ZZP, BTW en inkomstenbelasting

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 20:21

janderegelaa schreef:
Prrrr schreef:
Access geeft me dat overzicht op ieder gewenst moment. Sterker nog: als ik een niet-standaard overzicht wil hebben, maak ik zelf een query. Dat lukt me dan weer niet met een standaard programma. En aangezien de Raad voor Rechtsbijstand een hele eigen administratie met zich meebrengt, hecht ik aan die flexibiliteit, boven een standaardprogramma.

Controle op grootboek doe ik met Access al, zo is het al ingericht (en aangepast na de eerste controle van de cijfers :)) ). De boekhouder is daar uitsluitend mijn tweede paar ogen in - die kijkt ernaar zoals de belastingdienst ernaar zou kijken.

Waarom zet hij het dan in een ander boekhoudprogramma?

Omdat hij ook mijn jaarcijfers maakt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: ZZP, BTW en inkomstenbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 21:08

Dat bedoel ik dus.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 21:23

Hier een 'boekhouder'.... er is niets zo vervelend dat klanten zelf boeken en er niets van begrijpen.
Ts.... ga aub naar een admin.kantoor of accountantskantoor oid.
Ook het samenstellen van jaarcijfers met cijfers uit een of ander prutprogramma is irritant en kost gewoon veel tijd.
Als je je admin laat verwerken door een admin kantoor weet je dat het goed is gedaan en bespaart je dat (vaak) ook onnodig kosten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 21:24

yvje86 schreef:
Hier een 'boekhouder'.... er is niets zo vervelend dat klanten zelf boeken en er niets van begrijpen.
Ts.... ga aub naar een admin.kantoor of accountantskantoor oid.
Ook het samenstellen van jaarcijfers met cijfers uit een of ander prutprogramma is irritant en kost gewoon veel tijd.
Als je je admin laat verwerken door een admin kantoor weet je dat het goed is gedaan en bespaart je dat (vaak) ook onnodig kosten.

_/-\o_ +1

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 21:58

Excelfout? Waarom dat zo zwart/wit te stellen?
Het is van veel factoren afhankelijk, bijv. voorraden ja/nee en eigen verstand van zaken/Excel. Hier al 16 jaar twee eenpitters die hun hele administratie in een zelfgebouwd, uitstekend functionerend Excel-bestand hebben zitten. BTW, IB, verlies en winstrekening, reserveringen, afschrijvingen, etc etc kunnen hier op ieder gewenst moment tevoorschijn worden getoverd. Apart of gekoppeld. Eenmaal per jaar ter controle naar accountant tbv de jaarrekeningen en de suppletie en klaar is dit huishouden.
Accountant is jaarlijks zeer te spreken over hoe hij een en ander aangeleverd krijgt. Weinig werk voor hem, hoofdzakelijk controle en aanpassing van toegepaste regels die soms veranderd zijn en waarvan wij niet weten.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 22:02

Als je weet hoe je een admin moet voeren dan heb ik geen problemen met excel, buitenom dat het werken met een boekenprogramma makkelijker werkt in combinatie met een samenstelprogramma maar dat is technisch.

Maar als mensen niet precies weten wat ze doen is het echt een ramp om dat in Excel uit te zoeken.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 22:06

Maar als ik de beginpost van ts lees.... doe dan aub niet je admin alleen, geef het uit handen of laat ten minste iemand stap voor stap uitleggen hoe je het moet doen.

Dit bedoel ik niet vervelend maar ieder zijn vak.
En je kunt jezelf flink in de nesten werken als je niet van de juiste regelgeving op de hoogte bent.
Of mogelijk bepaalde aftrekposten/regels over het hoofd zien.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 22:55

Dorien66 schreef:
Excelfout? Waarom dat zo zwart/wit te stellen?
Het is van veel factoren afhankelijk, bijv. voorraden ja/nee en eigen verstand van zaken/Excel.

Daar sluit deze boekhouder zich bij aan!
Of excel een optie is valt of staat met de gebruiker. Jaren geleden is een vriendin van mij als ZZP-er begonnen in een basic excel bestandje. Na wat sleutelen van mij en het inbouwen van wat controle formules komt er alles uit rollen wat ze nodig heeft en blijft het begrijpbaar en werkbaar voor haar. Zij houd alles heel netjes bij en ik controleer eens in het kwartaal.
Voor iemand die slordiger is met bijhouden van de administratie kan het wel eens lastig worden om het in excel te doen.

Maar ik moet yvje86 wel gelijk geven dat ik op basis van de beginpost denk dat TS beter ervoor kan zorgen dit samen met iemand te doen die er verstand van heeft.

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 08:57

Bedankt allemaal voor de reacties!

Wanneer mijn schoonvader terug is van vakantie weer even samen gaan zitten. Hij heeft al wel gekeken naar hoe ik de eerste weken alles heb ingevuld in Excel en dat was goed.

