Grote fout bank; herstellen willen ze niet.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:01

Gewoon nu meteen online alles wijzigen. Andere bankrekening openen en daar het resterende bedrag op zetten zoveel laten staan dat je de komende maand je rekeningen nog gewoon kunt betalen.Pasje van de nieuwe bank aanvragen. Verder aan alle instanties je gewijzigde bank/rekeningnummer dorgeven. Het is even werk maar deze bank zou ik voor geen goud meer vertrouwen. Wanneer je alles geregeld hebt melding doen tegen de bank. Straks weet die ex ook nog een lening los te peuteren met jouw gegevens , je weet maar nooit dus kun je beter voorzichtig zijn. En dat ene maandelijkse afschrift, jammer maar verder kun je hier niet zoveel mee, hoogstens zelf ook een afschrift vragen zodat je precies weet wat je ex onder ogen is gekomen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 21:04

bigone schreef:
Gewoon nu meteen online alles wijzigen. Andere bankrekening openen en daar het resterende bedrag op zetten zoveel laten staan dat je de komende maand je rekeningen nog gewoon kunt betalen.Pasje van de nieuwe bank aanvragen. Verder aan alle instanties je gewijzigde bank/rekeningnummer dorgeven. Het is even werk maar deze bank zou ik voor geen goud meer vertrouwen. Wanneer je alles geregeld hebt melding doen tegen de bank. Straks weet die ex ook nog een lening los te peuteren met jouw gegevens , je weet maar nooit dus kun je beter voorzichtig zijn. En dat ene maandelijkse afschrift, jammer maar verder kun je hier niet zoveel mee, hoogstens zelf ook een afschrift vragen zodat je precies weet wat je ex onder ogen is gekomen.

Morgenochtend sta ik bij de banken binnen om alles op te zeggen én om bij een andere alles te openen.
Gelukkig kan hij nergens bij hebben ze me verzekerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:09

Citaat:
Wij hadden overigens ook geen samenlevingsovereenkomst, geregistreerd partnerschap of huwelijk.

Zou zeker omdat je dit schrijft toch dit hele verhaal bij een jurist neerleggen.
Hier mag een bank niet zomaar mee wegkomen.

Destination

Re: Grote fout bank; herstellen willen ze niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:15

Ik vind het een vreemd verhaal dat hij zomaar in je bankgegevens kan komen, het lijkt me dat daar dan toch iets niet correct is. Hij zou überhaupt geen adres o.i.d. moeten kunnen wijzigen als de bankrekening op jouw naam staat, tenzij je een volmacht hebt afgegeven.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:18

Ik vind het ook een vreemd verhaal. Werk zelf ook bij een bank en daar mogen alleen de rekeninghouders zelf een adreswijziging doorgeven of er moet sprake zijn van een bewindvoerder oid.

Ik zou ook een officiële klacht indienen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 21:24

Ik begrijp jullie volkomen, want ik ben zelf ook compleet flabbergasted!

Kennelijk hebben ze in hun systeem ons destijds als "samenwonend" ingevoerd. En mijn ex heeft aangegeven te verhuizen en dat ik mee zou gaan kennelijk, volgens de man van de bank.

Maar aangezien wij niets hebben aan contracten mbt samen leven of financiële diensten samen hebben, vind ik dat heel raar.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:28

Had jij in dat geval dan niet kunnen / moeten weten dat jullie als samenlevend stonden geregistreerd?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 21:29

Dit is wat de bank zegt (gekopieerd uit mijn mail:

Je vraagt aan mij hoe het kan dat de verhuizing zo gegaan is, ik probeer het uit te leggen:

· Ex heeft een verhuizing doorgegeven naar *nieuwe adres*. De datum dat de verhuizing moet plaatsvinden staat bij ons op 11-06-2016. Het klopt dat deze 12-05-2016 is doorgegeven.

· Ex staat (hetzij in dit geval onterecht) “samenwonend” in relatie met u. Als dit niet aangeven is dat het niet juist is, dan weten wij dat niet en blijft dat zo staan.

*Note: hier wist ik niets van en hebben wij ook nooit aangegeven! Dus hoe moest ik dan weten dat dat zo was? Als ik het niet eens weet, dan kan ik ook niet aangeven dat het onjuist is nietwaar?*

· Ex heeft u als mede verhuizer doorgegeven. (dit is niet vreemd als de status samenwonend is).

*Note: kan ik me niet voorstellen aangezien we elkaars bloed wel kunnen drinken inmiddels*

· Ex heeft de verhuizing digitaal en via het internetbankieren doorgegeven. Dus dat wil zeggen dat hij er voor heeft getekend met de scanner.

Dit zijn de feiten zoals ik ze uit het systeem kan halen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 21:31

opisop_shop schreef:
Had jij in dat geval dan niet kunnen / moeten weten dat jullie als samenlevend stonden geregistreerd?

