Welke groep 2/3 autostoel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 20:46

Dat probleem heb ik ook nog niet ervaren met de kiddy.
En wij maken soms ritten van 8 uur naar NL. Laatst ook 5 uur savonds gereden en 5 uur heerlijk zitten slapen, afwisselend tussen hoofd in de steun of hoofd op tafel.

robbie88

Re: Welke groep 2/3 autostoel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 20:58

wanneer gaan die nieuwe regels in dan liselot? heb op zich wel isofix..
Mijn zoontje slaapt eigenlijk bijna nooit meer in de auto. toevallig vandaag wel maar hij ligt nog prima in zijn maxi cosi toby

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 21:04

robbie88 schreef:
wanneer gaan die nieuwe regels in dan liselot? heb op zich wel isofix..
Mijn zoontje slaapt eigenlijk bijna nooit meer in de auto. toevallig vandaag wel maar hij ligt nog prima in zijn maxi cosi toby

Dit jaar mogen de stoelen nog verkocht worden, vanaf 2018 alleen nog maar met isofix bevestiging.
Krijg een leuk bedrag van de belastingdienst terug en wil daar nu vast de stoel voor halen. Meneer past nu nog prima in de groep 1 stoel met zijn 86cm, dus hij komt een tijd op zolder te staan :)

Babypark zit hier vrij dichtbij, wilde daar inderdaad een keer langsrijden om wat stoelen te bekijken en te proberen hoe ze in de auto passen. Maar ervaringen van andere moeders zijn altijd fijn, dan weet je in ieder geval al wat prettig is, wat niet en waar je op moet letten :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:11

Het beste is wel om je kind te laten proefzitten hoor.
Het schijnt dat ze enorm sterke voorkeuren kunnen hebben afhankelijk van het type lichaam (gedrongen of juist lang, lange benen of lang bovenlijf etc.)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 21:20

cinniz123 schreef:
Overigens heb ik ook de axiss maar deze is bij lange na niet zo veilig als de isofix stoelen.
Hij schiet regelmatig uit de gordelhouders en uit de test kwam hij achteraf dus ook helemaal niet goed.

Snap niet zo goed hoe je dat voor elkaar krijgt, als je hem goed installeert en spant met de gordelspanner zit de stoel echt ramvast

Sizzle: Maar dat kan dus niet, want tegen de tijd dat mijn zoontje een groep 2/3 nodig heeft worden stoelen met gordelbevestiging niet meer verkocht

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:22

Aha op die manier.
Is het dan vanaf 2018 ook verplicht om de stoelen met tafeltjes vast te zetten met isofix?
Ik krijg dat er bij mijn vader gewoon niet ingepropt zo onhandig zit dat daar weggestopt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 21:24

Isofix ansich gaan ze niet verplichten (of iig nóg niet), je mag dus ook wel stoelen gebruiken die geen isofixbevestiging hebben. Ze mogen alleen niet meer verkocht worden. Is een soort van overgangsperiode tot over een jaar of 10 het gros van de auto's wel isofix heeft

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:31

Aha dus dat probleem is dan eigenlijk alleen met de stoelen met tuigjes/gordeltjes.
Hoe oud is jouw auto dan?
Die van mij is van 2001 en heeft wel isofix.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 21:37

Sizzle schreef:
Aha dus dat probleem is dan eigenlijk alleen met de stoelen met tuigjes/gordeltjes.
Hoe oud is jouw auto dan?
Die van mij is van 2001 en heeft wel isofix.

2002, maar geen isofix dus

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:42

Liselot schreef:
cinniz123 schreef:
Overigens heb ik ook de axiss maar deze is bij lange na niet zo veilig als de isofix stoelen.
Hij schiet regelmatig uit de gordelhouders en uit de test kwam hij achteraf dus ook helemaal niet goed.

