Basisschool keuze, pfoe wat lastig!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:28

Tip - kijk ook, eens op de website van Ouders Online - http://Www.ouders.nl

Vooral op het forum vind je veel "ervaringsdeskundigen".

https://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school

Verder begrijp ik dat jullie nogal wat keus hebben in jullie woonplaats. Daar wordt het niet altijd gemakkelijker van.

Bedenk ook alvast of je je kind 8 jaar lang wil halen en brengen, of dat ze op een gegeven moment zelfstandig naar school moet kunnen gaan. Heb je ook te maken met BSO? En wat is het verschil in schooltijden? Lange dagen en thuis eten of continurooster?

Wat voor christelijke school bidden ze met lichten uit en kaarsjes aan? Nog nooit meegemaakt op de pcbo-scholen die ik ken. Zelfs niet op de gereformeerde school waar ik vroeger een tijdje op zat.
Onze kinderen gingen ook naar een gewone pcbo-school en daar zaten genoeg in de klas die "niks" waren ( net als de school waar ik naar toe ging). Er was veel aandacht voor andere geloven en culturen. Verder wel bidden (hoef je niet aan mee te doen, als je maar even stil bent) en elke dag een kort stukje uit de methode "kind op maandag" ofzo.

Over de verschillende onderwijsvormen. Sommige kinderen gedijen prima op Jemaplan / Dalton en andere weer meer op klassikaal onderwijs, alhoewel dat eigenlijk niet meer bestaat. Ook op klassikale scholen wordt veel met eigen leerlijnen gewerkt.

Sommige kinderen krijgen het plannen er gewoon niet in en zitten elke vrijdag nog taakjes af te maken, terwijl de rest lekker kan spelen. Kijk dus hoe daar mee omgegaan wordt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:29

Is montessori geen optie? Dat is wat ik er van weet helemaal volgend in het kind en zijn eigen ontwikkeling.

Wij hebben wel voor een reguliere school gekozen, een katholieke basisschool. Daar wordt ook gebeden in de klas, en worden de christelijke feestdagen gevierd maar het ligt er niet te dik bovenop. Dat planmatige heb ik juist als heel prettig ervaren. Er zat een hele duidelijke lijn en opbouw in. In groep 0 kon ze rustig starten en wennen aan de school, met kindjes die ook net als zij net 4 waren geworden (ze is in maart gestart dat schooljaar). Het schooljaar erop een klas met groep 1/2 gemengd. Met een duidelijk verschil qua programma voor groep 1 en 2. Ja het is planmatig, maar gaat spelenderwijs. Er waren ook genoeg momenten waarin kinderen helemaal vrij werden gelaten in hun keus met wie en wat ze wilden spelen. In groep 2 werden die momenten steeds minder, zodat de overgang met groep 3 niet te groot was. Onze dochter is er erg van gegroeid, door die aanpak.
,

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:40

Dat handjes moeten vouwen uit respect zou mij dus al zo tegen de borst stuiten. Ik ben behoorlijk anti-religie, mijn kind komt dus ook niet op de katholieke school naast ons huis, maar op de Vrije School, die even verderop zit. De jaarfeesten daar hebben wel een christelijke inslag, maar de focus ligt op respect voor de natuur.

Verder plaatsen ze ze geen foto's van je kind op hun website en er zijn geen computers in de kleuterklassen. Kleuters worden heel erg gestimuleerd in hun fantasie en zelfbedachte spellen. Al met al klinkt het misschien allemaal wat zweverig en er zitten ook echt wel kinderen uit hele alternatieve gezinnen op, maar de school geeft mij wel heel erg het 'kind is kind' gevoel.

Bloemetje75

Re: Basisschool keuze, pfoe wat lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:43

Mijn tip, ga ook eens zonder afspraak kijken op het moment dat er pauze is. Hoe veel toezicht is er, hoe is het halen en brengen (verkeersveilig, komen de kinderen per klas naar buiten of rent alles van 4-12 onbesuisd de poort uit). Hoe "voelt" de sfeer op het schoolplein. Dat is veel belangrijker dan die 5 min bidden wel of niet....

