Compromis met ouders ivm drank?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 12:39

Vind ik het een redelijke afspraak: nee, je kinderen van dingen weghouden in plaats van op een verantwoorde manier introduceren vind ik geen goede aanpak. Helaas zijn je ouders je ouders en heb je daar weinig in te kiezen of over te vertellen. Nu is het dus zo simpel als of even geduld hebben of meedoen met je vriendjes en daar 2000+ ballen voor neertellen. Gezien je op jouw leeftijd behoorlijk weinig inkomsten hebt zou ik het wel weten. :*

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 12:40

De afspraak met je ouders is duidelijk. Wil je toch gaan drinken dan betaal je de rijlessen zelf.
Mijn ouders vonden altijd dat roken of drinken mijn eigen keuze was en dat ik die zelf mocht maken zonder dat er iets tegenover staat.

SavannahNx

Maeve schreef:
TS, ik begrijp je wel. Als enige nuchtere met een groep aangeschoten of dronken vrienden op stap kan minder leuk zijn. Maar jouw ouders hebben aangeboden je rijbewijs te betalen, en dan is echt een hele grote gunst. Als dit de afspraak is, kun je je er óf aan houden, óf ervan af zien en het rijbewijs zelf gaan betalen.
Overigens, wat goed van je dat je zo eerlijk bent en niet gewoon stiekem gaat drinken zonder het te vertellen! Er zijn genoeg van je leeftijdsgenoten met dezelfde afspraak die het gewoon zouden doen...

Dit is eigenlijk zo'n beetje precies wat ik wilde zeggen! Ik had t namelijk allang stiekem gedaan, je moet maar zo denken, heb ik liever straks een rijbewijs of dat ik nu eens een keer in mn leven dronken/aangeschoten ben geweest? Dronken of aangeschoten zijn kan heel je leven nog als je de 18 bent gepasseerd. Ik zou gewoon wachten tot je 18 bent & een rijbewijs in de pocket hebt!

xIrlijn

Ik snap je wel :) En er zijn zat mensen die consequent tot hun 18e niet drinken, maar ik begrijp ook dat je mee wilt drinken als iedereen aangeschoten raakt. En dat betekent echt niet, zoals hier nu al wordt geopperd, dat je jezelf meteen klem gaat zuipen :+ Maar een keer een glaasje om te proberen is iets heel anders. Mag hopen dat dat ook niet je plan is?

Ik zou gewoon met je ouders om tafel gaan zitten en de punten die je hier hebt opgeschreven noemen. Precies wat al is gezegd: alleen maar goed om dit bespreekbaar te maken. Andersom moet je dan niet vergeten te luisteren naar de argumenten van je ouders, want ook dat is belangrijk en kan misschien weer voor nieuwe inzichten zorgen. Je klinkt als een verstandig persoon en dat je tot nu toe geen druppel op hebt vind ik ontzettend netjes :) Samen overleggen en samen achter beslissingen staan vind ik altijd beter dan 'iets niet doen omdat het niet mag'. Ik heb dit gesprek bijvoorbeeld ook ooit gevoerd met mijn ouders (al mijn vrienden dronken en dat is niet altijd leuk), maar toen alsnog de keuze gemaakt te wachten tot de officiële grens omdat bepaalde zaken voor mij belangrijker waren dan drinken. Maar het is aan jullie, en vooral aan jou, om die afweging te maken :)

Jungles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 12:45

Bizar dat er gesproken wordt over 'ontspanning' en 'het leuk hebben' in relatie tot alcohol. Alsof slechts alcohol ervoor kan zorgen dat je ontspannen kunt zijn en het leuk kunt hebben met vrienden. Kennelijk heb je dan niet de juiste vrienden om je heen, als deze allemaal drinken.

Je bent jong, dus je zal het wellicht irritant vinden dat je dit soort reacties krijgt, maar echt, het is niet per se nodig om te drinken.....

