Demente moeder verhuizen - hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Re: Demente moeder verhuizen - hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 12:08

Ik heb je vorige Topic ook gevolgd, kan me niet herinneren of ik daar ook in gereageerd heb, maar dit klinkt enorm als mijn Oma, die is "gelukkig" eerst naar het ziekenhuis gegaan en zo door naar een verzorgafdeling. Bij haar is er ook bijna niet over verhuizen gepraat, het was gewoon zo.
Daarnaast is het ook zo dat het huis waar ze de afgelopen 28 jaar voor het tehuis gewoond heeft, gewoon is "verdwenen" uit haar geheugen, ze wil nog steeds naar huis, maar dan naar haar ouderlijk huis.
Zo te horen is je moeder de laatste tijd hard achteruit gegaan, het 10x per dag bellen e.d. klinkt ook erg bekend...

Is het een optie om op dag 1 het bed en de vleugel te verhuizen, en haar dan ook daar al te laten slapen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 12:25

siskeh schreef:
Zo te horen is je moeder de laatste tijd hard achteruit gegaan, het 10x per dag bellen e.d. klinkt ook erg bekend...

Heel bekend ja....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 12:44

Heb je de verpleging van haar nieuwe tehuis al geraadpleegd? Misschien hebben zij nog tips of kunnen ze zelfs jullie helpen het wat makkelijker voor haar te maken? Voor zover het makkelijker te maken is....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 12:56

Ik zou ook adviseren, verhuis je moeder tegelijk met de vleugel op de eerste dag. Die vleugel kan je moeder rustig houden/maken en zal het snelste een gevoel van: "dit is thuis" geven.

Als het goed is, is er een gemeenschappelijke woonkamer in het verzorgingstehuis waar ze gewoon rustig kan verblijven terwijl de rest van de meubels verhuisd worden.
Ik ga er bijna van uit dat er in het huis een bed aanwezig is, eigen bedden voldoen bijna nooit aan ARBO-regels mbt hoog/laagverstelbaarheid, valpreventie ed. dus ik betwijfel of het bed uberhaupt verhuisd moet worden. Met een slaapplaats en de vleugel plus een woonkamer is er geen reden voor je moeder om in een half leeggehaald huis te blijven waar ze vermoedelijk van in paniek raakt: "er zijn dieven in huis en/of vreemde mannen (de verhuizers)"

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:02

Ik kan je geen tips geven, maar heb wel een aanrader voor mensen die iemand met dementie in de nabije omgeving hebben. Ik heb een tijdje geleden het boek Contended Dementia van Oliver James in de hand geduwd gekregen. Ik verwachtte er weinig van maar ben toch begonnen met lezen. Ik heb het nog niet uit maar de omgang met mensen met dementie die wordt beschreven is uitermate boeiend. Aanrader!

http://www.contenteddementiatrust.org/2 ... ntia-book/
Helaas (nog?) niet in het Nederlands verkrijgbaar.

Hevonen schreef:
Ik blijf het geduldig uitleggen, wel 10 x per dag als het niet meer is.
Als de dementie al vrij ver is wordt nieuw informatie niet opgeslagen, uitleggen is dan ook vrij zinloos. Contended Dementia beschrijft daarvoor alternatieven.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:03

Is het een optie om haar op de dag van de verhuis zelf een uitje te geven? (lekker een dagje naar de zoo, diertjes gaan kijken?)
In 1 dag kan haar nieuwe kamer zo geschikt zijn dat ze direct kan verhuizen, dan gaat ze gewoon smorgens uit haar huisje, lekker dagje zoo, beetje gaan buurten, koffietje gaan drinken, en vanavond gaat ze naar haar nieuwe huisje.
Geef inderdaad iets als houvast, een boekje met foto's waar alles uitgelegd wordt. Een opname met jouw stem waarin je uitlegt dat ze verhuisd is, dat haar spulletjes hier staan. een whiteboard met een dagstructuur zodat ze houvast heeft en weet wat er om welk uur gaat gebeuren.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:48

als haar spullen er zijn zal zij snel wennen. Maar waarom een uur bij je vandaan?? Meer zorg is vaker er naar toe gaan en dan is een uur ver, weet ik helaas uit ervaring.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 14:20

siskeh schreef:
Ik heb je vorige Topic ook gevolgd, kan me niet herinneren of ik daar ook in gereageerd heb, maar dit klinkt enorm als mijn Oma, die is "gelukkig" eerst naar het ziekenhuis gegaan en zo door naar een verzorgafdeling. Bij haar is er ook bijna niet over verhuizen gepraat, het was gewoon zo.
Daarnaast is het ook zo dat het huis waar ze de afgelopen 28 jaar voor het tehuis gewoond heeft, gewoon is "verdwenen" uit haar geheugen, ze wil nog steeds naar huis, maar dan naar haar ouderlijk huis.

