Hoe moet dat nou? Op jezelf gaan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe moet dat nou? Op jezelf gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 13:46

Eerlijk? Ik denk dat het heel lastig gaat worden. Als je met z'n tweeën in een studiootje of 2kamerappartement kan en bereid bent om een stukje te reizen (denk bijvoorbeeld aan wonen in Breukelen of A'dam Zuidoost, beiden goede verbindingen met zowel Utrecht als Amsterdam) maak je nog wel kans, maar dan komt er nog punt 2, en dat is dat je zo'n plekje moet vinden. Je budget is prima, maar wat er vrijkomt lang niet altijd.

Als je geen wachttijd hebt voor sociale huur kan je eigenlijk bijna alleen particulier huren in de Randstad, want de wachttijden lopen niet zeldzaam op tot ruim 10 jaar afhankelijk van waar je zit. Pararius zou je kunnen proberen, maar ook daar moet je wel heel veel geluk hebben als je in de Randstad een fatsoenlijk plekje wil vinden.

Particulier zit je met het probleem dat je waarschijnlijk veel te weinig inkomen hebt. 600 p.p is helemaal geen raar budget voor Utrecht/Amsterdam, maar als je wilt huren voor 1200 moet je kunnen aantonen dat je (meestal) 3 of 4x bruto maandhuur verdient. En dat verdien je niet als student. Je zou kunnen kijken of je ouders garant kunnen staan, maar dat kant lang niet bij alle makelaars/verhuurders en daarnaast moeten je ouders dan ook wel een maandloon van rond de 4000 hebben.

De enige tip die ik je kan geven is eigenlijk om het samenwonen even los te laten. Het lijkt me eerst zaak dat jullie allebei een kamer vinden en dat is best te doen. In Utrecht heb je meerdere projecten (denk AL16 in Rijnsweerd, huren via SSH) en in Amsterdam heb je oa Uilenstede als grote studentencampussen waar je eventueel wel op korte termijn terecht zou kunnen. Dan hebben jullie in ieder geval allebei een uitvalsbasis en kunnen jullie verder kijken naar iets samen. Wat jullie wel zouden kunnen proberen is antikraak, maar dan moet je wel bereid zijn om te leven met die onzekerheid en erg flexibel zijn. Daarnaast geven de meeste antikraakorganisaties in de randstad geen garantie meer op een nieuwe woning als je uit je oude getrapt wordt. Vaak word je wel hoger op de wachtlijst gezet, maar gelijk een nieuwe woning gebeurt niet vaak.

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 14:20

Ik ga met de rest mee, ook al zou je t/m €1200 best kunnen betalen wordt het als je weinig inkomen hebt gewoon heel lastig om iets te vinden. 1,5 jaar geleden zochten wij hetzelfde in Utrecht en wij kwamen er al snel achter dat je allebei een flinke baan moet hebben om particulier te kunnen huren. Garant staan door ouders deden de makelaars die wij gecontact hebben niet aan. De randstad is gewoon heel erg gewild en er is heel erg veel vraag naar betaalbare woningen. Sociale huur gaat voorlopig ook niet lukken want daar moet je 7+ jaar voor ingeschreven staan. In dorpjes erom heen kun je het idd wel proberen, maar ik denk dat dat ook lastig wordt. Je zou kunnen kijken naar een flinke studentenkamer(20+) met een huisbaas die het prima vindt als je daar met z'n 2en in gaat wonen, maar die zijn schaars. Of kijken of je wel ergens een studio kunt huren en daar illegaal samen gaat wonen en hopen dat je geen problemen krijgt. Of je moet het geluk hebben dat je ouders iets willen kopen waar je samen in kunt wonen. Of idd eerst allebei een eigen kamer, inschrijven bij ssh en kijken wat er op je pad komt. Daarnaast, als je een netwerk hebt is het al een stukje makkelijker.

Websites als kamernet moet je nou eenmaal voor betalen, maar het heeft mij wel een kamer op geleverd.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 14:24

Kijk eens in weesp. Ligt bij het station ertussenin.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 14:28

Duwo doet ook in Amsterdam en hebben als het goed is veel tweekamerappartementen! Of een, als je dat zou willen. Wel nu nu nu gelijk inschrijven want je wachttijd telt (en als je eventueel wil doorverhuizen gaat dat makkelijker).

Ik zou me echt wel bij 1 of 2 instanties inschrijven, dat inschrijfgeld is vaak maar eenmalig en het in stand houden van zo'n site is nu eenmaal niet gratis :) Dus hup, gewoon 1 of 2x dokken, daar heb je veel profijt van :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 14:30

Vriend en ik hebben ongeveer hetzelfde gedaan. Wij zijn direct particulier gaan huren.
Wel moesten er ouders borg staan. Dat hebben mijn ouders dan ook gedaan. Dit ivm de inkomenseisen en als student met verschillende baantjes is dat lastig aan te tonen.

