Wat ook zo is natuurlijk, niemand heeft onbeperkte energie, al is het niet helemaal het idee dat the spoon theory probeert duidelijk te maken
Kijk, sommige mensen wíllen het niet begrijpen, en dat is jammer maar helaas. De meeste mensen die het lezen snappen wel wat er bedoelt wordt, merk ik. Zelfs dat ze soms doorschieten en denken dat ik echt niks kan, wat dan weer het andere uiterste is.
Vond deze blogpost die ik ooit las ook een mooie wat dat betreft;
Citaat:
Ik ben niet zielig en ook geen held
Als ergens ter sprake kom dat ik chronisch ziek ben, probeer ik dat zo te behandelen dat het niet het enige is wat me definieert. 'Ik werk niet want ik heb een chronische ziekte, maar ik schrijf een blog en ben bezig met een cursus over *onderwerp*'. Toch zijn er dan bijna altijd twee standaard reacties.
De eerste is dat mensen me zielig vinden. 'Zo jong en dan al niets kunnen.' , 'Wat vreselijk, dan kan je nooit iets opbouwen.' en als klap op de vuurpijl 'Ik zou echt niet kunnen leven zoals jij, ik zou voor eeuwig depressief zijn.'
Dankje. Altijd fijn als iemand voor je invult dat je niks kan en nooit iets kan opbouwen. Fijn dat jij mijn leven depressief makend vind. Nu voel ik me zoveel beter. Not.
De andere reactie is ongeveer het tegenovergestelde. 'Wat ben je dapper!', 'Wat inspirerend dat je zo positief bent!', 'Ik heb zoveel respect voor je!'.
Dankje. Fijn dat je iets positiefs wil zeggen. Maar ik doe niks bijzonders of inspirerends. Ik probeer te werken en te leren, wat te maken van mij leven. Iedereen heeft daarbij hindernissen om te overkomen. Misschien is mijn hindernis iets hoger dan die van de gemiddelde mens, maar eigenlijk geloof ik dat niet eens. Ieder huisje heeft zijn kruisje.
Wat ik mis, de derde reactie waar ik op hoop maar die ik zelden hoor, is 'Wat vervelend voor je.'. Zo simpel kan het zijn. En stel daarna gerust vragen, liefst over mijn cursus, maar over mijn ziekte mag ook. Ik leg liever 100x het verschil tussen ME en MS uit, en dat ik kort haar heb omdat ik dat leuk vind staan en niet door chemotherapie, dan dat je allemaal conclusies trekt die nergens op slaan. Maar nog liever heb ik dat jij, net als ik, focust op wat ik wel kan.
'Ik werk niet want ik heb een chronische ziekte, maar ik schrijf een blog en ben bezig met een cursus over *onderwerp*'. 'Goh, vervelend voor je, maar die cursus klinkt heel interessant, kan je daar wat meer over vertellen?'. Dit is de perfecte reactie. In zo'n gesprek ben ik gewoon een mens als ieder ander, zoals het ook is. Ik ben niet zielig, ik ben geen held, ik ben gewoon Isolde.