[ENQ] - Wat vinden jullie van elektrische auto's?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 08:17

Desty schreef:
Ik ben fel tegen elektrische auto's i.v.m. Schadelijkheid van het maken van de accu's/batterijen/dynamo's voor het milieu. Wat lijdt tot meer uitputting van de natuur.

Maar dan kun je je ook afvragen of het maken van compleet nieuwe benzineauto's omdat ze na 200.000km de geest geven beter is voor het milieu dan alleen het vervangen van de accu's van een auto die misschien wel drie keer zo lang mee gaat.. ;)

NatasjavE

Re: [ENQ] - Wat vinden jullie van elektrische auto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 08:38

Je moet de elektrische auto ook alleen als tussenstap zien denk ik. Accu's moeten verbeteren. Duurzamer worden en meer capaciteit hebben.

Maar niks doen lost zeker niets op. Zo verder gaan omdat het alternatief nu nog niet gelijkwaardig is is gewoon geen optie meer.

Op deze manier foceer je de autobranche na te denken en te komen met een oplossing. Want die had er allang kunnen zijn. Die zijn er in meer of mindere mate ook al. (Waterstof auto is een kwestie van tijd)
Niets doen was makkelijker en op de korte termijn lucratiever.

72Melanie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:34

Heb 'm voor je ingevuld :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:42

Ik kan je laatste vraag echt niet invullen, Welk cijfer geeft u voor het verplicht stellen van volledig elektrische auto's in 2025? Gaat je het om mijn evaluatie van de milieueffecten, of ik dat leuk vindt, hoe ik het beeld op de snelwegen inschat? etc etc. Iedereen gaat hierop gokken naar wat je bedoeld en dus heb je niet zoveel aan de antwoorden. Eigenlijk is dit geen vraag zo.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 12:57

Bedankt voor alle antwoorden!! Ook voor tips e.d.
We hebben inmiddels genoeg respondentie, dus de enquête hoeft niet meer in te worden gevuld.

Het was trouwens niet de bedoeling om de enquête pro-elektrisch over te laten komen. Van ons 4 zijn er sowieso ook twee tegen elektrische auto's. En inderdaad het is momenteel nog niet eens mogelijk om volledig elektrisch te rijden, want daar zijn simpelweg niet genoeg voorzieningen voor.
Wat betreft trekkracht durf ik niet te zeggen, ik heb zelf een lekker vervuilende diesel voor de trailer _/-\o_

Nogmaals bedankt!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 18:11

Indestal schreef:
Te water komen in een electrische auto...al over nagedacht hoe dat er uit gaat zien? %) wat denk je dat een accu onder spanning doet in het water?

De accu's gaan tussen de 7 en 9 jaar mee, wat denk je dat wisselen kost? Wat zo een auto dan nog opbrengt en hoeveel auto's er elke 7 jaar op die manier in de dump komen? Wat dat de afval berg aandoet? Hoeveel chemisch afval gebruikte accu's geeft?

Niet ingevult, leuk probeersel zo een auto, maar onwerkelijk...

Dat wisselen kost rond de 10 a 12k, afgaand op de prijzen die Nissan hanteert bij hun accupakketten (koop/lease) voor de Leaf.

Accu's in het water is een zeker risico, maar de boel zal inderdaad niet zomaar uit elkaar knallen. Dat risico is een stuk groter bij aanrijdingen.

En voor degenen die nu bang worden: maak je niet druk, over 8 jaar zijn er nog gewoon benzine en diesel auto's te koop. Het was een leuk probeersel van de PvdA dat kant noch wal raakte......

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 18:28

Ik denk dat er ook meer te halen valt als het gaat om bussen/treinen/vrachtwagens nog meer milieu vriendelijker te maken dan dat men zich te veel gaat focussen op privé verkeer.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 18:41

miss_lizje schreef:
Ik denk dat er ook meer te halen valt als het gaat om bussen/treinen/vrachtwagens nog meer milieu vriendelijker te maken dan dat men zich te veel gaat focussen op privé verkeer.

Mee eens en vooral het moet ook goedkoper, dan zullen er ook meer gebruik van gemaakt gaan worden in de vrije tijd van de mensen.

