Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
iris17 schreef:Wij zitten momenteel met hetzelfde euvel. Onze beide families hebben geen verstand van paarden dus willen we het goed regelen voor als wij er niet meer zijn. Wij zijn bij de notaris geweest en de constructie bleek nog niet erg simpel. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om een stichting in het leven te roepen als wij zouden overlijden. Als eerste wordt daar dan een bedrag in gepompt en de rest wordt verdeeld over de nabestaanden. Iemand die we goed kennen en vertrouwen regelt dat onze paarden op een goede plek terecht komen. De paarden waar nog op gereden kan worden die worden verkocht en degene die met pensioen gaan daar wordt ook een fijne plek voor gezocht.
Onze accountant regelt de financiën van de stichting en degene die onze paarden onderhoud declareert de kosten die zij gemaakt heeft. Zodra dat alle paarden verkocht en/of overleden zijn en er is nog geld over dan gaat dit naar een goed doel.
Het is een heel verhaal maar ik hoop dat je er iets aan hebt
Echwel schreef:Voordat een schuld vervalt zal de familie de erfenis eerst moeten weigeren waarna de schuld naar verdere erfgenamen gaat of beneficiair moeten aanvaarden waarbij ze dus afzien van de erfenis maat deze ook niet verder in lijn gaat.
Beiden moet wel via de rechter dus ook met beiden krijg je geen dingen die binnen de erfenis vallen geen schulden maar ook geen geld/ artikelen van waarde als erfgenaam.
iris17 schreef:De stichting wordt inderdaad pas in het leven geroepen als wij beiden zouden komen te overlijden.
We hebben een bedrag vastgesteld dat hoog genoeg is om onze paarden de rest van hun leven te kunnen onderhouden, dit wordt dan de gift aan de stichting.
Degene die onze paarden verkoopt/een goed plekje voor zoekt wordt bestuurslid en de accountant wordt penningmeester. Of er nog andere alternatieven zijn dat weet ik niet, we hebben er flink over gebrainstormd maar konden niet echt iets anders bedenken waarbij de paarden "veilig" zijn.
ik wist helemaal niet dat het mogelijk was een stichting na je overlijden op te richten. safina schreef:Dat is een mooi idee. Maar dan moet je wel aardig vermogend zijn. Anders bestaat die stichting niet lang. Niet voor elke bokker weggelegd vrees ik....
Hobbyhorse schreef:iris17 schreef:De stichting wordt inderdaad pas in het leven geroepen als wij beiden zouden komen te overlijden.
We hebben een bedrag vastgesteld dat hoog genoeg is om onze paarden de rest van hun leven te kunnen onderhouden, dit wordt dan de gift aan de stichting.
Degene die onze paarden verkoopt/een goed plekje voor zoekt wordt bestuurslid en de accountant wordt penningmeester. Of er nog andere alternatieven zijn dat weet ik niet, we hebben er flink over gebrainstormd maar konden niet echt iets anders bedenken waarbij de paarden "veilig" zijn.
Dank Irisik wist helemaal niet dat het mogelijk was een stichting na je overlijden op te richten.
Dit lijkt me heel interessant om eens naar te kijken.
Blijft natuurlijk wel dat je met iemand moet regelen dat ie dat wil doen en bestuurslid wil zijn.
Zou je ons misschien in dit draadje op de hoogte willen houden waar je nog tegen aan loopt?
safina schreef:Rekenvoorbeeldje: Om een paard met volledige verzorging ergens onder te brengen, met hoefsmid, wormenkuren, veearts en spullen, moet je minimaal 300 per maand apart leggen. Op jaarbasis dus 3600. Laten we 40 euro accountantskosten rekenen per jaar.... Dan heb je dus 20000 euro nodig per 5 jaar. Erfbelasting zal minimaal op 30% zitten, want stichting is geen ANBI en geen verwante. Dan moet je dus minimaal 26000 nalaten om 1 paard het 5 jaar languit te laten zingen in je stichting.
veerledec schreef:Nogmaals, ik zie niet in hoe je hier een ANBI-beschikking voor krijgt. Als je specifieke paarden benoemt, is het simpelweg geen algemeen nut beogende instelling. En dan zal je dus wel degelijk moeten rekenen met erfbelasting.
ClauH schreef:Ik denk dat het het eenvoudigste is om iemand te zoeken die ervoor wil zorgen dat je dieren een goed plekje krijgen. Dat hoeft dus niet persé iemand te zijn die je dieren ook wil houden.
Zo heeft een vriendin mij aangewezen om een goed plekje voor haar paard te zoeken.
Eventueel zou je daar een bedrag aan kunnen plakken als vergoeding voor de stallingskosten etc. tot het paard verkocht is.
Hetzelfde geldt voor je andere dieren natuurlijk... Het hoeft "alleen maar" iemand te zijn die je goed vertrouwt, niet iemand die de dieren daadwerkelijk gaat houden.
Deoiridh schreef:Maartje1990 schreef:Heb je een (studie)schuld ts?
Tenzij ik een studie afmaak ja. Dus mocht ik dood zijn voordat ik een diploma heb blijft ie denk ik staan? Daarna wordt die kwijtgescholden.
Gelukkig niet veel, maar ik neem aan dat ze die idd eerst innen?
Zou leuk zijn als dat eerder al met een stichting o.i.d. te omzijlen zou zijn.
elenaMM77 schreef:degene die jouw paard als officiële erfenis accepteert, is dan de enige die de erfenis accepteert.. Duo gaat dan dus wel achter de enige erfgenaam aan.. Je paard is geen erfgenaam, degene die het accepteert wel.. Dus die krijgt dan je paard + je studieschuld en iedere andere schuld die je dan eventueel hebt.. als iedereen de erfenis verwerpt en dus ook het beschreven paard, dan vervalt dat paard aan de overheid?..
ik zou dus dat paard niet in je testament opnemen maar het gewoon bespreken bij leven zodat iedereen weet wat er met dat 'niet beschreven en niet bekende' paard moet gebeuren als jij zou overlijden.
elenaMM77 schreef:van duo wist ik idd niet... let wel op.. want als je later andere schulden hebt en je overlijd dat, dan geldt nog steeds dat degene die de ervenis accepteert, ook alle schulden accepteert.. Vanuit dat oogpunt is het nooit verstandig om de situatie waar je nu zit een duur testament te laten opmaken wie er voor je paard moet zorgen of wat hij er mee moet doen (dat laatste is niet eens bindend) en vervolgens accepteert diegene niet omdat je rood staat op je betaalpas en er niet voldoende middelen uit de rest van je boedel/geld is om dat te voldoen (ok, ligt eraan wat je paard waard is natuurlijk.. als je 500 moet dokken om 10.000 te krijgen dan zeg ik ja natuurlijk).