Incassobureau, maar ben verhuisd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

iirrssjjee

Re: Incassobureau, maar ben verhuisd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 10:02

Hoi allemaal. Bedankt voor jullie input!

Het kostte me 5 euro omdat ik maar voot 75% verzekerd ben. De periodieke controle kost hier 20 euro.

Ik ga de tandarts even bellen. Want toen ik voor controle ging, heb ik meteen mijn nieuwe adres aangepast. Dus zij hebben mijn juiste adres. Dit was ergens begin februari, ik had toen namelijk al de sleutel van het nieuwe huis. Vanaf 13 maart staan we ingeschreven bij onze huidige gemeente.

Op dat bandje noemden ze mijn geboortedatum, postcode (oude adres dus) en huisnummer. Ik moeat zeggen of ik die persoon was, of ik die persoon was maar op een ander adres, of dat ik die persoon niet was. Daarna werd opgenoemd dat ik een bedrag open had staan voor zorg. (Ik dacht dat ik volledig verzekerd was voor tandarts, dus dacht dat ik nooit een rekening zou krijgen).

Zoals ik al zei, schrok ik me te pletter dus heb ik geld overgemaakt. Ik kon namelijk de betalingsgegevens via sms krijgen, dit heb ik gedaan. Het klopte iig dat dit de gegevens van het incassobureau waren. Daarna heb ik dus meteen betaald. Bang voor verdere stappen of een nog hogere rekening.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 10:05

Je moet idd zelf je adres aanpassen. Ik woon in een klein dorp, met een tandarts met een kleine klantenkring en hij vroeg zelf om mijn nieuwe adres, wat hij aanpaste. ;)

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 10:07

Chiave schreef:
Je moet idd zelf je adres aanpassen. Ik woon in een klein dorp, met een tandarts met een kleine klantenkring en hij vroeg zelf om mijn nieuwe adres, wat hij aanpaste. ;)

Dat is ook het probleem, dit heb ik gedaan tegelijk met de nieuwe periodieke controle.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 10:09

Maar dan ligt de fout (imo) bij jouw tandarts en zou ik de beste man of vrouw even bellen en melden dat je dit een jammerlijke situatie vind en graag ziet dat het opgelost wordt. :j Hoe groot is je praktijk? Mijn tandarts zou even bellen als ik een poos m'n rekening niet betaald heb. Een mailtje, misschien.

Marizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 10:20

Ik ben benieuwd hoe het afloopt. Coulance lijkt me hier wel op zijn plaats als je tijdig de wijziging hebt doorgegeven. Mijn vriend heeft iets soortgelijks meegemaakt, maar ik werk al jaren in de incasso en invorderingswereld en heb dus gewoon echt de vloer met ze aangeveegd :Y) Uiteindelijk originele factuur gekregen, deze betaald en geen cent meer.

Iemand zei hier dat de incasserende instantie het GBA-adres aanhoudt. Dat is niet het geval. Incassobureaus hebben natuurlijk géén inzage in dergelijke gegevens. Wel gebruiken ze bronnen die conform het GBA werken, te denken aan het Kadaster (evt. woningbezitters) en KvK (voor mensen die met een eenmanszaak of vof staan ingeschreven).

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 10:29

iirrssjjee schreef:
Op dat bandje noemden ze mijn geboortedatum, postcode (oude adres dus) en huisnummer. Ik moeat zeggen of ik die persoon was, of ik die persoon was maar op een ander adres, of dat ik die persoon niet was. Daarna werd opgenoemd dat ik een bedrag open had staan voor zorg. (Ik dacht dat ik volledig verzekerd was voor tandarts, dus dacht dat ik nooit een rekening zou krijgen).

Zoals ik al zei, schrok ik me te pletter dus heb ik geld overgemaakt. Ik kon namelijk de betalingsgegevens via sms krijgen, dit heb ik gedaan. Het klopte iig dat dit de gegevens van het incassobureau waren. Daarna heb ik dus meteen betaald. Bang voor verdere stappen of een nog hogere rekening.

