb het gedaan. Ik werkte voor PostNL in Groningen (2/3 dagen) en in Den Haag (2 dagen).

Ik stapte om 7.15 in de trein, werkte in de trein, kwam om 10.15 aan op kantoor en ging rond 16.15 weer weg, werken in de trein en om 19.15 (met mazzel als er geen vertragingen waren) weer op CS Groningen.

Het was behoorlijk heftig. Vooral vermoeiend en voor m'n relatie was het niet geweldig. Daarnaast stond mn paard ook nog in Boerakker en ging ik daar ook nog 5 keer in de week naartoe.

Toen ik een vaste baan in Den Haag aangeboden kreeg heb ik die afgeslagen. Ben en blijf een Noorderling haha.

Zou er nu niet meer over piekeren, maar in jouw geval snap ik het wel! Hoewel 1 dag op kantoor wel weinig is (al weet ik niet wat je functie zou worden).

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:21

Gewoon solliciteren en dan maar kijken of je uitgenodigd wordt op gesprek. De meeste werkgevers zitten niet te wachten op mensen die van heel ver moeten komen dus eerst maar eens afwachten! Mocht je uitgenodigd worden kun je je reisverhaal persoonlijk toelichten. :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:31

karuna schreef:
Rocamor :(:)

En zelf heb ik met bus en trein flinke tijd lelystad utrecht met ov en autoloos gedaan. Was 2 uur enkele reis door brak ov,

Hmmm, dat pendelen is niet eens 2.5 jaar, maar inmiddels al een jaar of 5.5 :o. Laatste 2.5 jaar echter geen Eigen huis meer in die buurt en daarom in B&B's. Het is te warm om normal na te denken :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 19:43

UK_eef schreef:
Gewoon solliciteren en dan maar kijken of je uitgenodigd wordt op gesprek. De meeste werkgevers zitten niet te wachten op mensen die van heel ver moeten komen dus eerst maar eens afwachten! Mocht je uitgenodigd worden kun je je reisverhaal persoonlijk toelichten. :)

Dat hangt echt helemaal van de branche af. Bij ons maakt het niet uit waar je vandaan komt ( ze komen van over de hele wereld, al verhuizen die meestal wel :) ) .

Als je je baan voor het uitkiezen hebt is reistijd echt geen belemmering vanuit de werkgever gezien.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 23:03

Mijn moeder doet dit inmiddels al 15 jaar lang vier dagen per week. Het bevalt haar prima, maar ze reist wel met de trein. Zelf rijden vindt ze te vermoeiend en in de trein kan ze een beetje slapen. (Moet ook wel, want ze neemt altijd de trein van kwart voor 6.) Ze vertrekt rond kwart over 5 en als het meezit is ze rond 7 uur weer thuis. Het scheelt dat ze haar baan erg leuk vindt en dat ze haar één dag per week thuis laten werken, anders was het maar moeilijk vol te houden...

Denk dus dat het belangrijk is dat de functie echt bij je past en dat je een manier van reizen vindt die je bevalt :j

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 23:50

Ik ben een IT consultant - reizen doe ik dus veel, ook internationaal.

Het is perfect mogelijk om 360km afteleggen en 8 uur werken op 1 dag (ik heb wel vaker 500km + 10uur gewerkt op 1 dag :+ ). Maar ik zou het niet meer dan dan 2x of 3x in de week willen doen (afhankelijk van # vakantiedagen)

Mss mag je wel je uren zelf inplannen. De dagen dat je op locatie werkt zou je dan extra vroeg kunnen opstaan en bv van 7.30am tot 6.30pm werken. Dan mis je de ochtend en avond spits en de dagen dat je thuis bent kan je het rustiger aan doen.

Ik zou ook duidelijk afspraken maken over hoe vaak je precies naar het buitenland moet, en of je in je eigen tijd moet reizen (bv vertrekken op zondag, terug komen zaterdag).

Ga wel zeggen, het is geen glamoureus leven hoor. Ook slopend. Je collegas kunnen ook tegenvallen en dan is ver van huis zijn echt niet leuk.

Ik ben pas 27 jaar, maar ik ben helemaal gesloopd. vrijdag is mijn laatse dag. Ik denk dat ik een paar maanden gewoon in een magazijn voor 1/2 van mijn huidig loon ga werken om mentaal een beetje te bekomen.

Desondanks zou ik gewoon opnieuw doen. Ik hoop dat je wat heb aan mijn antwoord. Success.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 07:24

IT, kan niet missen
Hier ook. Internet en in dit geval accountmanager ( begonnen lang geleden als developer)

Ik reis ook wel eens 2500 km op een dag en acht uur werken ( 's ochtends vliegtuig naar Zwitserland, savonds terug)

Goed om te zien dat er meer positieve reacties zijn. Voor een geweldige baan moet je je echt nooit tegen laten houden

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 00:09

Ik heb 5 jaar gewerkt op een plek waar ik per dag 4 uur reistijd voor kwijt was. Verhuizen wilde ik niet en ik had het er voor over.
Als je het echt wil zou ik solliciteren en het proberen.