Snap niet zo goed hoe je dat voor elkaar krijgt, als je hem goed installeert en spant met de gordelspanner zit de stoel echt ramvast

Je moet hem toch vast spannen met dat krik systeem als je dat net even iets te ver doet schiet de gordel door de kracht uit zn plastic gordel geleider aan de stoel.dit doet hij al vanaf het begin en die van een vriendin doet hetzelfde.toen ik daar dus naar ging zoeken bleek dat dus indd vaker voor te komen en daardoor niet heel goed uit de test te komen.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:00

Liselot schreef:
cinniz123 schreef:

Je moet hem toch vast spannen met dat krik systeem als je dat net even iets te ver doet schiet de gordel door de kracht uit zn plastic gordel geleider aan de stoel.dit doet hij al vanaf het begin en die van een vriendin doet hetzelfde.toen ik daar dus naar ging zoeken bleek dat dus indd vaker voor te komen en daardoor niet heel goed uit de test te komen.[/quote]

Ik heb deze ook en krijg dat echt nooit voor elkaar... en die zit echt vast ...

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:41

robbie88 schreef:
ik haak even aan... Mijn zoontje is 3.5 zit nog in een groep 1 stoel, wanneer ga je over?

Wanneer ze met hun oren boven de kuip van de stoel komen. Dan is hij niet meer veilig.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 23:25

Tieme schreef:
robbie88 schreef:
ik haak even aan... Mijn zoontje is 3.5 zit nog in een groep 1 stoel, wanneer ga je over?

Wanneer ze met hun oren boven de kuip van de stoel komen. Dan is hij niet meer veilig.

dat duurt nog wel even gok ik

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 08:23

snorkel1986 schreef:
Liselot schreef:

Je moet hem toch vast spannen met dat krik systeem als je dat net even iets te ver doet schiet de gordel door de kracht uit zn plastic gordel geleider aan de stoel.dit doet hij al vanaf het begin en die van een vriendin doet hetzelfde.toen ik daar dus naar ging zoeken bleek dat dus indd vaker voor te komen en daardoor niet heel goed uit de test te komen.

Ik heb deze ook en krijg dat echt nooit voor elkaar... en die zit echt vast ...

Quote ging niet helemaal goed maar tis zo ook wel te volgen toch?

Ik zou haast denken dat dat het ermee te maken heeft hoever het kliksysteem van je autogordel uitsteekt uit de bank.
Want die zit vrijwel naast degene waar die uit schiet.
Maar ja zou toch niet mogen gebeuren lijkt mij.

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 08:30

Onze zoon van 5 zit ook nog steeds in een groep 2 stoel wij hebben ook Romer geen idee welk type. Maar erg fijne stoel.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 08:43

zonnebloem18 schreef:
Wij hebben ook alleen gordelbevestiging en zijn gegaan voor de Maxi Cosi Tobi. Die bevalt erg goed, hij is makkelijk in gebruik en was 1 van de weinige waar onze dochter met een lang lijf niet meteen bijna boven de stoel uit stak. Het is geen fijne stoel om regelmatig uit de auto te halen of mee te wisselen, want goed vastzetten is wel een klusje, maar we hebben maar 1 auto dus dat hoeft bij ons niet zo vaak.

Deze ervaring hebben wij ook als je een 2e auto hebt, zou ik gaan voor een 2e stoel want dat wisselen is wel een ding! maar het is echt een fijne stoel.
voor maat 3 hebben wij nog niet de ideale stoel gevonden, nu hebben we de rodi xp zit goed maar wiebelt/kantelt door de bochten in de kleinere auto(heeft smallere zitting) ook al rij je rustig in de gezins auto is dat minder ivm bredere zitting.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 08:47

jana79 schreef:
Onze zoon van 5 zit ook nog steeds in een groep 2 stoel wij hebben ook Romer geen idee welk type. Maar erg fijne stoel.

is jou kind dan zo klein, ons kind is er met 3,5 uit gegroeid omdat ze lang is in de breette kon het nog best nu nog wel ze is 4