Mijn advies is dan ook: ga op zoek naar particuliere huurwoningen. Aan sites kan ik je helaas niet helpen, wij zitten in het mooie Zuiden :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 14:32

Kopen kan wanneer ouders garant willen staan voor een hypotheek, tenminste bij sommige banken. Maar kopen zou ik niet doen aangezien je ook niet weet in hoeverre je een studie doorzet. Plaats advertenties op marktplaats en zorg dat je alle verhuurbedrijven die er zijn aangeschreven hebt, zet niet meteen die max van 1200 erbij want dan ga je dat ook gegarandeerd betalen. Max 800 erbij zetten.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 14:36

Ik ga dit volgen, wil zelf ook heel graag op kamers. Ben al ingeschreven bij woon friesland en de ssh. Maar als ik nou een appartement/kamer kan krijgen weet ik verder niet wat ik moet doen. :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 14:40

maava schreef:
Ik ga dit volgen, wil zelf ook heel graag op kamers. Ben al ingeschreven bij woon friesland en de ssh. Maar als ik nou een appartement/kamer kan krijgen weet ik verder niet wat ik moet doen. :')

Sleutel ophalen, contract tekenen, borg betalen, meubels in je huis pleuren en klaar :j
Nee uhm meestal zal de woningcorporatie ervoor zorgen dat jij niets vergeet te regelen (voor hen dan) ;)

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 15:04

Meer ook, wat moet er financieel allemaal geregeld worden, wat moet ik allemaal betalen, wat niet, hoe kan ik huurtoeslag berekenen etc.
Maar gelukkig zit er nog geen haast achter, dus kan ik me nog genoeg verdiepen. :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 15:10

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 15:11

Magrathea schreef:
Duwo doet ook in Amsterdam en hebben als het goed is veel tweekamerappartementen! Of een, als je dat zou willen. Wel nu nu nu gelijk inschrijven want je wachttijd telt (en als je eventueel wil doorverhuizen gaat dat makkelijker).

Ik zou me echt wel bij 1 of 2 instanties inschrijven, dat inschrijfgeld is vaak maar eenmalig en het in stand houden van zo'n site is nu eenmaal niet gratis :) Dus hup, gewoon 1 of 2x dokken, daar heb je veel profijt van :)

Maar voor je een tweekamerappartement van duwo kan krijgen ben je ook zo 2-5 jaar verder. Minder dan reguliere sociale huur maar niet iets wat waarschijnlijk voor september al lukt

Of je moet heel veel geluk hebben dat er opeens heel veel tegelijk vrij komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 15:16

Daarbuiten krijg je als je jonger dan 23 bent op een tweekamerappartement als student geen huurtoeslag. Dat is weer iets om rekening mee te houden want dat maakt het ook een stuk duurder.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 15:24

Als je 1200€ aan huurt kunt betalen betwijfel ik of er wel toeslag wordt verleend. Het inkomen is dan waarschijnlijk toch te hoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 15:29

Selka schreef:
Als je 1200€ aan huurt kunt betalen betwijfel ik of er wel toeslag wordt verleend. Het inkomen is dan waarschijnlijk toch te hoog.

Als je 1200 betaalt is dat sowieso te hoog voor huurtoeslag ja. Je kan huurtoeslag aanvragen vanaf je 21ste, dan geldt er een maximum huurbedrag van 410 euro of iets in die richting. Als je ouder dan 23 bent kan je huurtoeslag aanvragen tot een huurbedrag van 710 euro. Dat jongeren een lager bedrag krijgen is om te voorkomen dat studenten/starters in sociale huurwoningen gaan zitten waar in principe een gezin in zou kunnen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 15:41

Pabie schreef:
Magrathea schreef:

Maar voor je een tweekamerappartement van duwo kan krijgen ben je ook zo 2-5 jaar verder. Minder dan reguliere sociale huur maar niet iets wat waarschijnlijk voor september al lukt

TS heeft waarschijnlijk wel reistijdvoorrang :)*

Hier hebben we trouwens laatst gehad dat er 500 woningen ineens werden opgeleverd, dat is ook altijd goed voor de wachttijden op dat moment.

Sowieso is het geen gek idee, mocht TS door willen verhuizen naar een beter appartement

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 16:19

Emmaa_ schreef:
Selka schreef:

Als je 1200 betaalt is dat sowieso te hoog voor huurtoeslag ja. Je kan huurtoeslag aanvragen vanaf je 21ste, dan geldt er een maximum huurbedrag van 410 euro of iets in die richting. Als je ouder dan 23 bent kan je huurtoeslag aanvragen tot een huurbedrag van 710 euro. Dat jongeren een lager bedrag krijgen is om te voorkomen dat studenten/starters in sociale huurwoningen gaan zitten waar in principe een gezin in zou kunnen.

