Vriend steeds meer anti paard. Wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:42

Ik zou niet met zo,n vriend kunnen leven.... mijn vriend vind mijn pony's heel leuk en gaat regelmatig als groom mee op wedstrijd daar heb ik het mega mee getroffen. Mijn ex vriend vond mijn paarden ook niks, liet me wel gaan... maar zag me liever niet zoveel met die beesten bezig zijn. Die relatie werkte daarom ook totaal niet.

Ik zeg altijd wil je mij, krijg je mijn paarden erbij. Anders vriend eruit.... mijn pony's zijn ook wel mijn kinderen...

Ik denk dat jij echt grenzen moet stellen voor jezelf! Wat vindt jij belangrijk? Een leven zonder je paard....?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:42

Dus hij mag wel weg en verwacht dat jij in de tussentijd thuis zit? Dan gaat hij toch naar zijn vrienden als jij op stal bent. Kom nou zeg.

Probeer hem er maar eens van te weerhouden dat ie naar zijn vrienden gaat. Omdat je bang bent dat een van hem te hard een box geeft ofzo.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:43

Hij wil niet dat jij weggaat als hij thuis is? :wow:

Dat hij zelf verder weinig tot geen tijd aan hobby's besteed is zijn probleem. Dat betekent niet dat jij dan vervolgens maar bij hem op de bank moet gaan zitten als hij thuis is. Kom op zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:45

Als mijn vriend in het weekend ook 2x weg is zou ik dat ook niet kunnen waarderen, dus wellicht is daar al winst te behalen: een extra dag doordeweeks zodat je op bv zaterdag lekker bij je vriend kunt zijn.

Wat woepsie zegt is ook leuk! Misschien waardeert hij het dan wat meer. Ga eerst eens navragen wat er precies aan de hand is en welke oplossing hij ziet zonder dat je in paardentijd achteruit gaat.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 23:48

Daar komt het wel op neer ja. Bij hem op de bank zitten tv kijken.
Wil alleen dinsdag en donderdag de vierdaagse rijden, op donderdag is hij toch wel eens weg naar z'n auto fanaat kameraad.(zul je net zien dat hij dan niet gaat)

Erover praten is moeilijk. Hij wordt altijd meteen zo sjacherijnig, en gaat meteen mij van alles lopen verwijten. Zijn oplossing is max 2 dagen naar stal. Maar dat wordt m natuurlijk niet.

Doordeweeks Savonds doet ie nog moeilijker om, en zaterdag heeft hij vaak beun klussen en is ie ook wel eens weg of thuis aan het werk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:49

Ik hoor wel eens mannen dat ze blij zijn als de relatie met een paardenvrouw uit is als het verdriet gesleten is. Vaak zat gehoord dat er niks op te bouwen valt omdat er zo vaak niemand thuis is.

Waarom is het zo gek als iemand het niet leuk vindt als zn partner veel van huis is. Je hebt toch samen een relatie? Je bent naast jezelf ook een samen dan. Niet meer twee individuen maar ook een stuk samen.. :=

Urbanus

Re: Vriend steeds meer anti paard. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:50

Hier zou ik gauw klaar mee zijn. Wat een kinderachtig gedoe...

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 23:52

Jans.
Is dan 2x per week, een paar uurtjes weg al teveel? ( die andere 2x merkt hij niet, want dat is overdag als hij aan het werk is)
En dan +/- 6 wedstrijden per jaar nu.
Hij mag ook mee. Maar dat wil hij niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:53

In het weekend zou ik dat persoonlijk te veel vinden ja.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 23:56

Ja lastig dan toch. Want doordeweeks Savonds wordt m ook niet. Daar heeft ie nog meer problemen mee.

En 3x per week je paard aandacht geven is naar mijn inzien te weinig

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:56

Herkenbare situatie..
Mijn vriend is alleen niet anti paard, maar vind het ook vervelend dat als ik naar stal ben,ik gelijk 4 uur weg ben. Ik rijd ook endurance en stop veel tijd in trainingen.

Ik ben in mijn situatie niet alleen degene die een hobby heeft waardoor je veel van huis bent. Mijn vriend speelt in een band. Hij is in de weekenden vaak savonds weg.. onze hobby's sluiten qua tijd niet op elkaar aan.

Wat voor ons wel helpt, is om duidelijk af te spreken wanneer we samen iets gaan doen. De weekenden zijn voor ons altijd zo vol, dat we vaak daartussen een momentje quality time afspreken. Even samen lunchen of even lekker samen wandelen met de hond.