Dat jij een band te horen krijgt, met waar je vragen krijgt waar je ja of nee moet beantwoorden maar vreemd. Dit klinkt als een oplichting. Er wordt ook gewaarschuwd voor dit soort telefoontjes. Er zijn ook louche incassobureaus die oude rekeningen opkopen en zo nog geld bij iemand proberen af te troggelen.

moon_dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 10:31

Ik heb dit akkefietje ook gehad, ook met een incassobureau en ook met rekeningen en aanmaningen op het oude adres. Heb met het incassobureau gebeld en dit aangegeven. Het incassobureau is daarop teruggegaan naar de ''opdrachtgever'' die dus duidelijk een fout had gemaakt. Alle kosten kwijtgescholden omdat ik kon aantonen dat ik op moment van aanmaning niet meer op het oude adres woonde en dus ook niet op de hoogte kon zijn van de rekening en de aanmaning.

Je kunt dus ook ipv met je tandarts met het incassobureau bellen en dit melden. Ook melden dat je aantoonbaar een adreswijziging hebt doorgegeven aan de betreffende tandarts. Heeft weinig te maken met dorp of stad, de tandarts is hier de fout ingegaan niet jij. Incassobureau kan dreigend overkomen maar moet zich wel aan de wet houden. Je zult je verbazen hoe aardig en behulpzaam ze daar kunnen zijn. :j :j En ja uiteraard zijn er ook veel malafide incassobureaus....Maar er zijn ook goede bij.
Succes

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 10:40

Ik heb dit vorig jaar meegemaakt: Ik kreeg de tandartsassistente op mijn voicemail dat ik al 2 aanmaningen had en nu echt eens moest betalen. En daarbij het telefoonnummer va incassobureau. Ik had nooit iets ontvangen van een rekening of aanmaning dus ben gaan bellen met het incassobureau. Alle gegevens klopten, en het ging inmiddels om een bedrag van 250,00! Ze zouden me alle rekeningen per mail versturen. Klopte ook. Alleen... Ik ben heel zuinig met mijn post en heb echt geen enkele rekening of aanmaning binnen gekregen!

Ik mijn tandarts gebeld naar welk adres zij van mij hadden (Ik zit al 15 jaar bij deze tandarts en woon al 12 jaar op dit adres, altijd de rekeningen gehad maar ergens moest er een fout zijn gemaakt.) Bleek dat mijn postcode ineens verkeerd was ingevoerd toen ze overgegaan waren naar een nieuw computersysteem. Daar kan ik echt niets aan doen, tandarts wel! Uiteindelijk oficiele aangetekende brieven verstuurd naar zowel incassobureau als tandarts dat ik alleen de rekening betaalde zoals hij oorspronkelijk was en dat ze zelf maar gingen uitvechten wat ze met de incassokosten gingen doen maar mij daar buiten wilden laten. Nooit meer wat van gehoord.

In dit geval heb je zelf de adreswijziging doorgegeven. Ik zou even de tandarts bellen en vragen naar welk adres de rekening is verstuurd. Evengoed vind ik het wel slordig van je dat je het aan de nieuwe bewoner overlaat om het op te sturen. Als je gewoon optijd wijzigingen had doorgegeven, of eerder aan de bel had getrokken (Als het goed is weet je dat je een rekening kan verwachten) was er niets aan de hand geweest..

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 16:27

Ik heb nooit een rekening gehad. Ik was altijd 100% verzekerd. Alleen heb ik begin dit jaar mn verzekering aangepast en even niet stilgestaan bij het feit dat ik dus nu niet alles volledig vergoed krijg. Dus ik verwachtte ook geen rekening.

Helaas is dr tandarts vandaag niet bereikbaar.

Dat bansje hoefde ik niet te beantwoorden. Alleen maar een nmr in te toetsen. Ook klopte het rekeningnr met het incassobureau dus dat zit wel goed.

Mijn moeder heeft halverwege april ook nog eens mijn adressijziging doorgegeven (want toen ging zij naar de tandarts) dus ze moeten daar gewoon mijn juiste adres hebben.

