Smartphone/Social media moe.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Re: Smartphone/Social media moe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 18:05

Ik herken het ook wel. Mijn telefoon heb ik meestal op het profiel 'niet storen' staan, dan maakt niets geluid, met uitzondering van telefoontjes van nummers uit een bepaalde contactenlijst.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-17 09:24

0_saskia_0 schreef:
Gewoon je telefoon zo instellen dat je alleen een bliepje krijgt als je gebeld wordt (of zelfs dan niet als je dat zou willen), social media apps verwijderen, je kunt altijd nog via de browser erop kijken als je wil, maar van alle meldingen ben je af. Of natuurlijk de app zo instellen dat er geen meldingen komen :) en tsja, uiteindelijk is het denk ik een gewoonte ok steeds die telefoon te pakken. En gewoontes kun je afleren!

Ik heb mijn oude telefoon weer even in gebruik genomen (iphone 5) want daar zit niet zo een irritant lampje op dat gaat knipperen :D (En hij past gemakkelijker in een binnenzak etc.)
Ik heb mijn instagram pagina in zijn geheel verwijderd en ook de app. Daar wil ik helemaal niet meer op.
Mijn Facebook app heb ik ook verwijderd van mijn telefoon en alle meldingen ook voor op de pc uitgezet, want ik wil geen meldingen ontvangen.

Het is inderdaad een gewoonte om dat ding steeds te pakken.. Heb hem ook altijd op mijn bureau liggen op werk en dan kijk ik er toch steeds even naar.

SavannahNx schreef:
Dat is wel fijn! Het is meer van zijn kant dat ie het over mij denkt aangezien ik veel mannelijke vrienden had en daar dus ook wel eens mee appte buiten dat we afspraken. Hij zegt nog steeds dat mannen en vrouwen geen vrienden kunnen zijn en er altijd meer achter zit. Nogal vervelend.. Het zal vast wel goedkomen. Is ook al wel een heel stuk minder geworden dan vroeger.

Nare situatie is dat.. Misschien slijt het met de jaren :)

Tiggs schreef:
Ik herken het ook wel. Mijn telefoon heb ik meestal op het profiel 'niet storen' staan, dan maakt niets geluid, met uitzondering van telefoontjes van nummers uit een bepaalde contactenlijst.

Dat is ook wel een idee ja! Ik doe dat snachts namelijk wel. Dat mijn mobiel alleen geluid maakt als mijn moeder, partner en stalbaas bellen.

Ik ga voornoemde personen gewoon mijn werktelefoonnummer geven. Als er dan echt iets met spoed is, kunnen ze mij daar bereiken.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 09:36

Ik herken het ook! MAar ik word vooral moe van mijzelf, het is een verschrikkelijke verslaving waar ik echt graag van af wil.

Ik zit eraan te denken om in ieder geval FB als app te verwijderen op mijn telefoon. Dat zal al een hoop schelen... Ik gebruik geen andere social media apps.

Toen ik ooit stopte met roken merkte ik hoeveel extra tijd ik ineens had... ik denk dat dat nu ook wel zal komen! Man wat erger ik aan mezelf dat ik nonstop op die rot telefoon zit te kijken...

Edit: zojuist FB verwijderd van mijn telefoon *\o/*
ik ga denk ik ook de whats app push meldingen uitzetten... geeft ook rust

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 10:16

Ik denk dat het inderdaad meer rust geeft als je het van je telefoon afhaalt. Dat voorkomt de gewoonte om elke keer te kijken.

Verder vind ik het zelf juist wel een leuke manier van contact houden met mensen. Naast een drukke baan en 4 paarden heb ik weinig tijd voor mijn vrienden. Via FB of Instagram kan ik toch steeds even kort reageren op de nieuwtjes in hun leven en ook die van mij delen dmv een kort berichtje of een foto. Diepgaand is het zeker niet en daar is het volgens mij ook niet voor bedoelt, maar je blijft toch wel een beetje op de hoogte van elkaar. Whatsapp gebruik zoals ik vroeger SMS gebruikte. Voor korte berichten. Ik vind groepsapp etc. afschuwelijk en ik voer ook zeker geen hele gesprekken op deze manier.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 10:23

