Eerder studiefinanciering

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bridleless

Re: Eerder studiefinanciering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 12:59

Met inrichting bedoel ik ook alle noodzakelijke spullen, zoals bed, koelkast, keukenspullen, tafel en stoelen, kast, etc.

Bridleless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 13:01

chocobroodje schreef:
Je huurt toch een kamer? Heb je dan recht op huurtoeslag? Daar moet je toch je eigen voordeur voor hebben? of zijn de regels veranderd (inmiddels al een lange tijd koop woning ;))

Ik huur een studio. Dus ik heb een eigen voordeur en adres en de prijs ligt onder het maximum wat mag om in aanmerking te komen ervoor. De huurprijs is 440 bruto, maar na aftrek huurtoeslag is de studio nog maar 310 in de maand.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:05

Bridleless schreef:
Met inrichting bedoel ik ook alle noodzakelijke spullen, zoals bed, koelkast, keukenspullen, tafel en stoelen, kast, etc.

Ach, daar doe ik nooit zo moeilijk over: gewoon even een beetje camperen hoor (luchtbed, klapstoeltje, tafeltje, bananendozen als kast...). Dat heb ik tot nog toe bij iedere verhuizing gedaan en ik zie daar het probleem niet van; de echte inrichting kan best een paar weken later. Beetje omdenken +:)+ .

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:07

Maar, als je september eerder laat uitbetalen, dan heb je in oktober toch gewoon domweg hetzelfde probleem? Ik denk dat je toch je geld wat je in augustus verdiend, en wat je dus eind augustus uitbetaald krijgt, voor september moet gebruiken. Dan kan je nog steeds je geld van juni en juli gebruiken voor inrichting. Of zie ik dat nu zo verkeerd?

En anders toch eerst kijken naar gratis spullen en kringloop spullen. Maar je stufi vervroegen kan volgens mij niet en gaat je bovendien niet helpen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:13

Ik krijg toch wat het idee dat je je prioriteiten niet optimaal stelt :Y) je hebt nu eenmaal niet meer inkomen, stufi heb je nog geen recht op als je opleiding nog niet begonnen is.
Dan is het toch gewoon en simpele kwestie van minder uitgeven of zelf meer inkomen genereren :?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:15

Lalidan schreef:
Maar, als je september eerder laat uitbetalen, dan heb je in oktober toch gewoon domweg hetzelfde probleem?

Dit. Ik zou kijken of je je budget voor 'noodzakelijke dingen' naar beneden bij kunt stellen door nu alvast via Marktplaats / Kringloop dingen proberen te scoren :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:15

Nee dat kan helaas niet :) Ik heb er zelf ook gedoe mee gehad omdat het pas later in ging maar dat is een bepaalde regeling waar je niet onder uit komt.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:16

Bridleless schreef:

Puur een kwestie van prioriteiten stellen. Dat weet je nu toch al? Koop alles op MP, kost geen zak bij elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:17

Celiien schreef:
Stufi gaat pas lopen vanaf de 24e, omdat ook pas vanaf de 27e je incasso's ingaan van t schoolgeld. Ze zorgen altijd dat de stufi 2-3 dagen eerder wordt uitbetaald dan je schoolgeld wordt geint. Je incasso gaat over september, je stufi dus ook. In augustus ben je officieel nog Geen student, schooljaar begint pas (na) 1 september. Je kan dus ook echt niet eerder stufi krijgen :n

Is ook niet helemaal waar, ik heb nu al een paar keer gehad dat ik in de supermarkt stond zonder saldo omdat mijn collegegeld al was afgeschreven maar de stufi nog niet gestort. Maar denk dat dat per instelling kan verschillen.

TS, denk dat je er inderdaad niet zoveel aan kan doen. Waarom je ouders per sé nu willen terugbetalen om vervolgens weer geld van ze te lenen om van te leven? :P

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:31

eefj33 schreef:
Celiien schreef:
Stufi gaat pas lopen vanaf de 24e, omdat ook pas vanaf de 27e je incasso's ingaan van t schoolgeld. Ze zorgen altijd dat de stufi 2-3 dagen eerder wordt uitbetaald dan je schoolgeld wordt geint. Je incasso gaat over september, je stufi dus ook. In augustus ben je officieel nog Geen student, schooljaar begint pas (na) 1 september. Je kan dus ook echt niet eerder stufi krijgen :n

Is ook niet helemaal waar, ik heb nu al een paar keer gehad dat ik in de supermarkt stond zonder saldo omdat mijn collegegeld al was afgeschreven maar de stufi nog niet gestort. Maar denk dat dat per instelling kan verschillen.