Ja, lijkt mij ook. Maar dat wist ik absoluut niet.
Had mijn huis en verzekeringen etc ook allemaal niet op samenwonend staan.
(voorgevoel? O:) )

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:33

De bank is gewoon heel laks geweest en heeft iets automatisch aangenomen. Een wakkere medewerker zou gevraagd hebben, gaat u alle twee verhuizen. En misschien, heel misschien is dit wel gebeurt en heeft de ex ja gezegd. Dan is het alsnog fout maar ik kan me er iets bij voorstellen. Wanneer ik naar onze bank stap en vertel dat wij gaan verhuizen en dat alles naar een ander adres moet dan denk ik ook niet dat ze zullen wachten of wij wel of niet scheiden maar de boel gewoon overzetten. Mag niet misschien maar wel begrijpelijk. Ts, ga eerst een rekening bij een nieuw bank openen, daar zet je gewoon het grootste gedeelte van je geld op, dan alle instanties waar je automatische incasso's van hebt lopen informeren over de nummerwijziging en wanneer dit allemaal geregeld is je oude rekening opzeggen.

En stoppen met stressen, fouten maken is menselijk, heeft soms wat vervelende gevolgen maar in dit geval, jullie hebben in principe alles gescheiden dus of je nu in een keer een miljoen op je rekening hebt of alles over de balk gooit, je ex kan hier niets aan veranderen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:36

Maar hij had dus wel jouw inloggegevens? Anders kan hij het niet online doorgegeven hebben.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 21:38

bigone schreef:
De bank is gewoon heel laks geweest en heeft iets automatisch aangenomen. Een wakkere medewerker zou gevraagd hebben, gaat u alle twee verhuizen. En misschien, heel misschien is dit wel gebeurt en heeft de ex ja gezegd. Dan is het alsnog fout maar ik kan me er iets bij voorstellen. Wanneer ik naar onze bank stap en vertel dat wij gaan verhuizen en dat alles naar een ander adres moet dan denk ik ook niet dat ze zullen wachten of wij wel of niet scheiden maar de boel gewoon overzetten. Mag niet misschien maar wel begrijpelijk. Ts, ga eerst een rekening bij een nieuw bank openen, daar zet je gewoon het grootste gedeelte van je geld op, dan alle instanties waar je automatische incasso's van hebt lopen informeren over de nummerwijziging en wanneer dit allemaal geregeld is je oude rekening opzeggen.

En stoppen met stressen, fouten maken is menselijk, heeft soms wat vervelende gevolgen maar in dit geval, jullie hebben in principe alles gescheiden dus of je nu in een keer een miljoen op je rekening hebt of alles over de balk gooit, je ex kan hier niets aan veranderen.

Het was kennelijk online geregeld. Daar is het al fout gegaan, omdat het daar -volgens de bankmedewerker- op samenwonend stond... waar ik sowieso niets vanaf wist.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 21:39

Destination schreef:
Maar hij had dus wel jouw inloggegevens? Anders kan hij het niet online doorgegeven hebben.

Nee, want we moeten inloggen met pasje en reader.
Maar kennelijk stonden we op samenwonend én zou hij aangegeven te hebben dat ik mee verhuisde... lijkt me heel stug, aangezien we elkaar echt niet kunnen luchten of zien op dit moment.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:40

Myfairytale schreef:
Destination schreef:

Nee, want we moeten inloggen met pasje en reader.
Maar kennelijk stonden we op samenwonend én zou hij aangegeven te hebben dat ik mee verhuisde... lijkt me heel stug, aangezien we elkaar echt niet kunnen luchten of zien op dit moment.

Nou ja, dat noem ik wel inloggegevens :+ Hij had toegang tot jouw pas, jouw pincode (gok ik?) en jouw reader.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:42

Kloppen de data die je hierboven noemt?

Want dan moeten er al ongeveer 12 afschriften fout gegaan zijn.

CoreMeltdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:42

Ik werk zelf bij de bank (inbelgie) en kunnen niets van identiteitsgegevens (alsook adres) wijzigen zonder bewijs én handtekening van de persoon zelf. Dit bewijs is elektronische identiteitskaart of bewijs van gemeente. Ik kan me niet voorstellen dat dit in NL anders is. Laat de bank maar aantonen waar jij hebt getekend voor deze aanpassing. Indien je ex je inloggegevens heeft en of een volmacht op je rekening, dan kan hij wel het briefwisselingsadres wijzigen, maar dit is dan wel met jou toestemming.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:47

CoreMeltdown schreef:
Ik werk zelf bij de bank (inbelgie) en kunnen niets van identiteitsgegevens (alsook adres) wijzigen zonder bewijs én handtekening van de persoon zelf. Dit bewijs is elektronische identiteitskaart of bewijs van gemeente. Ik kan me niet voorstellen dat dit in NL anders is. Laat de bank maar aantonen waar jij hebt getekend voor deze aanpassing. Indien je ex je inloggegevens heeft en of een volmacht op je rekening, dan kan hij wel het briefwisselingsadres wijzigen, maar dit is dan wel met jou toestemming.