Iedere zelfstandig wonende persoon kan volgens mij huurtoeslag aanvragen, misschien vanaf 18 maar 21 klopt zeker niet. Tot en met 22 inderdaad ongeveer 405 euro en 23 en ouder ong 710. Maar een advies aan iedereen, reken je niet rijk want voor dit geld zelfstandige woonruimte, dus eigen ingang, badkamer, toilet en keuken vinden is in genoemde steden onmogelijk voor 400 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 16:23

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 16:50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 17:08

Je hebt sowieso alleen recht op huurtoeslag als je een kamer hebt met een keuken + aanrecht en watertoevoer en een punt om een kookstel op aan te sluiten en als je een eigen toilet met waterspoeling hebt. Dat geldt dus lang niet voor alle studentencomplexen.

ChiVet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 17:39

Emmaa_ schreef:
Je hebt sowieso alleen recht op huurtoeslag als je een kamer hebt met een keuken + aanrecht en watertoevoer en een punt om een kookstel op aan te sluiten en als je een eigen toilet met waterspoeling hebt. Dat geldt dus lang niet voor alle studentencomplexen.

Dat is afhankelijk van hoe je studentencomplex het heeft geregeld en wanneer het gebouwd is. Ik heb alleen een kamer met slot en alleen een wasbak, maar ik krijg gewoon huurtoeslag, omdat ik officieel woon op [straatnaam] [huisnr.] K141. Door de toevoeging kon de SSH (in mijn geval) het verhuren als een zelfstandige woning, waardoor ik nog recht heb op huurtoeslag. Bij nieuwer gebouwde complexen kunnen ze helaas op deze manier niet meer om de wet heen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 18:15

Dat hebben ze hier ook tegenover. Twee kamers, bijv nummer 50 en 51, delen een keuken en een voordeur, maar omdat het nummerplaatje naast de kamerdeur zit hebben ze hun eigen 'voordeur' en dus huurtoeslag :j
Ik ben hoofdhuurder van mijn huis en mijn huisgenoot huurt van mij, dus ik krijg de huurtoeslag en bereken dat door in wat zij aan mij betaalt.
Het kan wel! Zeker als je samenwoont :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 20:27

ChiVet schreef:
Emmaa_ schreef:

Dat is afhankelijk van hoe je studentencomplex het heeft geregeld en wanneer het gebouwd is. Ik heb alleen een kamer met slot en alleen een wasbak, maar ik krijg gewoon huurtoeslag, omdat ik officieel woon op [straatnaam] [huisnr.] K141. Door de toevoeging kon de SSH (in mijn geval) het verhuren als een zelfstandige woning, waardoor ik nog recht heb op huurtoeslag. Bij nieuwer gebouwde complexen kunnen ze helaas op deze manier niet meer om de wet heen.

Klopt, maar dit gaat alleen om complexen waar aparte afspraken gemaakt zijn tussen de overheid en de verhurende partij. Zijn meestal oudere complexen, of complexen die de studentenhuisvesting in bepaalde steden gigantisch verbeteren (zoals bv Uilenstede waar je alleen een eigen badkamer hebt)

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 22:07

Selka schreef:
Vriend en ik hebben ongeveer hetzelfde gedaan. Wij zijn direct particulier gaan huren.
Wel moesten er ouders borg staan. Dat hebben mijn ouders dan ook gedaan. Dit ivm de inkomenseisen en als student met verschillende baantjes is dat lastig aan te tonen.

Mijn advies is dan ook: ga op zoek naar particuliere huurwoningen. Aan sites kan ik je helaas niet helpen, wij zitten in het mooie Zuiden :)

Mag ik vragen waar in het zuiden je woont en hoe je aan een particuliere huurwoning bent gekomen? Mijn vriend en ik willen graag in Breda in een appartement gaan wonen en horen van meer mensen dat ze particulier huren maar hoe kom je aan zo iemand als je niemand kent die zijn/haar appartement verhuurt?

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 22:34

Magrathea schreef:
Pabie schreef:

TS heeft waarschijnlijk wel reistijdvoorrang :)*

Hier hebben we trouwens laatst gehad dat er 500 woningen ineens werden opgeleverd, dat is ook altijd goed voor de wachttijden op dat moment.

Sowieso is het geen gek idee, mocht TS door willen verhuizen naar een beter appartement

inschrijven is zeker een goed idee!

De voorrangregeling is waardeloos hoor. Ik had zeker ook voorrang, maar kon daarmee alsnog niets krijgen, alleen mensen die zich al een jaar van te voren hebben ingeschreven (of noglanger) kunnen daar wat mee helaas. (of masters die bijvoorbeeld van andere duwo stad komen die zijn dan ook weer eerstejaars voor de nieuwe stad geloof ik (als t ver genoeg uitelkaar is)).

anyway

Inschrijven doen!

verwachten dat je daar een studio/tweekamerappartement via krijgt nee.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 23:06

Jojoleinee, wij hebben toen een aantal woningen bekeken via directwonen.nl onze uiteindelijke woning hebben we via via gevonden :) Marktplaats staat geloof ik ook t e.e.a. op.