TS, denk dat je er inderdaad niet zoveel aan kan doen. Waarom je ouders per sé nu willen terugbetalen om vervolgens weer geld van ze te lenen om van te leven? :P

In principe is dat wel de uitgangsbasis. Echter kan t voorkomen dat er dan weekend tussen zit (en dan ligt het ook aan je bank wanneer t daadwerkelijk erop staat).

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:48

Courses schreef:
Bridleless schreef:

Puur een kwestie van prioriteiten stellen. Dat weet je nu toch al? Koop alles op MP, kost geen zak bij elkaar.

Kan ik helemaal in meegaan. Ik woon sinds december op mezelf en ik heb ook alles van marktplaats of via familie/vrienden. Mijn complete woonkamer kostte me 50 euro, en dat is alleen de eethoek. De bank en TV meubel waren gratis. Mijn salontafel, bed en kledingkasten van tantes gekregen, mijn fornuis van een vriendin van een van die tantes en mijn matras en koelkast overgenomen van mijn vriend. En alles ziet er prima of als nieuw uit. Het fornuis was zelfs amper gebruikt.

Je hebt een studio lees ik dus dan kun je op marktplaats vaak ook bijvoorbeeld Kallax (voorheen Expedit) vinden voor een zacht prijsje om te gebruiken als roomdivider(s). Heb je gelijk opbergruimte.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 14:06

Mijn hele inboedel (inclusief grote en kleine koelkast) heeft mij uiteindelijk €150/€200 gekost. En dan staat er net spul, apparatuur van Whirlpool en gewoon een goed bed. Ik heb er rekening mee gehouden dat die uitgaven eraan kwamen. Polsen bij familie en vrienden kan ook helpen, wellicht gaan er mensen verhuizen en anders de plaatselijke 'gratis ophalen' FB groep afstruinen.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 14:15

Courses schreef:
Mijn hele inboedel (inclusief grote en kleine koelkast) heeft mij uiteindelijk €150/€200 gekost. En dan staat er net spul, apparatuur van Whirlpool en gewoon een goed bed. Ik heb er rekening mee gehouden dat die uitgaven eraan kwamen. Polsen bij familie en vrienden kan ook helpen, wellicht gaan er mensen verhuizen en anders de plaatselijke 'gratis ophalen' FB groep afstruinen.

Hier hetzelfde. Heb een Siemens fornuis met oven, een Bosch magnetron, een grenenhouten bed en Auping spiralen, eettafel en bank van Goossens en de oude lijn Pax kasten van Ikea.. het kan allemaal. Het duurste was het matras, maar totaal heeft het mij ook €200 ongeveer gekost.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 14:27

Bridleless schreef:

Volgens mij zijn dit geen noodzakelijke studentenspullen :D

Een matras is wel handig, maar die kan ook prima op de grond liggen. Voor een tafel en stoelen (is daar ruimte voor?) kun je gemakkelijk op MP wat vinden of in de kringloop. Zelf had ik een bank en een lage tafel, allemaal krijgertjes en at ik op de bank ipv zoals het 'hoort' aan een eettafel met stoelen (geen ruimte voor). Zo kun je gemakkelijk de tijd overbruggen tot je stufi.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 14:48

Is het niet een idee om met je ouders af te spreken dat je in september het laatste deel van je schuld afbetaalt? Op die manier creëer je waarschijnlijk net wat meer ademruimte om de maand augustus door te kunnen komen. Ik begrijp dat dat misschien niet de meest prettige oplossing is, het is fijn om die schuld voor de zomervakantie afgelost te hebben, maar ik denk dat je beter de betaling aan je ouders wat uit kunt stellen dan dat je straks de huur niet kunt betalen. Een huurbaas is vaak wat minder meelevend dan je eigen ouders. :)

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 15:10

Bridleless schreef:
chocobroodje schreef:
Je huurt toch een kamer? Heb je dan recht op huurtoeslag? Daar moet je toch je eigen voordeur voor hebben? of zijn de regels veranderd (inmiddels al een lange tijd koop woning ;))

Ik huur een studio. Dus ik heb een eigen voordeur en adres en de prijs ligt onder het maximum wat mag om in aanmerking te komen ervoor. De huurprijs is 440 bruto, maar na aftrek huurtoeslag is de studio nog maar 310 in de maand.