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:49

Weet niet of het al is genoemd, maar misschien is een vrije school iets voor jullie?

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:55

Zoals al eerder gezegd is denk ik dat je het plannen voor jezelf te zwaar maakt. Ik ben zelf juf van een hele leuke groep kleuters en wij plannen ook. Het plannen houdt bij ons in dat de kinderen iedere dag hun eigen magneet bij een werkje hangen dat ze die dag gaan doen. Wanneer het werkje af is hangen ze een magneet met de dagkleur op. Zo houdt de leerkracht overzicht en kan een kind niet de hele week alleen maar in de bouwhoek spelen omdat daar dan al een magneet hangt. Ik ben van mening dat het juist heel goed is dat een kind leert te plannen. Ik neem de kinderen die net op school komen hier in mee en vaak vinden ze het erg leuk en hebben ze het binnen de kortste keren door

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 11:57

Bedankt iedereen voor de reacties.
Fijn om verschillende ervaringen en ideeën te horen.

Ik denk inderdaad dat er geen ontkomen aan is dat het plannen erbij hoort, maar ik hoop dat we een school kunnen vinden waar dat dusdanig gebeurt dat wij er een goed gevoel bij hebben. Ook de stoplichten kom ik overal tegen.
Het genoemde forum ga ik ook zeker bekijken.
Er zijn hier idd erg veel scholen. Op 10 minuten lopen de ene kant op zitten een openbare, christelijke en katholieke bij elkaar. 10 minuten de andere kant op een christelijke en katholieke. Verder in de wijk zitten er veel op max een kwartier fietsen, bijna allen regulier en dan een Jenaplan. Keuze genoeg dus inderdaad , wat het ook niet makkelijker maakt.

Geloof mag van mij echt aanwezig zijn. Geen probleem. Maar ik wil wel het gevoel hebben dat ik (en wanneer mijn kind er aan toe is mijn kind) de keuze heb in hoeverre daar aan mee gedaan wordt. En een niet gelovig opgevoed 4 jarig kind stimuleren te bidden geeft mij niet dat gevoel.

Sizzle jij gaf geloof ik aan dat je tijd na school met vriendjes haast nog belangrijker vind.
Daar ben ik het niet mee eens. Een kind zit behoorlijk wat uren op school. Wordt mede op school gevormd. Ik moet toch echt wel het gevoel hebben dat mijn kind daar gevormd wordt in een richting waarbij achter sta. Op een manier die vooral bij mijn kind, maar ook bij mij past. In vind het dus echt wel een zware keuze die behoorlijk nauw komt...

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 12:06

De basisschool. Man wat een ellende is dat soms. Ik heb zelf als kind op een christelijke basisschool gezeten. Dat is niet wat steekt, maar de omgang met de kinderen. De sfeer is zo belangrijk op een school, daar gaat niks tegen op kwa lessen en weet ik het wat.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 12:10

Misschien moeten we toch ook eens bij een vrije school gaan kijken. Komt op mij idd te geitenwollen sok over maar misschien valt dat toch mee.

De tip om eens in de pauze te kijken vind ik een goede. Echter ben ik het er niet mee eens dat dat belangrijker is dan wel of niet bidden. Op de manier waarop het op die ene school ging gaat het echt buiten onze principes en dan kan het verder nog zo'n perfecte school zijn, daar voel ik me niet fijn bij.

Lizaa ik denk ook wel dat het goed is dat een kind leert plannen, maar de manier waarop het gebeurt is wel belangrijk. En dan heb ik het niet alleen over de kleuterklassen. We hebben de formulieren van de weektaken bij beide scholen van groep 5/6 gezien. Bij de eerste gaf me dat echt een onprettig gevoel. De tweede ging er heel anders mee om...