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 12:48

xIrlijn schreef:
Ik snap je wel :) En er zijn zat mensen die consequent tot hun 18e niet drinken, maar ik begrijp ook dat je mee wilt drinken als iedereen aangeschoten raakt. En dat betekent echt niet, zoals hier nu al wordt geopperd, dat je jezelf meteen klem gaat zuipen :+ Maar een keer een glaasje om te proberen is iets heel anders. Mag hopen dat dat ook niet je plan is?

Ik zou gewoon met je ouders om tafel gaan zitten en de punten die je hier hebt opgeschreven noemen. Precies wat al is gezegd: alleen maar goed om dit bespreekbaar te maken. Andersom moet je dan niet vergeten te luisteren naar de argumenten van je ouders, want ook dat is belangrijk en kan misschien weer voor nieuwe inzichten zorgen. Je klinkt als een verstandig persoon en dat je tot nu toe geen druppel op hebt vind ik ontzettend netjes :) Samen overleggen en samen achter beslissingen staan vind ik altijd beter dan 'iets niet doen omdat het niet mag'. Ik heb dit gesprek bijvoorbeeld ook ooit gevoerd met mijn ouders (al mijn vrienden dronken en dat is niet altijd leuk), maar toen alsnog de keuze gemaakt te wachten tot de officiële grens omdat bepaalde zaken voor mij belangrijker waren dan drinken. Maar het is aan jullie, en vooral aan jou, om die afweging te maken :)

Jouw eerste deel is precies wat ik bedoel dankjewel!

Anoniem

Re: Compromis met ouders ivm drank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 12:49

Reken even uit hoeveel uur je moet werken om je rijbewijs te betalen, dat is denk ik wel stimulerend om van de alcohol af te blijven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 12:50

Tja, of je nu met 17 of met 18 gaat drinken??? Het gaat er meer om dat jij je vrienden dus niet leuk vind wanneer ze bezopen zijn. En het drinken van alcohol verandert maar één ding, dat jij net zo'n vervelend persoon word met drank op want anders is het nog niet leuk. Slap ouwehoeren kun je ook zonder drank, het is maar net wat je wil. En op je 18e heb je je rijbewijs, ga je op kamers dus zie je je vrienden toch veel minder en kun je rustig aan beginnen met alcohol, alhoewel, misschien wel een optie om je gewoon de eerste keer thuis bij je ouders helemaal klem te zuipen zodat je er meteen voor de rest van je leven genoeg van hebt. Beetje sarcastisch bedoeld natuurlijk, ik heb veel respect voor je instelling dat je echt niet drinkt. Maar geloof me, in the end voegt drinken echt niets toe. En dan heb ik het niet over een glaasje wijn wanneer je uit eten gaat maar over het hijsen in het weekend.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 12:50

ODonoghue schreef:
xIrlijn schreef:

Jouw eerste deel is precies wat ik bedoel dankjewel!

Mooi! Ik hoop wel dat je je ergens ook in het tweede deel kan vinden :))

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 12:52

Je kan met je ouders bespreken waarom je het niet leuk vind natuurlijk. Misschien snappen ze je punt en willen ze wel een compromis sluiten. Dat je je bijvoorbeeld inderdaad maar een max aantal keer in de maand drinkt of het in ieder geval volhoud tot je gaat studeren. Maar anderzijds hoeven je ouders je rijbewijs natuurlijk helemaal niet te betalen, genoeg jongeren moeten zelf dat bedrag bij elkaar sparen. Je ouders hebben natuurlijk gewoon ook een punt als ze vinden dat je een dergelijk geschenk wel moet verdienen en dat je daar ook wel wat voor over mag hebben.