Is het een optie om op dag 1 het bed en de vleugel te verhuizen, en haar dan ook daar al te laten slapen?

Dat idee begint bij mij ook op te komen.

Citaat:
door friesiszwart » 26 min geleden
als haar spullen er zijn zal zij snel wennen. Maar waarom een uur bij je vandaan?? Meer zorg is vaker er naar toe gaan en dan is een uur ver, weet ik helaas uit ervaring.

Het is zelfs twee uur rijden (als er geen file is). Omdat ze niet bij mij in de buurt wilde wonen - heeft niets met mij te maken, maar puur met haar vooroordelen over het Noorden van Nederland; en die heeft ze al haar hele leven (verder is ze niet erg bevooroordeeld, eigenlijk alleen op dit punt). En ook omdat het moeilijk is om een vrije kamer te vinden die groot genoeg is voor haar concertvleugel en waar ze kan spelen zonder overlast te geven en waar de poes mee mag, en nog een stel redenen.

Ik zal dat boek bestellen, we kunnen wel wat hulp gebruiken in dit opzicht. Heb op aanraden van iemand hier al 'de dag door met dementie' gelezen, ook erg goed.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 16:32

Zou je moeder in de gaten hebben dat ze verder nar het noorden zou wonen, vaak is het toch zo dat je niet teveel moet vertellen, geef info zo kort mogelijk en besef dat werkelijk alles van nu wordt vergeten.
Mijn moeder kwam dus haar kamer binnen zag haar eigen spulletjes en berustte er gelijk in het was haar plekje..
Daarom doe het zo snel mogelijk...en probeer haar daar gelijk onder de mensen te brengen.
Toen ik met moeder aankwam in het huis kon ze gelijk aan tafel en daarna naar haar kamer gebracht..
Ze is tussendoor ook nog van huis moeten veranderen, hebben we hetzelfde gedaan toen...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 16:36

Wat fijn dat je een plekje hebt gevonden waar haar vleugel en kat mee kunnen, heel veel succes met de verhuizing!

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 17:35

Fijn om na je vorige topic te lezen dat je toch een andere oplossing hebt gevonden die passend is in de situatie.

Ik werk zelf in de zorg en heb jaren met dementerende gewerkt, en zoals eerder al genoemd gaat geen enkele verhuisdag altijd 100% perfect en het is altijd spannend voor zowel de gene die verhuisd als de omgeving.

Ik zou er voor kiezen om een, of twee mensen te hebben die de hele dag bij haar te houden als vast aanspreekpunt. Dat kan eventuele onrust een beetje inperken. En daarnaast een strakke, goed georganiseerde planning voor de verhuis van de spullen, want hoe duidelijker en hoe rustiger de omgeving is, hoe minder onrust dit veroozaakt.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 18:23

Hevonen schreef:
Ik zal dat boek bestellen, we kunnen wel wat hulp gebruiken in dit opzicht. Heb op aanraden van iemand hier al 'de dag door met dementie' gelezen, ook erg goed.

Kijk ik ook eens naar jouw boek Afbeelding

Wat ik confronterend vond van Contented Dementia is de stelligheid waarmee gezegd dat het eenrichtingsverkeer is. De verergering kan sneller, het kan langzamer, maar het wordt nooit meer beter :( . Het enige wat je dan nog kunt doen is zorgen dat de situatie voor de client (nog zo'n dingetje van dit boek) zo optimaal mogelijk is met zo weinig mogelijk stress. Ik weet dat het waar is, maar als het zo zwart of wit staat komt dat best even binnen (bij mij althans wel).

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 10:38

Duhelo schreef:
Is het een optie om haar op de dag van de verhuis zelf een uitje te geven? (lekker een dagje naar de zoo, diertjes gaan kijken?)
In 1 dag kan haar nieuwe kamer zo geschikt zijn dat ze direct kan verhuizen, dan gaat ze gewoon smorgens uit haar huisje, lekker dagje zoo, beetje gaan buurten, koffietje gaan drinken, en vanavond gaat ze naar haar nieuwe huisje.
Geef inderdaad iets als houvast, een boekje met foto's waar alles uitgelegd wordt. Een opname met jouw stem waarin je uitlegt dat ze verhuisd is, dat haar spulletjes hier staan. een whiteboard met een dagstructuur zodat ze houvast heeft en weet wat er om welk uur gaat gebeuren.

