Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Maeve schreef:TS, ik begrijp je wel. Als enige nuchtere met een groep aangeschoten of dronken vrienden op stap kan minder leuk zijn. Maar jouw ouders hebben aangeboden je rijbewijs te betalen, en dan is echt een hele grote gunst. Als dit de afspraak is, kun je je er óf aan houden, óf ervan af zien en het rijbewijs zelf gaan betalen.
Overigens, wat goed van je dat je zo eerlijk bent en niet gewoon stiekem gaat drinken zonder het te vertellen! Er zijn genoeg van je leeftijdsgenoten met dezelfde afspraak die het gewoon zouden doen...
En er zijn zat mensen die consequent tot hun 18e niet drinken, maar ik begrijp ook dat je mee wilt drinken als iedereen aangeschoten raakt. En dat betekent echt niet, zoals hier nu al wordt geopperd, dat je jezelf meteen klem gaat zuipen
Maar een keer een glaasje om te proberen is iets heel anders. Mag hopen dat dat ook niet je plan is?
Samen overleggen en samen achter beslissingen staan vind ik altijd beter dan 'iets niet doen omdat het niet mag'. Ik heb dit gesprek bijvoorbeeld ook ooit gevoerd met mijn ouders (al mijn vrienden dronken en dat is niet altijd leuk), maar toen alsnog de keuze gemaakt te wachten tot de officiële grens omdat bepaalde zaken voor mij belangrijker waren dan drinken. Maar het is aan jullie, en vooral aan jou, om die afweging te maken
xIrlijn schreef:Ik snap je welEn er zijn zat mensen die consequent tot hun 18e niet drinken, maar ik begrijp ook dat je mee wilt drinken als iedereen aangeschoten raakt. En dat betekent echt niet, zoals hier nu al wordt geopperd, dat je jezelf meteen klem gaat zuipen
Maar een keer een glaasje om te proberen is iets heel anders. Mag hopen dat dat ook niet je plan is?
Ik zou gewoon met je ouders om tafel gaan zitten en de punten die je hier hebt opgeschreven noemen. Precies wat al is gezegd: alleen maar goed om dit bespreekbaar te maken. Andersom moet je dan niet vergeten te luisteren naar de argumenten van je ouders, want ook dat is belangrijk en kan misschien weer voor nieuwe inzichten zorgen. Je klinkt als een verstandig persoon en dat je tot nu toe geen druppel op hebt vind ik ontzettend netjesSamen overleggen en samen achter beslissingen staan vind ik altijd beter dan 'iets niet doen omdat het niet mag'. Ik heb dit gesprek bijvoorbeeld ook ooit gevoerd met mijn ouders (al mijn vrienden dronken en dat is niet altijd leuk), maar toen alsnog de keuze gemaakt te wachten tot de officiële grens omdat bepaalde zaken voor mij belangrijker waren dan drinken. Maar het is aan jullie, en vooral aan jou, om die afweging te maken
ODonoghue schreef:xIrlijn schreef:Ik snap je welEn er zijn zat mensen die consequent tot hun 18e niet drinken, maar ik begrijp ook dat je mee wilt drinken als iedereen aangeschoten raakt. En dat betekent echt niet, zoals hier nu al wordt geopperd, dat je jezelf meteen klem gaat zuipen
Ik zou gewoon met je ouders om tafel gaan zitten en de punten die je hier hebt opgeschreven noemen. Precies wat al is gezegd: alleen maar goed om dit bespreekbaar te maken. Andersom moet je dan niet vergeten te luisteren naar de argumenten van je ouders, want ook dat is belangrijk en kan misschien weer voor nieuwe inzichten zorgen. Je klinkt als een verstandig persoon en dat je tot nu toe geen druppel op hebt vind ik ontzettend netjesSamen overleggen en samen achter beslissingen staan vind ik altijd beter dan 'iets niet doen omdat het niet mag'. Ik heb dit gesprek bijvoorbeeld ook ooit gevoerd met mijn ouders (al mijn vrienden dronken en dat is niet altijd leuk), maar toen alsnog de keuze gemaakt te wachten tot de officiële grens omdat bepaalde zaken voor mij belangrijker waren dan drinken. Maar het is aan jullie, en vooral aan jou, om die afweging te maken
Jouw eerste deel is precies wat ik bedoel dankjewel!
ODonoghue schreef:Met mijn ouders heb ik heeeel lang geleden de afspraak gemaakt om tot mijn 18e niets te drinken, als dit lukte zouden zij mijn rijbewijs betalen. Ik ben nu 17, druk bezig met rijles en binnenkort theorie.
Als ik met vrienden een avondje weg ga is er ALTIJD drank in het spel, en iedereen wordt aangeschoten of dronken. Dit zorgt er nu voor dat ik het gewoon niet meer leuk vind om met vrienden weg te gaan, ik word er al chagrijnig van als iemand 1 biertje heeft, wat waarschijnlijk jaloezie is. Als iedereen gezellig een glaasje doet wil ik uiteraard ook gezellig meedoen. Wat hopelijk begrijpelijk is voor jullie.
Helaas kan dat niet en ik heb ook nog nooit een druppel gehad.
Nu wil ik binnenkort met mijn ouders een gesprek aanknopen,
Om hopelijk tot een compromis te komen.
Omdat ik:
- nu mijn grenzen niet weet, en als ik 18 ben en drank mag kopen ik dan misschien meteen te ver ga omdat ik het effect niet ken.
- ik binnenkort ga studeren in een andere provincie en ik niet weet hoe het er daar aantoe gaat + zij hebben geen zich op me dus het wordt alleen maar moeilijker
- het ook leuk wil hebben als ik weg ga met vrienden
Weten jullie hoe ik een goed compromis sluit dat we beiden tevreden zijn?
Ik dacht aan iets van een maximaal % wat ik dan mag oid?
Madison schreef:Bizar dat er gesproken wordt over 'ontspanning' en 'het leuk hebben' in relatie tot alcohol. Alsof slechts alcohol ervoor kan zorgen dat je ontspannen kunt zijn en het leuk kunt hebben met vrienden. Kennelijk heb je dan niet de juiste vrienden om je heen, als deze allemaal drinken.
Je bent jong, dus je zal het wellicht irritant vinden dat je dit soort reacties krijgt, maar echt, het is niet per se nodig om te drinken.....

Simoonzel schreef:Vind ik het een redelijke afspraak: nee, je kinderen van dingen weghouden in plaats van op een verantwoorde manier introduceren vind ik geen goede aanpak. Helaas zijn je ouders je ouders en heb je daar weinig in te kiezen of over te vertellen. Nu is het dus zo simpel als of even geduld hebben of meedoen met je vriendjes en daar 2000+ ballen voor neertellen. Gezien je op jouw leeftijd behoorlijk weinig inkomsten hebt zou ik het wel weten.
Kuggur schreef:Overigens, de deal die de ouders van de TS hebben aangeboden is behoorlijk goed ;ze wordt beloond met een bedrag van duizenden euro's iets te laten wat ze wettlijk toch al niet mocht. Niet slecht.....

Janine1990 schreef:Kuggur schreef:Overigens, de deal die de ouders van de TS hebben aangeboden is behoorlijk goed ;ze wordt beloond met een bedrag van duizenden euro's iets te laten wat ze wettlijk toch al niet mocht. Niet slecht.....
Je autorijbewijs is een investering voor de rest van je leven, ik vind 3000 euro dan best wel weinig. En dan heb ik nog minder uitgegeven dan dat, terwijl ik best wat lessen heb gehad.