Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Dus hup, gewoon 1 of 2x dokken, daar heb je veel profijt van
maava schreef:Ik ga dit volgen, wil zelf ook heel graag op kamers. Ben al ingeschreven bij woon friesland en de ssh. Maar als ik nou een appartement/kamer kan krijgen weet ik verder niet wat ik moet doen.
Magrathea schreef:Duwo doet ook in Amsterdam en hebben als het goed is veel tweekamerappartementen! Of een, als je dat zou willen. Wel nu nu nu gelijk inschrijven want je wachttijd telt (en als je eventueel wil doorverhuizen gaat dat makkelijker).
Ik zou me echt wel bij 1 of 2 instanties inschrijven, dat inschrijfgeld is vaak maar eenmalig en het in stand houden van zo'n site is nu eenmaal niet gratisDus hup, gewoon 1 of 2x dokken, daar heb je veel profijt van
Selka schreef:Als je 1200€ aan huurt kunt betalen betwijfel ik of er wel toeslag wordt verleend. Het inkomen is dan waarschijnlijk toch te hoog.
Pabie schreef:Magrathea schreef:Duwo doet ook in Amsterdam en hebben als het goed is veel tweekamerappartementen! Of een, als je dat zou willen. Wel nu nu nu gelijk inschrijven want je wachttijd telt (en als je eventueel wil doorverhuizen gaat dat makkelijker).
Ik zou me echt wel bij 1 of 2 instanties inschrijven, dat inschrijfgeld is vaak maar eenmalig en het in stand houden van zo'n site is nu eenmaal niet gratisDus hup, gewoon 1 of 2x dokken, daar heb je veel profijt van
Maar voor je een tweekamerappartement van duwo kan krijgen ben je ook zo 2-5 jaar verder. Minder dan reguliere sociale huur maar niet iets wat waarschijnlijk voor september al lukt
Of je moet heel veel geluk hebben dat er opeens heel veel tegelijk vrij komt
Emmaa_ schreef:Selka schreef:Als je 1200€ aan huurt kunt betalen betwijfel ik of er wel toeslag wordt verleend. Het inkomen is dan waarschijnlijk toch te hoog.
Als je 1200 betaalt is dat sowieso te hoog voor huurtoeslag ja. Je kan huurtoeslag aanvragen vanaf je 21ste, dan geldt er een maximum huurbedrag van 410 euro of iets in die richting. Als je ouder dan 23 bent kan je huurtoeslag aanvragen tot een huurbedrag van 710 euro. Dat jongeren een lager bedrag krijgen is om te voorkomen dat studenten/starters in sociale huurwoningen gaan zitten waar in principe een gezin in zou kunnen.
Emmaa_ schreef:Ik heb het gevonden, het is inderdaad vanaf 18: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ger_dan_23
Rekenhuur is wel lager dan ik dacht, het mag maximaal 390 incl servicekosten zijn.
Emmaa_ schreef:Je hebt sowieso alleen recht op huurtoeslag als je een kamer hebt met een keuken + aanrecht en watertoevoer en een punt om een kookstel op aan te sluiten en als je een eigen toilet met waterspoeling hebt. Dat geldt dus lang niet voor alle studentencomplexen.
ChiVet schreef:Emmaa_ schreef:Je hebt sowieso alleen recht op huurtoeslag als je een kamer hebt met een keuken + aanrecht en watertoevoer en een punt om een kookstel op aan te sluiten en als je een eigen toilet met waterspoeling hebt. Dat geldt dus lang niet voor alle studentencomplexen.
Dat is afhankelijk van hoe je studentencomplex het heeft geregeld en wanneer het gebouwd is. Ik heb alleen een kamer met slot en alleen een wasbak, maar ik krijg gewoon huurtoeslag, omdat ik officieel woon op [straatnaam] [huisnr.] K141. Door de toevoeging kon de SSH (in mijn geval) het verhuren als een zelfstandige woning, waardoor ik nog recht heb op huurtoeslag. Bij nieuwer gebouwde complexen kunnen ze helaas op deze manier niet meer om de wet heen.
Selka schreef:Vriend en ik hebben ongeveer hetzelfde gedaan. Wij zijn direct particulier gaan huren.
Wel moesten er ouders borg staan. Dat hebben mijn ouders dan ook gedaan. Dit ivm de inkomenseisen en als student met verschillende baantjes is dat lastig aan te tonen.
Mijn advies is dan ook: ga op zoek naar particuliere huurwoningen. Aan sites kan ik je helaas niet helpen, wij zitten in het mooie Zuiden
Magrathea schreef:Pabie schreef:
Maar voor je een tweekamerappartement van duwo kan krijgen ben je ook zo 2-5 jaar verder. Minder dan reguliere sociale huur maar niet iets wat waarschijnlijk voor september al lukt
Of je moet heel veel geluk hebben dat er opeens heel veel tegelijk vrij komt
TS heeft waarschijnlijk wel reistijdvoorrang![]()
Hier hebben we trouwens laatst gehad dat er 500 woningen ineens werden opgeleverd, dat is ook altijd goed voor de wachttijden op dat moment.
Sowieso is het geen gek idee, mocht TS door willen verhuizen naar een beter appartement