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 12:13

Eens dat sfeer en omgang het belangrijkste is hoor. En we zijn juist bij een christelijke school gaan kijken omdat we denken dat de normen en waarden daar bij ons passen. En dat je dan te maken krijgt met veel dingen uit het geloof vind ik ook geen probleem. Maar er zijn wat mij betreft wel grenzen aan.
Zo las ik op de site van de katholieke Jenaplan dat bidden geen vast begin van de dag is. Kortom, daar wordt er anders mee om gegaan...

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 12:16

JustMe8484 schreef:
Misschien moeten we toch ook eens bij een vrije school gaan kijken. Komt op mij idd te geitenwollen sok over maar misschien valt dat toch mee.

Heel erg geitenwollensok inderdaad, maar wat een heerlijke school voor mijn dochter. Iig wat de kleutertijd betreft. De schooltijden bij ons zijn van half 9 tot 1 (continuerooster) en iedere week een hele dag het bos in. Hutten bouwen, broodjes bakken boven een vuurtje en echt gewoon kind zijn. Ik moest heel erg wennen aan het vele zingen en de ritueeltjes, maar de kinderen gaan er helemaal in op.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 12:18

JustMe8484 schreef:
Eens dat sfeer en omgang het belangrijkste is hoor. En we zijn juist bij een christelijke school gaan kijken omdat we denken dat de normen en waarden daar bij ons passen. En dat je dan te maken krijgt met veel dingen uit het geloof vind ik ook geen probleem. Maar er zijn wat mij betreft wel grenzen aan.
Zo las ik op de site van de katholieke Jenaplan dat bidden geen vast begin van de dag is. Kortom, daar wordt er anders mee om gegaan...

Dat ben ik helemaal met je eens. Ik woon in een gereformeerd dorp en wat ik heb gemerkt bij ons is dat het geloof echt een hele grote rol speelt op school. De kleuters moeten al 3 psalmen per week leren. En als je dan de schoolgids doorleest, dan staat die vol met spel- en taalfouten omdat de prioriteit daar niet ligt.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 12:25

Anoeska27 schreef:
JustMe8484 schreef:

Heel erg geitenwollensok inderdaad, maar wat een heerlijke school voor mijn dochter. Iig wat de kleutertijd betreft. De schooltijden bij ons zijn van half 9 tot 1 (continuerooster) en iedere week een hele dag het bos in. Hutten bouwen, broodjes bakken boven een vuurtje en echt gewoon kind zijn. Ik moest heel erg wennen aan het vele zingen en de ritueeltjes, maar de kinderen gaan er helemaal in op.

Het publiek wat er komt is ook wel weer per vrije school anders denk ik. Die waar ik op zat was alternatiever. Mijn moeder is directeur op een andere vrije school en die is een stuk moderner en daar komt ook een heel breed publiek, de meeste mensen zijn 'doodnormaal' (jullie snappen vast wat ik bedoel). Ook mensen van buitenlandse afkomst, erg multicultureel. als de kinderen er gelukkig op zijn, zou het toch zonde zijn dat ouders er niet heen willen ondat sommige mensen sokken in sandalen dragen :P :')

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 12:26

Wat een lastige keuze. In de vrije school zou ik me echt verdiepen in de theorie die daar achter steekt (Rudolf Steiner) dat moet je wel echt aanspreken. Ik vind vooral voor de jonge kinderen de vrije school ideaal maar later wordt dat toch een stuk minder. Maar ook daar zal per school veel verschil zitten.

