Opleiding verpleegkundige als volwassenen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 00:40

_emmma_ schreef:
Ik ben zelf verpleegkundige en in het ziekenhuis waar ik werk zijn heel veel
duaal studenten. Voor hun wordt dus de opleiding betaald door het ziekenhuis en zij
krijgen gewoon een salaris. Dit zijn veelal mensen die hiervoor iets totaal anders
gedaan hebben. Het is dus geen vereiste dat je al iets in de zorg gedaan moet hebben. Je volgt gewoon
een sollicitatie procedure bij het ziekenhuis dat deze opleiding aanbiedt. Je moet het dus via het ziekenhuis
zoeken en niet via een school. Succes!
Dit inderdaad.

Afhankelijk van de organisatie waarvoor je werkt krijg je inderdaad gewoon van het begin af aan salaris.
Wanneer je al langer meedraait op de arbeidsmarkt kan dit wel wat tegenvallen in het begin, heb ik van oudere klasgenoten begrepen in die tijd. Maar dit is niet 'bijna niks' en dat ze jouw opleiding niet betalen.... Soms krijg je de eerste paar maanden een zgn 'zakgeldvergoeding', maar dit is dus allemaal afhankelijk van de (/het soort) organisatie waarvoor je werkt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 00:44

ilayda schreef:
Hallo

Ik ben een beetje opzoek naar informatie, alleen op internet vind ik wel veel maar veel verschillende dingen.

Ik ben al een tijdje aan het na denken over een opleiding, en verpleegkundige spreekt mij heel erg aan.
Nu het probleem, ik ben 33 en heb inmiddels 4 mooie dochters. Maar in het verleden (pubertijd) was ik best moeilijk, heb vmbo gedaan maar school niet afgemaakt. Dus geen diploma.
Nou ben ik een beetje aan het inlezen over de opleidingen die er zijn. En zag ik bij de site van het ROC dat je een thuis opleiding kan doen, en wanneer je geen vmbo diploma hebt dat je dan een toets kan doen voor 75 euro.
Maar ik zou graag een BBL opleiding willen doen, alleen hoe werkt het dan? Want daar staat nergens dat ik dan ook zo een soort toets kan doen.
Weet iemand hoe dat werkt?
En zijn er hier meer mensen die op latere leeftijd (voel me nu echt heel oud) een opleiding zijn begonnen?
Hoe was dat? En zit je dan bij veel jongeren?

Er zijn ziekenhuizen en instellingen die een opleiding MBO 3 of 4 aanbieden. Eerste 5 maanden is Beroepsvoorbereidende periode, je gaat naar school en loopt stage op (verschillende) afdelingen, je ontvangt zakgeld ter hoogte van min.loon.
Na die 5 maanden krijg je een leer/arbeidsovereenkomst. Je werkt 4 dagen per week op een afdeling en gaat 1 dag per week naar school. Soms een paar dagen achter elkaar.
Afhankelijk van je vooropleiding start je MBO 3 of 4. Heb je een MBO3 diploma als verzorgende, dan kan je instromen in de opleiding niveau 4.
De opleiding wordt betaald en je ontvangt een leerlingensalaris met ORT.

Er starten regelmatig leerlingen van jouw leeftijd. Of je wordt toegelaten, hangt af van je motivatie en gesprek.

Soms zijn er open dagen in ziekenhuizen of instellingen om leerlingen te werven.

Koekie73

Re: Opleiding verpleegkundige als volwassenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 01:15

Ik ben 40 en start in september HBO-V voltijd :-)

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 07:00

Electra63 schreef:
ilayda schreef:
Hallo

Ik ben een beetje opzoek naar informatie, alleen op internet vind ik wel veel maar veel verschillende dingen.

Ik ben al een tijdje aan het na denken over een opleiding, en verpleegkundige spreekt mij heel erg aan.
Nu het probleem, ik ben 33 en heb inmiddels 4 mooie dochters. Maar in het verleden (pubertijd) was ik best moeilijk, heb vmbo gedaan maar school niet afgemaakt. Dus geen diploma.
Nou ben ik een beetje aan het inlezen over de opleidingen die er zijn. En zag ik bij de site van het ROC dat je een thuis opleiding kan doen, en wanneer je geen vmbo diploma hebt dat je dan een toets kan doen voor 75 euro.
Maar ik zou graag een BBL opleiding willen doen, alleen hoe werkt het dan? Want daar staat nergens dat ik dan ook zo een soort toets kan doen.
Weet iemand hoe dat werkt?
En zijn er hier meer mensen die op latere leeftijd (voel me nu echt heel oud) een opleiding zijn begonnen?
Hoe was dat? En zit je dan bij veel jongeren?