Ja ik vind facebook ook een leuke manier om andere nog een beetje te volgen. Ik merk alleen dat het aantal berichten van vrienden steeds minder wordt het aantal reclame berichten wordt steeds meer. Maar goed dat is echt FB gerelateerd.

ik ben ook whats app verslaafd haha. misschien moet ik zon kluisje kopen voor mijn telefoon :D

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-17 11:02

Snorkel8: Wat goed dat je de app hebt verwijderd! Ik heb het ook gedaan :D
Dat van whatsapp vind ik ook wel een goede.. dan kun je gewoon kijken wanneer je zelf wilt ipv bij elke oplichting van je scherm of elk bliepje weer een blik werpen.. :)

Jessix: Dat is zeker waar, dat is ook waarom ik niet mijn hele account wil verwijderen. Ik heb het druk waardoor ik mijn vriendinnen niet heel veel zie, dus dan vind ik het leuk om zo nog op de hoogte te blijven.

Groepsapps vind ik ook afschuwelijk, maar soms ontkom ik er niet aan dat het handig is. Bijvoorbeeld voor werk of stal. Maar van die groepsapps met vrienden of kennissen vind ik echt vreselijk. Voel me alleen altijd zo een trut als ik er dan uit ga.. :o Heb er wel al een paar verwijderd want zat inmiddels in meer dan 10 groepsapps en daar werd ik heel kriegel van.. Zit er nu nog in een stuk of 5 denk ik..
1 van werk, 1 van stal, 1 van een vriendengroep, 1 van de familie en 1 van oud collega's. Al zit ik er heel stiekem gewoon niet meer zo op te wachten..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 13:03

Ik heb er inderdaad een van mijn werk maar dat is gelukkig op mijn werktelefoon. Privé is het soms handig om met elkaar wat af te spreken of te regelen. Maar van die praatgroepen die echt nergens over gaan... -O-

Ik voel me ook altijd wel banketstaaf als ik er uit stap maar ik irriteer me er echt rot aan dus dan is het voor niemand leuk.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 13:42

Ik snap het niet? Je kiest toch zelf wanneer je erop gaat en wie je antwoordt? Waarom is dat de schuld van sociale media en smartphone? Ik ben alleenstaand met enkele paardjes en ben heel blij dat het er is. Als ik iemand niet leuk vind of die persoon irriteert mij, wis ik die gewoon! Niemand MOET iets! Jij hebt zelf de controle in handen, de rest is een illusie!
Echt, ik zie het probleem er niet van in...
Wat ga je doen als je de werkelijkheid beu bent? Iemand zegt je iets die je niet aanstaat? Ga je jezelf dan ook wissen? Het bestaat nu eenmaal en je hebt de luxe er zo ver op in te gaan als je zelf wil!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-17 13:52

Jessix schreef:
Ik heb er inderdaad een van mijn werk maar dat is gelukkig op mijn werktelefoon. Privé is het soms handig om met elkaar wat af te spreken of te regelen. Maar van die praatgroepen die echt nergens over gaan... -O-

Ik voel me ook altijd wel banketstaaf als ik er uit stap maar ik irriteer me er echt rot aan dus dan is het voor niemand leuk.

Dat is zeker waar :j

Cambiar schreef:
Ik snap het niet? Je kiest toch zelf wanneer je erop gaat en wie je antwoordt? Waarom is dat de schuld van sociale media en smartphone? Ik ben alleenstaand met enkele paardjes en ben heel blij dat het er is. Als ik iemand niet leuk vind of die persoon irriteert mij, wis ik die gewoon! Niemand MOET iets! Jij hebt zelf de controle in handen, de rest is een illusie!
Echt, ik zie het probleem er niet van in...
Wat ga je doen als je de werkelijkheid beu bent? Iemand zegt je iets die je niet aanstaat? Ga je jezelf dan ook wissen? Het bestaat nu eenmaal en je hebt de luxe er zo ver op in te gaan als je zelf wil!