Als ik jou was, zou ik er ook met hem over praten. En inderdaad, misschien voorstellen om met jou mee te gaan fietsen. Als hij dat misschien leuk vind, waarom niet?
Veel succes met alles!

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 00:01

Verhuizen en paarden aan huis

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 00:08

Lastig dat hij geen begrip kan opbrengen. In je berichten klinkt flink wat frustratie en niet happy. Een relatie is iets waar je aan moet blijven werken.
Misschien goed om eens samen in gesprek gaan, zonder of met een gespreksbegeleider.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 00:15

Jans schreef:
Ik hoor wel eens mannen dat ze blij zijn als de relatie met een paardenvrouw uit is als het verdriet gesleten is. Vaak zat gehoord dat er niks op te bouwen valt omdat er zo vaak niemand thuis is.

Waarom is het zo gek als iemand het niet leuk vindt als zn partner veel van huis is. Je hebt toch samen een relatie? Je bent naast jezelf ook een samen dan. Niet meer twee individuen maar ook een stuk samen.. :=

Ik ben van mening dat als je een relatie hebt er ook tijd voor jezelf moet zijn.

Ik kan je stukje begrijpen hierboven, mits het gaat om iemand die minimaal 5 keer per week de hele avond plus het weekend op stal is.

Als het gaat om die paar uurtjes vind ik dat het slaat als een tang op een varken. Wil die iets hebben wat graag naast hem op de bank ligt, ook al is ie er niet, dan kan ie beter een kat aanschaffen.

Het idee om duidelijk tijd voor jullie samen in te plannen is wel een goede. Bijvoorbeeld zaterdagavond 5 uur. Borrel, eten, filmpje. En dan woensdagavond en vrijdagavond samen bijvoorbeeld. Al weet ik niet of ik daar wel zin in had als ik het zo lees.. :=

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 00:53

Mag ik bruut binnenvallen? Door zo'n relatie is een vriendin van mij nu zwaar depressief geworden.
Als hij jou geen tijd gunt met jouw hobby is dat zijn probleem waar geen plaats voor is in een relatie. Nú praten en zaken helder op tafel leggen want jij bent nu diegene die gedwongen moet gaan kiezen (paard of vriend) en dat is niet eerlijk.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 02:21

Is er een manier dat jullie het zo kunnen plannen dat hij met zijn auto aan de gang gaat of naar vrienden als jij naar je paard gaat?
Mijn man heeft ook weinig met paarden maar toen wij nog in NL woonden, was hij monteur bij een stockcar team en crosste zelf fanatiek in de standaards.
Wij hadden de dinsdag & donderdag avond dat we beiden weg waren (soms zelf gelijk uit werk door) en hij zat op zaterdag ook altijd in de loods dus dan probeerde ik altijd uitgebreid de tijd te nemen voor mijn paard.

Verder idd communiceren en afspreken. Had ik soms een wedstrijd op zondag dan liet ik dat ruim vantevoren weten en soms ging hij er dan alleen op uit, crossje kijken, biertje met vrienden of wat dan ook. Soms ook niet, maar dan wist hij wel vooraf waar hij aan toe was.
Omgekeerd overigens ook. Wij schreven begin van het jaar alle crossweekenden op de kalender, zodat ik precies wist welke weekenden hij weg was (of ik ging ook weleens mee) en daar planden we omheen.

Nu hebben we veel minder 'aparte' activiteiten maar als ik eens een dag in de paarden ga werken of een activiteit heb van de wildlife rescue, vind hij het heerlijk om alleen thuis te zijn. Kan hij lekker een beetje aanrommelen of hij gaat surfen. Maar, ook hier: communiceren. Ik overleg altijd even voor ik zoiets afspreek en hij weet vantevoren wanneer ik weg ben. Dan vind ik het ook aan hem om zelf wat te verzinnen om te gaan doen.

Is de kern van het probleem dat jij naar je paard bent of dat je uberhaupt weg bent? Ik proef een beetje dat jouw vriend zich niet zo goed alleen kan/wil vermaken. Kan het mis hebben hoor, maar zo lijkt het. Wat deed hij met zijn vrije tijd voordat jullie samen waren?

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 04:07

Jans schreef:
In het weekend zou ik dat persoonlijk te veel vinden ja.

Van de 48 uur weekend 4 uurtjes met je paarden doorbrengen is te veel? :?

