Grit schreef:En hoe is dit voor je vader lenaa_tje? Ik vind het behoorlijk pittig te lezen dat je vader stressklachten ervaart en elke nacht wakker wordt. Wel fijn dat jullie dit voor haar hebben kunnen doen.
Hetzelfde dat geeft hij ook iedere keer weer aan. De stress kwam ook wel van alle regeltjes die Nederland kent als je dit dus op je neemt en zorg wil in huren. Ik snap dat het pgb fraude gevoelig is maar vooral in de laatste periode was het verschrikkelijk. We huurde extra zorg in daar was ook budget voor maar met het nieuwe systeem van het svb werd niemand uit betaald. Sta je dan, terwijl je dan de zorg zo nodig hebt. Ik denk wel dat hij meer dingen uit handen had kunnen geven wat minder stress had kunnen opleveren maar hij wilde het ook zo graag doen. Hij zegt ook wel het wilde alleen omdat ze niet hier woonde. Zo houd je, je eigen plek en privacy. Had mijn oma dus alzheimer gehad en was ze gaan dwalen etc. Dan hadden we het niet gedaan. Dat vind ik wel nog een groot verschil.
Ook moet het naast je werktaken passen. Als student kon ik prima s avonds met haar eten en koken, haar naar het toilet helpen en wanneer nodig naar bed helpen. Ik zelf trok dit echt niet meer toen ik ging afstuderen en werken. Dit heeft mij studie vertraging opgeleverd en mijn vader uiteindelijk stress en nog extra taken. Dit was wel weer de laatste fase maar dit hadden we wel graag anders gezien. Hier had ook eerder extra proffesionele hulp gemoeten en vooral dat vragen is lastig. Achteraf had de huisarts en maatschappelije werker die ook best bezorgd waren moeten ingrijpen.