Is het raar dat ik verwacht dat post die er tussendoor glipt retourgestuurd word door de nieuwe bewoner? Dat lijkt mij niet meer dsn normaal? Dat die het op zn minst retourstuurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 17:05

Ligt eraan ... ik kreeg in Belgie zelfs continu nieuwe bankpassen en activatie codes daarvoor van iemand. Paar x retour gedaan. Keer langs de bank geweest. En nadien gewoon standaard de vuilbak in. Tja het houdt een keer op. Snapte dat echt niet :+

Zo te lezen is dit dus gewoon een fout van je tandarts. Dan zeker zorgen dat je de extra gemaakte kosten terug krijgt van ze.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 17:08

Ik zou dat wel normaal vinden, ja. Al moet ik zeggen dat ik het niet meer doe voor de vorige bewoners en alleen de incassobureaus nog na bel met de mededeling dat de criminelen in kwestie vertrokken zijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 17:11

Het is geen verplichting, je mag er ook niet van uitgaan. Ik heb gewoon dat verhuisding van PostNL gedaan. Nieuwe bewoner heeft mijn adres niet.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 17:24

Nee, als jij vraagt aan de nieuwe bewoner of ze je post apart houden en het vervolgens niet op gaat halen, dan is het niet gek dat ze er klaar mee zijn. Je kunt immers ook gewoon bij post NL die service inschakelen.
Dat ze niet op je mail is ingegaan om het retour te zenden snap ik helemaal, ze zijn je secretaresse niet.

Over de rekening, dat lijkt zoals jij het aan geeft meer een probleem vanuit de tandarts te zijn. Weet alleen niet of je dat kan bewijzen (mondeling wordt lastig) en of ze daar dan klantvriendelijk mee om gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 17:34

Dames de tandarts is vooral arts en geen administratiekantoor. Altijd alles zelf doorgeven. Sommige verzekeraars doen bij adreswijzigingen ook gelijk het adres richting de tandarts muteren.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 17:35

Je kunt bij de gemeente aangeven dat derden, zoals tandarts, kerken etc, jouw gba (brp) niet mogen inzien.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 17:44

iirrssjjee schreef:
Is het raar dat ik verwacht dat post die er tussendoor glipt retourgestuurd word door de nieuwe bewoner? Dat lijkt mij niet meer dsn normaal? Dat die het op zn minst retourstuurt.

Ja. Dat vind ik raar. Je moet je zaakjes gewoon op orde hebben ook al heeft de tandarts dit niet gedaan.
Volgende keer alle instanties schriftelijk op de hoogte stellen ook je tandarts. Dan sta je namelijk een stuk sterker

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 19:07

Tiggs schreef:
Je kunt bij de gemeente aangeven dat derden, zoals tandarts, kerken etc, jouw gba (brp) niet mogen inzien.

Dat is ook niet te zien wanneer je het certificaat hebt. Alleen het huidige adres, geboorte datum, plaats, naam en bsn nummer. De gegevens die je ook als controlemiddel kunt gebruiken om te kijken of de persoon die voor je staat echt is wie hij of zij zegt te zijn. Eventueel via een ander certificaat welke verzekeringen actief zijn. Je hoeft echt niet bang te zijn dat alles te checken is.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 19:17

Lithya schreef:
Tiggs schreef:

Dat is ook niet te zien wanneer je het certificaat hebt. Alleen het huidige adres, geboorte datum, plaats, naam en bsn nummer. De gegevens die je ook als controlemiddel kunt gebruiken om te kijken of de persoon die voor je staat echt is wie hij of zij zegt te zijn. Eventueel via een ander certificaat welke verzekeringen actief zijn. Je hoeft echt niet bang te zijn dat alles te checken is.

Huh? Maar dat zeg ik toch? Als je m op geheimhouding zet dan zien ze ook dat niet.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 19:30

Tiggs schreef:
Huh? Maar dat zeg ik toch? Als je m op geheimhouding zet dan zien ze ook dat niet.

Klopt, maar dan moet men ook niet zeuren wanneer een nota op het oude adres komt. Mits er geen adreswijziging is doorgegeven. Kan je vertellen dat heel veel mensen hier enorm slordig mee om gaan. Dat zou veel ellende geven.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 19:36

iirrssjjee schreef:

Ja en nee. In principe is het je eigen verantwoording dat je alles regelt.