Wij zijn een katholieke school, 90% van onze kinderen zijn niet gelovig. De mensen die voor onze school kiezen hebben als doorslaggevende reden dat ze de sfeer die ze proeven zo fijn vinden.
Ik had dat destijds zelf ook bij aanmelden.
Ik werk inmiddels al meer dan 12 jaar op onze school en ook scholen zijn in beweging wat betreft aanpak maar vooral ook wat we door de overheid krijgen opgelegd -O-
Mijn advies is ook, ga overal kijken en proef de sfeer. De aanpak is belangrijk en daar moet je ook goed op doorvragen wanneer je twijfels hebt. Maar het moet goed voelen, je bent er minstens 8 jaar en ook van ouders wordt soms veel verwacht. Het is ook goed om daar naar te vragen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 12:52

Op de basisschool zat mijn zoon op een Openbare. Daarnaast zat een gelovige school (Oecomenisch), maar de kinderen op die school waren voor een groot deel allemaal kleine etterbakkies. De Openbare was in grote lijnen wel goed in structuur (en mede daardoor lieve kinderen), maar helaas niet in de kwaliteit van lesgeven. Als ik toen had geweten dat er meerdere vormen van basisonderwijs was, dan had ik met liefde dagelijks de auto gepakt om mijn zoon daar naartoe te brengen (de andere vormen van onderwijs zitten aan de andere kant van de stad).

Nu zit mijn zoon op een van origine katholieke middelbare school. Hij wilde pertinent niet naar een religieuze school (wij zijn buitenkerkelijk), maar deze school staat erom bekend dat ze in de loop der jaren ontdekt hebben dat religie niet echt meer van deze tijd is. Minder dan 2% van de 1.200 leerlingen is gelovig, de rest allemaal buitenkerkelijk. De school besteed buiten een uurtje Levensbeschouwing per week geen aandacht (meer) aan het kerkelijke gebeuren, maar juist in het stimuleren en ondersteunen van leerlingen die echt ervoor willen gaan. Zelfs de minder gemotiveerde leerling weten ze nog te motiveren, zonder dwang. Verderop zit een middelbare school die nog wel streng aan het geloof vasthoudt: gaat elke ochtend in gebed voordat de lessen beginnen en de hele dag door staat het geloof centraal bij de lessen. Bij binnenkomst op de opendag was het een hele nare, dwingende 'sfeer'. We zijn niet eens naar de informatieklassen gegaan, maar vrijwel gelijk weer naar huis. Brrrrrr.....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 13:09

Ik heb zelf geen kinderen. Maar als ik alle verplichte planningen lees en dit moet daar met magneten en moeten kiezen en rode stoplichten. Pfff ik zou daar als klein meisje volledig ontspoord zijn of dichtgeklapt of als onhandelbaar zijn weggezet vrees ik. De magneten bv, zijn de klassen zo groot dat je als juf niet weet waar welk kind zat.

In dorp was er een school en een kleuterschool. Daar mocht je spelen kleuren enz soms samen knutselen maar vooral speels kind zijn. Lagere school had vier klaslokalen en weinig leerlingen. Met takenmapjes waar je op je eigen tempo klassikaal doorheen mocht. Was je sneller kon je een volgende mapje pakken en dus gewoon lopen in de klas. Had niets gehad aan mijn klasgenoten met navraag doen omdat ik altijd veel sneller klaar was. Was een katholieke school speels maar klassikaal dus.

Waardoor ik als adhd er met een hoog iq goed doorheen ben gekomen dankzij de speelsheid en de relatief grotere vrijheid.

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 13:18

Zelf heb ik als op een katholieke basisschool gezeten. Zowel mijn ouders als ik zijn niet gelovig.
In groep 1/2 werd er inderdaad 's morgens gebeden. Maar op een speelse manier. Er werden verhalen voorgelezen en aandacht aan besteed rond de feestdagen.
Heb dit altijd leuk en gezellig gevonden!
Op de middelbare school kwam ik er bij vakken als levensbeschouwing en mens&maatschapij achter dat ik veel meer kennis had over religie dan mijn klasgenoten.

Mijn voorkeur zou absoluut uitgaan naar een religieuze school, wegens de extra kennis die kinderen op doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 13:25

Ik snap precies wat je bedoelt Karuna :)

Had zelf op de in de 80-er jaren heel standaard basisschool ook altijd dat ik het eerste klaar was enzo, en dan duurde het eeuwen voordat die andere leerlingen eindelijk eens klaar waren...