Wij hebben daarvoor onze digitale handtekening, wat in het geval van bankieren met de reader is :)

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 21:50

Femke_Tweety schreef:
Kloppen de data die je hierboven noemt?

Want dan moeten er al ongeveer 12 afschriften fout gegaan zijn.

Scherp van je!
Nee, moet 2017 zijn. Ik heb het rechtstreeks gekopieerd uit de mail... heeft de bankmedewerker dan verkeerd ingevuld.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 21:51

Destination schreef:
CoreMeltdown schreef:

Wij hebben daarvoor onze digitale handtekening, wat in het geval van bankieren met de reader is :)

Klopt inderdaad, hij heeft kennelijk dat gefixed met zijn reader.
Hij had zeker geen toegang tot mijn bankpas gelukkig, aangezien ik tijdelijk uit het huis weg was.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:53

linoleum schreef:
Echt melding van maken. Ik werk bij een verzekeraar. Wij mogen in verband met de wet bescherming persoonsgegevens geen adres wijzigen als we niet die persoon zelf aan telefoon hebben of verzoek ontvangen. In dit geval had de bank niet jouw adres mogen wijzigen omdat hij zijn adres wijzigt.

Zelfs bij getrouwde stellen doen we het niet. Precies om de reden waarom jij het nu niet wilt. Wij weten niet hoe de privé situatie op dit moment is.

Ik snap wel dat de bank niet je papieren wil terug halen (en daarnaast is een kopie zo gemaakt). Maar ik zou absoluut een officiële klacht indienen. Want dit mag niet gebeuren.

Heb bij mijn eigen bank laatst adres gewijzigd. Kreeg ik op mijn oude adres nog een bevestiging dat mijn adres gewijzigd was. Extra controle of het wel klopt. Ook dat niet gebeurt?

Wij doen niets wijzigen (adres of banknummer) of privé informatie verstrekken n.a.v. een telefonisch verzoek, immers hoe weet je dat je diegene zelf aan de telefoon hebt? Bij ons alles schriftelijk of digitaal (als privé-mail bekend is, anders voor medewerkers met de zakelijke (interne) mail).

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:55

Myfairytale schreef:
Hij had zeker geen toegang tot mijn bankpas gelukkig, aangezien ik tijdelijk uit het huis weg was.

Maar hoe zou hij dat kunnen met zijn reader en zijn pas? Dan moet hij ook bij je geld kunnen, toch?

CoreMeltdown

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:00

Destination schreef:
Myfairytale schreef:

Maar hoe zou hij dat kunnen met zijn reader en zijn pas? Dan moet hij ook bij je geld kunnen, toch?

Daarmee dat ik toch ook de volmacht vermeldde. Heeft je ex ooit volmacht op je rekening gehad (en ben je vergeten om deze te laten schrappen of heb je die pas een paar dagen na de breuk geschrapt?)?

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:10

Maar even dom vraagje hoor.. Ik kan met een bankafschrift met de naam van iemand anders erop geen lening afsluiten ;) Van mijn eigen rekening een en/of rekening maken was al drama en moest je per se voor langs komen :S

De rekening staat op jouw naam, hij kan niet bij het geld, hij heeft alleen de afschriften ontvangen toch?

Heb zelf bij een bank met een leeuw wat problemen gehad ;) Daar sloot de vorige bewoner een abonnement af (zonder dat hij mijn naam had of wat dan ook) en uiteindelijk werd het van mijn rekening afgeschreven omdat dat met het adres matchte (en het abonnement (tijdschrift over zeilen) ging gewoon naar zijn nieuwe adres. Nooit heeft iemand mij kunnen uitleggen hoe het zat ;) Dus overgestapt. Vond dat toch een relaxer idee..

Wat ik wel gedaan heb om het toch ongedaan te maken (wat kennelijk eerst ook niet kon en toen ik met radar, kassa en alles begon te dreigen opeens wel ;)... Dus misschien dat eens doen?

Het is echt ongehoord dat zoiets kan gebeuren. Zie mijn ex al mijn bankgegevens opvragen omdat we toevallig ooit op hetzelfde adres hebben gewoond :S Sowieso netjes alles gewijzigd, bevestiging gehad per post en alles. Ze zijn er best streng in en volgens mij is zo maar iets wijzigen nog best lastig :s

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 22:19

Destination schreef:
Myfairytale schreef:

Omdat (kennelijk en volgend de bankmedewerker) we op "samenwonend" stonden.

Godzijdank kan hij niet bij mijn geld etc hebben ze verzekerd. Maar morgen gaat de boel mooi naar een andere bank!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 22:21

@Coremeltdown: nee, heeft hij gelukkig nooit gehad! Ik begrijp nog steeds niet hoe het kan... daarom ben ik dubbel zo boos denk ik. Want ik ben juist zo zuinig op alles rondom verzekeringen, financiën, etc.