Ben jij lid van een bibliotheek?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ik ben wel/niet lid van een bibliotheek.

Ik ben geen lid
210 (37%)
Ik ben wel lid maar kom er zelden tot nooit (slapend lid)
70 (12%)
Ik ben wel lid en kom er regelmatig
105 (18%)
Ik ben geen lid maar mijn kind(eren) wel
15 (2%)
Ik ben geen lid maar mijn partner wel
5 (0%)
Ik lees voornamelijk e-boks, die ik leen via de bibliotheek
12 (2%)
Ik lees voornamelijk "echte" boeken
126 (22%)
Anders
19 (3%)

Totaal aantal stemmen: 562

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:50

Shayenne93 schreef:
Ik mis de optie "ik ben geen lid maar kom er wel eens" :+

Nu kom ik er eigenlijk nooit meer maar tijdens mijn studie ging ik regelmatig in de bieb zitten studeren/werken terwijl ik geen lid was.

Die optie mis ik ook. Ik ben geen lid maar ik kom er wel eens om een middag rustig te studeren.

Palmera

Re: Ben jij lid van een bibliotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:08

Toen ik nog in NL woonde was ik lid van de bieb en ging er wekelijks heen. Als ik niet geëmigreerd was was ik nog steeds lid geweest.

De bieb hier heeft een te weinig interessant aanbod en dus ben ik geen lid geworden.

Ik heb nu een e-reader omdat mijn ouders het beu waren om alleen maar met boeken te slepen. :+
Maar "gewone" boeken krijg ik ook regelmatig en lees ik ook graag. :)

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:22

Ik mis de optie: ik ben nog geen lid.

De reden ervoor Is dat hij hier waarschijnlijk weg gaat. En ik dan niet net lid wil zijn geworden.

odilekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:27

Ik ben lid van de plaatselijke bibliotheek. Eigenlijk puur omdat het gratis is en zo af en toe wel een keer een boek haal. Zodra ik 18 ben en zal moeten betalen, zal ik niet zo snel meer lid worden van een bibliotheek, aangezien de meeste (leuke) boeken, die ik lees toch ook wel online te downloaden zijn.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:29

Ik ga graag naar de bieb, maar heb ook moeite met de zeer beperkte openingstijden. Daarom ben ik geen lid.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:30

Ook heel lang lid geweest, en ook nadat ik geen lid meer was ging ik nog wel regelmatig met mams mee, die er wel veel kwam. Sinds mijn studie lees ik heel weinig meer. Nu wordt dat weer wat meer, maar met name de wat meer wetenschappelijke en engelse/duitse boeken betreft paarden om mijn kennis verde te verbreden. Verder lees ik nog altijd graag strips, en haalde ik er regelmatig bladmuziek. Op dit moment is het financieel voor mij gewoon niet haalbaar, maar in de toekomst zou ik wel weer lid willen worden van een bieb, ookal heb ik ook deels ebooks.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:59

Ik ben helaas geen lid meer van de bieb. Altijd een fanatiek lezer geweest. Ik houd van lettertjes en papieren boeken. Alleen door teveel oogzenuwontstekingen is deze hobby aardig verleden tijd. Ik zie letters dubbel en twee richtingen waardoor ze gaan "rennen" en lezen heel erg vermoeiend wordt. Een krant of tijdschrift gaat nog in stukken. Een gewoon boek helaas niet meer.

Hierdoor "lees" ik met een daisy speler en krijg mijn boeken van de "blindenbieb" inmiddels heten ze anders maar zij sturen cd s op waar een boek op staat. Is het uit stuur ik ht terug en krijg ik weer nieuwe. Het haalt het niet bij gewoon lezen maar het is wel fijn. Val er alleen altijd bij in slaap. :')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 16:05

Andere optie: ik ben geen lid maar kom vaak in de bieb met mijn schoolklas. Zelf geen lid meer, ik gebruik een ereader.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 16:06

Alleen in mijn schooltijd lid geweest.

Ik lees vnl ebooks, omdat dit voordeliger is dan echte boeken. En als ik heel eerlijk ben, dan moet ik bekennen dat ik een beetje "vies" ben van bibliotheek boeken en dan de geur van een nieuw boek mis :+

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 16:07

Ik ben lid, en ga regelmatig. Voordeel hier is dat er meerdere biebs zijn en je overal kan lenen en retourneren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 16:37

Karuna, veel bibliotheken bieden luisterboeken aan, de jouwe niet?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 16:42

Beperkt en niet echt mijn genre en via de blindenbieb is het gratis. En ik hoef de deur niet uit. Heb een mega leeswensen lijst samengesteld waaruit steeds wat boeken gestuurd worden,

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 16:43

Helaas is er door de komst van digitale boeken (E-books) een terugloop te merken in de bibliotheken. Dit houdt in dat er in de afgelopen jaren (en nog steeds) flink bezuinigd wordt in de aanschaf van volwassen boeken. Er wordt - hier althans - wel heel veel geïnvesteerd in kinderboeken en de schoolbibliotheken, om het lezen te stimuleren en te verbeteren bij de kinderen. Ik kan alleen maar hopen dat er op een dag een ommekeer zal zijn en dat er weer meer volwassen mensen naar de bibliotheek gaan om fysieke boeken te lenen. Hoe meer leden, hoe meer boeken er weer aangeschaft kunnen worden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 16:45

karuna schreef:
Beperkt en niet echt mijn genre en via de blindenbieb is het gratis. En ik hoef de deur niet uit. Heb een mega leeswensen lijst samengesteld waaruit steeds wat boeken gestuurd worden,