En vooral de auto belasten via brandstof en de belasting afschaffen. Dus niet voor het bezit maar voor het gebruik ervan en dat is ook veel eerlijker, er rijden zoveel buitenlanders hier rond zonder dat ze aan belasting te hoeven betalen. Dan maar via de brandstof......dan betaald iedereen eraan mee. Wie minder rijdt ..........bespaart erop en wie veel rijdt die betaald..........gewoon via brandstof in de auto.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 20:37

Enq vond ik niet volledig.
Student, werkeloos, werknemer, eh ik ben arbeidsongeschikt, stond er niet tussen.
Ik had graag een open vraag gezien met waarom je voor of tegen elektrisch rijden ben.
Ik vind de actieradius veel te klein met elektrisch rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:49

Er is niks mis met volledig elektrisch rijden hoor.
Over krap een maandje komt onze tweede Tesla. Een P100D +L met een actieradius van bijna 550 km (dus nog meer dan de gemiddelde benzineauto). Even van tevoren je batterij opwarmen en Range modus aanzetten, dan kom je verder dan je denkt. Lekker relaxed op autopilot die zichzelf al bewezen heeft wat op tijd ingrijpen betreft om ongelukken te voorkomen. Heerlijk!
Geen stank, geen lawaai (behalve wanneer je je stereo hard aanzet).
Voor ons geen antieke trage stinkende lawaai makende fossiele brandstofslurper meer.
Waarom zou je je zo krampachtig blijven afzetten tegen zo'n fantastisch goeie ontwikkeling !

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:50

Maar een Tesla is niet voor iedereen weggelegd hoor... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:53

Model 3 wordt qua prijs een stuk voordeliger. En hoe meer mensen ze kopen, hoe meer en sneller ze ook tweedehands op de markt komen :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:04

Anoniem schreef:
Model 3 wordt qua prijs een stuk voordeliger. En hoe meer mensen ze kopen, hoe meer en sneller ze ook tweedehands op de markt komen :)

Idd

En hoe meer fabrikanten ze ook gaan aanbieden. En er dus ook goedkopere modellen komen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:06

Ik kijk net op autoscout. Holyf*ck wat een prijzen %)
Dat zit er echt niet in :')

Dus laten ze maar even flink wat bankdirecteuren met die dingen rijden dan vind ik misschien over 10 jaar een betaalbare 2e hands.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:50

Anoniem schreef:
Er is niks mis met volledig elektrisch rijden hoor.
Over krap een maandje komt onze tweede Tesla. Een P100D +L met een actieradius van bijna 550 km (dus nog meer dan de gemiddelde benzineauto). Even van tevoren je batterij opwarmen en Range modus aanzetten, dan kom je verder dan je denkt. Lekker relaxed op autopilot die zichzelf al bewezen heeft wat op tijd ingrijpen betreft om ongelukken te voorkomen. Heerlijk!
Geen stank, geen lawaai (behalve wanneer je je stereo hard aanzet).
Voor ons geen antieke trage stinkende lawaai makende fossiele brandstofslurper meer.
Waarom zou je je zo krampachtig blijven afzetten tegen zo'n fantastisch goeie ontwikkeling !

Omdat ik simpelweg geen zin heb om zoveel geld uit te geven aan een auto en bovendien, zoals ik al eerder schreef, het simpelweg fysiek niet mogelijk is bij de huidige technieken om voldoende elektrische auto's te produceren, nog los van de prijs en de onevenredige milieubelasting die ze geven. Cradle-to-cradle, weet je wel.....

Ik houd niet krampachtig vast aan het oude, ik wacht rustig af tot we die stappen verder zijn dat elektrische auto's ergens over gaan. Die auto's bestaan al, alleen moet er nog een infrastructuur opgebouwd worden waarvan een aantal cruciale details nog niet geschikt zijn voor het grote publiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:57

En daarom is het juist goed dat overheden grenzen gaan stellen zodat de autoindustrie gedwongen wordt zich maximaal in te zetten om deze ontwikkelingen te realiseren.
Anders blijft het aanmodderen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 23:31

Anoniem schreef:
En daarom is het juist goed dat overheden grenzen gaan stellen zodat de autoindustrie gedwongen wordt zich maximaal in te zetten om deze ontwikkelingen te realiseren.