Ik denk dat je je ook moet bedenken wat een rijbewijs kost en hoeveel plezier je kan hebben van je rijbewijs. Zelf ergens heen kunnen rijden geeft een boel onafhankelijkheid. Het kan je later in je opleiding (stages) of met het vinden van een (bij)baan ook nog enorm helpen als je je rijbewijs al een tijdje hebt. Toen ik 16 was mocht ik wel al drinken maar ik had het gerust niet gedaan tot mijn 18de als mijn rijbewijs dan gratis was geweest, zoveel plezier heb ik van dat drinken niet van gehad, van een rijbewijs zeker wel.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 16-07-17 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Jes

Re: Compromis met ouders ivm drank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 12:57

Je kan met je ouders om tafel gaan zitten, maar risico bestaat dat je je rijbewijs volledig zelf moet betalen dan (dat zou mijn compromis zijn als ouder).

Je argumenten om wel te gaan drinken zijn erg zwak en daar zou ik dan ook nog aan werken voor het gesprek.
(Dat je anders op je 18de je grenzen niet kent, die ken je nu ook niet dus zelfde risico).

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 13:00

Snorlex schreef:
Dat zal jij ook hebben als je straks 18 bent. Je grens leer je snel genoeg kennen. 1x er overheen en daarna nooit meer.

Haha, echt? Geloof je toch zelf niet hè...... daarom hangen ze er bij de afkick klinieken er met de benen uit.... en draaien de AA groepen op volle toeren.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 13:03

Ik denk dat geen "compromis" mogelijk is. Een compromis sluit je als je nog over een overeenkomst onderhandelt. Jij hebt er al één gesloten met je ouders, en je wil jouw kant van die overeenkomst niet meer nakomen. Dus hoeven zij de hunne ook niet meer na te komen, simpel.
Het enige wat jij hoeft te overwegen is of het je dat waard is.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 13:07

gewoon net doen alsof er in jouw colaatje bacardi zit en net zo gek meedoen als iedereen?
Mij is vaak zat gevraagd wat er in mijn cola zit.. Zelfs dat mensen eraan gingen ruiken en proeven omdat het niet kon dat ik op alleen cola zo mee kon met alle zatlappen om mij heen. overigens ging ik nooit stappen met vrienden die veel moesten drinken. Ik heb daar weinig respect voor, dronken mensen. vooral voor (te) jonge mensen die mee willen doen omdat het anders niet gezellig is.

ik zou dus lekker even wachten met stappen tot je 18 bent. Misschien vind je in je nieuwe studeerstad leuke vrienden die vooral ook hun studie voorop hebben staan. Geloof me, bij sommige studies kan het:)
succes!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 13:08

ODonoghue schreef:
Met mijn ouders heb ik heeeel lang geleden de afspraak gemaakt om tot mijn 18e niets te drinken, als dit lukte zouden zij mijn rijbewijs betalen. Ik ben nu 17, druk bezig met rijles en binnenkort theorie.
Als ik met vrienden een avondje weg ga is er ALTIJD drank in het spel, en iedereen wordt aangeschoten of dronken. Dit zorgt er nu voor dat ik het gewoon niet meer leuk vind om met vrienden weg te gaan, ik word er al chagrijnig van als iemand 1 biertje heeft, wat waarschijnlijk jaloezie is. Als iedereen gezellig een glaasje doet wil ik uiteraard ook gezellig meedoen. Wat hopelijk begrijpelijk is voor jullie.
Helaas kan dat niet en ik heb ook nog nooit een druppel gehad.

Nu wil ik binnenkort met mijn ouders een gesprek aanknopen,
Om hopelijk tot een compromis te komen.

Omdat ik:
- nu mijn grenzen niet weet, en als ik 18 ben en drank mag kopen ik dan misschien meteen te ver ga omdat ik het effect niet ken.
- ik binnenkort ga studeren in een andere provincie en ik niet weet hoe het er daar aantoe gaat + zij hebben geen zich op me dus het wordt alleen maar moeilijker
- het ook leuk wil hebben als ik weg ga met vrienden

Weten jullie hoe ik een goed compromis sluit dat we beiden tevreden zijn?
Ik dacht aan iets van een maximaal % wat ik dan mag oid?