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 05:50

Dit maakt je toch niet gelukkig. .... Je moet wel jezelf kunnen zijn. En dat betekent ook rekening houden met met elkaar, maar elkaar ook vrij laten. Je mis zijn onvoorwaardelijke steun in dingen die je doet. Alhoewel ik denk dat niet iedereen het leuk vindt om een partner te hebben die paardrijd. Want er gaat veel tijd en geld inzitten. Maar dan is dat een keuze van hem. Moet hij er niet over mopperen.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 06:20

Ik zou er al lang klaar mee zijn. Als er niet eens over te praten valt -O-

Mijn vriend is ook vaak 's avonds en hele dagen in het weekend weg. Ik vermaak me echt wel, des te leuker als je elkaar weer ziet juist :j

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 06:23

Als je daadwerkelijk de paarden als passie/hobby hebt, dan maakt het je in ieder geval niet gelukkig op de manier hoe het nu gaat.

Ik ken zelf beide mogelijkheden : Vriend (ex) die er niks mee heeft en vriend (huidig) die er in eerste instantie niets mee had en inmiddels meeloopt alsof hij zelf paarden heeft ;)

Mijn eigen ervaring is dat het niet uit hoeft te maken wanneer je vriend niets met je paard heeft, zolang er maar wel gerespecteerd wordt dat JIJ er zelf wel wat mee hebt. Om het maar even kort te zeggen.
Ik werd in mijn vorige relatie helemaal niet happy van elke dag die opmerkingen : och gaat ze weer , of : wat kost het toch een klap geld, misschien moet er maar 1 weg, of 2 of allemaal ofzo.

Mijn huidige partner is door mij eigenlijk in aanraking gekomen met paarden, had er niet direct veel mee, maar is er ingegroeid omdat hij er wel open voor stond. En nu maken we samen soms opmerkingen van : gut gaan we weer, van 12 tot 3 op stal zitten omdat er een veulen aan zit te komen, wat zijn we ook gek :P Of : Pfff wat een klap geld ook weer ;) Maar we weten beiden dat ondanks dat er een kern van waarheid in zit, dat we niet meer zonder zouden willen/kunnen.

Voor mij is dat wel belangrijk, mijn partner is niet gedwongen om mee te gaan of deel te nemen aan mijn hobby, maar hij moet het wel respecteren dat het wel mijn passie is. En dan is het natuurlijk altijd mooi meegenomen wanneer het ook zijn passie zou worden.

Zou er geen respect zijn, dan zou ik toch denk ik niet voor 'altijd' met zo iemand in 1 huis kunnen leven.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 06:28

Als hij nu na 10 jaar paard in eens moeilijk doet zou ik hem toch eens vragen wat hem werkelijk dwars zit.

Ik bof geloof ik zat gemidd 10 uur pw op mijn paard trainde voor klasse 3.
Werk ook nog 32 uur in de week dus veel van huis maar mijn man klaagt nooit.
Wel doen we veel dingen samen als ik niet bij de paarden ben.
Dat kunnen kleine dingen zijn boodschapjes doen hond wandelen samen eten.
Maar goed bijna 25 jaar getrouwd weet hij wel dat ik geen type ben om hele avonden op de bank te zitten.
Maar hij houd van me en gunt mij mijn hobby.

Zou nog eens proberen een goed gesprek aan te gaan .

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 06:36

Jeetje wat reageren een hoop mensen hier hard zeg. Beetje rekening met elkaar houden kan geen kwaad en je ziet hier altijd maar 1 kant van het verhaal.

Ik heb thuis dezelfde discussie gehad en mijn vriend is dus wel een paardenmens en heeft er zelf meerdere. Alleen die stonden met pensioen of opfok, terwijl die van mij wel 'hier' stond.

Het probleem bleek niet zozeer de tijd die ik op stal spendeerde, maar vooral de planning. Wij zijn er echt voor gaan zitten zodat we zo kunnen plannen dat het voor ons allebei werkt. Dat betekend dat ik inderdaad soms eens een dagje opschiet om samen te kunnen zijn. Nou ja so be it, je bent inderdaad niet meer alleen. Een situatie moet voor beide leefbaar zijn!

Inmiddels staat ook zijn paard op pension en is het nog steeds een kwestie van goed blijven plannen. Soms is het passen en meten maar we zijn zeer tevreden nu en hebben genoeg tijd voor elkaar.

Endurance is natuurlijk ook niet echt de handigste discipline qua tijd die je er aan kwijt bent.