Misschien heeft jouw bibliotheek ook wel de mogelijkheid voor De Bieb aan Huis. Dan komt er een vaste vrijwilliger bij jou aan huis de door jou gewenste boeken brengen en ophalen. Uiteraard nadat deze met jou om tafel heeft gezeten wat jouw wensen zijn. Als ik me niet vergis kost dat hier 10 euro per jaar boven het normale tarief, maar hang me er niet aan op.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 16:54

Shenavallie schreef:
karuna schreef:

Misschien heeft jouw bibliotheek ook wel de mogelijkheid voor De Bieb aan Huis. Dan komt er een vaste vrijwilliger bij jou aan huis de door jou gewenste boeken brengen en ophalen. Uiteraard nadat deze met jou om tafel heeft gezeten wat jouw wensen zijn. Als ik me niet vergis kost dat hier 10 euro per jaar boven het normale tarief, maar hang me er niet aan op.

Maar dat is dan nog steeds een beperkt genre, een lidmaatschap van de bieb (duur!) en 10 euro extra, terwijl het bij de blindenbieb volledig gratis is. Ik snap niet waarom je dan nog naar de gewone bieb zou moeten...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 16:57

Mensen hebben het hier over duur, maar wat betalen jullie dan? (Hier €36 pj en €42 incl ebooks

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 16:58

Ik ben lid. De laatste tijd weinig bij de bieb geweest, maar dat komt van de zomer wel weer. Verder leen ik wel regelmatig ebooks. Ik hou van lezen. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 16:59

Hier al tegen de 60 en dan in 1x aftikken :=

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 16:59

Geloof dat het hier varieerts tussen 10 en 20€ lidgeld per jaar en voor ebooks, cd of dvd's 0.50€ tot 1.5€/stuk afhankelijk hoe populair/recent

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 17:00

Ohja, ik betaal € 52,50 wat ik wel aan de hoge kant vind voor mijn sporadische bezoekjes. :))

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 17:01

Ik ben wel lid, maar ik kom er eigenlijk bijna nooit. Alleen voor de zomervakantie wil ik nog wel eens kijken of ik een aantal boeken kan halen. Maar de enige reden dat ik nog echt lid ben is omdat het tot 18 jaar gratis is, dus ik zie niet in waarom ik het nu op zou zeggen :o Als ze boeken hebben die ik wil lezen zijn ze meestal uitgeleend.
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 18-05-17 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 17:02

Felicia, kan je bij jouw bieb geen boeken reserveren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 17:10

Ik ben geen lid meer. Ik heb het opgezegd toen ik 18 werd, helaas komen er weinig nieuwe boeken bij, de boeken die ze in mijn genre hebben, heb ik bijna allemaal al eens gelezen. Daarnaast zijn veel boeken echt 'afgelezen' en vies van binnen. Dan koop ik ze liever schoon en nieuw :o

De boeken die ik nu lees koop ik nieuw of tweedehands via bol.com, daar kun je vaak leuke boeken scoren die maar één keer gelezen zijn en nog heel netjes zijn. Inmiddels heb ik zelf een halve bibliotheek :') Als ik naar de bieb wil, leen ik wat op het pasje van mijn moeder. Je mag hier zoveel boeken op een abonnement lenen (ik dacht een stuk of 7, in de vakantie vaak meer) dat je makkelijk met het hele gezin op een abonnement kan. Een abonnement kost hier overigens €55,- per jaar, e-books only kost €42,50.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 17:22

LadyMadonna schreef:
Felicia, kan je bij jouw bieb geen boeken reserveren?

Dat kan wel, maar hier moet je voor betalen en vaak moet je dan ook nog een aantal weken wachten totdat je het boek dan ook daadwerkelijk kan lenen.Ik vind dat gewoon niet zo praktisch. En ik moet ook wel zeggen, de bibliotheek waar ik lid ben is eigenlijk onwijs klein, er zijn gewoon niet zoveel boeken die ik graag wil lezen. De dichtsbijzijnde grotere bieb is ruim 30 minuten fietsen verderop.

Ergens vind ik het ook wel leuk om goede boeken zelf ook in de kast te hebben, dus ik spaar boekenbonnen op om zelf de boeken die ik graag wil hebben te kopen.
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 18-05-17 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 17:24

Allienda schreef:
Ik ben heel lang lid geweest van de plaatselijke bibliotheek en ik heb duizenden boeken verslonden..........Totdat ik het fantasy genre gevonden had. Onze bibliotheek had daar weinig boeken van en voor de boeken die er waren was een lange wachtlijst :-( Toen heb ik mn lidmaatschap opgezegd en ben ik zelf boeken gaan kopen :+

Dit, plus dat ik ze dan alleen als e-book in het Engels lees. :)