Volgens mij heb je mijn openingspost niet helemaal goed gelezen of begrepen. :)
Het gaat er onder meer om dat er dus daadwerkelijk mensen in mijn omgeving zijn die van mij verwachten dat ik a la minute antwoord/dingen post/like etc en dus eigenlijk dat ik altijd bereikbaar ben. Daarnaast zijn er dus ook mensen in mijn zeer directe omgeving die letterlijk op hun social media leven en die druk proberen op te leggen bij anderen. Nu lukt dat ze bij mij niet zo, maar ik word er wel enorm moe van dat hun leven zich digitaal afspeelt en dat dit steeds meer 'gewoon' wordt gevonden.

Daar komt nog bij dat ik dit specifiek in de o.p. heb benoemd, dus ik zal er verder niet op in gaan. Wel fijn te lezen dat jij het probleem niet ziet. :)
Frummels schreef:
Er zullen nu vast mensen zeggen dat ik die verwachting zelf creeër oid, maar daar zit ik niet op te wachten. Ik vind het leuk als er mensen zijn die er ook zo in staan en het is niet mijn bedoeling om een discussie te starten over een zijspoor!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 14:58

Ik herken dit heel erg :j
Heb zelf vooral een "hekel" aan Facebook. Mij persoonlijk interesseert de 834ste (oke, dat is overdreven :D, maar voor het idee) foto van het babywiegje van Truus niet en ook het zoveelste bericht van Henk over z'n voetbalclub boeit me voor geen meter. Of het zoveelste bericht dat X, Y en Z op artikel zus en zo gereageerd hebben.... nou èn. Nu weet ik dat je mensen kan ontvolgen en dat doe ik dan ook zeer geregeld, maar vraag me ook vaak genoeg af waarom ik überhaupt nog Facebook heb... De pest is dat ik een aantal mensen wel wil blijven volgen, dus helemaal verwijderen is (nog) geen optie. Ga in ieder geval de app verwijderen (niet dat ik daar veel op keek) en de site uit het lijstje sites-die-automatisch-geopend-worden-zodra-ik-de-browser-opstart.

Heb ook Twitter, maar daar heb ik geen "last" van. Dat open ik 1x in de maand ofzo om eens bij te lezen (ik volg alleen bekende acteurs, actrices, schrijvers/sters en enkele bloggers). Alle meldingen staan verder uit. Oja, Twitter is soms ook handig om snel op de hoogte te zijn van vertragingen met de trein enzo.

Instagram vind ik wèl leuk, maar met mijn persoonlijke profiel doe ik niks/weinig (beetje een zelfde euvel als Facebook). Heb ook één gericht op een hobby en die vind ik wel leuk. Om mensen te volgen, inspiratie op te doen etc.

Whatsapp doe ik eigenlijk niks mee. Zeer incidenteel eens een berichtje en groepsapps verwijder ik altijd (idd vanwege het gevaar dat er verwacht wordt dat je à la minute reageert èn om heel eerlijk te zijn interesseert dat prietpraat me nooit zo :o ).

Andere social media als Goodreads, Ravelry en Flickr (groepen dan) heb ik ook en vind ik wel leuk. Misschien omdat dat meer gericht is op één bepaalde bezigheid? Nu ik daar over nadenk zou dat best de reden kunnen zijn dat ik weinig met Facebook, Whatsapp etc. heb.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 16:06

Ik heb hier eigenlijk helemaal geen last van. Groepsgesprekken die me niet boeien stap ik gewoon meteen uit. Mijn meldingen staan uit op mijn mobiel dus ook daar word ik niet ongewenst "lastig gevallen".
Social media is maar zo irritant en invasief als je het zelf toe laat. En oh, ik al ook vast wel eens dingen missen die alleen via FB gaan. Maar dat is dan maar zo. :') Als ze dan zeggen "ja maar het stond toch op FB" dan zeg ik gewoon "uhm ja dat kan, niet gezien, als je echt wil dat ik het weet kan je me best een sms'je sturen."
Simpel zat. :)
Dus nee, ik ga mijn profiel niet verwijderen want heb er simpelweg geen last van. Twitter begrijp ik nog steeds niet.. (wat daar boeiend aan is dus)

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 16:10

Ik verwijder mijn profiel ook niet, vind het heus leuk om te kijken. Twitter snap ik ook niet eigenlijk...