Ga er voor zitten en praat erover. Je kunt 100 excuses bedenken, maar ik vind wel dat je dit echt moet doen. Ik snap echt de frustratie van jou vriend wel. Of die frustratie gegrond is of niet? Geen idee. Bespreek het. Vraag aan hem af hij realistisch vindt en leg uit waarom dat wel of niet kan, maar doe dan ook een tegenbod. Zo kun je uiteindelijk tot een compromis komen.

Heb je (gewoon een hersenspinsel dit) het met hem besproken voordat je besloot endurance te gaan starten? Want ik zou ook not amused zijn als je dat zonder overleg zou hebben gedaan. Misschien zit daar nog wat 'oud zeer'?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 06:39

Mijn vriend en ik hebben beiden hobby's waardoor we veel tijd van huis zijn. We zijn al 14 jaar (waarvan 13 jaar samenwonend) bij elkaar en nooit problemen daarover. Ik heb 10 jaar lang een paard gehad en was daar elke dag. Hij is denk ik nog geen tien keer meegeweest. Nu loop ik al drie jaar fanatiek hard en fitness ernaast. Loop vaak wedstrijden in het weekend. Mijn vriend gaat in het weekend vaak een hele dag weg om te geocachen en door de week is hij nog met munzee bezig. Wij laten elkaar in onze waarde. Wel zorgen we dat we elk weekend tijd vrijmaken om samen iets te doen. Werkt prima. Een relatie is ook elkaar vrijlaten en ruimte geven voor passies in het leven.
Met iemand die dat niet kan, zou ik nooit een goede relatie kunnen hebben.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 06:39

Nu zou je nog tot een compromis kunnen komen, maar geloof me... Als er kinderen komen ben je compleet afhankelijk van zijn welwillendheid. Of je moet steeds oppas regelen, maar dat doe je ook niet zo lang/vaak met een baby thuis.

Succes met je keuze!

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 06:42

Cheytjuh schreef:
Als je daadwerkelijk de paarden als passie/hobby hebt, dan maakt het je in ieder geval niet gelukkig op de manier hoe het nu gaat.

Ik ken zelf beide mogelijkheden : Vriend (ex) die er niks mee heeft en vriend (huidig) die er in eerste instantie niets mee had en inmiddels meeloopt alsof hij zelf paarden heeft ;)

Mijn eigen ervaring is dat het niet uit hoeft te maken wanneer je vriend niets met je paard heeft, zolang er maar wel gerespecteerd wordt dat JIJ er zelf wel wat mee hebt. Om het maar even kort te zeggen.
Ik werd in mijn vorige relatie helemaal niet happy van elke dag die opmerkingen : och gaat ze weer , of : wat kost het toch een klap geld, misschien moet er maar 1 weg, of 2 of allemaal ofzo.

Mijn huidige partner is door mij eigenlijk in aanraking gekomen met paarden, had er niet direct veel mee, maar is er ingegroeid omdat hij er wel open voor stond. En nu maken we samen soms opmerkingen van : gut gaan we weer, van 12 tot 3 op stal zitten omdat er een veulen aan zit te komen, wat zijn we ook gek :P Of : Pfff wat een klap geld ook weer ;) Maar we weten beiden dat ondanks dat er een kern van waarheid in zit, dat we niet meer zonder zouden willen/kunnen.

Voor mij is dat wel belangrijk, mijn partner is niet gedwongen om mee te gaan of deel te nemen aan mijn hobby, maar hij moet het wel respecteren dat het wel mijn passie is. En dan is het natuurlijk altijd mooi meegenomen wanneer het ook zijn passie zou worden.

Zou er geen respect zijn, dan zou ik toch denk ik niet voor 'altijd' met zo iemand in 1 huis kunnen leven.

Inderdaad. Zolang er maar gerespecteerd wordt dat dat mijn hobby is. Want iedere keer die opmerkingen van daar gaat ze weer, wat een hoop geld kost het, etc. Is echt zo irritant!

Toen ik hem leerde kennen reed ik endurance wedstrijden. Later ivm gezondheid paard mee gestopt, zelfs een tijdje geen paard gehad. En nu heb ik dit jaar al bijna 3 jaar. Hij wist 2 jaar geleden al dat ik graag weer endurance wedstrijden wou gaan rijden.

Maar goed hij zou dus 2 wedstrijden per jaar meer dan genoeg vinden, en max 2x per week naar stal.
Ga vanavond na het werk nog eens proberen een normaal gesprek aan te knopen zonder dat hij meteen zo sjacherijnig gaat lopen doen.