Wij wonen nu bijna 5 jaar in dit huis, krijg nog wekelijks post van de vorige bewoners. In het begin was ik zo gek dat ik de post bij hun dochter bracht in de plaatselijke supermarkt, na een half jaar begon zij dat vervelend te vinden en moest ik het maar bij haar ouders brengen die inmiddels meer dan 30 km enkele reis verderop woonden. Heb zeker de eerste 2 jaar de instanties benaderd telefonisch of mail om aan te geven dat als ze post blijven sturen het regelrecht de kliko in gaat, nadat ik het eerst retour afzender had verzonden met de mededeling dat ze verhuisd zijn. Kwamen zelfs bankpasjes en de bijbehorende pincode, telefoons, jaaropgaven enzovoorts. Nu gaat alles regelrecht de oudpapierkliko in, blijkbaar willen ze niet de post ontvangen en hechten ze er geen waarde aan ofzo.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 20:05

meggiemeg schreef:
iirrssjjee schreef:

Ja en nee. In principe is het je eigen verantwoording dat je alles regelt.

Wij wonen nu bijna 5 jaar in dit huis, krijg nog wekelijks post van de vorige bewoners. In het begin was ik zo gek dat ik de post bij hun dochter bracht in de plaatselijke supermarkt, na een half jaar begon zij dat vervelend te vinden en moest ik het maar bij haar ouders brengen die inmiddels meer dan 30 km enkele reis verderop woonden. Heb zeker de eerste 2 jaar de instanties benaderd telefonisch of mail om aan te geven dat als ze post blijven sturen het regelrecht de kliko in gaat, nadat ik het eerst retour afzender had verzonden met de mededeling dat ze verhuisd zijn. Kwamen zelfs bankpasjes en de bijbehorende pincode, telefoons, jaaropgaven enzovoorts. Nu gaat alles regelrecht de oudpapierkliko in, blijkbaar willen ze niet de post ontvangen en hechten ze er geen waarde aan ofzo.

Ik was er in ons vorige huis na een halfjaar ook klaar mee hoor. Maar dit gaat dus om een brief die op 15 maart gestuurd is. Precies dus die overschrijvingsperiode van gemeente naar gemeente. Het lijkt me niwt te veel gevraagd om de post van de eerste maand ong retour afzender of door te sturen toch? Ik verwachtte ook verder niks want we hebben alles doorgegeven!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 20:09

Als ik in de toekomst ga verhuizen verwacht ik dat de oude bewoner zijn zaakjes op orde heeft en stuur ik alle post retour afzender. Na een maand stuur ik het retour vuilnisbak. Het is niet mijn probleem dat er nog post van de vorige bewoner komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 20:29

purny schreef:
Als ik in de toekomst ga verhuizen verwacht ik dat de oude bewoner zijn zaakjes op orde heeft en stuur ik alle post retour afzender. Na een maand stuur ik het retour vuilnisbak. Het is niet mijn probleem dat er nog post van de vorige bewoner komt.

Lees dit topic maar eens als je de post in de vuilnis/papierbak mikt.
Mer1980 @ [LZP] Dagelijks nog post van oud bewoners...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-07-17 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 20:30

purny schreef:

Dat is wel erg radicaal, als je gaat verhuizen probeer je altijd iedereen op de hoogte te stellen, maar er kan er altijd een tussendoor glippen, vaak bedrijven waar je maar eens per jaar of erg weinig post van krijgt.
Als jij verhuisd en er gaat iets fout met jouw post ( ook jij bent vast niet perfect ;) ) zou je ook niet willen dat het linea recta in de prullenbak verdwijnt.

Je zal ongetwijfeld merken dat er altijd ergens wel iets fout gaat, dan ben je blij dat de nieuwe bewoner met je mee wil denken.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 07:48

Lithya schreef:
Tiggs schreef:

Klopt, maar dan moet men ook niet zeuren wanneer een nota op het oude adres komt. Mits er geen adreswijziging is doorgegeven. Kan je vertellen dat heel veel mensen hier enorm slordig mee om gaan. Dat zou veel ellende geven.

Dat ben ik met je eens!

Sowieso is trouwens de eerste weken die service van postnl gebruiken erg handig.