Ach iedereen moet doen wat hij wilt maar ik ben er beetje moe van (en dan vooral van mezelf).

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 17:02

Ik heb behalve whatssapp eigenlijk niets aan social media. Niet op mijn telefoon maar ook geen account.

Snapchat vind ik op zich nog wel leuk. Maar die foto's zend ik via whatsapp en niet via Snapchat zelf.

Geluid bij ontvangen van appjes staat uit.

Ik mis het niet, want weet ook niet wat ik moet missen :')

Aan de andere kant, ook ik heb in het buitenland gewoond, vind ik het jammer dat het onderhouden van contact toch lastiger is zonder Facebook. Net als "vrienden" uit mijn basisschooltijd. Ik heb daar vrijwel geen nummers van terwijl ik het wel leuk vind bijvoorbeeld via foto's een beetje te kunnen volgen hoe het met iemand gaat.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 17:08

Ik herken dit wel ja, soms zie je berichten en dingen voorbij komen en dan word ik er echt moe van.
Ik ben zelf 22.

Ik ben met Facebook sowieso begonnen met selecteren wie ik er wel of niet in wil hebben.
Mensen die onzin dingen plaatsen of dingen die voor mij niet interessant zijn, die gaan eruit.
(En zelfs dat nemen mensen persoonlijk :') )

Dat vond ik al een hele verademing.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 17:45

Deijs schreef:
Ik herken dit wel ja, soms zie je berichten en dingen voorbij komen en dan word ik er echt moe van.
Ik ben zelf 22.

Ik ben met Facebook sowieso begonnen met selecteren wie ik er wel of niet in wil hebben.
Mensen die onzin dingen plaatsen of dingen die voor mij niet interessant zijn, die gaan eruit.

Oh ja hoor. Vooral de wat oudere generatie op fb denkt dat als je verwijderd word of iemand echt verwijderd op fb de vriendschap helemaal over is. Zo werd mn moeder altijd heel boos als ze ruzie had met een vriendin en die vriendin haar verwijderde :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 17:54

T stomme is dat ik thuis echt volgens mij om het half uur op de telefoon bezig ben, als ik op reis ben gaat echter mijn telefoon op vliegtuidstand tot ik terug ben, heerlijk! Dan mis ik er ook niks aan.

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 17:54

Ja!!
Ik heb twee maanden geleden mijn smartphone weggegeven, facebook verwijderd en een simpele Nokia gekocht. Ik kan nu alleen maar bellen en sms'en en verder niks. Is wel wennen, maar inmiddels heeft het me veel rust gegeven. Ik vind het alleen jammer dat ik geen foto's kan maken van paard of als ik iets leuks tegenkom. Verder ben ik heel blij met mijn besluit :)

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 18:53

SavannahNx schreef:
Deijs schreef:
Ik ben zelf 22.

Oh ja hoor. Vooral de wat oudere generatie op fb denkt dat als je verwijderd word of iemand echt verwijderd op fb de vriendschap helemaal over is. Zo werd mn moeder altijd heel boos als ze ruzie had met een vriendin en die vriendin haar verwijderde :')

Hahahah ja bizar he?! Jongere generatie kan er ook wat van...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 19:58

Geen mobiel internet scheelt al een hoop moet ik zeggen, vroeger was ik dag en nacht online, waar ik ook stond maar dat is nu alleen nog waar er WiFi is.
Verder gebruik ik alleen whatsapp en Facebook om een beetje makkelijker contact te houden met vrienden en familie in Nederland. Bellen kan wel maar zijn thuis vaak bezig en dus telaat om op te nemen en het mobiele netwerk is op het platte land ook niet altijd super of ik hoor het gewoon niet omdat ik met machines bezig ben.
Het komt er dan dus vaak op neer dat we savonds bereikbaar zijn en overdag kun je het ook proberen :D

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 20:26

Ik heb dit een hele tijd geleden ook gehad en heb uiteindelijk mijn Facebook-account compleet verwijderd. In eerste instantie begon ik wat mensen te verwijderen/ontvolgen, maar ik vond dat toch niet voldoende "rust" brengen. Uiteindelijk heb ik wat mensen die ik enkel via Facebook sprak mijn nummer gegeven en verder mis ik het totaal niet. Ja, het zal best dat ik sommige dingen "mis", maar ik mis het zelf niet. :)