De aanpak van de Dalton-school en de hele sfeer daar voelde voor mij juist als een verademing, wat had ik graag zo'n school gehad vroeger +:)+

Toen ook al moest je in de kleuterklas gewoon 's ochtends kiezen in welke hoek je wilde: bouwen, kleuren, knutselen, met de autootjes spelen... en was het ook niet de bedoeling dat je van hoek naar hoek zou wisselen steeds :) Dus tja, dat je nu dan een magneetje ophangt zodat duidelijk is dat je al een keer met de zandtafel hebt gespeeld die week...is nou niet echt schokkend anders zeg maar :P

Het plannen en stoplichten gebeuren komt eerst wel raar en ingewikkeld over, stond mij ook "van nature" tegen maar als je je er een beetje voor openstelt en het je voorstelt hoe dat dan in de praktijk werkt dan is het allemaal zo gek nog niet, vind ik. Het lijkt "van buiten" veel ingewikkelder dan hoe het voor de kinderen daadwerkelijk is :)

En degenen die klaar zijn met hun taakje hebben nog een arsenaal aan extra taakjes die ze kunnen doen. Dan gaan ze wat dieper de stof in als ze dat willen, of ze werken alvast een klein stukje verder. Of ze kiezen ervoor om een vrije taak te doen of even te gaan lezen ofzo :)

En je mag ook gewoon lopen in de klas: maar op sommige momenten even niet, zodat er dan even een (half) uurtje rust is in de klas voor iedereen om een taakje te maken.

En je mag op dat moment even niks aan de leraar vragen, omdat die dan de tafeltjes langs gaat en per kind even ongestoord wil kunnen helpen. Je kan dan bvb. ook een bordje neerzetten waarmee je aangeeft dat je een vraag hebt, en dan komt de leraar naar je toe als je aan de beurt bent :) Ben je nog niet aan de beurt en staat het stoplicht op oranje, dan mag je het ook aan een klasgenootje vragen. Staat het stoplicht op rood dan moet je elkaar even met rust laten en wordt er niet gepraat en gelopen :)

Ik vind echt dat er heel goed over nagedacht is, maar je moet je er wel even in onderdompelen om de details goed te zien waardoor het alweer heel anders overkomt dan als je alleen de grote lijnen hoort / leest :)

Zoals jij het omschrijft met speelsheid, grotere vrijheid en zelf verder kunnen werken: dat zijn o.a. dus juist de dingen die je daar vindt :D
Laatst bijgewerkt door pmarena op 11-06-17 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 13:26

ik heb mezelf afgevraagd wat wil ik duidelijk niet, dat heeft ons wel geholpen. ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 13:29

Ja maar ook verplicht stilzitten en niet kunnen wisselen met spelen. Een adhd er kun je niet een hele ochtend met een ding laten spelen. :+ dat werkt niet te korte concentratie spanne. Ik stoof als guppie na een half uur naar buiten meestal stoom afblazen. *\%/*

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 13:32

Op vrije school kunnen kinderen heel erg zijn wie ze zijn.
Heb zelf de middelbare op de vrije school gezeten.
Liep daar wel aan tegen het gebrek aan autoriteit en discipline. Je krijgt veel kans, vrijheid en mogelijkheid om te spijbelen en kattenkwaad uit te halen.
Als je een kind hebt dat grenzen graag opzoekt of niet uiterst gemotiveerd is of al ambities heeft zou ik voor een reguliere school gaan.
Maar basisschool vrije school. Helemaal prima.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 13:35

Het is ook niet meteen een hele ochtend, de ochtend wordt nog onderbroken door dingetjes als even pauze en wat gedoetjes enzo. Denk dat de meeste kinderen niet de hele godganse ochtend willen tekenen, bouwen of kleien :P