Ik begrijp dat bij een klein bedrijf de administratie ook op orde moet zijn maar aangezien ik het fotograferen naast mijn full time baan doe is het niet groot en wordt het ook geen mega bedrijf.. hierdoor is het wel wat "makkelijker" bij houden met een paar facturen ipv 10tallen per maand.

En los van het feit of ik het uit handen ga geven of niet.. ik wil het zelf ook graag snappen.. en de regels weten. Vandaar mijn vragen ect. dommer zal ik er niet door worden haha

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 09:41

Met alle respect, maar ik heb hier een 4 jarige hbo opleiding voor gedaan + jaren ervaring op moeten bouwen.
Ik bedoel... er zijn zoveel regels en dingen waar je rekening mee moet houden en zoveel dingen waar je voordelen bij kunt halen.
Zoals ik al zei; ieder zijn vak.

Administreren wordt zo onderschat.

Maar ik wens je veel succes met je bedrijf en administratie. (En dit bedoel ik niet banketstaaf).

Misschien kun je wel onder je admin. verplichting uitkomen en hoef je geen admin. te voeren.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:03

Met alle respect, maar ik vind een administratie kantoor inhuren voor een administratie met een tiental facturen per jaar wel een beetje overdreven.
Een expert inhuren voor de aangifte inkomstenbelasting ja, absoluut! Maar als alles goed en overzichtelijk in excel staat en je het bijhoud dan kan je dat echt wel zelf doen.

Ik denk dat ze met haar schoonvader een heel eind komt. En ik heb die HBO opleiding en jaren ervaring ook op zak.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:32

Dat vind ik ook Dorus... de kosten daarvan wegen bij het bedrijf van mijn vriend niet op tegen zijn belastingvoordeel. De aangifte IB laten we dan wel jaarlijks door een administratiekantoor doen, maar de btw-aangifte doe ik zelf. De administratie lever ik zodanig aan dat ze er weinig meerwerk aan hebben.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:42

Zo doe ik het ook Dorus. Ik werk ook als ZZP naast 32u bij een werkgever. Ik heb zo'n 30 facturen per jaar. Omzetbelasting regel ik zelf. Ik heb een excelstaat waarin alles uitgerekend wordt aan inkomsten, omzetbelasting, uitgaven, kilometers. De omzetbelasting doe ik dus zelf, waarmee ik ook nog eens binnen de kleine ondernemersregeling val.
De inkomstenbelasting doet een bedrijf voor mij aan het einde van het jaar, juist vanwege een werkgever, stukje ZZP werk en koophuis. Dat is mij te ingewikkeld.
Het administratiekantoor was zeer positief over mijn duidelijke overzicht, dus ik zal het dan wel goed doen denk ik dan maar :)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:57

Ik sluit me aan bij yvje86 hoor. Ben zelf ook ZZP'er en heb in het begin zelf aangeklooid, nou dat is dus hartstikke stom. Zelfs het eerste jaar vergeten inkomstenbelastingaangifte te doen van mijn bedrijf :oo Inmiddels heb ik een administratiemannetje, wat een verlichting. Ik val ook onder de kleine ondernemersregeling, dat is wel zeer relaxed. Maar ik ga komend jaar eens kijken of ik het aan kan geven onder overige inkomsten, want ik doe het naast een baan van 40 uur. Je betaalt zo belachelijk veel belasting, dat is gewoon echt schrikken.

BTW-aangifte kun je inderdaad makkelijk zelf, dat stelt niet zoveel voor. Maar als je minder dan € 1345,- aan btw per jaar betaalt, kun je dus ontheffing administratieve verplichtingen aanvragen. Dan hoef je geen btw-aangifte meer te doen. Ideaal. Dan kun je alleen geen btw meer aftrekken, maar dat klinkt toch allemaal mooier dan het is. Ik dacht eerst ook dat ik lekker kon gaan aftrekken ( :+ ) maar in de praktijk werkt dat anders. Je kunt dingen wel afschrijven, maar hoe dat allemaal zit weet ik ook niet meer goed.

Als je wilt kan ik je wel in contact brengen met mijn mannetje, die heeft fiscaal recht gestudeerd en heeft er zijn levensdoel van gemaakt om de regeltjes van de Belastingdienst te kennen. En dat heeft ervoor gezorgd dat ik het afgelopen jaar geen inkomstenbelasting hoefde te betalen. Wel zorgverzekeringswet trouwens, dat is ook nog zoiets.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:14

Of je het nu wel of niet door een ander laat doen TS, laat je in ieder geval goed informeren. Want het verschil tussen btw en ib is toch wel een vrij basic verschil.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 12:37

Het valt of staat natuurlijk met de gebruiker en de hoeveelheid transacties.
Een vriendin van mij doet het nu na 4 jaar nog steeds in excel en dat betreft echt tientallen transacties per maand. Dat is langzaam gegroeid en voor haar werkt het, maar ik zou het echt niet iedereen aanraden om het zo te doen. Maar als het om een kleine tientallen transacties per jaar gaat en onder begeleiding van een ervaren boekhouder dan durf ik dat wel aan.