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 08:49

Stoelen zonder isofixbevestiging mogen nog verkocht worden, er worden er alleen geen nieuwe meer gekeurd. Je hoeft je dus op zich niet te haasten als het nog niet nodig is, want tenzij je zoals bij Maxi Cosi levenslange garantie hebt begint je garantieperiode natuurlijk gewoon te lopen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 09:14

kwita schreef:
jana79 schreef:

is jou kind dan zo klein, ons kind is er met 3,5 uit gegroeid omdat ze lang is in de breette kon het nog best nu nog wel ze is 4

Groep 2 stoel is doorgaans tot 25 kg. De maxi cosi voor baby's is groep 0, vanaf ongeveer 9-13 maanden komt groep 1 en groep 2 is vanaf ongeveer 4 jaar, groep 3 is vanaf 25 kg ongeveer.

Wij hebben een groep 2/3 autostoel, deels omdat we dan geen nieuwe stoel hoeven te kopen, deels omdat mijn oudste hier het beste in zit van alle stoelen die toen aangeboden werden.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 09:28

Bij nader inzien heb ik toch een groep 1 autostoel. Ik zou ook niet weten wat het verschil is aangezien de namen allemaal hetzelfde zijn. En hier schijnen ze ook tot 4 jaar in te kunnen zitten. Sorry ik verlaat het topic wel weer.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 09:54

BelleFleur schreef:
Stoelen zonder isofixbevestiging mogen nog verkocht worden, er worden er alleen geen nieuwe meer gekeurd. Je hoeft je dus op zich niet te haasten als het nog niet nodig is, want tenzij je zoals bij Maxi Cosi levenslange garantie hebt begint je garantieperiode natuurlijk gewoon te lopen.

Wat is jouw bron? Ik kan wat jij zegt namelijk niet vinden. Alleen maar dat winkels vanaf 2018 gordelbevestiging stoelen niet meer mogen verkopen

Voor de duidelijkheid:
Een groep 1 stoel is tot 15 kilo of 100cm (meestal 3 a 4 jaar oud)
Een groep 2/3 (of alleen 2, maar er zijn bijna geen stoelen die geen combi zijn) is vanaf 100cm en/of 15 kilo

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 09:57

Maar wat ik me afvraag, mijn zoontje is 22 maanden, weegt 15 kg maar meet maar 84 cm. Kan hem toch kwa lengte nog niet in een volgende stoel zetten?

Wij hebben wel isofix stoelen. 1 van maxi cosy en 1 van het huismerk van dreambaby. Laat ons zegen dat het prijsverschil in het praktische zit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 09:58

Wij hebben een 1/2 volgens mij, deze mag tot 18 kg.
Gewoon kijken wat er op de stoel zelf staat, dat is ook niet altijd hetzelfde.
Een kind van 2 zou ik nog niet in een 2-3 zetten nee.
Kwa gewocht zit onze 3 jarige nog lang niet aan 18 kg maar ze heeft een heel lang bovenlijf dus dat gaat binnenkort niet meer met de hoofdsteun.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 10:02

dromertje2 schreef:
Maar wat ik me afvraag, mijn zoontje is 22 maanden, weegt 15 kg maar meet maar 84 cm. Kan hem toch kwa lengte nog niet in een volgende stoel zetten?

Wij hebben wel isofix stoelen. 1 van maxi cosy en 1 van het huismerk van dreambaby. Laat ons zegen dat het prijsverschil in het praktische zit.

Daarom gaan ze vanaf de nieuwe regels (die dus in 2018 ingaan) veel meer kijken naar de lengte dan naar het gewicht ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 10:04

Die stoelen hebben ook heus wel een flinke veiligheidsmarge.
Het is echt niet zo dat een kind van 15.3 kg ineens dwars door de gordels komt of zo. Het zijn gewoon richtlijnen. Een guppy van nog geen 90 cm kun je rustig nog in de kleinere stoel houden.