Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
stefje schreef:Wat apart dat je moeder een app aan je vriend stuurt, en niet aan jou...
Ik zou meer afstand gaan nemen van je ouders (als dat nu al niet gebeurt).
En afspreken dat er niet onaangekondigd langsgekomen wordt. Hebben ze je huissleutel?
Dat vinden je ouders wellicht niet fijn, maar tja voor jou moet het ook te doen zijn.
1x per week contact is echt niet weinig voor iemand met een eigen leven. Tja als ze dat weinig vinden dan is dat jammer. Van die klusspullen weghalen klinkt als een boze actie 'zoek het dan maar uit'.
Wellicht is het ook deels nog willen zorgen voor jou en dat ze zich ook zorgen maken...?
Mijn ouders dachten vroeger ook dat ik volledig zou ontsporen (ouder vriendje, het huis uit willen enz.)
Ik was de 'wildste' van de drie kinderen (en dan was ik nog rustig vergeleken bij vriendinnen).
Overmatige bezorgdheid en een generatiekloof....
Probeer rustig te blijven, denk aan jezelf. Zeg wat je erbij voelt, en wat je wel wilt met je ouders. Sterkte!
mystery1980 schreef:Hier ook iemand waarbij het nogal eens lastig loopt met mijn ouders. Wat mij erg geholpen heeft is bedenken waar mijn grenzen liggen, die opschrijven en me daaraan houden. Mijn moeder is ook overbezorgd en wilde dus mijn keuken gaan schoonmaken. Ik had besloten dat ze zich in mijn huis aan mijn regels moest houden en heb dus letterlijk gezegd, als jij met je vingers aan mijn keuken durft te zitten zet ik je mijn huis uit. Als ze dan nog niet luistert kun je desnoods de politie laten komen voor huisvredebreuk of daar evt mee dreigen. Jouw plek,jouw huis jouw regels. Als je zo duidelijk een lijn trekt is het misschien even lastig, maar door de duidelijkheid kan het uiteindelijk verbeteren. Ik heb na dit incident bijna een jaar geen contact gehad, daarna een goed gesprek en nu is een kleine aanwijzing genoeg als ze het weer eens probeert. Het kost mij nu duidelijk minder energie. Pb box staat open.
Joolien schreef:Lente schreef:Pfoeh dat klinkt heftig...
Ik vraag me af of jouw moeder/ouders zelf wel eens bij een psycholoog zijn geweest?
Verder kan ik me aansluiten bij wat Jolien zegt. Ik heb er zo voor gekozen om 10 jaar geleden het contact met mijn vader te verbreken. Dat heeft me veel groei opgeleverd.
Ik heb het contact met mn vader 2 jaar verbroken, en ondanks dat t zwaar is, is het wel de beste keuze geweest. Dus tik em aan ouwe![]()
![]()
tijger22 schreef:Annet_Dottie schreef:Ik ben zelf ook redelijk optijd uit huis gegaan omdat ik thuis veel ruzies had met beide ouders (ze waren al wel gescheiden maar liep een beetje heen en weer tussen de een en de ander), eenmaal uit huis is het wel verbeterd maar kon ik alsnog knallende ruzies met mijn moeder hebben, de laatste keren zo drastisch dat we elkaar echt een paar weken en zelfs een keer 3 maanden niet hebben gesproken, maar weet je wat, daarna was het wel klaar en nu hebben we nog wel eens ruzie maar sindsdien (is 1,5 jaar geleden) nooit weer zo erg als toen. Ik spreek mijn ouders helemaal niet zo super vaak, met een beetje mazzel 1 keer in de week, ene keer vaker andere keer minder, vind het dus raar dat je ouders gaan zeuren dat je een week niets van je laat horen..
Ik zou hierin oprecht even voor jezelf kiezen en gewoon met ze in gesprek gaan en aangeven dat je het niet trekt allemaal en dat het je heel veel stress kost en dat je voorlopig even geen contact met ze wil en dat jij weer contact op neemt wanneer jij er weer klaar voor bent en dat ook hun die tijd maar moeten gebruiken om na te denken over hoe ze soms tegen jou praten.. Je hoeft geen definitief contact te verbreken toch? Begin inderdaad eens bij een half jaartje ofzo, het blijven je ouders en als het goed is zullen ze jou steunen en je ook de tijd gunnen als jij normaal aan geeft die nodig te hebben even zonder hun.
Succes en sterkte!
Ging het maar zo makkelijk...
Mijn moeder is echt iemand die de regie in eigen handen wil hebben.
Als ik zo hier en daar eens een opmerking maak van goh ik ben soms te lui/moe om de tafel af te ruimen na het eten dan krijg ik een opmerking van ''Tja had je maar thuis moeten blijven wonen!''.
We hadden op dinsdag altijd de afspraak om bij mijn ouders te eten.
Na een feestweekend en de maandagavond familie over de vloer te hebben gehad gaf ik aan dat ik lekker een avondje thuis wilde zijn.
Kreeg ik alleen als antwoord ''Ok'' en daarna hoorde ik niks meer.
Laatst kwamen ze ook bij ons onder het mom ''even de lampen ophangen''.
Vonden we super fijn dat ze kwamen helpen!
