Bestemmingsplan wijzigen, adviesbureau nodig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 22:25

Wij kwamen rond de 8000- uit en moesten dan een loods slopen en de procedure kon zeker een jaar duren. Uiteindelijk hebben wij het niet gedaan want de loods met asbest ging ook een behoorlijk bedrag kosten om te laten slopen en dan zou t totaal plaatje echt flink boven budget komen

Kenissen van mij heben het laatst ook gedaan en ook een jaar moeten wachten voor alles rond was

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 15:25

Hierbij nog een schopje!

Mijn ouders hebben een huis gekocht met 8000m2 grond, buitengebied.
Nu zouden wij (vriend en ik) en mijn ouders graag willen kijken of het mogelijk is of we deze kavel kunnen splitsen en wij dus een stuk grond van hun kopen zodat het ook echt op onze naam komt te staan.

We hebben er zelf een hard hoofd in dat we dit voor elkaar gaan krijgen, maar we kunnen het altijd proberen. Het is geen agrarisch land, gewoon tuin.

Wat zijn de stappen? Eerst een adviesbureau vinden en dan de gemeente neem ik aan? En weten jullie nog goede adviseurs? Ik vind het lastig zoeken, gezien ik niet echt weet waar ik op moet zoeken.. verder dan adviesbureau bestemmingsplan kom ik niet.

We zitten trouwens in de omgeving oosterhesselen, dus als iemand in die omgeving een goede adviseur weet..

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 23:11

Weet je zeker dat alles woonbestemming heeft? Even goed checken op ruimtelijkeplannen.nl :)
Verder kan ik je helaas niet helpen. Veel succes!

Urona447

Re: Bestemmingsplan wijzigen, adviesbureau nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 11:56

De eerste stap is volgens mij een principe verzoek indienen. De gemeente beoordeeld dan hoe groot de kans van slagen is. Dit kost 400 euro bij ons in de gemeente.

Als dit positief is zou je een adviesbureau kunnen inschakelen. Wij hebben geen adviesbureau en regelen alles zelf. Besef wel dat je al snel 10.000 euro verder bent en je veel moet regelen. Ook neemt deze procedure veel tijd in beslag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 12:15

Nachocheese schreef:
Hierbij nog een schopje!

Mijn ouders hebben een huis gekocht met 8000m2 grond, buitengebied.
Nu zouden wij (vriend en ik) en mijn ouders graag willen kijken of het mogelijk is of we deze kavel kunnen splitsen en wij dus een stuk grond van hun kopen zodat het ook echt op onze naam komt te staan.

We hebben er zelf een hard hoofd in dat we dit voor elkaar gaan krijgen, maar we kunnen het altijd proberen. Het is geen agrarisch land, gewoon tuin.

Wat zijn de stappen? Eerst een adviesbureau vinden en dan de gemeente neem ik aan? En weten jullie nog goede adviseurs? Ik vind het lastig zoeken, gezien ik niet echt weet waar ik op moet zoeken.. verder dan adviesbureau bestemmingsplan kom ik niet.

We zitten trouwens in de omgeving oosterhesselen, dus als iemand in die omgeving een goede adviseur weet..

Zou de adviseur even laten voor wat ie is.
Ga eerst eens met de Gemeente aan de slag. Zoek bij het Kadaster de perceelgegevens op en ga daarmee naar de Gemeente en dien een verzoek in om het te mogen opdelen in twee percelen met daarbij een verzoek om te gaan bouwen. Succes.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 12:43

@century, bedankt voor de tip. Had hier al eens eerder naar gekeken. Maar blijkbaar met een half oog, de ‘tuin’ is agrarisch met nog een deel agrarisch met waarde? Het wordt in ieder geval volledig als tuin gebruikt, en is nooit agrarisch gebruikt. Maar ik heb er niet zo veel verstand van haha.

De rest van de omgeving ligt ook binnen het plangebied? Maar het huis van mijn ouders en stukken weilanden daar naast als enige eigenlijk niet.. maar weet niet wat dit zou moeten beteken eigenlijk.

@urona; oh bedankt! Daar had ik dus nog nooit van gehoord, dat principeverzoek. Zal mij daar zo eens in verdiepen.

@morganlefay; ja ik/we waren persoonlijk ‘bang’ dat als we richting de gemeente zouden gaan zonder adviseur, we onze eigen glazen misschien zouden ingooien. Omdat we niet weten wat we juist wel/niet mogen zeggen. Niet dat we gekke dingen van plan zijn, maar ik doel meer op de juiste termen. En dat een adviseur wellicht weet hoe je het moet brengen richting de gemeente, we staan open voor groen/duurzaam/ecologisch bouwen gezien het ook een zeer landelijke ongeving is en ‘verstening’ te voorkomen bijvoorbeeld.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 12:54

Wij hebben het een aantal jaar geleden ook gedaan. Wij hebben het zelf met de gemeente geregeld. De wijziging van het bestemmingsplan (bij ons van agrarisch naar bedrijf aan huis) was een ontbindende voorwaarde in het koopcontract; we konden niks met een perceel met agrarische bestemming en een hypotheek krijgen is ook moeilijker.

Het heeft ruim een jaar geduurd voordat alles rond was. Eerst moest ons verzoek langs verschillende commissies. Kwamen er wat mannetjes kijken, moest het weer opnieuw langs een commissie. Het moest ook 6 weken in de krant, toen had iemand bezwaar aangetekend wegens een foutieve naam in de aankondiging (!!), moest het weer langs een commissie en daarna weer 6 weken in de krant. Er moesten daarna nog allerlei onderzoeken gedaan worden (o.a. archeologisch, en buurtonderzoek, en volgens mij ook qua geurcirkel iets). We moesten ook extra groen "teruggeven" in ruil voor de bestemmingswijziging, dus heel veel aanplanten, maar ook dat moest in een officiële tekening en langs commissies etc etc. (En toen moesten we nog beginnen met de bouw van ons bedrijf :+ daarbij vergeleken was het voorgaande peanuts.. Je moet echt een beetje jong en naïef zijn om aan zoiets te beginnen!)

Pffff wat was ik blij toen het klaar was. Maar je krijgt er wel iets heel moois voor terug <3
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 09-12-18 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 13:00

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 13:04

Jurrian1993

Ik zie dat je uit Leerdam komt. Ik ken een hele scherpe adviseur bij jou uit de buurt die zeer waarschijnlijk de denkwijze van jouw gemeente kent. Je mag me een Pb sturen.

Wij zitten in de Gemeente Neerijnen/Geldermalsen, en wij overwegen ook om de bestemming van de woning van mijn overleden vader te wijzigen.
Als we pech hebben moeten wij een grote schuur afbreken, dus wat is wijsheid

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 13:19

Als je er weinig verstand van hebt lijkt een adviseur een goede stap, zeker als blijkt dat er toch een deel agrarisch is (daar mag je niet zomaar op bouwen). :)

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 14:05

Als je geen principe verzoek indiend maar gelijk de officiele procedure begint kost je dat 4800 euro bij ons in de gemeente en dat geld ben je gewoon kwijt als de gemeente niet mee wil werken. Dit zijn puur de legeskosten maar vergis je niet in alle extra aanvullende onderzoeken die ook al snel 3 a 4000 euro kosten mits er niks tegenzit. Denk aan bodemonderzoeken, flora en fauna onderzoeken en een aanplantingsplan.