Maar dat vind ik ook het mooie aan de Dalton-school hier: dat je dus even de klas uit mag als je dat nodig hebt. Hetzij voor (extra) rust hetzij om even stoom af te blazen. Dan hebben de andere leerlingen daar ook geen last van :P Tegenwoordig zijn er zoveel kinderen met ADHD en weet ik wat allemaal, veel erger dan vroeger := Denk dat ze daar op de meeste scholen wel rekening mee houden :j

Ik kan niet voor andere scholen spreken maar hier op die Dalton is ook geen sprake van jezelf misdragen / met de pet er naar gooien want daarvoor wordt er toch teveel de vinger aan de pols gehouden zodat de planning van de leerling niet al te raar wordt :)

Ik vond het ook wel mooi om te zien hoe de directrice duidelijk heel warm en respectvol is naar de leerlingen, maar wel gezag heeft. Kinderen kwamen heel vrij over maar absoluut niet losgeslagen, heel goed elkaar helpen, oplossingsgericht maar wel toestemming vragen eerst voor dingen die ze bedenken :)

En werden op een fijne manier gecorrigeerd, gewoon veel onderling respect +:)+

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 13:43

Ik ben het zelf helemaal eens met pmarena. Ikzelf heb als leerling op een Dalton school gezeten en ik vond het heerlijk. Ik heb echt een goede basisschooltijd gehad en doordat de taakbladen bij ons later (werden pas in groep 3 langzaam ingevoerd) aan een persoon werd aangepast, kon een leerling beter focussen op zijn slechte punten. Of als je sneller was dan de rest, dan mocht je die extra sommen ook nog erbij maken, die verdieping waren. Of je mocht door naar het 'vrije deel' als het 'basis deel' af was. In het vrije deel stond bijvoorbeeld tekenen/kleuren/30 minuten computeren, maar ook extra taal (verhaal schrijven) of extra rekenen. Eigenlijk voor ieder wat wils!

Het idee van een Dalton school is niet dat de hele les alleen maar aan die taken gewerkt wordt. Vaak begon de dag met een klassikaal iets en was er daarna tijd om aan de taken te werken. Bij de kleuters ging dit ook zo, alleen was er dus speeltijd ingedeeld in verschillende hoeken. Een beginlesje was bijvoorbeeld over natuur, of een boekje voorlezen. Dan kon er daarna verdeeld worden, met een blokkenhoek, poppenhoek, kraalhoek, knutselhoek en zandtafel. Rond 10 uur was er pauze tot 11, met eten en buitenspelen en dus lekker ravotten. Wat bij de boven en onderbouw apart ging. Daarna was het wisselen naar iets anders in de klas.

Vaak mocht je dus kiezen wat je leuk vond om te doen en eigenlijk was er zoveel keuze, dat het heel afwisselend was. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 13:49

Van mijn kleuterschool tijd kan ik me totaal niets herinneren behalve de pauzes en spelen na schooltijd.
Daarom neig ik zelf voor de kleuterschool meer naar loopafstand dan wat anders.
uiteindelijk is het gewoon heel individueel en alles heeft zijn goede en slechte kanten. Als een bepaalde school enkel slechte punten heeft zou het geen leerlingen hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 14:16

Voor een losse kleuterschool zou ik dat ook sneller op vinden gaan Sizzle, maar ik weet eigenlijk niet of die wel bestaan in NL := Het zijn volgens mij allemaal scholen van 4 t/m 12 jaar en je kind na de eerste 2 kleuterjaren naar een andere (gevoelsmatig betere) school doen gaat ook wel erg ver vind ik...zouden ze weer helemaal opnieuw moeten wennen aan andere school en andere kindjes en dan ben je een nieuwkomer in een groep die waarschijnlijk al 2 jaar samen is :(:)

Dus je moet eigenlijk voor je 3-jarige al een school uitzoeken die nu goed past maar waar je 11-jarige ook goed uit de verf komt en goed voorbereid wordt op het middelbaar. Ik vind het ook een hele verantwoordelijkheid... en toch wel een beetje een soort spannend gokje.