Er zijn ziekenhuizen en instellingen die een opleiding MBO 3 of 4 aanbieden. Eerste 5 maanden is Beroepsvoorbereidende periode, je gaat naar school en loopt stage op (verschillende) afdelingen, je ontvangt zakgeld ter hoogte van min.loon.
Na die 5 maanden krijg je een leer/arbeidsovereenkomst. Je werkt 4 dagen per week op een afdeling en gaat 1 dag per week naar school. Soms een paar dagen achter elkaar.
Afhankelijk van je vooropleiding start je MBO 3 of 4. Heb je een MBO3 diploma als verzorgende, dan kan je instromen in de opleiding niveau 4.
De opleiding wordt betaald en je ontvangt een leerlingensalaris met ORT.

Er starten regelmatig leerlingen van jouw leeftijd. Of je wordt toegelaten, hangt af van je motivatie en gesprek.

Soms zijn er open dagen in ziekenhuizen of instellingen om leerlingen te werven.

Ja had dat inderdaad ook gelezen bij ons ziekenhuis, maar het nadeel is dat ze leerlingen zoeken die 3e en 4e jaar zijn. Want dat zou helemaal super zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 08:57

Welke regio woon je?

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 09:12

Ook zonder ervaring in de zorg is een kans op een bbl plek zeker aanwezig. Zelf werk ik ook in de zorg en gedurende de tijd dat ik in de oudere zorg werkte waren er ook nog leerlingen die geen ervaring hadden in de zorg maar gewoon een betaalde bbl plaats hadden. Dit is nog maar een jaar terug.

Je krijgt dan een leerling salaris dit is cao gebonden, dus geen stagevergoeding.

Misschien ook een idee om je werkplek in eerste instantie in de ouderenzorg te zoeken, ervaring op te doen en bij je derde leerjaar de overstap pas te maken richting het ziekenhuis. Dan word het alweer een stuk makkelijker om een plekje in het ziekenhuis te verkrijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 09:17

Ik vind anders weinig niveau 4 bbl plekken.
Wel 3, vig.

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 09:23

Klopt niveau 4 is er weinig maar ze zijn zeker aanwezig. Een bbl plek vinden voor een niveau 3 opleiding zou een stuk een voudiger zijn, maar waar een wil is is een weg...

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 09:29

Verzorgende IG plekken zijn er wel te vinden in de verpleeghuizen. Die duurt 3 jaar. BBL zijn veel her-intreders. Je krijgt vanaf dag 1 een vergoeding, die oploopt naar mate je opleiding vordert.
(CAO VVT)
Ik heb wel een middelbare school diploma gehaald, maar kon dat niet meer bewijzen na meer dan 20 jaar.

Ik heb gesolliciteerd op een opleiding plek binnen het verpleeghuis. (die moeten je aan nemen voor een BBL opleiding) Toen ik aangenomen was heb ik op schhol een test gedaan of mijn niveau goed genoeg zou zijn.
Dat was geen probleem. NA 3 jaar diploma binnen (wat echt geen eitje is hoor) en nu al even aan het werk.
Er worden dan op heel veel werkplekken vervolg opleidingen aangeboden. Dus verpleegkundige. Omdat de zorgvraag steeds complexer wordt willen veel instellingen heel graag investeren in een vervolg opleiding.
Na Verzorgende IG, ben je in nog 2 jaar BBL, verpleegkundige.
Maar nogmaals, het is prima te doen, maar er gaat best veel tijd in zitten.
Om een voorbeeld te geven, van de 21 die startte, zijn er maar een stuk of 5 in een keer geslaagd. Er zijn er veel onderweg afgevallen.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 09:35

Ik lees mee, zit er over te denken om in de toekomst HBO-V deeltijd te gaan doen.
Maar eerst gaat mijn vriend studeren, dus ik zal rond de 36 jaar zijn als ik begin.
Ik heb SPH gedaan en ben de afgelopen jaren werkzaam geweest in de gehandicaptenzorg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 09:35

maaaikkee schreef:
Klopt niveau 4 is er weinig maar ze zijn zeker aanwezig. Een bbl plek vinden voor een niveau 3 opleiding zou een stuk een voudiger zijn, maar waar een wil is is een weg...