Ik wil niets voor je verpesten, maar ik hoop dat je rekenhuur daar iets onder zit... Die mag namelijk maximaal 414 in de maand zijn, anders kun je fluiten naar je huurtoeslag... :(

Bridleless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 22:07

Het matras zelf is al een investering van 300, maar dat komt omdat ik snel rugklachten heb en daardoor wel een goed matras nodig heb wil ik mn rug nog langer dan vandaag gebruiken. Ik had het liefst daar ook goedkoper in willen zijn. Op andere punten hebben jullie wel gelijk. Ik heb ondertussen eens rondgesnuffeld op Marktplaats en kan toch wel erg leuke spulletjes voor een prikkie krijgen haha :')

Ik heb ook nog even met Duo gebeld en die vertelden mij inderdaad dat ik pas eind september de eerste stufi krijg.

@Floriske,
Dat vond ik dus ook een beetje vreemd van die bruto huurprijs, maar ze hebben het met de gemeente en alles daaromheen geregeld, dus dat zal wel goed zitten. Bij een proefberekening op de site van de belastingdienst zegt ie dat ik ook nog steeds huurtoeslag krijg. Ik heb dan als kale huurprijs 310 ingevuld en servicekosten 130 (is ook incl. gemeentebelastingen en al die dingen). En dan kom ik uit op 130 euro huurtoeslag. Zal voor de zekerheid nog even contact met hen opnemen. Maar in principe krijgen de studenten die er al wonen ook gewoon huurtoeslag.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 22:20

Kan je dan niet gewoon je matras waar je nu op slaapt meenemen :)*
Leg je daar een goedkoop matras neer voor die zeldzame nachten dat je nog bij je ouders zal slapen.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 22:34

Ik heb nog een slaapbank in de aanbieding voor een prikkie! En eventueel een gasoven die je gratis mag komen ophalen.

Besef je ook, dat je nu al veel eten in pot/blik kan kopen en dingen als rijst en pasta (groot) in slaan om 1e maand mee door te komen.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 23:00

Als servicekosten mag je geen bedrag van 130 invullen. De proefberekening houdt daar helaas geen rekening mee. Wellicht ook eerst eens een belletje naar de belastingdienst.

Edit:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 23:08

En ook de weggeefhoeken in de gaten houden! Ik had ook niet veel geld toen ik op mezelf ging wonen. Heel veel gratis kunnen scoren via de weggeefhoek.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 23:20

Servicekosten worden idd geen 130 euro bij de berekening. Je krijgt namelijk geen toeslag voor belasting of electriciteit. Dus ga maar uit van een lagere huurtoeslag. Ik kreeg rond de tijd dat ik mijn contract tekende een mail met het deel van dd servicekosten wat ik wel kon meerekenen.

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 23:27

Even een tip:
Op facebook zijn heel veel Gratis in "...." groepen.
Ikzelf was lid van een toen ik in ons appartement ging wonen.

Ik heb gratis een bank, stoel, tv-meubel, koelkast, combi-magnetron, kookplaat, bureaustoelen, bedframe en nog veel meer op kunnen halen. Heeft ons ZO veel gescheeld!
Het helpt je echt in de eerste maanden.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 07:13

Ik kreeg mijn eerste stufi zelfs pas per oktober omdat ik nog geen 18 was toen ik begon met studeren.
Lijkt mij dat als je het echt niet redt, je ouders je wel een maandje willen helpen?
Nu inderdaad goed sparen, alvast alle reclame blaadjes in de gaten houden voor handige dingen als 'blikvoer' om de eerste maand goedkoop te kunnen eten.
Daarnaast idd weggeefhoeken, kringloopwinkels.
Is het überhaupt wel een goed idee om op kamers te gaan als je nu al zo moeilijk zit als je een maand geen inkomsten hebt?