Dat iedereen aangeschoten of dronken wordt bij het uitgaan terwijl meerderen van hen niet eens mogen drinken waarschijnlijk vind ik echt bezopen.
Ik vind het sterk van je dat je nog nooit alcohol genomen hebt en raad je aan om dit gewoon voort te zetten tot je 18de. Je mag niet eens drinken, dus wees verstandig hou het gewoon maar zo.

Je redenen zijn puberale redenen. Logisch wel, je bent immers nog een puber, maar des te duidelijker dat het verstandig is als je gewoon nog even wacht.

Compromis? Voor mij zou een compromis zijn dat als ik jou verstandig genoeg acht jij thuis in mijn bijzijn weleens een half wijntje bij het eten mag, of een half biertje bij de barbecue. In ruil daarvoor betaal je dan wel zelf je examen.

Asvinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 13:10

Het lijkt mij dat hier geen compromis te sluiten valt. Je hebt een afspraak met je ouders, wil je hier vanaf dan betaal je je rijbewijs ook maar zelf in mijn ogen. (Als ze überhaupt al akkoord gaan aangezien je te jong bent om legaal te drinken.)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 13:11

Madison schreef:
Bizar dat er gesproken wordt over 'ontspanning' en 'het leuk hebben' in relatie tot alcohol. Alsof slechts alcohol ervoor kan zorgen dat je ontspannen kunt zijn en het leuk kunt hebben met vrienden. Kennelijk heb je dan niet de juiste vrienden om je heen, als deze allemaal drinken.

Je bent jong, dus je zal het wellicht irritant vinden dat je dit soort reacties krijgt, maar echt, het is niet per se nodig om te drinken.....

Ik denk dat je het anders moet bekijken... Het heeft niet te maken met de alcohol, maar met de groepsdruk die TS voelt. Ook al zegt niemand er wat van, je gaat jezelf afvragen wat je mist, of mensen je misschien anders vinden etc. En dat is op die leeftijd natuurlijk een stuk meer aanwezig dan wanneer je de puberteit ver voorbij bent. In dat opzicht begrijp ik TS volledig.

Daarnaast begrijp ik al die afspraken en verboden totaal niet. Wat win je ermee? Nog meer stiekem gedoe van je kinderen (TS, je bent echt een uitzondering dat je hier zo mee omgaat, vind ik heel erg knap!), en meer problemen als ze eindelijk écht mogen...
Denk maar aan het aantal comazuipers dat sinds de nieuwe wet is toegenomen (terwijl het aantal mensen onder de 18 dat drinkt is afgenomen). Mensen gaan helemaal los als ze het eindelijk mogen.

Mijn ouders hebben ons altijd losgelaten daarin. We kregen toch wel een rijlessenpakket, en ze wilden daarin geen onderscheid maken en daarbij het risico lopen dat ze werden bedrogen door een van de kinderen. Mijn zusje rookte, dat wisten ze. En dan ging het in dit geval om roken (drinken was bij ons sowieso nooit een issue, ook in het kader van 'dit zijn de consequenties, doe ermee wat je wilt maar ruim je eigen rotzooi op'), maar als je dingen gaat verbieden die je voor volwassenen acht, hoe verwacht je dan dat je kinderen bij je aankloppen als het gaat om andere 'volwassen' dingen? Niet? Ook gewoon stiekem?

Anyhow, gelukkig is TS van het betrouwbare soort. Dat is haar enorm te prijzen. TS, ik zou het niet echt aankaarten als zijnde 'hoe kunnen we deze afspraak veranderen', ik zou gewoon vertellen wat de situatie is. Desnoods vragen: "Hoe deed jij dat vroeger, mam?" "Hoe ging dat bij jullie vroeger, pap?" Vertel dat je je vervelend voelt, bang bent dat wanneer je niet meer meegaat, je straks buiten de groep valt (althans, dat neem ik aan). Vraag ze advies... Want als ik jouw verhaal zo lees, gaat het helemaal niet om het drinken, maar om het groepsgevoel en bang zijn dat je het buitenbeentje wordt.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 13:12