Daarom stap ik dan wel omlaag en zoek niveau 3.
Dan kan ik binnen 1,5 jaar iig gewoon betaald aan de gang.
En daarna evt verder.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 09:57

Oooh dit vind ik rete interessant.
Dus ik lees ook mee.
Zelf ook 33 jaar, 13 jaar gewerkt bij een supermarkt en uiteindelijk ontslag genomen ivm verhuizing.
Ik wilde vanaf kind af aan al werken in de zorg maar omdat ik als puber nogal tegendraads was en ik van school niet naar de havo mocht, uiteindelijk gestopt met mn MBO opleiding.

Met al even een beetje rond gegoogled maar t lijkt mij vooral lastig icm mn 3 kinderen die allen nog naar de basisschool gaan.
Zijn er hier nog meer met schoolgaande kinderen Dan?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 10:05

Ik zie 1 jaar NCOI de HBOV opleiding, maar dat is toch schofterig duur?

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 10:16

Electra63 schreef:
Welke regio woon je?

Ik woon in Bergen op Zoom, noord Brabant

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 10:20

ClaudiaHS schreef:
Dus ik lees ook mee.
Zelf ook 33 jaar, 13 jaar gewerkt bij een supermarkt en uiteindelijk ontslag genomen ivm verhuizing.
Ik wilde vanaf kind af aan al werken in de zorg maar omdat ik als puber nogal tegendraads was en ik van school niet naar de havo mocht, uiteindelijk gestopt met mn MBO opleiding.

Met al even een beetje rond gegoogled maar t lijkt mij vooral lastig icm mn 3 kinderen die allen nog naar de basisschool gaan.

Ja hier precies zo, ik heb er 4 rond lopen en de jongste is 10 maanden. De oudste is 14, heb het wel met mijn kids besproken want ze zullen dan ook wat mee moeten helpen. Het voordeel wel is dat papa gewoon altijd thuis is, dus denk dat het niet heel veel verschil maakt met een normale baan van 40 uur ik de week.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 10:23

maaaikkee schreef:
Ook zonder ervaring in de zorg is een kans op een bbl plek zeker aanwezig. Zelf werk ik ook in de zorg en gedurende de tijd dat ik in de oudere zorg werkte waren er ook nog leerlingen die geen ervaring hadden in de zorg maar gewoon een betaalde bbl plaats hadden. Dit is nog maar een jaar terug.

Je krijgt dan een leerling salaris dit is cao gebonden, dus geen stagevergoeding.

Misschien ook een idee om je werkplek in eerste instantie in de ouderenzorg te zoeken, ervaring op te doen en bij je derde leerjaar de overstap pas te maken richting het ziekenhuis. Dan word het alweer een stuk makkelijker om een plekje in het ziekenhuis te verkrijgen.

Oke dus er is wel hoop ? Dus dan beter eerst opleiding verzorgende doen dan? Of komt dat uiteindelijk op het zelfde neer?

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 10:24

WendyLotte schreef:
Verzorgende IG plekken zijn er wel te vinden in de verpleeghuizen. Die duurt 3 jaar. BBL zijn veel her-intreders. Je krijgt vanaf dag 1 een vergoeding, die oploopt naar mate je opleiding vordert.
(CAO VVT)
Ik heb wel een middelbare school diploma gehaald, maar kon dat niet meer bewijzen na meer dan 20 jaar.

Ik heb gesolliciteerd op een opleiding plek binnen het verpleeghuis. (die moeten je aan nemen voor een BBL opleiding) Toen ik aangenomen was heb ik op schhol een test gedaan of mijn niveau goed genoeg zou zijn.
Dat was geen probleem. NA 3 jaar diploma binnen (wat echt geen eitje is hoor) en nu al even aan het werk.
Er worden dan op heel veel werkplekken vervolg opleidingen aangeboden. Dus verpleegkundige. Omdat de zorgvraag steeds complexer wordt willen veel instellingen heel graag investeren in een vervolg opleiding.
Na Verzorgende IG, ben je in nog 2 jaar BBL, verpleegkundige.
Maar nogmaals, het is prima te doen, maar er gaat best veel tijd in zitten.
Om een voorbeeld te geven, van de 21 die startte, zijn er maar een stuk of 5 in een keer geslaagd. Er zijn er veel onderweg afgevallen.