Naast Facebook had ik al geen sociale media, dus dat scheelt. Het geeft mij nu echt een heerlijk vrij gevoel en ik ben niet meer zo vergroeit aan mijn telefoon.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 20:39

Ik heb onlangs zelf heel veel mensen van mijn facebook verwijderd, gewoon omdat als ik ze in het echt tegen zou komen ze niet eens iets zouden zeggen, dus waarom moeten ze mijn foto's en dergelijke kunnen zien?
Verder heb ik de facebook app van mijn telefoon verwijderd en kijk ik via de browser, daarnaast heb ik nog instagram en die staat wel als app op mijn telefoon maar de meldingen staan uit.

Een jaar geleden had ik veel contact met iemand die perse meteen antwoord wilde, reageerde ik niet maar zag ze dat de vinkjes wel blauw waren? Dan kreeg ik standaard het bericht " Dan niet joh daag " , ik kan je zeggen dat ik daar inmiddels geen contact meer mee heb :')

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 10:46

Nou, het kan wel erg irritant zijn als je binnen nu en een uur met iemand hebt afgesproken en er gaat wat anders dan gepland en dan krijg je geen antwoord op je vraag.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 10:49

Ik denk niet dat dat de gevallen zijn waar sunshine het over heeft. :D
Heb ook wel eens iemand gehad die dat via sms deed. Dat ging dan over hoe mijn dag was en als ik niet antwoordde een minuut later eentje er achter aan en nog een, tot ik van miserie terug stuurde om me aub met rust te laten. :=
En dan was ie boos. :=
Het was een kennis, iemand waar ik ooit mee gewerkt had en die mijn nummer nog had van die periode. :=
en hij was altijd zo als hij stuurde, meneer was getrouwd met kinderen en stuurde soms berichten waar je rode oren van kreeg. :oo

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 13:17

eclair98 schreef:
Nou, het kan wel erg irritant zijn als je binnen nu en een uur met iemand hebt afgesproken en er gaat wat anders dan gepland en dan krijg je geen antwoord op je vraag.

Maar waarom dan niet gewoon bellen met de vraag waar ze blijven?

only18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 14:12

Ik vind dit een super topic, zeker om te zien dat er nog mensen van mijn leeftijd zijn (22 jaar) die moe worden van social media. Ik persoonlijk heb er een bloedhekel aan :D Ik heb geen twitter of instagram. Ik had vroeger snapchat maar werd daar orendol van. Ik dacht 20x per dag 'oh, dit moet ik delen', nam mijn gsm uit, werd gefrustreerd omdat de app zo traag ging en daar stond ik dan... Te wachten om een foto te maken. En dan telkens het echte leven on hold om te kijken wie wat antwoordt. Zooooo vermoeiend! Snapchat heb ik al een jaar verwijderd. Ik hoorde mijn schoonzus zeggen 'oh, echt? Ik heb je al die tijd al zo veel foto's gestuurd via snapchat!'. Ik kan nu wel zeggen dat ik naar mijn gevoel niets gemist heb en rust in de plaats gekregen heb. :) Ik heb een facebookprofiel met 3 foto's, heb iedereen ontvolgd. Gebruik het enkel voor onze schoolgroep, maar van zodra ik afgestudeerd ben, verwijder ik mijn facebookprofiel. Ik heb wel whatsapp, maar eerder omdat mijn vriendinnen mij dat vragen te houden. Anders zou dat ook verwijderd worden :) Ik houd mijn smartphone wel voor de camera en google maps. Ik wil niemand aanvallen en iedereen is vrij om te doen wat hij wil, maar ik word helemaal niet gelukkig van social media. ;) Soms neemt de 'angst' om iets te missen het even over, maar ik hoop naarmate ik langere tijd geen sociale media heb, ik ook ga geloven dat ik helemaal niets essentieel mis. Iedereen kan me bereiken via sms/bellen en dat vind ik meer dan genoeg.