De overheid heeft menige ontwikkeling in de auto-industrie met wetgeving in de kiem gesmoord.

Oh, en om je benzineslurper even een andere dimensie te geven:
Om elektriciteit op te wekken hebben we in Europa nog altijd zo'n 80 a 90% uit centrales op fossiele brandstoffen. Pers je zo'n centrale helemaal uit, dan redt zo'n kolenbak (bruinkool in D is nog wat erger) 40% rendement. Dan ga je die elektriciteit in het rond transporteren; grofweg 5% verliezen in trafo's, lange leidingen en beveiliging.
Dan ga je je auto opladen (rendement 95%) in een accu die een rendement haalt van goed 40%.

De energie van die kolen, daar komt dus maar zo'n 15% aan bij jouw motortje.

Dan mag die kolenbak vele malen schoner zijn dan de uitlaat van mijn benzineslurper (dat is namelijk wel zo) maar hoeveel CO2 er de lucht in geblazen wordt door al die schepen die de kolen komen aanvoeren, daar hoor je ook niemand over...........

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 23:39

Ik ben ook geschrokken van de prijs van een nieuwe accu.
Daarmee sloop je je toch volledig de vraag naar gebruikte auto's?
Als ik een 10 jaar oude auto koop en eerst 15k of meer bovenop de aankoop moet investeren dan rendeert dat amper nog.
Hoeveel meer sloopafval genereerd dat?
Of nog erger: onveilige explosie gevaarlijke goedkope accu's (zoals met telefoonladers).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 00:05

ikke schreef:
[naam] schreef:

De overheid heeft menige ontwikkeling in de auto-industrie met wetgeving in de kiem gesmoord.

Oh, en om je benzineslurper even een andere dimensie te geven:
Om elektriciteit op te wekken hebben we in Europa nog altijd zo'n 80 a 90% uit centrales op fossiele brandstoffen. Pers je zo'n centrale helemaal uit, dan redt zo'n kolenbak (bruinkool in D is nog wat erger) 40% rendement. Dan ga je die elektriciteit in het rond transporteren; grofweg 5% verliezen in trafo's, lange leidingen en beveiliging.
Dan ga je je auto opladen (rendement 95%) in een accu die een rendement haalt van goed 40%.

De energie van die kolen, daar komt dus maar zo'n 15% aan bij jouw motortje.

Dan mag die kolenbak vele malen schoner zijn dan de uitlaat van mijn benzineslurper (dat is namelijk wel zo) maar hoeveel CO2 er de lucht in geblazen wordt door al die schepen die de kolen komen aanvoeren, daar hoor je ook niemand over...........

https://www.tesla.com/nl_NL/powerwall

Wees blij dat er mensen zijn die in al die nieuwe innovaties willen (en kunnen) investeren, ze aanschaffen en in gebruik nemen en hiermee de verdere ontwikkeling ervan ondersteunen.
Als iedereen zich schrap zet en er tegen af blijft zetten met allerlei argumenten waarom vernieuwing en innovatie niet goed of haalbaar zou zijn, dan weten we zeker dat we nooit vooruitgang boeken en onze aarde langzaam naar de filistijnen helpen. Alleen al het feit dat we onze adembubbel zo vol gooien met alle uitlaatgassen (ook industrieel) overal uit, is gewoonweg idioot.
Laten we bij zijn dat er een boel rijken zijn die de beginfase gebruiken en daarmee de ontwikkeling draaiende houden zodat deze innovaties na verloop van tijd ook haalbaar en betaalbaar zullen worden voor de normale mens.
Laten we vooral positief en openminded blijven wanneer het dit soort ontwikkelingen betreft.
Kijk eens wat een producten en infrastructuur Elon Musk in korte tijd uit de grond heeft gestampt, en hoe geweldig goed dat tot nu toe werkt. En dat terwijl iedereen zei daar dat niet haalbaar was. We zijn al een heel eind op weg hoor.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 00:08

Innovatie is prima, maar als dat verplicht wordt dan zal ik uit financiele redenen mij trailer de deur uit moeten doen en wachten tot de prijzen voldoende gezakt zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 00:13

Waarom wordt er nu zo op vooruit gelopen dat het dan, wanneer het verplicht wordt, nog steeds onbetaalbaar zal zijn. Er komt ook een overgangsfase.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 00:21

Elektrisch rijden vind ik toch een puntje.. Elektriciteit gebruiken om de accu's op te laden is leuk, maar de elektriciteitscentrales zijn nou (over t algemeen) ook niet bepaald milieuvriendelijk..