Ja ik zat dus na een tip hier in het topic een beetje te kijken naar een plek met opleiding, maar hoe kan je die nou vinden?
Ik zag er wel een paar staan maar dan had je toch weer ervaring nodig enz.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 11:03

Mijn kinderen zijn 5,7 en 10.
Maar mijn man werkt wel dik 40u per week en moet ook vaak een aantal dagen of weken naar het buitenland.
Mijn ouders wonen niet in de buurt dus vrij lastig combineren voor mij denk ik.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 11:25

ClaudiaHS schreef:
Mijn kinderen zijn 5,7 en 10.
Maar mijn man werkt wel dik 40u per week en moet ook vaak een aantal dagen of weken naar het buitenland.
Mijn ouders wonen niet in de buurt dus vrij lastig combineren voor mij denk ik.

Ja dan lijkt het mij ook wel moeilijk, mijn man gaat 2 weken in de twee maanden naar het buitenland. En dan heb ik mijn schoonmoeder nog in de buurt.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 11:37

ilayda schreef:
Electra63 schreef:
Welke regio woon je?

In deze regio biedt tantelouise BBL plekken aan, daar zou je kunnen informeren wat de mogelijkheden zijn.
Bravis biedt momenteel alleen HBO aan...Misschien dat Goes nog mogelijkheid voor je zou zijn als je graag binnen ziekenhuis zou werken?

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 12:15

Leuk om te lezen dat zoveel mensen toch denken aan een overstap. Ik denk als je gemotiveerd bent dat je het gewoon moet proberen, want het is echt een heel leuk en divers beroep!
Toen ik zelf de opleiding deed (hbo-v) zat ik ook met mensen van allerlei leeftijden in de klas, dus laat dat je vooral niet tegenhouden. De oudste in mijn jaar was destijds 56 toen we afstudeerden. Ik heb zelf de opleiding voltijds gedaan, maar de organisatie waar ik werk bied ook BBL contracten aan (ook voor "oudere" mensen). Dit wordt vergoed volgens het leerling salaris. Niet veel, maar de meeste kunnen er wel van rondkomen als ze wat soberder leven.
Een tip die ik wel zou willen meegeven: heb je de kans, ga dan zeker voor hbo-v. Ik weet niet of het overal zo is, maar bij ons worden de lagere niveaus steeds meer uitgekleed kwa handelingen en ook om ander werk te kunnen vinden in de toekomst is hbo vaak meer gewild. Ook mocht je nog eens in het buitenland belanden heb je meer aan een hbo diploma.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:37

ClaudiaHS schreef:
Dus ik lees ook mee.

Ja hoor, ik ben alleenstaande moeder en heb 2 kinderen; 10 een 13. Het wordt een hoop geregel (want hun vader weinig in beeld) maar ik ben overtuigd dat het kan, als je het graag wilt.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:55

goed topic, ik loop er ook al tijdje mee om de verpleging in te gaan. Ben 41 en werk in de gehandicaptensector. Nadeel is door schop van paard tegen mijn hoofd mijn geheugen niet altijd even goed werkt, daardoor twijfel ik.
Ik volg dit topic even:)

Berriepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 15:07

Ik doe zelf verpleegkunde, en ben 18. Als ik jou was zou ik eens informeren bij een verzorgingstehuis bij jou ik de buurt. Zij bieden vaak wel bbl opleidingen aan in combinatie met een werkplek, dan krijg je ook leerlingen salaris.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 15:12

Vleddertje1 schreef:
Electra63 schreef:
Welke regio woon je?

In deze regio biedt tantelouise BBL plekken aan, daar zou je kunnen informeren wat de mogelijkheden zijn.
Bravis biedt momenteel alleen HBO aan...Misschien dat Goes nog mogelijkheid voor je zou zijn als je graag binnen ziekenhuis zou werken?[/quote]

Goes zou inderdaad ook geen probleem zijn, ga is bij beide informeren. Dankjewel.