Komt ze er ineens mee dat ze bij MIJ de schuur op wil gaan ruimen, ik aangegeven dat ik dat niet die dag wilde gaan doen aangezien we daar een andere dag voor wilde plannen zodat we een container neer konden zetten en meteen alle troep weg konden gooien.
Dit wilde ze gewoon niet horen en ze ging jawel gewoon lekker op d'r eigen houtje MIJN schuur opruimen?!
Ondanks dat ik aan had gegeven dat ik dit niet wilde hebben deed ze het gewoon, ik ben maar naar binnen gelopen...
En tuurlijk was ik blij dat de schuur achteraf grotendeels op was geruimd maar het gaat om de manier waarop...
En als ik aangeef dat ik gewoon wat ''minder'' contact wil dan voelt ze zich gebruikt of aan de kant gezet...
. Ik denk soms nog van huh kan je dat dus gewoon vragen? Ergens een ander gevoel bij krijgen dan wat iemand zegt blijkt vrijwel altijd ook te kloppen... U zegt nu dus ... tegen mij, maar bedoelt u misschien ...? Doorvragen, soms moet iemand een gevoel kwijt in een nare opmerking en bij doorvragen realiseert die persoon zich ook dat dat niet handig was... Ik botste vroeger met mijn vader (hard tegen hard), tegenwoordig weet ik dat rustig blijven veel meer oplevert
.MacavityL schreef:Klinkt bijna als munchausen by proxy, heb je al eens bij de psycholoog/psychiater aangegeven dat je daar voor de zoveelste keer zit omdat je moeder denkt dat er iets is maar dat je zelf geen problemen ervaart en onderzoek steeds uitwijst dat er niets aan de hand is?
bruintje123 schreef:Is ts steeds ziek dan? Gemaakt door haar moeder?
Citaat:Het Münchhausen-by-proxysyndroom
Een vorm van lichamelijke kindermishandeling is het Münchhausen-by-proxysyndroom (MHPS). Deze vorm van mishandeling wordt ook wel Medical Child Abuse genoemd, of Pediatric Condition Falsification. In de meeste gevallen van het Münchhausen-by-proxysyndroom mishandelt de moeder haar kind, maar de plegers kunnen ook vaders, babysitters, verpleegkundigen of adoptiemoeders zijn. De moeder maakt haar kind opzettelijk ziek of beweert dat het ziek is. Bij het Münchhausen-by-proxysyndroom kunnen psychische, sociale of lichamelijke afwijkingen en ziekten veroorzaakt, verzonnen of verergerd worden. Artsen onderzoeken het kind maar kunnen niets vinden. Als ze wel iets vinden, heeft de ouder de ziekteverschijnselen opgewekt, bijvoorbeeld door het kind te vergiftigen.
lieveli schreef:Nou ik dacht dat MbP alleen met fysiek ziek maken te had, maar psychisch valt er ook onder.Citaat:Het Münchhausen-by-proxysyndroom
Een vorm van lichamelijke kindermishandeling is het Münchhausen-by-proxysyndroom (MHPS). Deze vorm van mishandeling wordt ook wel Medical Child Abuse genoemd, of Pediatric Condition Falsification. In de meeste gevallen van het Münchhausen-by-proxysyndroom mishandelt de moeder haar kind, maar de plegers kunnen ook vaders, babysitters, verpleegkundigen of adoptiemoeders zijn. De moeder maakt haar kind opzettelijk ziek of beweert dat het ziek is. Bij het Münchhausen-by-proxysyndroom kunnen psychische, sociale of lichamelijke afwijkingen en ziekten veroorzaakt, verzonnen of verergerd worden. Artsen onderzoeken het kind maar kunnen niets vinden. Als ze wel iets vinden, heeft de ouder de ziekteverschijnselen opgewekt, bijvoorbeeld door het kind te vergiftigen.
bron: http://www.nji.nl/Het-Mnchhausen-by-proxysyndroom
Ts, heb je nu misschien niet veel aan, maar het is wellicht interessant om eens met je behandelaar te bespreken.
Anoniem schreef:Joolien schreef:
Ik heb het contact met mn vader 2 jaar verbroken, en ondanks dat t zwaar is, is het wel de beste keuze geweest. Dus tik em aan ouwe![]()
![]()
Dit kan ik ook alleen maar bevestigen. Al een goede 2 jaar (en daarvoor ook al een goed jaar) de banden verbroken. Beste wat ik heb kunnen doen. Doet soms pijn want ' het zijn toch je ouders ' is iets wat je nog vaak gaat horen, maar je hebt je ouders niet kunnen kiezen.
Zoals je zelf beschrijft; wanneer zij op haar gedrag aangesproken wordt, kapt ze het af. Met zo iemand kan je op dit moment geen verandering aanbrengen, dus kan je ook niks mee verbeteren. Kies dan voor jezelf en voor je eigen rust.
Ook je ouders horen een verrijking te zijn in je leven. Niet een kwelling en een olifant op je borstkas.
Lay_D schreef:Wat een nare situatie.
Het lijkt erop dat je moeder er moeite mee heeft dat jij nu aan je eigen toekomst en leven gaat bouwen. Ergens begrijpelijk en volgens mij hebben alle moeders dat.