Toen ik nog oets jonger was dan jou TS, toen mocht je vanaf 16 drinken. Dit heb ik ook een paar keer geprobeerd, maar ik vond niks lekker.
Nu ben ik 24 en heb ik al ongeveer 5 jaar niks meer gedronken.
En niemand die daar raar over doet of mij onder druk zet. En het is nogsteeds gezellig als ik wat ga doen met mensen :)

Drinken is niet iets om erbij te horen. Wees je ouders dankbaar dat ze je rijbewijs willen betalen, veel ouders doen dat niet, of er nou wel of niet gedronken en of gerookt is.
Een rijbewijs kost veel geld, meer dan een paar keer gezellig stappen met drank.

En van de andere kant, wat nou als je het helemaal niet leuk vind? Het gevoel van aangeschoten/dronken zijn?
Ga je dan je ouders weer vragen of ze je rijbewijs niet tóch willen betalen, met de belofte dat je nooit meer gaat drinken?
Gewoon even volhouden, dan heb je straks lekker je rijbewijs en kan je daarna doen wat je wilt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 13:15

Overigens, de deal die de ouders van de TS hebben aangeboden is behoorlijk goed ;ze wordt beloond met een bedrag van duizenden euro's iets te laten wat ze wettlijk toch al niet mocht. Niet slecht.....

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 13:15

Simoonzel schreef:
Vind ik het een redelijke afspraak: nee, je kinderen van dingen weghouden in plaats van op een verantwoorde manier introduceren vind ik geen goede aanpak. Helaas zijn je ouders je ouders en heb je daar weinig in te kiezen of over te vertellen. Nu is het dus zo simpel als of even geduld hebben of meedoen met je vriendjes en daar 2000+ ballen voor neertellen. Gezien je op jouw leeftijd behoorlijk weinig inkomsten hebt zou ik het wel weten. :*

Het is iets wat tegenwoordig bij wet verboden is. En niet voor niets want het brengt ontzettend veel schade met zich meer voornamelijk op zo'n jonge leeftijd.

Ik heb altijd vrijwel niets gedronken. En tegenwoordig ben ik zo goed als een geheelonthouder. Ik ben me niet lam gaan zuipen toen ik ouder werd. Dit heb je helemaal zelf in de hand.

En ts ik kan me altijd prima amuseren ook als andere wel gedronken hebben.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 13:16

Kuggur schreef:
Overigens, de deal die de ouders van de TS hebben aangeboden is behoorlijk goed ;ze wordt beloond met een bedrag van duizenden euro's iets te laten wat ze wettlijk toch al niet mocht. Niet slecht.....

Je autorijbewijs is een investering voor de rest van je leven, ik vind 3000 euro dan best wel weinig. En dan heb ik nog minder uitgegeven dan dat, terwijl ik best wat lessen heb gehad. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 13:16

TS het is heel simpel; je hebt met je ouders de afspraak gemaakt niet te drinken tot je 18e, en dan zou je van hun je rijbewijs krijgen. Nu ben je bijna 18, is het ineens niet leuk meer en wil je een compromis. Ik denk dat dat heel simpel is: drinken betekent je eigen rijbewijs betalen :+

Dat dat niet is wat je wil (zowel de 'compromis' als het antwoord) is rot voor je: je krijgt niet altijd wat je wil. Wijze les voor de volgende keer: geen dingen afspreken/beloven als je ze toch niet wil nakomen en er last minute onderuit probeert te komen.

