Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Hevonen schreef:Als de dementie al vrij ver is wordt nieuw informatie niet opgeslagen, uitleggen is dan ook vrij zinloos. Contended Dementia beschrijft daarvoor alternatieven.Ik blijf het geduldig uitleggen, wel 10 x per dag als het niet meer is.
siskeh schreef:Ik heb je vorige Topic ook gevolgd, kan me niet herinneren of ik daar ook in gereageerd heb, maar dit klinkt enorm als mijn Oma, die is "gelukkig" eerst naar het ziekenhuis gegaan en zo door naar een verzorgafdeling. Bij haar is er ook bijna niet over verhuizen gepraat, het was gewoon zo.
Daarnaast is het ook zo dat het huis waar ze de afgelopen 28 jaar voor het tehuis gewoond heeft, gewoon is "verdwenen" uit haar geheugen, ze wil nog steeds naar huis, maar dan naar haar ouderlijk huis.
Zo te horen is je moeder de laatste tijd hard achteruit gegaan, het 10x per dag bellen e.d. klinkt ook erg bekend...
Is het een optie om op dag 1 het bed en de vleugel te verhuizen, en haar dan ook daar al te laten slapen?
Citaat:door friesiszwart » 26 min geleden
als haar spullen er zijn zal zij snel wennen. Maar waarom een uur bij je vandaan?? Meer zorg is vaker er naar toe gaan en dan is een uur ver, weet ik helaas uit ervaring.
Hevonen schreef:Ik zal dat boek bestellen, we kunnen wel wat hulp gebruiken in dit opzicht. Heb op aanraden van iemand hier al 'de dag door met dementie' gelezen, ook erg goed.
. Het enige wat je dan nog kunt doen is zorgen dat de situatie voor de client (nog zo'n dingetje van dit boek) zo optimaal mogelijk is met zo weinig mogelijk stress. Ik weet dat het waar is, maar als het zo zwart of wit staat komt dat best even binnen (bij mij althans wel). Duhelo schreef:Is het een optie om haar op de dag van de verhuis zelf een uitje te geven? (lekker een dagje naar de zoo, diertjes gaan kijken?)
In 1 dag kan haar nieuwe kamer zo geschikt zijn dat ze direct kan verhuizen, dan gaat ze gewoon smorgens uit haar huisje, lekker dagje zoo, beetje gaan buurten, koffietje gaan drinken, en vanavond gaat ze naar haar nieuwe huisje.
Geef inderdaad iets als houvast, een boekje met foto's waar alles uitgelegd wordt. Een opname met jouw stem waarin je uitlegt dat ze verhuisd is, dat haar spulletjes hier staan. een whiteboard met een dagstructuur zodat ze houvast heeft en weet wat er om welk uur gaat gebeuren.
Hevonen schreef:Het moeilijkste is deze 20 dagen doorkomen. Elke dag belt ze heel veel keer en vraagt steeds dezelfde dingen. Ze wil niet, vind het niet nodig, snapt niet waarom we dit doen en haalt er van alles bij. Ik vertel telkens hetzelfde verhaal over waarom het nodig is en wat er hopelijk beter zal zijn, en geeft me gelijk dat het wel moet eigenlijk. Maar zodra ik uitgepraat ben zegt ze :' ja maar het is toch niet nodig en ik woon hier toch ook fijn.' Diepe zucht...
bigone schreef:Dit maakt het lastig. Misschien gewoon tegen haar zeggen dat je nu een week weg bent en de telefoon niet beantwoorden. Want ergens versterken jullie haar onwil om te verhuizen. Probeer haar af te leiden door te vragen naar buren, of je broer nog gebeld heeft en dat soort dingen. Probeer zeker niet mee te gaan in haar verhaal maar gebruik afleidingsvragen. En dan heel gedecideerd zeggen dat je aan het werk moet of weg moet.
Change3x schreef:Toen mijn oma nog leefde en dement was, schreef ze alles op wat ze moest onthouden.
Misschien is dat ook een idee voor jouw moeder, opschrijven waarom en wanneer ze gaat verhuizen. Zo hoeft ze je niet constant te bellen en heb jij ook een beetje rust.
Ik begin volgend jaar aan mijn laatste jaar van de opleiding Maatschappelijke Zorg, en wat ik in de afgelopen 2 jaar wel geleerd heb is dat je bij dementerende mensen niet over de toekomst moet praten, maar over het nu. Je kunt heel veel onrust opwekken, wat je nu wel gemerkt heb, om vervelende dingen aan te kondigen.
Zorg op de dag(en) van de verhuizing voor structuur en vooral afleiding voor je moeder en zorg ervoor dat er sowieso 1 iemand constant bij haar is waar ze op terug kan vallen.
Heel veel succes!