Dit lijkt mij eigenlijk ook een goed idee, hoeft denk ik helemaal geen ingewikkeld dagje uit te zijn, als ze maar even van de straat is.
Ik zou idd bang zijn dat ze in paniek raakt van verhuizers die haar spullen weghalen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 19:19

De verhuizing wordt noodgedwongen over twee dagen verdeeld. De eerste dag wordt haar vleugel weggehaald en verhuisd. Wij blijven dan bij haar. De tweede dag ga ik 's ochtends met haar al naar het nieuwe huis, daar blijven we dan in de gemeenschappelijke ruimtes tot alles zo'n beetje is verhuisd.
Mijn moeder geeft niets om uitjes, en vooral niet als ze nerveus is. Dierentuinen zijn trouwens ook niet in de buurt en ze loopt erg slecht. Denk dat dit idee het rustigst is.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 19:22

Het moeilijkste is deze 20 dagen doorkomen. Elke dag belt ze heel veel keer en vraagt steeds dezelfde dingen. Ze wil niet, vind het niet nodig, snapt niet waarom we dit doen en haalt er van alles bij. Ik vertel telkens hetzelfde verhaal over waarom het nodig is en wat er hopelijk beter zal zijn, en geeft me gelijk dat het wel moet eigenlijk. Maar zodra ik uitgepraat ben zegt ze :' ja maar het is toch niet nodig en ik woon hier toch ook fijn.' Diepe zucht...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 19:43

Kan je niet gewoon beter zeggen dat ze niet gaat verhuizen? Als je pas op de 2 dagen zelf gaat inpakken, kan je haar dan niet beter in de waan laten?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 19:43

Hevonen schreef:
Het moeilijkste is deze 20 dagen doorkomen. Elke dag belt ze heel veel keer en vraagt steeds dezelfde dingen. Ze wil niet, vind het niet nodig, snapt niet waarom we dit doen en haalt er van alles bij. Ik vertel telkens hetzelfde verhaal over waarom het nodig is en wat er hopelijk beter zal zijn, en geeft me gelijk dat het wel moet eigenlijk. Maar zodra ik uitgepraat ben zegt ze :' ja maar het is toch niet nodig en ik woon hier toch ook fijn.' Diepe zucht...

Dit maakt het lastig. Misschien gewoon tegen haar zeggen dat je nu een week weg bent en de telefoon niet beantwoorden. Want ergens versterken jullie haar onwil om te verhuizen. Probeer haar af te leiden door te vragen naar buren, of je broer nog gebeld heeft en dat soort dingen. Probeer zeker niet mee te gaan in haar verhaal maar gebruik afleidingsvragen. En dan heel gedecideerd zeggen dat je aan het werk moet of weg moet.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 20:14

Eigenlijk wel jammer dat je het al verteld hebt, want ik denk dat ze het beter niet had kunnen weten. Het idee van zonnebloem had ik ook, maar ik denk dat je zelf even moet inschatten of dit beter zal zijn. Ik denk dat nu zo lang in de war zijn ook niet echt fijn zal zijn. Hoe vaak je het ook uitlegt ze zal het toch telkens weer vergeten en weer in de war zijn. Ik zou dus denk ik ook zeggen dat het niet meer doorgaat. En anders zou ik in ieder geval niet meer telkens uitleggen over de verhuizing. Misschien even geruststellen als ze erover begint, dus alleen kort 'mam, dat komt goed' en over iets anders beginnen.
Eventueel zou je ook het tehuis waar ze heengaan kunnen vragen hoe je nu het beste kunt handelen, zij hebben tenslotte ervaring met dementie.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 21:33

bigone schreef:
Dit maakt het lastig. Misschien gewoon tegen haar zeggen dat je nu een week weg bent en de telefoon niet beantwoorden. Want ergens versterken jullie haar onwil om te verhuizen. Probeer haar af te leiden door te vragen naar buren, of je broer nog gebeld heeft en dat soort dingen. Probeer zeker niet mee te gaan in haar verhaal maar gebruik afleidingsvragen. En dan heel gedecideerd zeggen dat je aan het werk moet of weg moet.

Besef jij wel wat dementie inhoud .
Vertellen dat je een week weg bent terwijl ze geeneens tijdsbesef van een uur hebben
En niet meer dan logisch dat ze haar vertrouwde omgeving niet wil verlaten de verhuizing gaat haar dementie wat versterken omdat ze uit haar dagelijkse ritme wordt gehaald
Het is inderdaad de 20 dagen doorbijten en daarna wordt het als kind ook niet makkelijker

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 21:42

Hier wel ervaring met meerdere mensen. Wat het beste werkt is paar dagen in huis logeren bij bekenden in huis dat ze kent met kat. In de tussentijd alle spullen inpakken en verhuizen. Deel in opslag doen en dat in fases uitzoeken alleenof met je moeder.