Het zal vast beter zijn dan benzine of diesel, dat geloof ik meteen.. Maar ik zou dan persoonlijk een waterstofauto verkiezen boven een elektrische..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 07:53

Anoniem schreef:
Waarom wordt er nu zo op vooruit gelopen dat het dan, wanneer het verplicht wordt, nog steeds onbetaalbaar zal zijn. Er komt ook een overgangsfase.

Als onderzoeker zul je ook altijd de potential adverse effects in kaart moeten brengen. Ik voorzie dat in eerste instantie auto's sneller afgedankt gaan worden, wat nu al gaande is naarmate auto's meer electronica bevatten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:40

Anoniem schreef:
https://www.tesla.com/nl_NL/powerwall

Wees blij dat er mensen zijn die in al die nieuwe innovaties willen (en kunnen) investeren, ze aanschaffen en in gebruik nemen en hiermee de verdere ontwikkeling ervan ondersteunen.
Als iedereen zich schrap zet en er tegen af blijft zetten met allerlei argumenten waarom vernieuwing en innovatie niet goed of haalbaar zou zijn, dan weten we zeker dat we nooit vooruitgang boeken en onze aarde langzaam naar de filistijnen helpen. Alleen al het feit dat we onze adembubbel zo vol gooien met alle uitlaatgassen (ook industrieel) overal uit, is gewoonweg idioot.
Laten we bij zijn dat er een boel rijken zijn die de beginfase gebruiken en daarmee de ontwikkeling draaiende houden zodat deze innovaties na verloop van tijd ook haalbaar en betaalbaar zullen worden voor de normale mens.
Laten we vooral positief en openminded blijven wanneer het dit soort ontwikkelingen betreft.
Kijk eens wat een producten en infrastructuur Elon Musk in korte tijd uit de grond heeft gestampt, en hoe geweldig goed dat tot nu toe werkt. En dat terwijl iedereen zei daar dat niet haalbaar was. We zijn al een heel eind op weg hoor.

We zijn net begonnen met een poging om de boel te veranderen. Verder dan dat zijn we nog niet, nog lang niet.
Zoals ik eerder schreef: vingeroefeningen voor wat er nog komen gaat. De Tesla is er maar een hulpje bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 15:35

Sizzle schreef:
[naam] schreef:

Als onderzoeker zul je ook altijd de potential adverse effects in kaart moeten brengen. Ik voorzie dat in eerste instantie auto's sneller afgedankt gaan worden, wat nu al gaande is naarmate auto's meer electronica bevatten.

Waarom gebeurt dat afdanken dan?
Is dat omdat degenen die dit soort auto's kopen meestal liever in nieuwe auto's rijden en vaak mensen zijn die zich dat ook makkelijker kunnen veroorloven?
Of is dat omdat zo'n auto sloopwaardig is?

Wij zijn juist van mening dat je een elektrische auto als de Tesla langer aanhoudt omdat deze dmv updates veel langer "jonger" gehouden kan worden doordat de updates steeds weer nieuwe functies installeren of bestaande functies uitbreiden en verbeteren.
Het is helemaal niet interessant een oud type auto met ouderwetse/ beperkte electronica aan te houden tenzij je weinig geld hebt en zelf dmv sleutelen met onderdelen van de sloop zo lang mogelijk zo goedkoop mogelijk wilt blijven rijden. Maar als je dat laatste wilt ben je sowieso niet geïnteresseerd in vooruitgang en hightech auto's...waarbij de kennis om degelijke auto's zelf te onderhouden vaak ook ontbreekt. Dan is zo'n nieuwe ontwikkeling wel een doorn in het oog waarschijnlijk. Of je moet weer flink met je neus in de boeken willen om jezelf te updaten :D
Het beunhazen wordt er in ieder geval niet makkelijker door, wat ik persoonlijk een goede ontwikkeling vind.