Of simpelweg andere vrienden zoeken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 13:21

Janine1990 schreef:
Kuggur schreef:

Je autorijbewijs is een investering voor de rest van je leven, ik vind 3000 euro dan best wel weinig. En dan heb ik nog minder uitgegeven dan dat, terwijl ik best wat lessen heb gehad. :o

Ik zie de logica niet zo van je opmerking, wat bedoel je? Vind je dat bedrag maar kleingeld?
Tsja als de TS dat minder dan een jaar geen alcohol aanraken minder waard vind dan dat, dan is de keus waar ik het eerder over had gauw gemaakt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 13:24

TS: als je je rijbewijs hebt, zal je ook niet altijd kunnen drinken. Maw, hoe minder snel je er aan begint, hoe makkelijker het is om straks mét je auto ook geen domme dingen te gaan doen (met drank op achter het stuur gaan zitten). Eenmaal in de gewoonte alcohol te drinken (je bent sneller 'gewoontedrinker' dan je denkt, zeker als je denkt dat je zonder alcohol geen lol kunt hebben) wordt het verrekte lastig die gewoonte te breken.

Maar als je domweg nieuwsgierig bent hoe alcohol nou eigenlijk smaakt, kun je dát natuurlijk best eens naar voren brengen en gewoon eens vragen of je een slokje bier of wijn mag proeven als je ouders dat drinken.

En als je niet uit de toon wilt vallen als je gaat stappen kun je vervolgens, als de smaak van bier je een beetje bevalt tenminste, ook nog aan de 0% bier. Of aan de 0% wijn, want ook die bestaat.

Begin in ieder geval niet aan breezers, longdrinks en dat soort zooi. Daarvan merk je heel slecht of je teveel drinkt. Plus dat de smaak van alcohol dusdanig is gemaskeerd dat je het dáár niet om hoeft te doen. Zoete zooi kan je ook gewoon zonder alcohol drinken.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 13:27

Mijn zoon is nog lang niet oud genoeg te drinken maar ik zou het waarderen als hij straks met ons hier over zou praten.

Zelf zie ik het zo: maak je een afspraak dan heb je je er aan te houden. Die gaan we tussentijds niet aanpassen. Beide partijen zijn akkoord gegaan en hebben zich er aan te houden. Wil je het aanpassen: kom maar met een voorstel en dan kan er eventueel onderhandeld worden.
Edit: Hoewel.. onderhandeling zou van mij als ouder zijn: we verbreken de afspraak eventueel maar dan betaal je je gehele rijbewijs zelf..

Wel is het zo dat jouw argumenten voor mij een reden zouden zijn om als ouder me ernstig zorgen te maken..

Vooropgesteld ik heb gestudeerd, op kamers gewoond, gezopen.. Dat is echt niet verkeerd om te ervaren.
Wat ik heel verkeerd vind is het gevoel te hebben dat je moet drinken omdat het anders niet leuk is met je vrienden.

Ik had op jouw leeftijd vrienden die blowden. Dat beïnvloedde de sfeer enorm. Voor mij een reden om de vriendschap te verbreken. Zij spraken me er overigens niet op aan dat ik niet blowde, daar is nooit een woord over gesproken zelfs. Wel was het mijn eigen mening niet aan drugs te doen. Weet eigenlijk niet of mijn ouders het me 'verboden' hebben ooit.

Ik mocht overigens gewoon drinken vanaf de legale leeftijd. Liever thuis dan ergens anders. Ik ben ook uit mezelf iemand die graag controle houdt dus dat scheelt enorm tegen te ver gaan.

Maar realiseer je dat deze afspraak niet perse een verbod is maar een stimulans, een beloning voor goed gedrag! Waarin ik met goed gedrag bedoel: je aan de wet houden en tot 18 niet drinken. Een enkel glaasje drinken is echt niet verkeerd namelijk maar laat je niet opjagen door een ander om dat te doen (met evt als doel dronken te worden). Doe het omdat je de drank in kwestie lekker vindt.

Alcohol drinken heeft niet het doel je dronken te maken, dronken zijn is namelijk voor zowel je zelf als anderen echt zo tof niet. Alcohol drink je omdat het specifieke drankje lekker is, bijv een wijntje bij het eten op een witbiertje op het terras!
Laatst bijgewerkt door ElizeVdS op 16-07-17 13:31, in het totaal 2 keer bewerkt