Kamer zo veel mogelijk hetzelfde inrichten kwa spullen en eventueel gordijnen.als dat klaar is moeder en kat overhuizen.

Tot die tijd zo min mogelijk praten over verhuizen maakt de stress alleen maar groter. Uitzoeken beter zonder haar doen denk ik

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 21:47

Dat gaat dus helaas niet. Mijn moeder is altijd lastig geweest en de paar vrienden die ze had zijn inmiddels overleden. In het dorp waar ze al bijna 50 jaar woont kent ze nauwelijks iemand.

Ik probeer wel om haar af te leiden, maar ze is niet zo dement dat ze vergeet dat ze gaat verhuizen. Ik ben ervan overtuigd dat ze het niet pikt als ik zeg dat het niet doorgaat, bovendien voel ik me dan wel een erge bedrieger.

Ze moest het wel weten, want we hebben haar tweemaal er mee naartoe genomen om te zien hoe ze het vond. Ter plekke leek alles wel okay, ze was behoorlijk ontspannen en het was best gezellig met haar, maar achteraf herinnert ze zich alleen negatieve dingen (die niet eens kloppen) zoals dat het er vies was en een zooi. Dat er geen mensen waren. etc.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 21:55

Toen mijn oma nog leefde en dement was, schreef ze alles op wat ze moest onthouden.

Misschien is dat ook een idee voor jouw moeder, opschrijven waarom en wanneer ze gaat verhuizen. Zo hoeft ze je niet constant te bellen en heb jij ook een beetje rust.

Ik begin volgend jaar aan mijn laatste jaar van de opleiding Maatschappelijke Zorg, en wat ik in de afgelopen 2 jaar wel geleerd heb is dat je bij dementerende mensen niet over de toekomst moet praten, maar over het nu. Je kunt heel veel onrust opwekken, wat je nu wel gemerkt heb, om vervelende dingen aan te kondigen.

Zorg op de dag(en) van de verhuizing voor structuur en vooral afleiding voor je moeder en zorg ervoor dat er sowieso 1 iemand constant bij haar is waar ze op terug kan vallen.

Heel veel succes! :j

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 22:27

Change3x schreef:
Toen mijn oma nog leefde en dement was, schreef ze alles op wat ze moest onthouden.

Misschien is dat ook een idee voor jouw moeder, opschrijven waarom en wanneer ze gaat verhuizen. Zo hoeft ze je niet constant te bellen en heb jij ook een beetje rust.

Ik begin volgend jaar aan mijn laatste jaar van de opleiding Maatschappelijke Zorg, en wat ik in de afgelopen 2 jaar wel geleerd heb is dat je bij dementerende mensen niet over de toekomst moet praten, maar over het nu. Je kunt heel veel onrust opwekken, wat je nu wel gemerkt heb, om vervelende dingen aan te kondigen.

Zorg op de dag(en) van de verhuizing voor structuur en vooral afleiding voor je moeder en zorg ervoor dat er sowieso 1 iemand constant bij haar is waar ze op terug kan vallen.

Heel veel succes! :j

Ze schrijft het op, steeds weer, maar raakt hetgene waarop ze schrijft telkens kwijt. Ongeacht of dat een los vel of een van haar (3!) agenda's is.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 22:28

Wat mijn oma deed was het briefje op de keukentafel plakken of op de koelkast hangen. Dat zijn opvallende plekken. :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 22:52

TS kan jij niet eens gaan praten met een casemanager dementie voor tips ed of naar een Alzheimercafe gaan.

Want volgens mij hebben jij en je broer nog steeds weinig inzicht hierin.

Ik ben bang dat je namelijk alles verkeerd hebt aangepakt door te zeggen dat ze gaat verhuizen en nu is je moeder begrijpelijk van streek hierdoor.

En doen alsof ze niet gaat verhuizen gaat toch niet binnenkomen. Zoals je zegt blijft ze in het negatieve hangen, dus het zogenaamde 'goede' nieuws dat ze niet gaat verhuizen komt niet binnen en blijft al helemaal niet hangen.

Dagje weg, al ga je maar eendjes voeren in het park, koffie drinken bij de Hema, is een hele goede tip.

Ik snap dat je niet wilt liegen tegen je moeder, maar dit is liegen om haar eigen bestwil. Ze kan in sommige dingen nog zo goed overkomen, haar hersenen zijn kapot/ beschadigt en alles wat zij ervaart is verstoord.

Echt praat met mensen die hier ervaring in hebben.